Πέμπτη 20 Ιουνίου 2013

Το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) στην Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ευχαριστούμε πάρα πολύ τον αποστολέα του μηνύματος.... Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Κατερίνης
 Το σχολείο μας ταξίδεψε στην Αθήνα το διήμερο 15-16 Ιουνίου και επισκέφτηκε αρχικά το μεγαλύτερο μουσείο στην Ελλάδα και ένα από τα σημαντικότερα του κόσμου, το Εθνικό
Αρχαιολογικό Μουσείο.
Στο μουσείο φιλοξενούνται περισσότερα από 11.000  έργα από τις αρχές της προϊστορίας έως την ύστερη αρχαιότητα, ενώ ή ίδρυσή του και η πορεία του είναι στενά συνδεδεμένο με την Ιστορία του Νέου Ελληνικού Κράτους. Η ίδρυση του ανάγεται στα χρόνια του Ιωάννη Καποδίστρια μέσω της απαγόρευσης εξαγωγής αρχαιοτήτων. Το μουσείο στεγάζεται σ’ ένα επιβλητικό νεοκλασικό κτήριο, που οικοδομήθηκε στα τέλη του 19ου αιώνα σε σχέδια του L. Lange και τελικά διαμορφώθηκε από τον Ernst Ziller. Οι εκθεσιακοί χώροι του, δεκάδες αίθουσες σε κάθε όροφο, καλύπτουν έκταση 8.000 τ.μ. και στεγάζουν τις πέντε μεγάλες μόνιμες συλλογές: Τη Συλλογή Προϊστορικών Αρχαιοτήτων, των Έργων Γλυπτικής, των Αγγείων και Μικροτεχνίας, των Έργων Μεταλλοτεχνίας και των Αιγυπτιακών και Ανατολικών Αρχαιοτήτων. Κατά καιρούς έργα από τους χώρους αποθήκευσης αντικαθιστούν έργα της έκθεσης, ενώ παράλληλα φιλοξενούνται και θεματικές  εκθέσεις,  προσφέροντας ποικιλία στους επισκέπτες.
Αυτή την περίοδο παρουσιάζεται η έκθεση “ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ (60-50 π.Χ.) Το πλοίο - οι θησαυροί - ο Μηχανισμός” έχει παραταθεί μέχρι 31/8. Κορωνίδα των ευρημάτων που χρονολογούνται από τον 4ο έως 1ο αιώνα π.Χ. είναι ο «Υπολογιστής» των Αντικυθήρων. Για να κατανοήσουν οι επιστήμονες την κατασκευή και λειτουργία δαπάνησαν πολλές ώρες έρευνας και εφαρμόστηκαν πρωτοπόρες εξελιγμένες τεχνικές. Ακόμα ακόμη και σήμερα προβληματίζει την ακαδημαϊκή κοινότητα το «Πώς οι έλληνες μπόρεσαν τη γνώση της κίνησης των πλανητών και τις σχέσεις μεταξύ τους να την περάσουν σε μια μηχανή! Πώς είχαν γνώση και τεχνογνωσία να κατασκευάσουν τόσο ακριβής μηχανισμούς, βασισμένους σε γρανάζια και άξονες και με τι εργαλεία το έκαναν». Ο μηχανισμός, σύμφωνα με τα τελευταία ευρήματα, υπολόγιζε τις γιορτές, τους Ολυμπιακούς Αγώνες, τις φάσεις της Σελήνης και τις εκλείψεις με τις θέσεις γνωστών πλανητών και αντίστροφα. Από το ναυάγιο ανασύρθηκαν πολλά εξαίρετα έργα όπως ο «Έφηβος των Αντικυθήρων», γυάλινα και πήλινα σκεύη,  αγάλματα και μικροαντικείμενα, που δίνουν πληροφορίες για τον πολιτισμό αλλά και για την καθημερινή ζωή των επιβατών του.
Εντύπωση προκάλεσαν έργα από τα εκθέματα γλυπτών του μουσείου όπου αναδεικνύεται η πλαστικότητα του σώματος και η ελευθερία στην κίνησή τους, όπως ο Ποσειδώνας ή Δίας, ο Έφιππος και το μαρμάρινο σύμπλεγμα της Αφροδίτης με τον Πάνα και τον Έρωτα.
Η επίσκεψη στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο συγκαταλέγεται στις εμπειρίες ζωής, καθώς υπερνικά τα σύνορα/όρια της χώρας και του έθνους για τους επισκέπτες. Η «ενατένιση» της ιστορίας σου ως Ανθρώπου μέσα από τις δημιουργίες των προγόνων, αποκαλύπτει τις καθημερινές ανησυχίες, τις αξίες, την αίσθηση του κάλλους, τον προβληματισμό για το θάνατο. Στο «ταξίδι μας αυτό στάθηκε συνοδός  η εξαιρετική ξεναγός Ιωάννα Τσακιράκη, που με τις εύστοχες επισημάνσεις της ανέδειξε το μεγαλείο των έργων, τις δυσκολίες των υλικών και των τεχνικών εργασίας και προβλημάτισε με την εφευρετικότητα και τις δυνατότητες του ανθρώπινου νου. Το μουσείο, όπως ομολογούν οι εκπαιδευόμενοί έγινε «ζωντανό» σχολείο ως ένα αξέχαστο βίωμα, που άλλωστε αρμόζει  και στη δια βίου μάθηση, εξέλιξη, πρόοδο.
Η δεύτερη εκπαιδευτική επίσκεψη κατά Σαββατοκύριακο ήταν στην Ακρόπολη και το Νέο Μουσείο της…