Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου 2011

ΥΠΕΣ: Διεθνείς συνεργασίες των ΟΤΑ μόνο εάν υπάρχει τεκμηριωμένο όφελος!

Εγκύκλιος υπουργείου Εσωτερικών εγκρίνει διεθνείς συνεργασίες των ΟΤΑ α’ και β΄ βαθμού,  μόνο εάν υπάρχει τεκμηριωμένο όφελος!Τέλος στις διεθνείς συνεργασίες των δήμων και των περιφερειών (αδελφοποιήσεις, συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα και δίκτυα, κ.α) βάζει με εγκύκλιό του το υπουργείο Εσωτερικών, εάν αυτές οι συνεργασίες δεν έχουν τεκμηρίωση ότι θα φέρουν «προστιθέμενη αξία» από τη συνεργασία με τον αλλοδαπό ΟΤΑ, η οποία δεν θα υπερβαίνει το εύρος των αρμοδιοτήτων τους!

Η εγκύκλιος έχει ως εξής:


«Το τελευταίο διάστημα η τριμελής Επιτροπή του άρθρου 4 παρ.2β του ν.3345/2005 έχει διαπιστώσει την υλοποίηση διεθνών συνεργασιών, όπως αδελφοποιήσεις πόλεων με ΟΤΑ της αλλοδαπής, τη συμμετοχή δήμων και περιφερειών σε ευρωπαϊκά προγράμματα, σε διεθνή δίκτυα τοπικών ή περιφερειακών αρχών και την υπογραφή σχετικών πρωτοκόλλων συνεργασίας χωρίς να έχει ζητηθεί προηγουμένως από ελληνικής πλευράς η σύμφωνη γνώμη της. Αντιθέτως, ζητείται εκ των υστέρων από την Επιτροπή η χορήγηση της σύμφωνης γνώμης, δηλαδή, αρκετό καιρό μετά την υπογραφή των σχετικών πρωτοκόλλων συνεργασίας και την πραγματοποίηση των προβλεπόμενων από αυτά δράσεων.

Κατόπιν τούτου, σας υπενθυμίζουμε τα εξής:

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 219 παρ.1 και 2 του ν.3463/2006 και τις όμοιες διατάξεις του άρθρου 203 παρ.1 και 2, οι δήμοι και οι περιφέρειες της χώρας συνεργάζονται με αντίστοιχους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της αλλοδαπής, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους και υπό την επιφύλαξη των διεθνών υποχρεώσεων της Χώρας: α. σε διεθνές επίπεδο για την προαγωγή της διαπεριφερειακής, διασυνοριακής και εδαφικής συνεργασίας και τη συμμετοχή τους σε δίκτυα τοπικών και περιφερειακών αρχών και σε λοιπούς διεθνείς και περιφερειακούς οργανισμούς, β. σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για τη συμμετοχή τους σε δίκτυα, προγράμματα και πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του Συμβουλίου της Ευρώπης και σε λοιπούς ευρωπαϊκούς οργανισμούς.
Επίσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 221 του ν. 3463/2006, όπως συμπληρώθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 22 του ν. 3613/2007 (Φ.Ε.Κ. 263/Α΄/23.11.2007), και τις όμοιες διατάξεις του άρθρου 203 παρ.3 του ν.3852/2010, οι δήμοι και οι περιφέρειες μπορούν να συμμετέχουν σε Ευρωπαϊκούς Ομίλους Εδαφικής Συνεργασίας (Ε.Ο.Ε.Σ.), σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο εθνικό και κοινοτικό δίκαιο.
Περαιτέρω, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 220 παρ. 1 και 2 του ν.3463/2006, οι Δήμοι, στο πλαίσιο της ευρύτερης συνεργασίας τους με αντίστοιχους οργανισμούς ξένων χωρών, μπορούν να αναπτύσσουν τις κατά νόμο πρωτοβουλίες τους για θέματα που εμπίπτουν στις αρμοδιότητές τους και, με αποφάσεις των οικείων συμβουλίων τους, να προβαίνουν σε πράξεις αδελφοποίησης των πόλεών τους, με στόχο την μεταξύ τους προαγωγή των οικονομικών, πολιτιστικών, μορφωτικών και κοινωνικών σχέσεων.
Τέλος, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 219 παρ.3 και 220 παρ.3 του ν.3463/2006, καθώς και τις όμοιες διατάξεις του άρθρου 203 παρ.4 του ν.3852/2010 για τη συμβατότητα όλων των ανωτέρω δράσεων των δήμων και περιφερειών με τις εθνικές πολιτικές, την εθνική και κοινοτική νομοθεσία, σε σχέση με το εύρος των αρμοδιοτήτων τους και με την επιφύλαξη των διεθνών υποχρεώσεων της χώρας απαιτείται η προηγούμενη σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής του άρθρου 4 παρ. 2β του ν.3345/2005 (ΦΕΚ 138 Α΄), όπως κάθε φορά ισχύει.
Η δε διαδικασία υποβολής των αιτημάτων των δήμων και περιφερειών προς την εν λόγω Επιτροπή για τη χορήγηση της σχετικής σύμφωνης γνώμης, οφείλει να πληροί τουλάχιστον τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

Κάθε πρόταση δήμου ή περιφέρειας για τη συμμετοχή τους σε μια από τις ανωτέρω μορφές συνεργασίας, κρίνεται σκόπιμο να συνοδεύεται από απόφαση του οικείου συμβουλίου.

Η απόφαση του συμβουλίου πρέπει να είναι επαρκώς αιτιολογημένη. Η αιτιολογία της απόφασης του συμβουλίου πρέπει να αποτυπώνει με αναλυτικό τρόπο την προστιθέμενη αξία και τους τομείς της εν λόγω συνεργασίας με τον αλλοδαπό ΟΤΑ, οι οποίοι δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν το εύρος των αρμοδιοτήτων που ο νόμος έχει προβλέψει για τους δήμους και τις περιφέρειες, τους σκοπούς, τα θέματα κοινού ενδιαφέροντος, τις προβλεπόμενες δαπάνες και να συνοδεύεται με κάθε δυνατή λεπτομέρεια από στοιχεία για τον αντίστοιχο οργανισμό με τον οποίο υπάρχει η βούληση συνεργασίας ή του δικτύου στο οποίο προτίθεται να συμμετάσχει. Ειδικότερα, στην περίπτωση των αδελφοποιήσεων πόλεων, θα πρέπει να υπογραμμιστεί ότι οι αδελφοποιήσεις αποτελούν το επιστέγασμα και όχι την απαρχή μιας συνεργασίας μεταξύ δύο ΟΤΑ.

Η απόφαση των οικείων συμβουλίων, με όλα τα συνοδευτικά έγγραφα, πρέπει να αποστέλλεται άμεσα και έγκαιρα στη Γραμματεία της τριμελούς Επιτροπής. Τούτο είναι απαραίτητο προκειμένου, προ της χορήγησης της αιτούμενης σύμφωνης γνώμης, να καταστεί δυνατή ενδεχόμενη επικοινωνία των μελών της Επιτροπής, αφενός, με τους ενδιαφερόμενους φορείς για περαιτέρω διευκρινίσεις, και αφετέρου, εάν αυτό κρίνεται αναγκαίο, με τις αλλοδαπές αρχές (πρεσβείες και προξενεία) που είναι διαπιστευμένες στο ελληνικό κράτος για τη λήψη πλειόνων στοιχείων για τους ενδιαφερόμενους αλλοδαπούς ΟΤΑ. Σε αντίθετη περίπτωση, η Επιτροπή δεν θα εξετάζει αίτημα που αποστέλλεται στη Γραμματεία της καθυστερημένα ή συνοδευόμενο από ελλιπή στοιχεία».

http://www.eklogika.gr/news/7031