Παρασκευή 21 Ιουνίου 2013

ΒΕΠ-ΣΕΒΕ: Συνδυασμένες μεταφορές, ενίσχυση των εξαγωγών, προσέλκυση άμεσων επενδύσεων και έμπρακτη στήριξη των Ελλήνων εξαγωγέων μονόδρομος για την έξοδο από την κρίση

Ευχαριστούμε πάρα πολύ τον αποστολέα του μηνύματος.... ΣΕΒΕ
 Συνδυασμένες μεταφορές, ενίσχυση των εξαγωγών, προσέλκυση άμεσων επενδύσεων και έμπρακτη στήριξη των Ελλήνων εξαγωγέων μονόδρομος για την έξοδο από την κρίση
Ανδριανός Μιχάλαρος: Να κάνουμε πραγματικότητα το όραμα του Ευγενίδη, «παράγω για να έχω να εξάγω»

 «Να διευκολύνει η Κυβέρνηση τις εγχώριες εταιρείες στην προσπάθειά τους να γίνουν πιο εξωστρεφείς συμβάλλοντας στη διαμόρφωση ενός ελληνικού αναγνωρίσιμου και ελκυστικού brand name στις διεθνείς αγορές»
-----------------------------
Η ανάγκη ανάπτυξης συνδυασμένων μεταφορών, η αλλαγή του μοντέλου ανάπτυξης με την ενίσχυση των εξαγωγών και την προσέλκυση άμεσων επενδύσεων ως μονόδρομος για την έξοδο από την κρίση, ήταν το αντικείμενο της ημερίδας που διοργάνωσαν το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος  με τίτλο «Παράγω και Εξάγω: Το νέο Οικονομικό μοντέλο ανάπτυξης» και πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη 19 Ιουνίου 2013 στο Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά. Στην πολύπλευρη δομική κρίση, την κρίση κύρους, διεθνούς αξιοπιστίας, την κρίση εμπιστοσύνης που καθιστούν σήμερα την Ελλάδα αναξιόπιστο συνεργάτη, τον ρόλο της χώρας μας της εντός της Ευρωπαϊκής οικογένειας και του διεθνούς οικονομικού συστήματος που περιορίζεται ασφυκτικά και τη γεωπολιτική υποβάθμισή της αναφέρθηκαν τόσο ο Πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά Ανδριανός Μιχάλαρος όσο και ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ Δρ. Κυριάκος Λουφάκης οι οποίοι πραγματοποίησαν τις εναρκτήριες ομιλίες της ημερίδας.
Συγκεκριμένα, ο Πρόεδρος του ΒΕΠ Ανδριανός Μιχάλαρος αναφέρθηκε στις τεράστιες δυνατότητες που έχουν τα ελληνικά προϊόντα στο εξωτερικό λόγω της υψηλής ποιότητάς τους. Ζήτησε από την Κυβέρνηση να διευκολύνει τις εγχώριες εταιρείες στην προσπάθειά τους να γίνουν πιο εξωστρεφείς. «Το μόνο που χρειάζεται για να στεφθεί το άνοιγμα σε νέες αγορές με επιτυχία είναι πλήρης γνώση των ευκαιριών, εξωστρεφής διάθεση η οποία αποτυπώνεται σε συμμετοχή σε εκθέσεις του εξωτερικού, οργανωμένες διαφημιστικές καμπάνιες, αναβάθμιση της ποιότητας και της ταυτότητας των ελληνικών προϊόντων και παροχή πιστοποιημένων προϊόντων», τόνισε ο Πρόεδρος του ΒΕΠ και συμπλήρωσε: «Βασικό κριτήριο βάσει του οποίου ένα προϊόν θα μπορεί να χαρακτηρίζεται και να προβάλλεται ως ελληνικό είναι η σύνδεσή του με την παραγωγική διαδικασία και τι βιώσιμες θέσεις εργασίας δημιουργεί η παραγωγή του. Το ελληνικό σήμα πρέπει να είναι προαιρετικό και να απονέμεται στα προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα», ενώ πρόσθεσε, ότι η υιοθέτηση ελληνικού σήματος θα οδηγήσει στη διακοπή μιας άναρχης χρήσης της ελληνικής σημαίας στις συσκευασίας των προϊόντων. «Τα ελληνικά προϊόντα μπορούν να προωθούνται στο εξωτερικό με παράλληλη προβολή της ιστορίας και του ελληνικού πολιτισμού. Στην κατεύθυνση αυτή το Επιμελητήριό μας βρίσκεται σε επικοινωνία με την κα Μενδώνη γενική γραμματέα του Υπουργείου Πολιτισμού. Η σήμανση των ελληνικών προϊόντων, οφείλει να λάβει εξωστρεφή αντί για εσωστρεφή χαρακτήρα, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση ενός ελληνικού αναγνωρίσιμου και ελκυστικού brand name στις διεθνείς αγορές. Αυτό που επιδιώκει το Επιμελητήριό μας είναι να κάνουμε πραγματικότητα το όραμα του Ευγενίδη, το οποίο ήταν το “παράγω και εξάγω”», ανέφερε ο Πρόεδρος του ΒΕΠ. Παράλληλα, αναφέρθηκε στις απεριόριστες δυνατότητες ανάπτυξης του ναυτιλιακού προϊόντος του Πειραιά οι οποίες θα πρέπει να αξιοποιηθούν και, πιο συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στη ναυπηγική κι επισκευαστική βιομηχανία τονίζοντας ότι δεν μπορεί μία χώρα που είναι πρώτη δύναμη στην ποντοπόρο ναυτιλία να έχει τόσο υποβαθμισμένη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία και οι όμορες χώρες να αναπτύσσουν αντίθετα τη δική τους αντίστοιχη βιομηχανία.
Ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ Δρ. Κυριάκος Λουφάκης περιέγραψε την ελληνική παραγωγική και εξαγωγική δραστηριότητα επισήμανε ότι για να τεθεί η ελληνική οικονομία σε σταθερές βάσεις θα πρέπει να πραγματοποιηθούν εξαγωγές αγαθών & υπηρεσιών που ισοδυναμούν με το  45%  του ΑΕΠ. Τόνισε, επίσης, ότι το 2012 η Ελλάδα παρουσίασε παραγωγικό κενό ύψους -13%, όταν οι υπόλοιπες χώρες που επίσης τελούν υπό οικονομική κρίση έχουν: Ισπανία: -4,6% Πορτογαλία: -4,3%, Κύπρος: -2% και η Γερμανία μόλις -0,3%.
«Έχοντας μια ανταγωνιστική παραγωγή μπορούμε να διεκδικήσουμε μερίδιο στις διεθνείς αγορές», ανέφερε ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ και τόνισε την ανάγκη στροφής των επενδύσεων των επιχειρήσεων στην καινοτομία, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Ένα καινοτόμο προϊόν είναι από τη φύση του εξωστρεφές». Αναφερόμενος στην Εθνική Στρατηγική Εξαγωγών υπογράμμισε την ανάγκη αυτή να εξυπηρετεί τους εξής σκοπούς: α) προώθηση ανταγωνιστικότητας & κουλούρας εξωστρέφειας β) country re-branding Ελλάδας. Για την Εφοδιαστική αλυσίδα που αποτελεί ραχοκοκαλιά του διεθνούς εμπορίου καθώς η δυνατότητα μιας χώρας να συναλλάσσεται σε διεθνές επίπεδο εξαρτάται από την πρόσβαση των επιχειρηματιών σε διεθνοποιημένα εφοδιαστικά δίκτυα, ανέφερε ότι:
Η βελτιωμένη απόδοση συστήματος logistics μιας χώρας συνδέεται στενά με:
1.      Διαφοροποίηση εξαγωγών
2.      Ελκυστικότητα άμεσων ξένων επενδύσεων
3.      Συνολική ανάπτυξη της οικονομίας
Ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ Δρ Κυριάκος Λουφάκης αναφέρθηκε και στις καθυστερήσεις στα τελωνεία. Συγκεκριμένα είπε: «14 ημέρες για συμπλήρωση απαιτούμενων εγγράφων, 1 μέρα για εκτελωνισμό, 2 μέρες για χερσαία μεταφορά, 2 μέρες για τον λιμένα εξόδου. Σύνολο: 19 ημέρες. Ζητούμε δραστική μείωση του χρόνου αυτού και μείωση της γραφειοκρατίας». Αναφερόμενος στη Βόρειο Ελλάδα, συγκεκριμένα, τόνισε ότι αντιπροσωπεύει σήμερα το 27% των ελληνικών εξαγωγών καταγράφοντας τη μεγαλύτερη εξαγωγική επίδοση στην Ελλάδα (εξαγωγές & περιφ. ΑΕΠ) και υπογράμμισε τη στρατηγική γεωγραφική θέση και το εξελιγμένο διαμετακομιστικό κέντρο που διαθέτει. Σχετικά με το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζει και τις προτεινόμενες από τον ΣΕΒΕ λύσεις. Αντιπρότεινε στη συνολική πώληση του Λιμανιού, την πώληση της προβλήτας 6 και μίλησε για την ανάγκη για ανάπτυξη, εκσυγχρονισμό, αναβάθμιση υποδομών & υπηρεσιών καθώς και για την ανάπτυξη συνδυασμένης μεταφοράς μεταξύ ΟΣΕ και λιμανιού Θεσσαλονίκης.
Αθανάσιος Χριστόπουλος γενικός γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων ως εκπρόσωπος του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Κώστα Μουσουρούλη κι αφού χαιρέτησε προσωπικά την εκδήλωση που συνδιοργάνωσε το ΒΕΠ με τον ΣΕΒΕ, ανέγνωσε την ομιλία του Υπουργού, η οποία τόνιζε ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις και το ελληνικό κράτος έχουν περιθώρια βελτίωσης σε όλα τα επίπεδα αλλού περισσότερο και αλλού λιγότερο. Συγκεκριμένα για τον ιδιωτικό τομέα, τόνισε ότι μπορεί να βελτιωθεί σε επίπεδο φορολογίας, θεσμικού πλαισίου και επενδυτικού κλίματος, έκανε λόγο για την αξιοπιστία, την εμπιστοσύνη στο προϊόν, την εταιρεία, στη χώρα, μίλησε για την ανάγκη επιχειρηματικής ηθικής κι αναφέρθηκε στην ψήφιση του νέου επενδυτικού νόμου που προβλέπει μία ενιαία αδειοδοτική αρχή, απλούστερες διαδικασίες και μεγαλύτερη διαφάνεια στην υλοποίηση επενδύσεων.
Εθνική Στρατηγική Εξαγωγών
Ο Ειδικός Σύμβουλος του Υπουργού ΑνΥπ σε θέματα εξωστρέφειας Γρηγόρης Δημητριάδης πραγματοποίησε ομιλία με θέμα «Πρωτοβουλίες και δράσεις του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για τη στήριξη της Εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων», κατά τη διάρκεια της οποίας τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι η Εθνική Στρατηγική Εξαγωγών προωθεί τρεις άξονες πολιτικής από την οπτική του εξαγωγέα:
1.       Διεύρυνση εξαγωγικής βάσης (Enlarge the export base)
2.      Προώθηση εξαγωγών (Trade FDI Promotion)
3.      Απλοποίηση των εξαγωγικών διαδικασιών (Trade Facilitation)».
Μίλησε, ακόμη, για τη διεύρυνση της εξαγωγικής βάσης και τον σχεδιασμό ολοκληρωμένων τομεακών πολιτικών ενώ αναφερόμενος στο πρόβλημα της έλλειψης ρευστότητας στην αγορά αναφέρθηκε στα χρηματοδοτικά προγράμματα:
·        ΕΤΕπ
·        ΕΣΠΑ
·        ΟΑΕΠ
·        ΕΤΕΑΝ
Συγκεκριμένα, τόνισε ότι το Υπουργείο προωθεί την άρση του φαινομένου της πολυδιάσπασης των φορέων της εξωστρέφειας, μίλησε για το πρόγραμμα κάλυψης των εγγυητικών επιστολών με την εγγύηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ύψους 500 εκατομμυρίων ευρώ καθώς και για ένα νέο πρόγραμμα στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ύψους 30 εκατομμύριων ευρώ. Για το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις με τις διαδικασίες στον εκτελωνισμό των προϊόντων τους επισήμανε ότι το Υπουργείο προωθεί τη διευκόλυνση των διαδικασιών και τόνισε ότι με την απελευθέρωση του επαγγέλματος των εκτελωνιστών, που αποτελεί και μνημονιακή δέσμευση πρακτικά εξελίσσει τους εκτελωνιστές ως συμβούλους logistics για τις επιχειρήσεις. Παράλληλα, μίλησε για την απλούστευση των εξαγωγικών διαδικασιών τονίζοντας ότι προωθούνται 25 δράσεις για τη μείωση του χρόνου για την εξαγωγή κατά 50% και του κόστους κατά 20% μέχρι το 2015, οδηγώντας έτσι σε αύξηση 10% της αξίας των εξαγωγών, 1,7% αύξηση του ΑΕΠ και τη δημιουργία 80.000 νέων θέσεων εργασίας.
Ο Βασίλειος Κεχαγιάς, Έφορος Δ.Ε. ΣΕΒΕ Διπλ. Μηχ/γος Μηχανικός - ΜSc in Mat.Tech μίλησε για τις ναυπηγικές υπηρεσίες και την προληπτική συντήρηση στη ναυτιλία πραγματοποιώντας ειδική αναφορά στη γεωπολιτική θέση της Ελλάδας, τις δυνατότητες ανάπτυξης της ναυπηγικής και επισκευαστικής βιομηχανίας με σύγχρονες μεθόδους λειτουργίας, την παραχώρηση των ΣΕΜΠΟ σε ιδιώτες με τη δημιουργία έξυπνων και τεχνολογικά καινοτόμων μονάδων και την παραχώρηση, βέβαια, αντισταθμιστικών ωφελειών.

«Θέλουμε να εξάγουμε και δεν μας διευκολύνετε!»

Στη συνέχεια, παρουσιάστηκαν case studies εξωστρεφών ναυτιλιακών επιχειρήσεων και φορέων του Πειραιά. Ο Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού κι εκπρόσωπος της “Variety Cruises” Αντώνης Στελλιάτος, επισήμανε ότι το ελληνικό yachting τελεί υπό διάλυση, έκανε λόγο για το ενδεχόμενο της άρσης του καμποτάζ στα σκάφη αναψυχής που έχει θορυβήσει το ελληνικόyachting και τόνισε ότι: «Χρειάζονται μέτρα με όραμα για την ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού τα οποία θα ευνοήσουν όχι μόνο τον κλάδο αλλά και μία σειρά από φορείς και υπηρεσίες που συνεργάζονται μαζί του ενδυναμώνοντας την Οικονομία μας με το τουριστικό συνάλλαγμα. Έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος όμως η ελπίδα πεθαίνει τελευταία. Ο θαλάσσιος τουρισμός δεν βρίσκεται «στο παρά πέντε αλλά «στο και πέντε». Επίσης, επισήμανε: «Να γνωρίζουν τα σκάφη που επισκέπτονται την Ελλάδα τι θα πληρώνουν και ποιο αντίστοιχο χρονικό διάστημα θα μπορούν να παραμένουν στη χώρα μας. Διότι σήμερα δεν γνωρίζουν τι θα πληρώσουν: έκτακτη εισφορά, ειδικό φόρο, μετά από πόσο χρονικό διάστημα παραμονής τους και τι ποσό και σε ποια υπηρεσία; Λόγω αυτής της ασάφειας οι μαρίνες έχουν απολέσει 30% των ελλιμενιζόμενων σκαφών τα οποία είτε αποχωρούν για Τουρκία, Κροατία, Μαυροβούνιο είτε ακυρώνουν την άφιξή τους και την παραμονή τους στη χώρα μας».
Ο Πρόεδρος της Διεθνούς Βιομηχανικής & Ναυτιλιακής Ένωσης (W.I.M.A.) Άγγελος Δρακόπουλος, τοποθετήθηκε στην ομιλία του επί των συνεργειών ως μοχλό παραγωγής και μοντέλο ανάπτυξης. Η WIMA(Διεθνής Βιομηχανική και Ναυτική Ένωση) είναι μη-κερδοσκοπική Ένωση η οποία ιδρύθηκε το 2006 και αποτελείται από 32 εταιρείες-μέλη, που δραστηριοποιούνται κυρίως στον χώρο της ναυτιλίας. Ο βασικός σκοπός της WIMA είναι η δικτύωση, με στόχο την προώθηση της Ένωσης και των εμπορικών δραστηριοτήτων των μελών της, στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό.
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης παρουσιάστηκαν case studies, επίσης, από εξωστρεφείς επιχειρήσεις οι οποίες είναι και μέλη του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά.
Εκ μέρους της SERTON ΕΠΕ (οικιακές ηλεκτρικές μικροσυσκευές , κλπ.) μίλησε η κα Φραγκίσκη Παναγοπούλου Export Manager η οποία αφού πραγματοποίησε μία σύντομη αναφορά στην ιστορία και τη δραστηριότητα της επιχείρησης. Αναφέρθηκε σε όλα τα προβλήματα, τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και την ελλιπή υποστήριξη του Έλληνα εξαγωγέα από τους αρμόδιους φορείς, τόνισε την ανάγκη να παραμείνουν οι παραγωγικές μονάδες στην Ελλάδα, αναφέρθηκε σε επιδοτήσεις που δόθηκαν και που, όπως τόνισε χαρακτηριστικά, «έμειναν κτίρια-φαντάσματα σε ακριτικές περιοχές», αναφέρθηκε στην καθυστέρηση απονομής δικαιοσύνης στις εμπορικές διαφορές και ζήτησε την έμπρακτη στήριξη στην ελληνική εξαγωγική επιχείρηση από τους φορείς της εξωστρέφειας και την Πολιτεία.
Ο Κώστας Τριποδάκης, ο οποίος διαθέτει δύο εξαγωγικές επιχειρήσεις παραγωγής κρασιού και ξυδιού με ιστορία από τις αρχές του 20ου αιώνα στην τοποθέτησή του ανάφερε: «Οι ασφαλίσεις είναι καλές αλλά τα επιτόκια που ζητούν ουσιαστικά, κάνουν απαγορευτική την πώληση. Παράγω, θέλω και μπορώ να παράγω, γιατί με εμποδίζετε;», τόνισε απευθυνόμενους στον εκπρόσωπο του ΥπΑν και χαρακτηριστικά είπε: «Σε μία μου προσπάθεια να αδειοδοτηθώ για 100 στρέμματα αμπελώνα στην Αττική, η απάντηση από τις αρχές ήταν ότι 100 στρέμματα δόθηκαν σε όλη την Αττική φέτος. Ωστόσο, ακόμα δίνονται επιδοτήσεις για την οριστική εγκατάλειψη των αμπελώνων. Δεν έχουμε δυστυχώς βοήθεια από πουθενά στη δουλειά μας. Είμαστε μία εταιρεία που τα τελευταία επτά χρόνια έχει δεκαπλασιάσει τον κύκλο των εργασιών της και τον αριθμό των εργαζομένων με μόνιμη απασχόληση, δεν έχει χρέη προς τις Τράπεζες, ελληνικό Δημόσιο και τρίτους και με αρκετά μεγάλο αριθμό εξαγωγών κι όμως αδυνατούμε να ενταχθούμε σε κοινοτικά προγράμματα». Ο κ. Τριποδάκης αναφέρθηκε στη δραματική μείωση των εγχώριων πρώτων υλών εξαιτίας της συρρίκνωσης του ελληνικού αμπελώνα, στο κόστος της μεταφοράς των προϊόντων, στο πρόβλημα της επιστροφής του εξαγωγικού ΦΠΑ επί τέσσερα χρόνια που με το που ξεκίνησε να επιλύεται αντικαθίσταται από φορολογία επί της κερδοφορίας για το 2012 και προκαταβολικής απαίτησης για το τρέχον έτος, άσχετα από το εάν κανείς δουλέψει ή όχι και άσχετα από τις επισφάλειες.
Των case studies ακολούθησαν πολλές παρεμβάσεις από το κοινό, μεταξύ των οποίων κι από του βήματος των ομιλητών, από τον Πρόεδρο του Ελληνικού Επιμελητηριακού Συνδέσμου Μεταφορών κ. Αδαμαντιάδη, του διευθύνοντος συμβούλου της ΝΑΥΣΟΛΠ Α.Ε. Απόστολου Σίγουρα, του προέδρου του ΕλληνοΒραζιλιανού Επιμελητηρίου Κίμωνα Πάτκα, του ιδρυτή του portal www.productsgreek.comπου δημιουργήθηκε για να παρέχει εκτός Ελλάδας ενημέρωση σε ό,τι αφορά τις ελληνικές επιχειρήσεις και τους Έλληνες παραγωγούς, ενώ τοποθετήσεις και ερωτήσεις προς τους ομιλητές απηύθυναν εκπρόσωποι της ναυπηγοεπισκευαστικής κοινότητας, των επιχειρήσεων, των τοπικών κοινωνιών.
Η αίθουσα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά παρέμεινε κατάμεστη και μετά τις 10 το βράδυ, τέσσερις ώρες μετά την έναρξη της ημερίδας.
Στο πλαίσιο της ημερίδας ο Πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά Ανδριανός Μιχάλαρος, απένειμε τιμητική πλακέτα στον αντιπρόεδρο του ΣΕΒΕ κ. Λουφάκη ως εκπρόσωπο του προέδρου του ΣΕΒΕ κ. Λακασά και στον Γ.Γ. Αθανάσιο Χριστόπουλο ως εκπρόσωπο του Υπουργού κ. Μουσουρούλη.