Πέμπτη 5 Απριλίου 2012

Λαθρεμπορία καυσίμων: Διαλυμένοι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί

Ανεξέλεγκτοι δρουν οι λαθρέμποροι καυσίμων. Με δεμένα τα χέρια οι ελεγκτικές υπηρεσίες, που στερούνται υλικοτεχνικής υποδομής.

8 αυτοκίνητα διαθέτει όλα κι όλα το κέντρο ελέγχου. Από αυτά τα 7 εδρεύουν στην Αττική και

μόνον 1 στη Θεσσαλονίκη. 

Καθημερινά κινούνται μόνον τα 4 καθώς υπάρχουν προβλήματα μεταξύ των οποίων και έλλειψη καυσίμων, όπως υποστήριξε ο Μιχάλης Αρτόπουλος, διευθυντής των ΚΕΔΑΚ (κέντρων ελέγχων διακίνησης και αποθήκευσης καυσίμων).


Συγκλονιστικά τα στοιχεία που παρατέθηκαν κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου του συνδέσμου εταιρειών πετρελαιοειδών Ελλάδος.


Δεν πάει άλλο, κλείνουμε

Αν δεν παταχθεί η λαθρεμπορία θα κλείσουν όλες οι υγιείς επιχειρήσεις στον κλάδο, επισήμαναν οι εκπρόσωποι του ΣΕΠΕ κατά την συνέντευξη τύπου. 

Εκτιμούν ότι η μεγαλύτερη ζημιά από το λαθρεμπόριο, εκτός από τις ζημίες του δημοσίου, είναι ο οικονομικός μαρασμός των οικονομικά επιτυχημένων επιχειρήσεων.

Η ζημία από τη λαθρεμπορία καυσίμων εκτιμάται στα 400 εκ. ευρώ αν και δεν μπορεί να προσδιοριστεί επακριβώς.


Σε θετική κατεύθυνση η εξίσωση φόρων 

Οι εκπρόσωποι του συνδέσμου σημείωσαν ότι κινείται προς την σωστή κατεύθυνση 
το νομοσχέδιο για την εξίσωση των φόρων σε πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης

Όπως επισήμαναν, ωστόσο, ελλοχεύει ο κίνδυνος αυτό όχι μόνο να μην εφαρμοστεί στην πράξη όπως έχει γίνει στο παρελθόν, αλλά αντίθετα να υπάρξει και αύξηση του λαθρεμπορίου.


Οι εκπρόσωποι του ΣΕΠΕ παρέδωσαν μελέτη υπουργείο περιβάλλοντος για τον προσδιορισμό των κριτηρίων επιδότησης των νοικοκυριών.

Όρισαν 10 συντελεστές..1, ο χαμηλότερος για περιοχές του νοτίου Αιγαίου και 10 ο υψηλότερος για την Μακεδονία.


Ντροπή! στο 1,40 το πετρέλαιο θέρμανσης


Στις 15 Οκτωβρίου θα γίνει η εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης στο 80% του ειδικού φόρου που επιβάλλεται στο πετρέλαιο κίνησης, όπως ανακοίνωσε σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Παντελής Οικονόμου.

Αυτό σημαίνει ότι με βάση τις σημερινές τιμές του πετρελαίου, η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης τον επόμενο Οκτώβριο - οπότε ξεκινά και η χειμερινή περίοδος - θα διαμορφωθεί στα 1,40 ευρώ το λίτρο από 1,046 ευρώ που είναι σήμερα η μέση τιμή του πανελλαδικά.

Ο κ.Οικονόμου πρόσθεσε ότι με την εξίσωση των φόρων θα υπάρξει παράλληλα χορήγηση επιδόματος θέρμανσης η οποία σύμφωνα με τον ίδιο θα πρέπει να είναι αισθητή και όχι φιλοδώρημα.


Πάντως δεν προσδιόρισε ούτε το ύψος του επιδόματος, ούτε τον αριθμό των δικαιούχων, ούτε τον τρόπο χορήγησή του.

Στο τραπέζι υπάρχουν προτάσεις σύμφωνα με τις οποίες η χώρα θα χωριστεί σε τρεις ζώνες και ανάλογα με τη μέση θερμοκρασία που επικρατεί σε κάθε ζώνη θα προσδιοριστεί το ύψος του επιδόματος, συνυπολογίζοντας εισοδηματικά κριτήρια και μέση κατανάλωση καυσίμων.

Ο υπουργός άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο η εξίσωση να γίνει σε χαμηλότερο επίπεδο φόρου συναρτώντας τις εξελίξεις με την πορεία των εσόδων.

Οι δηλώσεις του κ. Οικονόμου έγιναν στο πλαίσιο ημερίδας που πραγματοποιήθηκε στο ΣΔΟΕ, στο πλαίσιο της οποίας παρουσιάστηκαν τα νέα συστήματα πάταξης του λαθρεμπορίου με την σήμανση όλων των μέσων μεταφοράς καυσίμων, την τοποθέτηση GPS αλλά και την ιχνηθέτηση των καυσίμων από τα διυλιστήρια.

Διευκρινίσεις ΥΠΟΙΚ για την εξίσωση

Σε διευκρινίσεις προχώρησε το Υπουργείο Οικονομικών αναφορικά με την εξίσωση των φόρων πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης μετά από δημοσίευμα στον τύπο.

Αναλυτικά όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του ΥΠΟΙΚ:

Αναφορικά με δημοσίευμα της εφημερίδας Ελεύθερος Τύπος με τίτλο «Η ηγεσία του Υπ. Οικονομικών βάφτισε την αύξηση-φωτιά, μάχη κατά του λαθρεμπορίου – 1,40 το πετρέλαιο θέρμανσης!» σημειώνονται τα εξής:

Η εξίσωση των φόρων πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης εντάσσεται στις υποχρεώσεις του επικαιροποιημένου Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής, το οποίο έχει υπερψηφίσει στη Βουλή και η Νέα Δημοκρατία που στηρίζει την κυβέρνηση του Πρωθυπουργού, κ. Λουκά Παπαδήμου.

Επιπλέον, στο σχεδιασμό του συγκεκριμένου μέτρου προβλέπεται να εισαχθεί μηχανισμός αποζημίωσης ευαίσθητων ομάδων, για τον οποίο υπάρχουν περιθώρια στον προϋπολογισμό.

2 δις ευρώ η χασούρα από το λαθρεμπόριο

Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών παρουσίασε σήμερα στα γραφεία του ΣΔΟΕ τα νέα μέτρα για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου

Η ηλεκτρονική «παγίδα», που θα ελέγχει ολόκληρο το σύστημα διακίνησης καυσίμων στη χώρα μας, παρουσιάστηκε από τον αναπληρωτή υπουργό Παντελή Οικονόμου, τον γ.γ.Πληροφορικων Συστημάτων κ. Θεοχάρη, τον εισαγγελέα επικεφαλής του ΣΔΟΕ κ. Διώτη και τον διευθυντή του ΣΔΟΕ κ. Φλωράτο

Με το πολυνομοσχέδιο του υπουργείο Ανάπτυξης, καταργείται το διάτρητο σύστημα διακρίσεως και ελέγχου των καυσίμων με τα χρώματα (πχ κόκκινο για το πετρέλαιο θέρμανσης, πράσινο η βενζίνη κλπ) με ό,τι πιο σύγχρονο προσφέρει η τεχνολογία.

«Δένονται χειροπόδαρα» όμως πλέον, με πολύ αυστηρές ποινές, τόσο οι επίδοξοι λαθρέμποροι όσο και όσοι συναλλάσσονται μαζί τους, αφού όσοι συλλαμβάνονται θα διώκονται με πολύ σκληρές διατάξεις που προβλέπονται για το οργανωμένο έγκλημα.

Οι αυστηρές διατάξεις εξομοιώνουν πλέον τα κυκλώματα λαθρεμπόρων με εγκληματική οργάνωση, με πολύ βαριές συνέπειες (έως και ισόβια κάθειρξη για αυτούς και τους συνεργούς τους) και έχουν προκαλέσει τις έντονες αντιδράσεις όλων των εμπλεκομένων στο σύστημα διακίνησης, που συνήθως κατηγορούν αλλήλους πως φταίνε -βγάζοντας πάντα έτσι όμως και «την ουρά τους απ? έξω».

Στο εξής, όποιος πιάνεται «θα παίρνει στο λαιμό του» και ολόκληρο το κύκλωμα που συναλλάχθηκε μαζί του, από τον πρώτο μέχρι τον τελευταίο «τροχό της αμάξης» -προμηθευτές και πελάτες από το διυλιστήριο και τη διανομή μέχρι την αντλία.

Δορυφόροι και ραδιοκύματα μαρτυρούν λαθρεμπόρους

Περισσότερο αποτρεπτικά όμως και από τις ποινές, αναμένεται να λειτουργήσει το νέο ηλεκτρονικό σύστημα που δημιούργησαν ο Γενικός Γραμματέας Πληροφορικών Συστημάτων κύριος Χάρης Θεοχάρης, σε συννενόηση με τον επικεφαλής του ΣΔΟΕ κ.Διώτη και με τη συνεργασία κορυφαίων εταιριών ηλεκτρονικής παρακολούθησης.

Το σύστημα θα παρακολουθεί και θα καταγράφει διαρκώς την πορεία κάθε λίτρου καυσίμου που πέφτει στην αγορά. Έτσι όποτε και αν εντοπισθεί κρούσμα λαθρεμπορίας –ακόμα και στο ντεπόζιτο ενός ΙΧ αυτοκινήτου- θα αποκαλύπτεται η προέλευση και η διαδρομή του, ενώ θα υπάρχουν στοιχεία για όλες τις ποσότητες που διακινήθηκαν με το ίδιο τρόπο και έτσι, πολύ δύσκολα θα μπορεί κάποιος να αποποιηθεί τη συμμετοχή και την ευθύνη του.

Το νέο σύστημα φαντάζει τέλεια στημένο. Σύμφωνα με τον διευθυντή του ΣΔΟΕ κύριο Θεόδωρο Φλωράτο :

1. Εισάγεται υψηλού επιπέδου τεχνολογία, με την ανάμειξη μοριακού ιχνηθέτη στο καύσιμο πριν καν αυτό διατεθεί στην αγορά. Μπαίνει τέλος και στα «χρώματα» των καυσίμων, αφού ο αποχρωματισμός τους αποδείχτηκε εύκολη υπόθεση για τους λαθρέμπορους (σσ: σε αυτοσχέδια «διυλιστήρια» που αποκαλύπτονταν μόνο από «καρφωτή») τώρα πλέον κάθε ποσότητα καυσίμου που κυκλοφορεί θα έχει την δική της «ταυτότητα». Θα εντοπίζεται με ραδιοκύματα και θα μαρτυρά την προέλευσή του, πού και πότε σημάνθηκε με τον ιχνηθέτη κλπ. Η ταυτότητα αυτή δεν μπορεί να «σβήσει» ή να αφαιρεθεί. Οι έλεγχοι θα γίνονται με μια φορητή ηλεκτρονική συσκευή, μεγέθους μικρής βαλίτσας. Το κόστος του χημικού αυτού πρόσθετου είναι μόλις 9 ευρώ ανά 1.000 λίτρα, δηλαδή κοστίζει 0,0009 του ευρώ ανά λίτρο καυσίμου.

2. Επιβάλλεται σύστημα εισροών-εκροών παντού: σε πρατήρια, βυτία, διυλιστήρια, εφοδιαστικά πλοία («σλέπια») και αποθήκες υγρών καυσίμων. Έτσι θα ελέγχεται διαρκώς και ηλεκτρονικά «τι μπαίνει και τι βγαίνει» από κάθε σημείο τροφοδοσίας. Οι παραβάτες θα πληρώνουν πρόστιμα από 5.000 έως 1.000.000 ευρώ.

3. Εισάγεται η Τηλεματική ειδοποίηση σε όλα τα μέσα μεταφοράς καύσιμων, για να ελέγχεται σε πραγματικό χρόνο, ακόμα και τι ώρα ακριβώς δίνει κάποιος καύσιμο και σε ποιον! Από τις 23 Φεβρουαρίου μάλιστα, το νέο σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης μέσω δορυφόρου (GPS) δείχνει στους ελεγκτές πού βρίσκεται ανά πάσα στιγμή κάθε «σλέπι» που κινείται στη θάλασσα, αλλά και το πού βρίσκεται κάθε αραγμένο κάθε πλοίο που εφοδιάζεται, ποιο είναι, πόση ώρα κράτησε ο εφοδιασμός του κλπ.

4. Τέλος τα «λευκά βυτία». Απαγορεύεται να μην έχουν ενδείξεις τα βυτιοφόρα. Κάθε όχημα αλλά και κάθε εφοδιαστικό πλοιάριο θα φέρουν πλέον εμφανή τα διακριτικά της εταιρίας της οποίας μεταφέρουν καύσιμα (βάσει τιμολογίου). Έτσι κάθε όχημα θα έχει στο βυτίο του καύσιμο από την ίδια εταιρία.

Αν βρεθεί νοθευμένο δείγμα, δεν θα μπορεί κανείς να επικαλεστεί ανάμιξή του με υπόλοιπο από άλλη εταιρία. Αν ένα πρατήριο θέλει πχ να προμηθεύεται από δύο διαφορετικές εταιρίες εμπορίας πετρελοειδών, πρέπει να χρησιμοποιεί και δύο διαφορετικά οχήματα, για να φέρει η κάθε μία ξεχωριστά την ευθύνη για το τι κάυσιμο παραδίδει.



http://www.rthess.gr/