Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η πρώτη ημέρα εργασιών του συνεδρίου του ΣΕΒΕ «Export Summit: roadmap to growth», σήμερα 03 Μαΐου 2012 στο Ξενοδοχείο Hyatt Regency Thessaloniki.
Το συνέδριο χαιρέτησαν ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κ. Ιωάννης Μπουτάρης και ο
Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής στον τομέα Corporate Transaction Banking τηςEurobank EFG, κ. Ανδρέας Χασάπης. Στον χαιρετισμό του ο κ. Χασάπης ανέφερε: «Σήμερα, μέσα στο ευρύτερο κλίμα αβεβαιότητας που επικρατεί για τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, εμείς στηνEurobank EFG πιστεύουμε ότι η επιχειρηματική εξωστρέφεια αποτελεί ουσιαστικά μονόδρομο. Ωστόσο, οι μεγάλης κλίμακας προσπάθειες για αλλαγή του αναπτυξιακού μοντέλου απαιτούν συλλογικές ενέργειες και μεγάλου εύρους συνεργασίες και όταν ο στόχος είναι κοινός, οφείλουμε όλοι να συστρατευθούμε και να συνεργαστούμε προς την ίδια κατεύθυνση».
Την εναρκτήρια ομιλία του συνεδρίου απηύθυνε ο Υπεύθυνος Εταιρικής Πολιτικής και Επικοινωνίας της Google, κ. Διονύσης Κολοκοτσάς παρουσιάζοντας τιςδυνατότητες που προσφέρει το Διαδίκτυο για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και του εξαγωγικού χαρακτήρα των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τον κ. Κολοκοτσά, το Διαδίκτυο αποτελεί έναπολύ σημαντικό εργαλείο επιχειρηματικής ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας μέσω δυναμικής και στοχευμένης προβολής στη διεθνή αγορά. Σύμφωνα με την έρευνα «Παράγων Ίντερνετ: το Διαδίκτυο ως Μοχλός Ανάπτυξης για την Ελληνική Οικονομία» που διεξήγαγε η εταιρία The Boston Consulting Group με την υποστήριξη της Google, το 2010 το Διαδίκτυο συνεισέφερε 2,7 δισ. ευρώ στην ελληνική οικονομία, φτάνοντας το 1,2% του ΑΕΠ, ποσοστό χαμηλότερο από το μέσο όρο της Ε.Ε. των 27, που ανέρχεται στα 3,8%. Η συνεισφορά του Διαδικτύου στην οικονομία αναμένεται να φτάσει τα 3,6 δισ. ευρώ το 2015. Ωστόσο, με την άμεση εφαρμογή μιας σειράς συγκεκριμένων παρεμβάσεων, η συνεισφορά του Διαδικτύου στην ελληνική οικονομία μπορεί να διπλασιαστεί και να φτάσει το 2015 τα6,5 δισ. Ευρώ.
Ο κ. Θεόδωρος Παπακωνσταντίνου, Manager στην Deloitte Business Solutions, παρουσίασε την επισκόπηση του διεθνούς οικονομικού περιβάλλοντος και αγορών και συγκεκριμένα αναφέρθηκε στην επισκόπηση των πέντε θεμελιωδών τάσεων (megatrends) και ενός σημαντικού κινδύνου που αναμένεται να διαμορφώσουν την παγκόσμια οικονομία, το παγκόσμιο εμπόριο αλλά και σε μεγάλο βαθμό την ανθρωπότητα στις επόμενες δεκαετίες. Οι τάσεις που συζητήθηκαν στην ομιλία του αφορούν στις προβλεπόμενες δημογραφικές εξελίξεις, τη μετατόπισητου κέντρου βάρους της παγκόσμιας οικονομίας και του παγκόσμιου εμπορίου, την πίεση στοφυσικό περιβάλλον και την εξάντληση των φυσικών πόρων, τις εξελίξεις στην τεχνολογία και την ολοένα αυξανόμενη πολυπλοκότητα των αλληλοσυνδέσεων και αλληλεπιδράσεων, σε κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό επίπεδο στην παγκόσμια κοινωνία. Επιπλέον, ο κ. Παπακωνσταντίνου προσέγγισε συνοπτικά τα σενάρια που αφορούν τον κίνδυνο διάσπασης της Ευρωζώνης. Τέλος, πρότεινε ορισμένες βασικές στρατηγικές αρχές που εκτιμάται ότι μπορούν να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να αντεπεξέλθουν στις προκλήσεις και ευκαιρίες του μέλλοντος.
Ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του ΣΕΒ κος Χάρης Κυριαζής στην ομιλία του με τίτλο «Το εξαγωγικό δυναμικό της ελληνικής οικονομίας σήμερα», αναφέρθηκε στην κατεπείγουσα ανάγκη δημιουργίας ενός νέου προτύπου ανταγωνιστικότητας με ελληνική ταυτότητα, με την εξωστρέφεια ως βασικό μοχλό ανάκαμψης και ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας. Εστίασε στις αναγκαίες προσαρμογές από πλευράς ελληνικών επιχειρήσεων και μίλησε για βιώσιμη εξωστρέφεια, σημειώνοντας πως αυτή πρέπει να βασίζεται σε καινοτομίες και αλλαγές σε όλο τον κύκλο της επιχειρηματικότητας. Γι΄ αυτό το σκοπό, ο ΣΕΒ προωθεί ενεργητικά την προσπάθεια αναβάθμισης της ανταγωνιστικής ικανότητας των επιχειρήσεων που προϋποθέτει καινοτομία στο σχεδιασμό, την παραγωγή και την προώθηση των προϊόντων σε νέες αγορές.
Ο κ. Κυριαζής ανέδειξε ως κρίσιμα συστατικά ενός μείγματος δράσεων που ενισχύει την εξωστρέφεια, την επίλυση άμεσων προβλημάτων(δυσλειτουργίες των τελωνείων, προβληματική επιστροφή του ΦΠΑ, κ.λπ), τηχρηματοδοτική διευκόλυνση, στήριξη και πρόσβαση στις αγορές, τηδημιουργία νέων, λειτουργικών δομών πληροφόρησης και, τέλος, τηνανάδειξη στελεχών εξωστρέφειας μέσα από την ανάπτυξη των αναγκαίων δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού. Επίσης, ο κ. Κυριαζής αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα ενεργητικής συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα στη διακυβέρνηση των δράσεων της εξωστρέφειας, με ουσιαστικότερη συμμετοχή στη διοίκηση και διαχείριση των φορέων υποστήριξης καθώς και με συμπράξεις και στενότερη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Στη συνέχεια, ο Δρ. Τάσος Αλεξανδρίδης, Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής του Συνεδρίου και Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ, παρουσίασε την έρευνα του ΣΕΒΕ με θέμα: «Τριετές πλάνο δράσης για την στοχευμένη ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών, ανά κλάδο & αγορά». Πιο αναλυτικά, ο Δρ. Αλεξανδρίδης παρουσίασε μια μεθοδολογία με την οποία προκύπτουν οιεξαγωγικοί κλάδοι της ελληνικής οικονομίας με ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις διεθνείς αγορές. Η μεθοδολογία στηρίζεται στο δείκτη «Αποκαλυπτόμενου Συγκριτικού Πλεονεκτήματος». Με βάση τα ευρήματα από τη σύγκριση των 97 κατηγοριών, με επίπεδο αναφοράς όλες τις χώρες – μέλη του ΟΟΣΑ, προκύπτει το αισιόδοξο μήνυμα ότι για παραπάνω από τα μισές κατηγορίες η Ελλάδα έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.Πρωταθλητής των κλάδων είναι η γούνα, ενώ στις επόμενες 9 θέσειςέρχονται: τα παρασκευάσματα λαχανικών & φρούτων, το βαμβάκι, τα καπνά & υποκατάστατα καπνού, το αλάτι/θείο/γύψος, τα πλεκτά ενδύματα, τα λίπη & έλαια, οι νωποί καρποί και φρούτα, τα ψάρια & ιχθυηρά, το αργίλιο & τεχν/τα. Σε δεύτερο επίπεδο, η έρευνα θα εστιαστεί στη διαμόρφωση ενός πίνακα που θα συνδυάζει προϊόντα και αγορές και από τον οποίο θα προκύπτουν οι κατευθύνσεις πολιτικής για «Νέα Προϊόντα, Νέες Αγορές, Νέες Επιχειρήσεις», έτσι ώστε να διπλασιαστεί το ποσοστό των εξαγωγών στο ΑΕΠ. Ο ΣΕΒΕ έχει σκοπό να εξειδικεύσει την έρευνα σε συνεργασία με κλαδικούς φορείς,επιμελητήρια και μεμονωμένες επιχειρήσεις.
Η ενότητα ΙΙ με θέμα την «Εθνική Στρατηγική Εξαγωγών» ξεκίνησε με την παρουσίαση του Προέδρου του ΣΕΒΕ, κ. Δημήτρη Λακασά. Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ, με κεντρικό μήνυμα «Παράγω & Εξάγω: Ο ιδιωτικός τομέας θα πάρει την κατάσταση στα χέρια του για την ενίσχυση της εθνικής εξωστρέφειας και της ανάπτυξης», παρουσίασε στους συμμετέχοντες του συνεδρίου την πρόταση του ΣΕΒΕ για την Εθνική Στρατηγική Εξαγωγών. Στην Α’ ενότητα της ομιλίας του, παρουσίασε τους 12 βασικούς πυλώνες της Στρατηγικής Εξαγωγών και συγκεκριμένα: 1) Νέο Οικονομικό Μοντέλο «Παράγω & Εξάγω», 2) brand repositioning, 3) Ενίσχυση ρευστότητας, 4) Τραπεζικός τομέας, 5) Προσέλκυση – Ενίσχυση επενδύσεων, 6) Μείωση γραφειοκρατίας και διοικητικού κόστους των επιχειρήσεων, 7) Δραστική συρρίκνωση του δημόσιου τομέα, 8) Ενίσχυση ανταγωνιστικότητας και βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, 9) Ενίσχυση έρευνας & καινοτομίας μέσα στις επιχειρήσεις, 10) Υιοθέτηση flat tax rate (15%), 11) Αναδιάρθρωση του ΕΣΠΑ, 12) Πιστοποίηση προϊόντων και υπηρεσιών – εντονότερος έλεγχος & εποπτεία της αγοράς.
Στην Β’ Ενότητα της ομιλίας του ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ παρουσίασε την πρόταση του ΣΕΒΕ για τη δημιουργία μιας «Γενικής Γραμματείας Εξωστρέφειας» (Γ.Γ.Εξ.), η οποία θα είναι υπεύθυνη για την χάραξη της Εθνικής Στρατηγικής Εξαγωγών καθώς και για την συγκρότηση προτάσεων για πολιτικές & δράσεις στήριξης των εξαγωγών. Ο ΣΕΒΕ προτείνει τη δημιουργία έξυπνων μοντέλων, όπως ένα joint venture μεταξύ ιδιωτικού τομέα και δημοσίου, συγχρηματοδοτούμενων από το ΕΣΠΑ για το σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων υποστηρικτικών στις ελληνικές εξαγωγές. Σύμφωνα με τον κ. Λακασά: «Με τέτοια μοντέλα, τα οποία έχουν μηδενικό κόστος για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, αφού η όποια μόχλευση θα γίνεται από τον ιδιωτικό τομέα και το ΕΣΠΑ, δεν ενοχλούμε το ΠΔΕ, μιας και δεν υπάρχει και στηριζόμαστε στις δικές μας δυνάμεις για την ενίσχυση της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας».
Ακολούθησε η εισήγηση του Δρ. Νίκου Δημητριάδη, Διευθύνοντα Συμβούλου της εταιρίας Marketing και Στρατηγικής Επικοινωνίας Touchpoint. Ο Δρ. Δημητριάδης στην εισήγησή του με θέμα: «Crisis Brand Communications για την Ελλάδα και τα ελληνικά προϊόντα», τοποθετήθηκε στα θέματα:
- Φταίει μόνο η οικονομική κρίση στην Ελλάδα;
- Ποια είναι η θετική πλευρά για την Ελλάδα σήμερα; Είναι η κατάσταση αναστρέψιμη;
- Τι έρχεται μετά;
Στη συνέχεια ακολούθησε panel discussion, με τον συντονισμό του κ. Παντελή Σαββίδη, Προϊστάμενου του τμήματος Διεθνών Συνεργασιών της ΕΡΤ-3, στο οποίο τοποθετήθηκαν στην Εθνική Στρατηγική Εξαγωγών οι: κ. Χάρης Κυριαζής, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος ΣΕΒ, Δημήτρης Λακασάς, Πρόεδρος ΣΕΒΕ, Κωνσταντίνος Λαμπρινόπουλος, Πρόεδρος ΕΕΔΕ, Νικόλαος Μπακατσέλος, Πρόεδρος Eλληνο-αμερικάνικου Επιμελητηρίου Β. Ελλάδος, Νικόλαος Πέντζος, Πρόεδρος ΣΒΒΕ,Αναστάσιος Τζήκας, Διευθύνων Σύμβουλος ΔΕΘ, Κωνσταντίνος Χαντζαρίδης, Αντιπρόεδρος ΕΣΕΕ. Ο Πρόεδρος του ΣΒΒΕ κ. Νικόλαος Πέντζος κατά τη διάρκεια της τοποθέτησης του τόνισε ότι προσδοκά με την ολοκλήρωση της εκλογικής διαδικασίας, επιτέλους το πολιτικό σύστημα να αφυπνιστεί και ο τρόπος διακυβέρνησης ν’ αλλάξει, έτσι ώστε να μπορούμε ν’ αναφερθούμε στην επίλυση μέρους των προβλημάτων και στηνυιοθέτηση ενός στρατηγικού σχεδίου για τις εξαγωγές με ενδεδειγμένη φιλοσοφία και όραμα που θα συνάδει με τις πραγματικές ανάγκες του επιχειρηματικού κόσμου. Σήμερα, επεσήμανε ο κ. Πέντζος, ο ιδιωτικός τομέας έχει αφεθεί στο έλεος του Θεού και δεν ικανοποιούνται οι πραγματικές ανάγκες των επιχειρήσεων, γεγονός που απειλεί υγιείς επιχειρήσεις και εκτοξεύει την ανεργία.
Η πρώτη ημέρα του συνεδρίου «Export Summit: roadmap to growth» έκλεισε με τηνπαράθεση δείπνου, με επίσημο ομιλητή τον Πρόεδρο και Επιστημονικό Διευθυντή του ΚΕΠΕ, Καθηγητή Παναγιώτη Κορλίρα.
Χορηγοί του Συνεδρίου είναι οι: ΔΕΘ Α.Ε, Interexpo, Google, EFG Eurobank,Deloitte, Chartis, DHL, ΟΑΕΠ, Euler Hermes Emporiki, Alumil, ΚΕΠΑ, Capital Markets Experts S.A, DK Consultants, ICAP, Isomat, ΜΕΒΓΑΛ, AST, Κτήμα Γεροβασιλείου, Λιάπης Α.Ε Οίκος Σοκολάτας, Olympia Electronics, HYATT Regency Thessaloniki.