Τετάρτη 31 Αυγούστου 2011

ΣΕΒΕ: Θέσεις ΣΕΒΕ για ένα νέο εθνικό φορολογικό σύστημα



Θεσσαλονίκη, 31.08.11
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Θέσεις ΣΕΒΕ για ένα νέο εθνικό φορολογικό σύστημα

Στο πλαίσιο της διαβούλευσης του Υπουργείου Οικονομικών με τους κοινωνικούς φορείς για ένα νέο εθνικό φορολογικό σύστημα, η οποία ξεκίνησε την 01.08.11
με τη συνάντηση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Οικονομικών με εκπροσώπους φορέων των παραγωγικών τάξεων στην οποία συμμετείχε και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, ο Σύνδεσμος απέστειλε στο Υπουργείο Οικονομικών τις σχετικές προτάσεις του, όπως προέκυψαν από τη μακρά εμπειρία του σε φορολογικά θέματα των εξαγωγικών επιχειρήσεων και τις συνεισφορές των μελών του το διάστημα που μεσολάβησε από την έναρξη της διαβούλευσης.

Εισαγωγικά ο ΣΕΒΕ επισημαίνει ότι το νέο φορολογικό σύστημα θα πρέπει να λάβει υπόψη την αλλαγή του οικονομικού μοντέλου ανάπτυξης με έμφαση στην παραγωγή και στην εξωστρέφεια. Ο νέος νόμος δεν θα πρέπει να είναι και αυτός ευκαιριακός, ο οποίος θα κλείσει κάποιες «τρύπες». Ένα τέτοιο νόμο δεν έχει ανάγκη ούτε ο τόπος ούτε οι πολίτες ούτε οι παραγωγικές τάξεις.  Ο νέος νόμος οφείλει να είναι ένα συμβόλαιο που θα τιμηθεί διαχρονικά και διακομματικά και θα τηρηθεί από όλους, ένα μήνυμα εντός και εκτός Ελλάδας ότι η χώρα μπορεί να παράγει, να μοιράζει δίκαια, να αντιμετωπίζει τον διεθνή ανταγωνισμό, να αξιοποιεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματα, να δέχεται ξένες άμεσες επενδύσεις και, τέλος, να καλλιεργεί σταθερότητα, ασφάλεια, προοπτική και φορολογική συνείδηση. Πρέπει να είναι αποτελεσματικός, αναπτυξιακός, ανταποδοτικός και δίκαιος.  Zητούμενα για το ΣΕΒΕ παραμένουν η απλοποίηση, η διαφάνεια, η σταθερότητα τουλάχιστον για μία 10ετία και η κωδικοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας ώστε να δημιουργείται ένα φιλικό περιβάλλον για την επιχειρηματικότητα, αποκαθιστώντας το βαθύ ρήγμα εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους και φορολογουμένου και αίροντας την επιφυλακτικότητα και καχυποψία των φορολογικών αρχών έναντι όλων των επιχειρήσεων.

Οι ειδικότερες προτάσεις του ΣΕΒΕ είναι οι παρακάτω:

1. Πρόταση για ριζική ανατροπή του υφιστάμενου φορολογικού συστήματος και  καθιέρωση Ενιαίου Φορολογικού Συντελεστή (Flat Tax Rate) στις επιχειρήσεις της τάξης του 15% - 19%.
Απώτερος στόχος του συστήματος αυτού θα είναι η ορθολογικότερη φορολόγηση μέσω της καθιέρωσης ενός ανώτερου φορολογικού συντελεστή, ο οποίος θα μειώνεται ανάλογα με το ύψος των δαπανών. Το σύστημα αυτό αναμένεται να συμβάλλει:
- στη δραστική απλοποίηση του φορολογικού συστήματος σε συνδυασμό με την ενίσχυση της εμπιστοσύνης στις σχέσεις Κράτους-επιχειρηματιών και Κράτους–επενδυτών, καθώς και στον περιορισμό της γραφειοκρατίας
- στην προσέλκυση ξένων επενδύσεων
- σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να αποφασισθεί η υιοθέτηση του Flat tax rate ως στρατηγική επιλογή της χώρας και να διασφαλισθεί η διακομματική συναίνεση ώστε να υπάρχει συνέχεια και μακροχρόνια δέσμευση για διατήρηση του εν λόγω φορολογικού καθεστώτος

2. Πλήρης κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων – Ηλεκτρονική θεώρηση

3. Βελτίωση μηχανισμών ελέγχου για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής – Κατάργηση επανελέγχων

4. Μείωση του ποσοστού προβεβαίωσης (που αυξήθηκε από 25% στο 50%) – Δραστική  παρέμβαση όσον αφορά στη φορολογική δικαιοσύνη

5. Άμεση επιστροφή των ήδη οφειλομένων ποσών ΦΠΑ στους εξαγωγείς αλλά και στις άλλες κατηγορίες που δεν μπορούν να συμψηφίσουν το φόρο (διαφορές συντελεστή, επενδύσεις) και γενικότερα πιστή τήρηση της υποχρέωσης του Δημοσίου για πραγματικά άμεση επιστροφή του ΦΠΑ μέσω μιας αυτοματοποιημένης και τυποποιημένης διαδικασίας.
Επικουρικά προτείνουμε: α) το συμψηφισμό του πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ εξαγωγικών επιχειρήσεων, από την κατάθεση της σχετικής αίτησης επιστροφής, και όχι από τη βεβαίωση του οφειλόμενου ποσού επιστροφής, ιδιαίτερα την περίοδο αυτή που υπάρχει τεχνητή αδυναμία συμψηφισμού λόγω μη διενέργειας ελέγχων και επομένως μη βεβαίωσης και εκκαθάρισης της απαίτησης και, β) την κατάργηση της δυνατότητας του Δημοσίου να συμψηφίζει αυτεπάγγελτα απαιτήσεις του οφειλέτη, στις περιπτώσεις που ο τελευταίος έχει υπαχθεί σε κάποια ρύθμιση (πχ περαίωση) και είναι συνεπής στις τμηματικές καταβολές.

6. Μέτρα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής στον ΦΠΑ στις ενδοκοινοτικές συναλλαγές που δε θα δυσχεραίνουν τις αξιόπιστες εξαγωγικές επιχειρήσεις

7. Αύξηση ποσοστού επισφαλειών από 0,5% στο 2% (άρθρο 31.1 περ. θ’ του ΚΦΕ) – Μείωση αποδεικτικών στοιχείων για τον χαρακτηρισμό μιας απαίτησης ως οριστικά ανεπίδεκτης είσπραξης

8. Κατάργηση της εισφοράς 0,6% για τις εξαγωγικές επιχειρήσεις

9. Επαναφορά του κινήτρου της φορολογικής απαλλαγής για δαπάνες εξαγωγών ύψους 2% επί του συνόλου των εξαγωγών χωρίς παραστατικά
10. Μείωση Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στη βιομηχανία

11. Απλούστευση και συντόμευση της επιστροφής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Καυσίμων σε δικαιούχους εξαγωγείς

12. Αναθεώρηση από το Υπουργείο Οικονομικών του καταλόγου εκπιπτόμενων δαπανών επιχειρήσεων – Αναγνώριση πρόσθετου ποσού για δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης χωρίς χρονικό περιορισμό και με διεύρυνση της έννοιας των σχετικών δαπανών

13. Μείωση ποσοστού προκαταβολής φόρου εισοδήματος

14. Κατάργηση του ΦΑΠ στα ακίνητα που χρησιμοποιούνται για τη λειτουργία της επιχείρησης

15. Μη επιβολή αύξησης στον ΦΠΑ σε είδη σίτισης (πλήγμα σε ένα από τα πλέον εξαγώγιμα «προϊόντα» της χώρας μας, τον τουρισμό)

16. Αποποινικοποίηση και εξαίρεση από τις διατάξεις του νόμου για Νομιμοποίηση Εσόδων από Παράνομες Δραστηριότητες, των αναλήψεων από μέλη του Δ.Σ. ποσών από τα διαθέσιμα της εταιρίας για επιχειρηματικούς σκοπούς

17. Επέκταση των Συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας σε όλες τις χώρες ενδιαφέροντος για την Ελλάδα – διεύρυνση του περιεχομένου τους ώστε να καλύπτουν πλήρως και τις επιχειρήσεις λογισμικού

18. Κατάργηση της αφαίρεσης των ασφαλιστικών εισφορών και ιδιαίτερα αυτών του ΟΑΕΕ από το φορολογητέο εισόδημα