Δευτέρα 21 Νοεμβρίου 2011

Πρόταση του ΣΕΒΕ για ριζική ανατροπή του υφιστάμενου φορολογικού συστήματος και


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Πρόταση του ΣΕΒΕ για ριζική ανατροπή του υφιστάμενου φορολογικού συστήματος και καθιέρωση Ενιαίου Φορολογικού Συντελεστή (Flat Tax Rate) 15% στις επιχειρήσεις και στον ΦΠΑ

Στην Ελλάδα, εδώ και δεκαετίες, επικρατεί ένα μοτίβο προτάσεων και διαρκούς διαβούλευσης για

συνεχείς βελτιώσεις του υφιστάμενου φορολογικού συστήματος, που τελικά ως αποτέλεσμα, έχουν να ενισχύουν περαιτέρω το ήδη δαιδαλώδες και ασταθές ισχύον φορολογικό καθεστώς. Το ασαφές και συνεχώς μεταβαλλόμενο φορολογικό πλαίσιο λειτουργεί σε κάθε περίπτωση ανασταλτικά για την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων, οι οποίες είναι ζωτικής σημασίας για τον περιορισμό του ελλείμματος τρεχουσών συναλλαγών, την απασχόληση και την ανάπτυξη.

Ο ΣΕΒΕ τονίζει ότι η ύφεση της ελληνικής οικονομίας και η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει σήμερα το επιχειρηματικό περιβάλλον θα πρέπει να δράσουν ως καταλύτης για τη ριζική ανατροπή του υφιστάμενου φορολογικού συστήματος, στοχεύοντας στη δημιουργία ενός πιο δίκαιου και σταθερού πλαισίου φορολογίας, ενός συστήματος που θα στηρίζεται στην καθιέρωση ενός ενιαίου φορολογικού συντελεστή.

Πιο συγκεκριμένα, ο ΣΕΒΕ προτείνει την καθιέρωση ενός φορολογικού συστήματος της λογικής «Flat Tax Rate», όπου θα υπάρχει ένας ενιαίος φορολογικός συντελεστής της τάξης του 15%. Ο συντελεστής αυτό θα αφορά τόσο τα διανεμημένα, όσο και τα αδιανέμητα κέρδη των επιχειρήσεων, καθώς και έναν μοναδικό συντελεστή ΦΠΑ 15%. Ωστόσο, για να λειτουργήσει ένα τέτοιο σύστημα θα πρέπει να υπάρχει τουλάχιστον δέσμευση για μία πενταετία, ότι οι συντελεστές θα παραμείνουν ως έχει. Θεωρούμε πως η σύνθεση της παρούσας κυβέρνησης η οποία έχει την στήριξη 255 βουλευτών του κοινοβουλίου είναι μια μοναδική ευκαιρία για μία τέτοιου βεληνεκούς πολυκομματικού χαρακτήρα συμφωνία.

Ενδεικτική περίπτωση αποτελεί η Σλοβακία, η οποία το 2004 πραγματοποίησε ένα δημοσιονομικό άλμα, εισάγοντας ενιαίο φορολογικό συντελεστή (flat tax) 19% επί της φορολόγησης φυσικών προσώπων, επιχειρήσεων και προϊόντων. Η Σλοβακία, αποτελούσε μία οικονομία με παρόμοια διαρθρωτικά προβλήματα με αυτά της Ελλάδας, ωστόσο σήμερα, καταγράφει τον 2ο υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης σε επίπεδο ΕΕ-27 μετά τη Σουηδία, καθώς το 2010 η μεταβολή του ΑΕΠ ανήλθε σε 4%, ενώ για το 2011 εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 4,1% και το 2012 κατά 4,3%. Επίσης, αμέσως μετά την καθιέρωση αυτού του φορολογικού συστήματος το 2004, η εισροή Άμεσων Ξένων Επενδύσεων στην Σλοβάκικη οικονομία, αυξήθηκε κατά 7,2%, σε αντίθεση με το 2003 που η αντίστοιχη αύξηση δεν ξεπέρασε το 1,7%. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός, ότι κάθε Σλοβάκος επιχειρηματίας ή πολίτης, μπορεί να υπολογίσει τον φόρο που του αναλογεί, ανατρέχοντας απλά σε μία χάρτινη καρτέλα σε σχήμα ρολογιού την οποία την έχει διανείμει το αρμόδιο Υπουργείο. Αντίστοιχα, ο ελληνικός φορολογικός οδηγός έχει σήμερα έκταση περί των 70 σελίδων και επικαιροποιείται σε τέτοια συχνότητα όπου ακόμα και οι επαγγελματίες φοροτεχνικοί δε μπορούν πλέον να είναι ενήμεροι στο βαθμό που πρέπει.

Ο ΣΕΒΕ επισημαίνει ότι ένα τέτοιο σύστημα δεν είναι παγκόσμια πρωτοτυπία, καθώς σε αντίστοιχες κινήσεις τα τελευταία έτη έχουν προβεί και άλλες ευρωπαϊκές οικονομίες, όπως αυτές της Ρουμανίας, της Λετονίας, της Λιθουανίας και της Εσθονίας. Οι χώρες οι οποίες χαρακτηρίζονται σήμερα ως BELL (Bulgaria, Estonia, Latvia and Lithuania) στηρίζουν την οικονομική τους ανάπτυξη σε τέτοιου είδους οικονομικά μοντέλα και οι εξαγωγές τους έχουν θεαματικά αποτελέσματα όπως και η εισροή Άμεσων Ξένων Επενδύσεων.

Το σύστημα αυτό αναμένεται να συμβάλλει στη δραστική απλοποίηση του φορολογικού συστήματος σε συνδυασμό με την ενίσχυση της εμπιστοσύνης στις σχέσεις Κράτους-επιχειρηματιών και Κράτους–επενδυτών, καθώς και στον περιορισμό της γραφειοκρατίας, μεταφέροντας κατ' αυτόν τον τρόπο, «πραγματικά» και –πιθανότατα- σταθερότερα έσοδα στο ταμείο του κράτους. Επιπλέον, το ύψος του συντελεστή της τάξης του 15%, αναμένεται από μόνος του να λειτουργήσει αποτρεπτικά σε τακτικές φοροδιαφυγής από την πλευρά των επιχειρήσεων, αλλά και να τονώσει την εγχώρια ζήτηση μέσω της μείωσης του ΦΠΑ από το 23% στο 15% για ένα μεγάλο πλήθος αγαθών. Τέλος, να τονιστεί ότι το μέτρο αυτό από μόνο του είναι ικανό να συμβάλει σημαντικά στην διεύρυνση της φορολογικής βάσης και συνεπώς στην αύξηση των φορολογικών εσόδων.