Πέμπτη 10 Ιουλίου 2014

Ο Διευθυντής του Σχολείου Δημήτρης Κυριακού εισηγητής στη Βουλή των Εφήβων

 Στις θετικές εμπειρίες λειτουργίας των μαθητικών κοινοτήτων της χώρας συγκαταλέγεται το Μουσικό Σχολείο Κατερίνης
Στις εργασίες της ΙΘ΄ Συνόδου του Εκπαιδευτικού Προγράμματος «Βουλή των Εφήβων» που ξεκίνησαν την Παρασκευή 4 και κορυφώθηκαν τη Δευτέρα 7 Ιουλίου, με την
συνεδρίαση της Ολομέλειας, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Κάρολου Παπούλια έλαβε μέρος ο συντοπίτης μας, Διευθυντής του Μουσικού Σχολείου Κατερίνης Δημήτρης Κυριακού. Η επιλογή του κ. Κυριακού και δύο ακόμη εκπαιδευτικών από όλη την επικράτεια ως «εμπειρογνωμόνων» έγινε στο πλαίσιο της συνεργασίας της «Βουλής των Εφήβων» με τον Συνήγορο του Παιδιού, ο οποίος είχε ενεργό συμμετοχή κατά τις εργασίες της Συνόδου στην Αθήνα.  Ειδικότερα, οι τρεις διευθυντές εκπροσώπησαν σχολεία στα οποία έχουν υπάρξει θετικές εμπειρίες λειτουργίας των μαθητικών κοινοτήτων.

Οι εργασίες της ΙΘ’ Συνόδου επικεντρώθηκαν σε θέματα που σχετίζονται με τα δικαιώματα και τη συμμετοχή των μαθητών στη σχολική ζωή και ο Συνήγορος του Πολίτη, με την ιδιότητά του ως Συνήγορος του Παιδιού, εισηγήθηκε με τη μορφή "σχεδίου νόμου" νέο Κανονισμό για τη λειτουργία των μαθητικών κοινοτήτων. Αρκετές από τις προτάσεις των εφήβων βουλευτών στη συζήτηση που έλαβε χώρα στις επιτροπές έγιναν δεκτές και ενσωματώθηκαν στο τελικό κείμενο το οποίο υπερψηφίστηκε από την Ολομέλεια των εφήβων βουλευτών. 


Όπως επισημαίνει σε δήλωσή του ο κος Κυριακού «καταθέσαμε στους έφηβους βουλευτές τις εμπειρίες μας από την τρέχουσα εφαρμογή του θεσμού των μαθητικών κοινοτήτων. Στην εισήγησή μας έγινε αναφορά σε προτάσεις για την αλλαγή της υπάρχουσας νομοθεσίας και της πρακτικής υλοποίησης του θεσμού στα σχολεία. Το κείμενο του Κανονισμού που ψηφίστηκε από τη Βουλή των Εφήβων θα τεθεί από τον Συνήγορο του Παιδιού σε δημόσια διαβούλευση και θα συζητηθεί µε εκπαιδευτικούς και μαθητές, µε στόχο στους επόμενους μήνες να διαμορφωθεί τελικά και να προωθηθεί στον Υπουργό Παιδείας. Παράλληλα, θα προταθούν ενέργειες για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, την ενημέρωση των μαθητών και την ανασυγκρότηση του θεσμού, ώστε να συμβάλει στην δημοκρατικότερη διοίκηση και λειτουργία των σχολείων».

Η φετινή σύνοδος διατήρησε τον χαρακτήρα του προγράμματος προσομοίωσης της λειτουργίας του Κοινοβουλίου και παράλληλα αποτέλεσε και την αφετηρία για καινοτομίες, οι οποίες εισήχθησαν κατά την ΙΘ’ Σύνοδο. Συγκεκριμένα, αξιοποιήθηκαν οι νέες τεχνολογίες (Facebook, blog, Wiki) για την επιλογή των «Εφήβων Βουλευτών», επιχειρήθηκε η εισαγωγή στοιχείων προσομοίωσης κοινοβουλευτικού ελέγχου, ενώ ξεκίνησε και η συνεργασία με τον Συνήγορο του Παιδιού, με επικεφαλής τον κ.Γιώργο Μόσχο, νομικό-εγκληματολόγο, με στόχο την ουσιαστικοποίηση του διαλόγου και του προβληματισμού μεταξύ των μαθητών.

Κατά την παρουσίαση του σχεδίου νόμου στις Επιτροπές της Βουλής των Εφήβων, ο Βοηθός Συνήγορος για τα Δικαιώματα του Παιδιού κ. Γιώργος Μόσχος τόνισε ότι «στη σημερινή ιδιαίτερα κρίσιμη για τα παιδιά και τους εφήβους περίοδο, που πλήττονται από την ανασφάλεια και τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης, είναι πολύ σημαντικό το σχολείο να δίνει έμφαση στην επικοινωνία, στην ακρόαση των απόψεων των μαθητών και στην ενεργό συμμετοχή τους στις αποφάσεις που αφορούν τη σχολική ζωή».


Αξίζει  να σημειωθεί, ότι, οι 300 έφηβοι βουλευτές επεξεργάστηκαν και ακολούθως ψήφισαν το σχέδιο νόμου στην Ολομέλεια, στην οποία παρέστη ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Κάρολος Παπούλιας, ενώ ο Υπουργός Παιδείας απάντησε και σε επίκαιρες ερωτήσεις τους.

Το νέο σχέδιο «Κανονισμού Μαθητικών Κοινοτήτων» που εισηγήθηκε ο Συνήγορος σε επιτροπές της Βουλής των Εφήβων, είναι προϊόν πολύχρονης μελέτης και διαλόγου της Αρχής µε εκπαιδευτικούς και μαθητές και αποσκοπεί στην αντικατάσταση του ισχύοντος που είχε θεσπιστεί µε υπουργική απόφαση το 1986 και πλέον παρατηρούνται προβλήματα τόσο στο περιεχόμενό του όσο και στην εφαρμογή του.

Με το νέο κείμενο επιχειρείται ο εκσυγχρονισμός της ισχύουσας νομοθεσίας, ρυθμίζονται ζητήματα εκλογής και εκπροσώπησης όλων των τάξεων στα μαθητικά συμβούλια, αποσαφηνίζονται τα δικαιώματα και οι ευθύνες των μαθητών αλλά και ο ρόλος των εκπαιδευτικών, καθώς προβλέπεται ο καθορισμός εκείνων που θα έχουν την ευθύνη υποστήριξης της τακτικής και εύρυθμης λειτουργίας των μαθητικών κοινοτήτων.