Τρίτη 26 Ιουλίου 2011

Επιστολή του Αναπληρωτή Περιφερειάρχη Διονύση Ψωμιάδη στον Υπουργό Εσωτερικών Χάρη Καστανίδη για τον 'Καλλικράτη'


Επιστολή στον Υπουργό Εσωτερικών Χάρη Καστανίδη έστειλε ο Αναπληρωτής Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Διονύσης Ψωμιάδης σχετικά με τα κενά και τα λειτουργικά προβλήματα της διοικητικής μεταρρύθμισης του «Καλλικράτη».
Στην επιστολή του, η οποία κοινοποιείται και στον Υφυπουργό Εσωτερικών Πάρι Κουκουλόπουλο, ο Αναπληρωτής Περιφερειάρχης Διονύσης Ψωμιάδης αναφέρει μερικά από τα βασικά προβλήματα για την εξομάλυνση της λειτουργίας των Αιρετών Περιφερειών μετά την πλήρη εφαρμογή του Ν. 3852/10 («Καλλικράτης») και προτείνει συγκεκριμένες λύσεις και παρεμβάσεις.
Ο Αναπληρωτής Περιφερειάρχης ζητά από τον Υπουργό να επιληφθεί άμεσα των παραπάνω θεμάτων «για την ομαλή εξέλιξη των αιρετών Περιφερειών προς το συμφέρον της πολιτείας, της εξυπηρέτησης των πολιτών και της Αγοράς». «Είμαι βέβαιος ότι οι αιρετοί Περιφερειάρχες θα έχουν πλέον και από το αρμόδιο Υπουργείο την αντιμετώπιση που αρμόζει στην θέση όπου τους έταξαν οι πολίτες», καταλήγει ο κ. Ψωμιάδης. 
Το πλήρες κείμενο της επιστολής του Αναπληρωτή Περιφερειάρχη Διονύση Ψωμιάδη έχει ως εξής:
 
«Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
                       
Δυστυχώς, ο Καλλικράτης έχει μείνει πολύ πίσω, παρά τις μεγάλες προσπάθειες των αιρετών Περιφερειαρχών, πέρα και πάνω από κόμματα, να εντοπίσουν τα κενά, να προτείνουν λύσεις, να πιέσουν για να προχωρήσει η διοικητική μεταρρύθμιση.
Με την παρούσα επιστολή, στα πλαίσια των νέων καθηκόντων σας θα επιθυμούσα να σας ζητήσω την επίλυση μερικών βασικών προβλημάτων για την εξομάλυνση της λειτουργίας των Αιρετών Περιφερειών μετά την πλήρη εφαρμογή του Ν. 3852/10.
1.Οργανισμοί Εσωτερικής Υπηρεσίας Περιφερειών (ΟΕΥ): Οι πρότυποι ΟΕΥ του ΥΠΕΣΑΗΔ ήταν κατά κοινή ομολογία ασαφείς και δημιουργούσαν πολλά προβλήματα. Είναι ανάγκη να προσαρμοσθούν στις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες των Περιφερειών. Θα πρέπει όμως με σχετική τροποποίηση να ρυθμιστεί η διαδικασία ώστε η τροποποίηση των ΟΕΥ να μην αποτελεί τροποποίηση Π.Δ. που είναι χρονοβόρα.
2. Αντιπεριφερειάρχες: Θα πρέπει να επανεξετασθεί το θέμα του θεσμού των άμεσα εκλεγόμενων αντιπεριφερειαρχών στις Περιφερειακές ενότητες. Με σχετική τροποποίηση του Νόμου να δοθεί δυνατότητα στους Περιφερειάρχες να τους ορίζει ανά διετία από το σύνολο των εκλεγμένων τοπικών περιφερειακών συμβούλων
3. Προληπτικός έλεγχος διοικητικών πράξεων και οικονομικών θεμάτων: Πρέπει να οριστεί άμεσα Ελεγκτής Νομιμότητας σε αντικατάσταση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και της Υ.Δ.Ε. Η διαδικασία να έχει μέγιστη διάρκεια 20 ημερών, αντί των προβλεπομένων σήμερα 40 ημερών για την επιτάχυνση των θεμάτων.
4. Δυνατότητα - Υποχρεώσεις Οικονομικής Επιτροπής: Σύμφωνα με τον Ν. 3852/10 μπορεί να συνεδριάζει έως 4 φορές το μήνα. Αυτό δημιουργεί πολλά προβλήματα και καθυστερήσεις. Η κάθε δημοπράτηση-διαγωνισμός έρχεται σαν θέμα 3-5 φορές: για έγκριση υποψηφίων αναδόχων, τεχνικής αξιολόγησης οικονομικών προσφορών, κατακύρωση (χωρίς τις ενστάσεις κλπ). Υπολογίζεται ότι στην Κ. Μακεδονία γίνονται κατ’  έτος περί τους 1000 διαγωνισμούς. Άρα στην οικ. Επιτροπή έρχονται 4.000 θέματα ανά έτος ή 80 θέματα ανά συνεδρίαση για 48 συνεδριάσεις. Προτείνουμε λοιπόν την τροποποίηση του Ν. 3852/10 για α) να δημιουργηθούν υποεπιτροπές π.χ. Για ποσά μικρότερα των 60.000 ευρώ (πρόχειροι διαγωνισμοί)- τριμελής υποεπιτροπή, για τους ανοικτούς διαγωνισμούς 5πελής υποεπιτροπή όπως επίσης και για τους διαγωνισμούς των συγχρηματοδοτούμενων έργων (ΕΣΠΑ), β) να δοθεί το δικαίωμα να συνεδριάζουν περισσότερες φορές ανά μήνα.
5. Ειδικοί Συνεργάτες - Νομικοί Σύμβουλοι -Δημοσιογράφοι: Θεωρούμε ότι οι Περιφέρειες με πληθυσμό και γεωγραφική έκταση πολλαπλάσια από άλλες δεν έχουν τις ίδιες ανάγκες και προβλήματα . Θα πρέπει να γίνει τροποποίηση του Ν. 3852/10 ώστε να ισχύουν γεωγραφικά και πληθυσμιακά κριτήρια για τον αριθμό τους. Για την Κεντρική Μακεδονία θα πρέπει να διπλασιαστεί ο αριθμός τους.
6. Αυτοκίνητα Περιφερειαρχών - αντιπεριφερειαρχών: Λόγω α) των μεγάλων αποστάσεων που πρέπει να μετακινούνται, β) του δύσκολου και πολλές φορές δύσβατου και ορεινού επαρχιακού οδικού δικτύου και γ) των πολλών υποχρεώσεων που έχουν θα πρέπει να εγκρίνετε την κίνησή τους με μεγαλύτερου κυβισμού αυτοκίνητα και την αύξηση του ορίου των καυσίμων για να μπορούμε να επιτελούμε τα καθήκοντά μας ανεμπόδιστα και κυρίως χωρίς κινδύνους.
7. Δημόσιες σχέσεις Περιφερειαρχών - αντιπεριφερειαρχών: Να ρυθμιστεί νομικά το θέμα, ώστε να διατίθενται οικονομικοί πόροι για τις δημόσιες σχέσεις από τους ίδιους πόρους της Περιφέρειας.
8. Υπηρεσία Γραφείου Περιφερειάρχη: Θα πρέπει να οργανωθεί κατά τα πρότυπα των Γραφείων των Υπουργών με διορισμένο Διευθυντή, συνεργάτες, οδηγούς, γραμματεία και προσωπικό ασφαλείας της επιλογής του Περιφερειάρχη με μετακλητούς υπαλλήλους όπως οι ειδικοί συνεργάτες που φυσικά θα ενσωματωθούν σε αυτή την Υπηρεσία.
9. Στρατηγικό Επιχειρησιακό Σχέδιο των Περιφερειών: Είναι υποχρέωση και των 13 Περιφερειών μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2011 να συντάξουν το Επιχειρησιακό Στρατηγικό Σχέδιό τους για την τριετία έως το 2014. Είχαμε αποστείλει μέσω της Ένωσης Περιφερειών πρόταση για χρηματοδότησή του από το Πρόγραμμα Διοικητική Μεταρρύθμιση 2007-2013. Θεωρούμε ότι πρέπει να γίνει άμεσα με σκοπό την ολοκληρωμένη και σε βάθος κατάρτισή του αλλά και την παρακολούθησή του.
10. Οικονομικά προβλήματα από υποχρεώσεις της Κεντρικής Κυβέρνησης: Είναι απαραίτητη η άμεση αντιμετώπιση τ ων χρεών των Υπουργείων προς τις Περιφέρειες, από έργα - δράσεις - ενέργειες, που υλοποιήθηκαν από τις τέως Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, με υποχρέωση χρηματοδότησης από Υπουργεία (πχ Σχολική Στέγη, ΟΣΚ, ΥΠΠΟ κλπ). Μόνο για την Κεντρική Μακεδονία οι υποχρεώσεις αυτές ανέρχονται στα 50 εκ ευρώ περίπου. Οι σημερινές συνθήκες οδηγούν τους δικαιούχους αναδόχους έργων σε δικαστικές προσφυγές με αποτέλεσμα τη δέσμευση πόρων των ΚΑΠ Έτσι κάποια στιγμή δεν θα μπορέσουμε να λειτουργήσουμε ούτε τα στοιχειώδη θέματα.
11. Περιφερειακή Επιτροπή Διαβούλευσης (άρθρο 178 Ν. 3852/2010). Ο συνολικός αριθμός των μελών της συμπεριλαμβανομένου και του προέδρου είναι μέχρι 60 μέλη. Σε ποσοστό 1/3 του συνολικού αριθμού των μελών ορίζονται μετά από κλήρωση δημότες εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους :
Ερώτημα 1: Με ποιο τρόπο θα γίνει η κλήρωση για την εκλογή του 1/3 των μελών (20 μέλη) από τους δημότες.
Ερώτημα 2 : Με την προϋπόθεση ότι η Επιτροπή θα έχει 60 μέλη εκ των οποίων (α) το 1/3 άρα τα 20 μέλη είναι δημότες
(β) οι δήμαρχοι της Περιφέρειας είναι 38 και μετέχουν υποχρεωτικά
(γ) πρέπει να μετέχουν και εκπρόσωποι των φορέων του άρθρου 178 παρ. 1 εδάφια α,β,γ,δ,ε και στ για τους οποίους υπολείπονται μόνο 2 θέσεις. Πως και ποιοι θα πρέπει να περιληφθούν ή ποιοι πρέπει να αποκλειστούν;
12. Περιφερειακός Συμπαραστάτης του Πολίτη και της Επιχείρησης (Άρθρο 179): Με Απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με μυστική ψηφοφορία και με πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) του συνόλου των μελών του, επιλέγεται πολίτης που αποτελεί προσωπικότητα εγνωσμένου κύρους ως περιφερειακός συμπαραστάτης του πολίτη και της επιχείρησης. Αν δεν επιτυγχάνεται πλειοψηφία των 2/3 τι γίνεται; 
13. Μεταβίβαση οικονομικών πόρων στις Περιφέρειες: Να γίνουν ρυθμίσεις ώστε οι Περιφέρειες να δικαιούνται ποσοστό από (α) τα Λιμενικά τέλη (β) τα τέλη Αεροδρομίων (γ) τα τέλη από νομικές υπαίθριες διατιμήσεις στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητας της περιφέρειας, (δ) τους πόρους του δημοσίου από το πρόγραμμα ΜΑΝ (Ευρυζωνικότητας) (ε) τους πόρους του Δημοσίου για την φορολογία των τεχνικών-τυχερών παιχνιδιών (φρουτάκια κλπ) γιατί “ανεξάρτητη” περιφέρεια οικονομικά αδύναμη και εξαρτώμενη πλήρως από την Κυβέρνηση δεν είναι “ανεξάρτητη”.
14. Οργανισμός Λαϊκών Αγορών Θεσσαλονίκης: Για τη συνέχιση της λειτουργίας του και τη στελέχωσή του με προσωπικό της Περιφέρειας απαιτείται η τροποποίηση της παραγράφου 1 του αρ. 247 του Ν. 3882/10 με προσθήκη εδαφίου “ Επιτρέπεται η μετακίνηση υπαλλήλων της Περιφέρειας σε εποπτευόμενα από την Περιφέρεια και την μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης Ν.Π.Δ.Δ. Κατόπιν αιτιολογημένου αιτήματος των Προέδρων αυτών και απόφασης του οικείου Περιφερειάρχη λόγω ειδικών αναγκών μέχρι τρία (3) έτη με δυνατότητα παράτασης για μία ή περισσότερες φορές για ίσο χρονικό διάστημα”.
15. Πόροι των ΚΑΠ - επιβάρυνσή τους από νέες αρμοδιότητες: Οι πόροι των ΚΑΠ δραστικά μειωμένοι από το 2009 επιβαρύνονται συνεχώς από μεταφορά νέων αρμοδιοτήτων, όπως τελευταία με την πρότασή σας για το Ταμείο Στήριξης υπερχρεωμένων Ο.Τ.Α. μέσα από το πνεύμα του “ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ” για μια ανεξάρτητη αιρετή Περιφέρεια. Θα πρέπει οι ΚΑΠ να ενισχυθούν και όχι να γίνεται συνεχής αφαίμαξή τους γιατί τελικά όλες οι Περιφέρεις θα καταστούν Υπερχρεωμένες και μόνο από τις υφιστάμενες και ανελαστικές υποχρεώσεις τους.
16. ΠΕΠ Τεχνική βοήθεια: Η τεχνική βοήθεια των ΠΕΠ θα πρέπει να παραμείνουν στην διάθεσή μας για την υποβοήθηση του έργου των Ειδικών Υπηρεσιών Διαχείρισης των ΠΕΠ.
17. Πληρωμές έγκρισης ενταλμάτων από τις Υπηρεσίες Δ.Ε. και την Δ26 του ΥΠΟΙΟ: Θα πρέπει άμεσα να γίνει παρέμβασή σας προς το ΥΠΟΙΟ για νομοθετική ρύθμιση ώστε να εγκριθούν τα εντάλματα πληρωμής υποχρεώσεων των τέως Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων που σχολάζουν για τυπικούς λόγους (ασάφειες νόμου, προγραμματικές συμβάσεις κλπ). Ταυτόχρονα να γίνει τυποποίηση των γραφειοκρατικών διαδικασιών ώστε στο μέλλον να αποφεύγονται παρόμοιες καταστάσεις. Σήμερα για τα ανωτέρω υπάρχουν δεσμευμένες πιστώσεις αλλά δεν μπορούν να πληρωθούν οι δικαιούχοι - ανάδοχοι με αποτέλεσμα αφαίρεση διατιθεμένων πιστώσεων από την αγορά που τόσο τις έχει αναγκη ιδιαίτερα στις σημερινές συνθήκες της οικονομικής κρίσης.
Παράδειγμα: Οι προγραμματικές συμβάσεις με τους Δήμους για την επέκταση των Πολεοδομικών Σχεδίων (εκκρεμούν πληρωμές 3,5 εκ ευρώ), οι προγραμματικές συμβάσεις με τις υπό εκκαθάριση εταιρείες των τέως νομαρχιακών αυτοδιοικήσεων ΝΕΘ ΑΕ ΝΕΟΔ ΑΕ που οφείλουν προς τρίτους περίπου ένα εκ. Ευρώ οι πιστώσεις υπάρχουν.
18. Ανάθεση αρμμοδιοτήτων και υπογραφών: Να γίνει τροποποίηση του Ν 3852/10, ώστε να μπορούν οι αντιπεριφερειάρχες και ο εκτελεστικός γραμματέας να δίνουν αρμοδιότητες και εξουσιοδότηση υπογραφής σε υφισταμένους τους (Γενικούς Διευθυντές και Τμηματάρχες) από αυτές που τους έχει εκχωρήσει ο Περιφερειάρχης. Το θέμα είναι πολύ σημαντικό γιατί προκαλεί μεγάλη ταλαιπωρία στους πολίτες και τις επιχειρήσεις.
 
Όπως αντιλαμβάνεστε, από εδώ και πέρα εναποθέτουμε τις ελπίδες μας στη δική σας παρουσία που με το μέχρι στιγμής έργο σας έχετε δείξει ότι αντιλαμβάνεστε την σημασία του Καλλικράτη για το μέλλον της αυτοδιοίκησης και του τόπου, έχετε μάλιστα δίπλα σας τον Υφυπουργό Πάρι Κουκουλόπουλο, έναν άνθρωπο της αυτοδιοίκησης, βαθύ γνώστη των προβλημάτων και της σημασίας της. Θα πρέπει άμεσα να επιληφθείτε των παραπάνω θεμάτων για την ομαλή εξέλιξη των αιρετών Περιφερειών προς το συμφέρον της πολιτείας, της εξυπηρέτησης των πολιτών και της Αγοράς. Είμαι βέβαιος ότι οι αιρετοί Περιφερειάρχες θα έχουν πλέον και από το αρμόδιο Υπουργείο την αντιμετώπιση που αρμόζει στην θέση όπου τους έταξαν οι πολίτες. 
Πάντα στη διάθεσή σας.
 
Με εκτίμηση,
 
Ο Αναπληρωτής Περιφερειάρχης
 
Διονύσης Χ. Ψωμιάδης»