Τετάρτη 31 Οκτωβρίου 2012

ΣΧΕΔΙΑ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ - ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ

Μας το έστειλε η Δ.Ι.Π.Ε. ΠΙΕΡΙΑΣ..... Ευχαριστούμε πολύ


Παρακαλούμε
να σταλούν ηλεκτρονικά  μέχρι 31/10/2012 και ώρα 13.00
τα σχέδια,τα μέτρα, οι προτάσεις και οι  δράσεις πρόληψης και αντιμετώπισης των εκτάκτων αναγκών, κινδύνων, σεισμών, κατολισθήσεων κ.λ.π..
       Ενδεικτικά σας επισυνάπτουμε ένα σχέδιο αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών, το οποίο
μπορεί να υποβληθεί για ενημέρωσή μας, κάνοντάς το μια προσαρμογή στα δεδομένα της σχολικής σας μονάδας.

ΣΧΕΔΙΟ
ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ
ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ
(ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ)

Δημοτικό σχολείο ή Νηπιαγωγείο………………

Γνωρίζουμε ότι η πατρίδα μας βρίσκεται σε μία από τις πλέον σεισμογενείς ζώνες του πλανήτη. Για πολλές περιοχές της Ελλάδας ο κίνδυνος από τους σεισμούς είναι μεγάλος. Όλοι οι οικισμοί της χώρας μπορούν να πάθουν ζημιές, μεγάλες ή μικρές από ένα σεισμό. Για το λόγο αυτό, χρειάζεται να ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε για να προστατευτούμε σε τέτοιες δύσκολες ώρες.
Το βασικότερο όλων είναι η ετοιμότητα, που προκύπτει από την κατάλληλη ενημέρωση και προετοιμασία.
Για τους λόγους αυτούς συντάχθηκε το παρόν ενδεικτικό μνημόνιο ενεργειών αντιμετώπισης έκτακτων αναγκών που περιγράφει τις ενέργειες τις οποίες οφείλουμε να προβούμε.
ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ.
Με την έναρξη του διδακτικού έτους, με ευθύνη των Δ/ντών/ντριών, Προϊσταμένων των σχολικών μονάδων γίνεται έλεγχος:
·       πυροσβεστήρων και αναγόμωση τους, σε περίπτωση που έχει παρέλθει η ημερομηνία  λήξης  τους.
·       συμπλήρωσης του φαρμακευτικού-επιδεσμικού υλικού για αντικατάσταση  όσων υλικών Πρώτων Βοηθειών έχουν εξαντληθεί ή έχει παρέλθει η ημερομηνία λήξης τους.
·       ύπαρξης τηλεφωνικής συσκευής, πυροσβεστικής φωλιάς, πίνακα με χρήσιμα τηλέφωνα (Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, Πρώτων Βοηθειών, Άμεσης Δράσης).
·       ανάρτησης των σχεδίων εκκένωσης  των αιθουσών.
·       ύπαρξης φορητών χειροκίνητων κουδουνιών, φακών, μπαταριών.
·       Επίσης ενημέρωσης των μαθητών για τους κινδύνους που προέρχονται από τους σεισμούς, τις πυρκαγιές, πλημμύρες, τρομοκρατικές ενέργειες, με την έναρξη κάθε σχολικού έτους.
·       Ακόμα πραγματοποιείται άσκηση εκκένωσης κάθε κτιρίου. Η άσκηση δε διεξάγεται σε περίπτωση που πρόσφατα εκδηλώθηκε σεισμική έξαρση σε κάποια περιοχή για να μην υπάρξει υπόνοια από τους μαθητές ή τους γονείς τους περί δήθεν “γνώσης για επικείμενο σεισμό”.  Αντίστοιχη άσκηση πρέπει να διεξάγεται και κατά τη λειτουργία του τμήματος του Ολοήμερου Σχολείου.
 Α’ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ  ΠΡΙΝ  ΑΠΟ  ΤΟ  ΣΕΙΣΜΟ
1.     Ορίζεται ως συντονιστής ο Δ/ντής-ντρια του Σχολείου και σε περίπτωση απουσίας του τον αναπληρώνει ο  Υπ/ντής-ντρια , ή ο αναπληρωτής Διευθυντής-ντρια.
2.     Ελέγχεται η ελεύθερη προσπέλαση στις κύριες εξόδους του κτιρίου, οι οποίες καθημερινά είναι ανοικτές καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου.
Σε περίπτωση σεισμού ο συντονιστής :          
χτυπάει το κουδούνι δυο φορές ή σφυρίζει δύο φορές με σφυρίχτρα που είναι αναρτημένη σε εμφανές σημείο στο γραφείο, που είναι το σύνθημα για την εφαρμογή του σχεδίου ετοιμότητας αντιμετώπισης σεισμού.
Οι μαθητές στις τάξεις μπαίνουν κάτω από τα θρανία και βγαίνουν με το επόμενο χτύπημα του κουδουνιού ή σφυρίγματος που σημαίνει λήξη σεισμού.  Ετοιμάζονται με την επίβλεψη του/ης δ/λου/ας της τάξης για την έξοδο από το διδ/ριο με τη σειρά που αναφέρεται παρακάτω (παράγραφος4).
3.     Οργανώνεται  κινητό φαρμακείο με την έναρξη του διδακτικού έτους με τα απαραίτητα είδη έκτακτης ανάγκης. Ως εκ τούτου είναι αναγκαίος ο εξοπλισμός της σχολικής μονάδος τόσο με σταθερό όσο και κινητό φαρμακείο.(Επισυνάπτεται ενδεικτικά κατάλογος υλικών φαρμακείου.)
4.     Κατάλληλη ψυχολογική προετοιμασία των μαθητών.
(Ως μέσα για την επίτευξη αυτού του σκοπού προτείνονται και γίνονται αποδεκτά τα παρακάτω, χωρίς βέβαια να αποκλείονται και άλλα προσφορότερα :
[ομιλίες – προβολή διαφανειών – βιντεοκασέτες – διανομή έγγραφων οδηγιών – ανάρτηση πινάκων σχεδιαγραμμάτων εκκένωσης και έντυπου υλικού – ασκήσεις ετοιμότητας.]
5.     Καθορίζεται η  σειρά εκκένωσης διδ/ρίου.
Αν οι μαθητές είναι μέσα στο διδ/ριο αυτό θα εκκενωθεί με την παρακάτω σειρά :
Α΄ ΟΡΟΦΟΣ
 Γράφεται την σειρά εκκένωσης των τμημάτων.
ΙΣΟΓΕΙΟ
Γράφεται την σειρά εκκένωσης των τμημάτων.
6.     Χώρος συνάντησης ορίζεται το προαύλιο προς την πλευρά  (να προστεθεί)  του σχολείου στην καθορισμένη τους αριθμημένη θέση.

Β’  ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ  ΤΗΝ  ΩΡΑ  ΤΟΥ  ΣΕΙΣΜΟΥ
·       Αν οι μαθητές είναι έξω από το διδ/ριο, να εξασκηθούν να  παραμείνουν ακίνητοι, να απομακρύνονται από τους τοίχους ή τα άλλα ψηλά αντικείμενα και να κάθονται κάτω περιμένοντας τις οδηγίες των δ/λων στο χώρο που γνωρίζουν.
·       Αν οι μαθητές είναι μέσα στο διδ/ριο την ώρα της διδ/λίας να εξασκηθούν να καλύπτονται κάτω από τα θρανία, αποφεύγοντας παράθυρα, ντουλάπες ή άλλα αντικείμενα, που με την πιθανή πτώση τους μπορούν να προκαλέσουν τραυματισμούς και πάλι να περιμένουν τις οδηγίες του-ης  δ/λου-ας.
·       Αν οι μαθητές είναι μέσα στο διδ/ριο και είναι ώρα διαλείμματος σε άσχημες καιρικές συνθήκες να προσπαθήσουν να μπουν κάτω από δοκάρια στις πόρτες. Όσοι είναι μέσα στις τάξεις να μπουν κάτω από τα θρανία και να αποφύγουν τα τζάμια.
·       Με κάθε τρόπο να αποφευχθεί η εκδήλωση πανικού, η άσκοπη μετακίνηση και ο συνωστισμός. Τις οδηγίες και τις ενέργειές μας να χαρακτηρίζουν η σαφήνεια, η ηρεμία και η αποφασιστικότητα.
·       Αν ο σεισμός γίνει την ώρα λειτουργίας του τμήματος ή των τμημάτων του ολοήμερου σχολείου τότε ο/η υπεύθυνος/η εκπαιδευτικός με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών των ειδικοτήτων, που βρίσκονται στο σχολείο τη στιγμή εκείνη, ακολουθώντας το σχέδιο εκκένωσης του διδακτηρίου, όπως και στα πρωινά τμήματα, οδηγούν μετά το πέρας των δονήσεων, τους μαθητές στο χώρο συγκέντρωσης και ενεργούν σύμφωνα με όσα περιγράφονται στις παραγράφους ( Β΄ ενέργειες την ώρα του σεισμού και Γ΄ ενέργειες μετά τον σεισμό), ενημερώνοντας άμεσα το Δ/ντή του Σχολείου. 
Σε προσπελάσιμο χώρο του σχολείου οφείλει μια γωνιά να περιλαμβάνει :
·       Φάκελο με καταστάσεις των μαθητών των τάξεων – τμημάτων που θα χρησιμεύσει για την καταμέτρηση των μαθητών και την γραφή όσων παραδίδονται στους γονείς, ή και στενούς συγγενείς των μαθητών. Στις καταστάσεις πρέπει να είναι καταχωρημένα τα τηλέφωνα επικοινωνίας με γονείς και κηδεμόνες.
·        Ακόμη:
o   Φακό με μπαταρίες
o   Φορητό ραδιόφωνο
o   Κινητό φαρμακείο
o   Σφυρίχτρα
o   Τα τηλέφωνα άμεσης ανάγκης( 100, ΕΚΑΒ,Πυροσβεστική) και
o   Σχέδιο αντιμετώπισης Σεισμού
Γ’  ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ  ΜΕΤΑ  ΤΟ  ΣΕΙΣΜΟ
1.     Σε κάθε περίπτωση οι μαθητές θα οδηγηθούν στο χώρο συνάντησης.
2.     Ο δάσκαλος θα διακόψει την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος.
3.     Ο δάσκαλος της τάξης θα εγκαταλείψει τελευταίος την αίθουσα διδ/λιας και θα φροντίσει να απομονώσει πιθανή εστία πυρκαγιάς.

 ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ
 Φαρμακεία  πρώτων  βοηθειών(ισόγειο).
·       Σταθερό φαρμακείο  στο γραφείο του-της  Δ/ντή-ντριας/ Προϊσταμένου/νης
·       Κινητό φαρμακείο στο γραφείο του-της Δ/ντή-ντριας/ Προϊσταμένου/νης

1.     Υπεύθυνος-η,  του σταθερού και κινητού   φαρμακείου  πρώτων  βοηθειών    ορίζεται με πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων με αναπληρωτή του εκπαιδευτικό της σχολικής μονάδος.
Υπεύθυνος-η  του  φαρμακείου είναι ο-η δάσκαλος-α …..( ονοματεπώνυμο)
2.     Υπεύθυνος διάσωσης όσων κινδυνεύουν 
Ο έλεγχος για την ύπαρξη τραυματιών και η μεταφορά όσων από αυτούς    κινδυνεύουν άμεσα θα γίνει από τον/την  (ονοματεπώνυμο) στο χώρο συνάντησης με  την  βοήθεια του/της εκπαιδευτικού που έχει οριστεί.
3.     Υπεύθυνοι Πυρόσβεσης
Μετά την εκκένωση του διδ/ρίου οι εκπαιδευτικοί θα ελέγξουν την απομόνωση των δικτύων ύδρευσης, φωτισμού και κεντρικής θέρμανσης στα σημεία των γενικών πινάκων της παροχής τους. Εάν υπάρξει πυρκαγιά χρησιμοποιούν τους πυροσβεστήρες. Ο Δ/ντης ειδοποιεί την πυροσβεστική και τα παιδιά οδηγούνται στο χώρο συγκέντρωσης που έχει εκ των προτέρων καθοριστεί.
4.     Σε περίπτωση πλημμυρών όλοι οι μαθητές θα ανέβουν στον α’  όροφο.
5.     Υπεύθυνος για την απαγόρευση προσέγγισης  των αιθουσών και των επικίνδυνων σημείων από τους μαθητές ορίζεται ο- η δάσκαλος/α (ονοματεπώνυμο)
6.     Υπεύθυνος για την παροχή μέριμνας και φροντίδας των μαθητών.
Όσο οι μαθητές θα βρίσκονται μετά την έξοδο τους στο χώρο συνάντησης θα γίνεται προσπάθεια αποφυγής  πανικού και διατήρηση της ψυχραιμίας τους από τους/τις εκπαιδευτικούς …..(ονοματεπώνυμο) εφ’  όσον βρίσκονται στο χώρο αυτό. Οι ίδιες δασκάλες παραδίδουν τους μαθητές με ονομαστική καταγραφή χρησιμοποιώντας τις καταστάσεις οι οποίες θα υπάρχουν για αυτό το σκοπό.
7.     Η παράδοση των μαθητών στους γονείς ή κηδεμόνες  θα γίνεται μόνο στο χώρο συνάντησης, για τον οποίο οφείλουν οι σχολικές μονάδες να τους ενημερώσουν κατά την έναρξη του διδακτικού έτους.
8.     Το διδακτικό προσωπικό αποχωρεί μόνο μετά την παράδοση και του τελευταίου μαθητή.
9.     Το Αρχείο του Σχολείου θα γίνει προσπάθεια να απομακρυνθεί και να προστατευτεί από την καταστροφή από το Δ/ντή-ντρια/Προϊσταμένου/νης του Σχολείου και σε περίπτωση απουσίας ή για ενίσχυση από τους-τις δασκάλους-ες….. (ονοματεπώνυμο)  μετά την λήξη και την τακτοποίηση των μαθητών στο χώρο συνάντησης.
10.  Η μετακίνηση των μικρών μαθητών, εφόσον δεν εμφανίσθηκαν οι οικείοι τους  για την παραλαβή τους, θα γίνει με ευθύνη του-ης  δασκάλου-ας της κάθε τάξης.
11.  Δεν θα φύγει κανείς εκπαιδευτικός αν δεν παραδοθεί και τακτοποιηθεί και η τελευταία εκκρεμότητα, σε σχέση με την όλη κατάσταση των μαθητών και του σχολείου.
12.  Ο-η Διευθυντής-ντρια/Προϊστάμενος/μενη θα ειδοποιήσει τις Προϊστάμενες Αρχές για ζημιές, τραυματίες και οποιαδήποτε άλλη βοήθεια χρειαστεί.
13.  Αντίγραφο του παρόντος σχεδίου ετοιμότητας  παραδίδεται στους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδος με την έναρξη κάθε σχολικού έτους με ευθύνη των Δ/ντων.
14.  Την γενική επίβλεψη της υλοποίησης του σχεδίου ετοιμότητας έχει ο εκάστοτε Διευθυντής-ντρια  του Σχολείου συνεπικουρούμενος από όλους τους εκπαιδευτικούς και ιδιαίτερα από εκείνους που έχουν αναλάβει εξειδικευμένα καθήκοντα.
15.  Εξυπακούεται ότι αν κάποιος εκπαιδευτικός μετατεθεί ή βρίσκεται σε οποιαδήποτε μορφή άδειας, ο αντικαταστάτης του αναλαμβάνει αυτοδίκαια τις υποχρεώσεις και τα καθήκοντα που ρητά αναφέρονται παραπάνω.

Το παρόν εφαρμόζεται σε κάθε περίπτωση έκτακτης ανάγκης όπως πυρκαγιά, σεισμός, πλημμύρα, τρομοκρατική ενέργεια και γενικά κάθε συμβάν που απειλεί τη ζωή και την ακεραιότητα των μαθητών και των εργαζομένων στο σχολικό συγκρότημα και επιβάλλει την ασφαλή διακοπή της λειτουργίας και εγκατάλειψής του.

Τηλέφωνα Πρώτης Ανάγκης!

ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ
100
ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ
199
ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ
112
ΕΚΑΒ
166
ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ
23513-50200
ΔΕΗ
125
ΔΑΣΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ
1591
ΓΡΑΜΜΗ ΖΩΗΣ-SOS
175
0ΤΕ
121



Ο-η
Διευθυντής/ντρια Προιστάμενος/νη 
 του Σχολείου
 
 
  
                     
                                                                                       
                                             

 Συνιστάται το φαρμακείο να περιέχει τα παρακάτω υλικά και μέσα:

Α. Απλά υλικά Α΄ Βοηθειών:
  1. Αυτοκόλλητοι επίδεσμοι μιας χρήσης
  2. Ελαστικοί επίδεσμοι σε διάφορα μεγέθη
  3. Απλοί επίδεσμοι
  4. Αποστειρωμένες γάζες επικάλυψης ματιού
  5. Αποστειρωμένες γάζες διαφόρων μεγεθών
  6. Βαζελινούχες γάζες
  7. Κοτονέτες αυτιών
  8. Τσιμπιδάκι (λαβίδα)
  9. Ειδικό ιατρικό ψαλιδάκι
  10. Παραμάνες ασφαλείας
  11. Θερμόμετρο ασφαλείας
  12. Γάντια μιας χρήσεως
  13. Υφασμάτινος τριγωνικός νάρθηκας
  14. Λευκοπλάστης αντιαλλεργικός
  15. Λευκοπλάστης
  16. Βαμβάκι
  17. Οινόπνευμα άσπρο
  18. Αντισηπτικό διάλυμα ή πάστα
  19. Αλοιφή για εγκαύματα
  20. Βαζελίνη ή άλλο λιπαντικό
  21. Ψυκτικό σπρέι
  22. Σπρέι περιποίησης πληγών
  23. Γλωσσοπίεστρα

Β. Εξειδικευμένα υλικά Α΄ Βοηθειών
  1. Νυστεράκια μιας χρήσης
  2. Αιμοστοματικό λάστιχο
  3. Μάσκα τεχνητής αναπνοής από το στόμα
  4. Αλουμινοκουβέρτα
  5. Σύριγγες
  6. Διάφορα παυσίπονα φάρμακα για μεγάλους
  7. Διάφορα παυσίπονα φάρμακα για παιδιά
  8. Αντιεμετικά χάπια ταξιδιού
  9. Αντιόξινα φάρμακα για στομαχικές διαταραχές
  10. Ενεργό άνθρακα για δηλητηρίαση σε χαπάκια
  11. Καταπραϋντικό κολλύριο ματιού
  12. Παυσίπονο κολλύριο αυτιού