Μανώλης Κοσμαδάκης: ««Το 2011 ήταν πλούσιο σε δράσεις και αποτελέσματα, έτσι συνεχίζουμε και στο 2012»
Συνέντευξη τύπου παραχώρησε ο αναπληρωτής διοικητής του ΨΝΠΟ Μανώλης
Κοσμαδάκης για να παρουσιάσει τον τελευταίο απολογισμό σε θέματα ποιότητας. Μαζί του ήταν o Παναγιώτης Μπερεδήμας, Διευθυντής της Ιατρικής Υπηρεσίας του ΨΝΠΟ και πρόεδρος της επιτροπής ποιότητας και η Νόπη Ευμορφίδου, υπεύθυνη του γραφείου ποιότητας.Συνέντευξη τύπου παραχώρησε ο αναπληρωτής διοικητής του ΨΝΠΟ Μανώλης
Όπως είπε ο κ. Κοσμαδάκης, πρόκειται για ανταπόκριση στην υποχρέωση, τόσο προς τους νόμους όσο και «για να κατανοήσει το κοινό και να βοηθήσει να εξαλειφθεί το στίγμα». Παράλληλα, σημείωσε ότι το 2012 ήταν έτος αφιερωμένο στην ποιότητα από το υπουργείο υγείας.
ΤΑ ΠΕΠΡΑΓΜΕΝΑ ΤΟΥ 2011
Ξεκινώντας την αναφορά σε δράσεις που έγιναν μέσα στο 2011 και αναβάθμισαν την ποιότητα των υπηρεσιών του ΨΝΠΟ, ο αναπληρωτής διοικητής τόνισε την ολοκλήρωση του διαγωνισμού για εκπόνηση μελέτης αξιοποίησης του Δάσους Πέτρας. Η μελέτη θα πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε έξι μήνες και ήδη ενημερώθηκε η διεύθυνση δασών καθώς και το ΤΕΕ, για το ποιος είναι ο ανάδοχος.
Στο θέμα της χρηματοδότησης, δόθηκε ένα επιπλέον κονδύλιο 30.000 ευρώ για πετρέλαιο, ωστόσο οι ρυθμοί είναι γενικώς αργοί λόγω των διαπραγματεύσεων και γενικότερων εξελίξεων γύρω από τη νέα δανειακή σύμβαση της χώρας. Ακόμα, πάρθηκε απόφαση για συμμετοχή στην αναπτυξιακή σύμπραξη «Όλυμπος-Πέτρα», για την υλοποίηση δράσεων υπέρ ευπαθών ομάδων όπως οι ψυχικά ασθενείς.
Αναφορά έγινε και για το γεγονός ότι πλέον η ηλεκτρονική συνταγογράφηση είναι υποχρεωτική. Για το λόγο αυτό υπήρξε πρόβλεψη και ήδη όλοι οι γιατροί του ΨΝΠΟ είναι πιστοποιημένοι. Επίσης, επαναπιστοποιήθηκε το ISO που εφαρμόζεται εδώ και ένα χρόνο, κατά τον οποίο η λειτουργία ήταν πολύ θετική.
Όπως δήλωσε συγκεκριμένα ο κ. Κοσμαδάκης, «το ΨΝΠΟ ανταποκρινόμενο στον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών στο χώρο της υγείας, που επιβάλλουν τα εθνικά και διεθνή πρότυπα, τα ευρωπαϊκά δεδομένα και η ισχύουσα νομοθεσία, αποφάσισε να σχεδιάσει και να εγκαταστήσει Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Διεθνούς Προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ ISO 9001:2008.
Το Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας του Οργανισμού καλύπτει τις «υπηρεσίες φιλοξενίας ασθενών, σίτισης και διοικητικής υποστήριξης» και σχεδιάστηκε σύμφωνα με τις ανάγκες και τις επιδιώξεις του Νοσοκομείου, καθώς επίσης και σε συμφωνία με Νομικές και Κανονιστικές απαιτήσεις».
Στο θέμα της χρηματοδότησης, δόθηκε ένα επιπλέον κονδύλιο 30.000 ευρώ για πετρέλαιο, ωστόσο οι ρυθμοί είναι γενικώς αργοί λόγω των διαπραγματεύσεων και γενικότερων εξελίξεων γύρω από τη νέα δανειακή σύμβαση της χώρας. Ακόμα, πάρθηκε απόφαση για συμμετοχή στην αναπτυξιακή σύμπραξη «Όλυμπος-Πέτρα», για την υλοποίηση δράσεων υπέρ ευπαθών ομάδων όπως οι ψυχικά ασθενείς.
Αναφορά έγινε και για το γεγονός ότι πλέον η ηλεκτρονική συνταγογράφηση είναι υποχρεωτική. Για το λόγο αυτό υπήρξε πρόβλεψη και ήδη όλοι οι γιατροί του ΨΝΠΟ είναι πιστοποιημένοι. Επίσης, επαναπιστοποιήθηκε το ISO που εφαρμόζεται εδώ και ένα χρόνο, κατά τον οποίο η λειτουργία ήταν πολύ θετική.
Όπως δήλωσε συγκεκριμένα ο κ. Κοσμαδάκης, «το ΨΝΠΟ ανταποκρινόμενο στον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών στο χώρο της υγείας, που επιβάλλουν τα εθνικά και διεθνή πρότυπα, τα ευρωπαϊκά δεδομένα και η ισχύουσα νομοθεσία, αποφάσισε να σχεδιάσει και να εγκαταστήσει Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Διεθνούς Προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ ISO 9001:2008.
Το Σύστημα Διαχείρισης Ποιότητας του Οργανισμού καλύπτει τις «υπηρεσίες φιλοξενίας ασθενών, σίτισης και διοικητικής υποστήριξης» και σχεδιάστηκε σύμφωνα με τις ανάγκες και τις επιδιώξεις του Νοσοκομείου, καθώς επίσης και σε συμφωνία με Νομικές και Κανονιστικές απαιτήσεις».
Στη συνέχεια παρέθεσε πιο συγκεκριμένα, με βάση τα οποία το ΨΝΠΟ επιδιώκει:
* Τη θεραπεία των ατόμων που πάσχουν από ψυχικές ασθένειες και νοσηλεύονται στις εγκαταστάσεις της.
* Την εφαρμογή των πιο σύγχρονων επιστημονικών μεθόδων.
* Την εφαρμογή ενιαίας στρατηγικής για να αποφευχθούν εγγενείς αδυναμίες παρόμοιων προσπαθειών σε αντίστοιχους χώρους (όπως ασυλοποίηση και ανεπαρκής αντιμετώπιση των ψυχικά ασθενών).
* Τη συνεργασία με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς που ασχολούνται με τα προβλήματα ψυχικής υγείας.
* Τη συνεχή διεύρυνση των νοσηλευομένων.
* Τη διαρκή αναβάθμιση του δυναμικού του νοσοκομείου, μέσω προγραμμάτων κατάρτισης, αλλά και πρόσληψης καταρτισμένων νέων εργαζόμενων.
* Τη συνεχή βελτίωση του Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας και της λειτουργίας του νοσοκομείου με την αποτελεσματική χρήση των παρακάτω εργαλείων:
> Καθορισμό και ανασκόπηση στόχων ποιότητας
> Ανασκόπηση Διοίκησης
> Εσωτερικές Επιθεωρήσεις
> Διορθωτικές και Προληπτικές Ενέργειες
> Συστηματική ανάλυση δεδομένων που προκύπτουν από τα Αρχεία Ποιότητας.
* Τη θεραπεία των ατόμων που πάσχουν από ψυχικές ασθένειες και νοσηλεύονται στις εγκαταστάσεις της.
* Την εφαρμογή των πιο σύγχρονων επιστημονικών μεθόδων.
* Την εφαρμογή ενιαίας στρατηγικής για να αποφευχθούν εγγενείς αδυναμίες παρόμοιων προσπαθειών σε αντίστοιχους χώρους (όπως ασυλοποίηση και ανεπαρκής αντιμετώπιση των ψυχικά ασθενών).
* Τη συνεργασία με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς που ασχολούνται με τα προβλήματα ψυχικής υγείας.
* Τη συνεχή διεύρυνση των νοσηλευομένων.
* Τη διαρκή αναβάθμιση του δυναμικού του νοσοκομείου, μέσω προγραμμάτων κατάρτισης, αλλά και πρόσληψης καταρτισμένων νέων εργαζόμενων.
* Τη συνεχή βελτίωση του Συστήματος Διαχείρισης Ποιότητας και της λειτουργίας του νοσοκομείου με την αποτελεσματική χρήση των παρακάτω εργαλείων:
> Καθορισμό και ανασκόπηση στόχων ποιότητας
> Ανασκόπηση Διοίκησης
> Εσωτερικές Επιθεωρήσεις
> Διορθωτικές και Προληπτικές Ενέργειες
> Συστηματική ανάλυση δεδομένων που προκύπτουν από τα Αρχεία Ποιότητας.
Επιπλέον, στη φιλοσοφία και τις αξίες του ΨΝΠΟ εντάσσονται η αποφυγή της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος, η συνετή χρησιμοποίηση των φυσικών πόρων και η εφαρμογή κανόνων υγιεινής και ασφάλειας. Στο σημείο αυτό υπογραμμίστηκε η τακτοποίηση ήδη δυο αυθαιρέτων κτισμάτων, ώστε να ανταποκρίνονται στους κανόνες πυρασφάλειας και να είναι πιστοποιημένα. Πρόκειται για τους ξενώνες «Ευτέρπη» και «Αρμονία».
Με όλα τα παραπάνω, η διοίκηση του ΨΝΠΟ προσπαθεί να αποκτήσει την εμπιστοσύνη των πολιτών και, με ελάχιστα ή καθόλου χρήματα, να αναβαθμίσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. «Το 2011 ήταν πλούσιο σε δράσεις και αποτελέσματα. Έτσι συνεχίζουμε και στο 2012».
Ήδη πραγματοποιήθηκε εμβολιασμός για την εποχική γρίπη και την Η1Ν1, καθώς και η διαδικασία ελέγχου φυματικής αντίδρασης. Ακόμα, έγινε έλεγχος στο νερό, το οποίο εκτιμήθηκε ότι μπορεί να χρησιμοποιείται.
Τέλος, συντονίστηκε η διαχείριση υγρών αποβλήτων, ενώ έγινε και εσωτερικός ποιοτικός έλεγχος για τυχόν υπολείμματα φαρμάκων στους αναλυτές των εργαστηρίων. Στο σημείο αυτό τονίστηκε ακόμα και η βαρύτητα που δίνεται στην υγιεινή των χεριών, η έλλειψη της οποίας είναι υπαίτια για το 90% των λοιμώξεων.
Πέρα από αυτά, το ΨΝΠΟ ασχολείται ενεργά με τυχόν καταγγελίες ή επιδοκιμασίες των ασθενών του και συστηματοποιεί την αξιολόγηση των προμηθευτών του. Ο έλεγχος κατά την παρασκευή γευμάτων γίνεται 24 φορές το χρόνο, ενώ το ΨΝΠΟ έχει το χαμηλότερο κόστος διατροφής πανελληνίως.
Όπως υπογραμμίστηκε, μέχρι το τέλος του Μάη θα έχει ολοκληρωθεί η καταγραφή κινητής και ακίνητης περιουσίας του ΨΝΠΟ και μαζί με αυτά θα παραδοθούν όλα τα στοιχεία πιστοποίησης, ώστε να μπορεί να συνεχίστει το έργο του και μετά τη συγχώνευση.
Η ΝΟΠΗ ΕΥΜΟΡΦΙΔΟΥ
Έπειτα, το λόγο πήρε η κα Ευμορφίδου, στα καθήκοντα της οποίας είναι ο συντονισμός της όλης διαδικασίας, η οποία «τον τελευταίο χρόνο καταγράφηκε και έγινε πιο συστηματική». Κυρίως, αναφέρθηκε στους 5 άξονες με βάση τους οποίους κινείται το ΨΝΠΟ και είναι: ο οικονομικός, αυτός του ανθρώπινου δυναμικού, των τεχνολογικών εφαρμογών, της ένταξης έργων στο ΕΣΠΑ και των εφαρμογών ποιότητας.
Κλείνοντας πρόσθεσε ότι το σύστημα διαχείρισης ποιότητας διασυνδέθηκε με την Επιτροπή Ποιότητας και δίνονται μηνιαίες αναφορές. Η αναβάθμιση της ποιότητας αποτελεί συλλογική προσπάθεια των υπαλλήλων, οι οποίοι αφουγκράζονται τους ασθενείς.
Με όλα τα παραπάνω, η διοίκηση του ΨΝΠΟ προσπαθεί να αποκτήσει την εμπιστοσύνη των πολιτών και, με ελάχιστα ή καθόλου χρήματα, να αναβαθμίσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. «Το 2011 ήταν πλούσιο σε δράσεις και αποτελέσματα. Έτσι συνεχίζουμε και στο 2012».
Ήδη πραγματοποιήθηκε εμβολιασμός για την εποχική γρίπη και την Η1Ν1, καθώς και η διαδικασία ελέγχου φυματικής αντίδρασης. Ακόμα, έγινε έλεγχος στο νερό, το οποίο εκτιμήθηκε ότι μπορεί να χρησιμοποιείται.
Τέλος, συντονίστηκε η διαχείριση υγρών αποβλήτων, ενώ έγινε και εσωτερικός ποιοτικός έλεγχος για τυχόν υπολείμματα φαρμάκων στους αναλυτές των εργαστηρίων. Στο σημείο αυτό τονίστηκε ακόμα και η βαρύτητα που δίνεται στην υγιεινή των χεριών, η έλλειψη της οποίας είναι υπαίτια για το 90% των λοιμώξεων.
Πέρα από αυτά, το ΨΝΠΟ ασχολείται ενεργά με τυχόν καταγγελίες ή επιδοκιμασίες των ασθενών του και συστηματοποιεί την αξιολόγηση των προμηθευτών του. Ο έλεγχος κατά την παρασκευή γευμάτων γίνεται 24 φορές το χρόνο, ενώ το ΨΝΠΟ έχει το χαμηλότερο κόστος διατροφής πανελληνίως.
Όπως υπογραμμίστηκε, μέχρι το τέλος του Μάη θα έχει ολοκληρωθεί η καταγραφή κινητής και ακίνητης περιουσίας του ΨΝΠΟ και μαζί με αυτά θα παραδοθούν όλα τα στοιχεία πιστοποίησης, ώστε να μπορεί να συνεχίστει το έργο του και μετά τη συγχώνευση.
Η ΝΟΠΗ ΕΥΜΟΡΦΙΔΟΥ
Έπειτα, το λόγο πήρε η κα Ευμορφίδου, στα καθήκοντα της οποίας είναι ο συντονισμός της όλης διαδικασίας, η οποία «τον τελευταίο χρόνο καταγράφηκε και έγινε πιο συστηματική». Κυρίως, αναφέρθηκε στους 5 άξονες με βάση τους οποίους κινείται το ΨΝΠΟ και είναι: ο οικονομικός, αυτός του ανθρώπινου δυναμικού, των τεχνολογικών εφαρμογών, της ένταξης έργων στο ΕΣΠΑ και των εφαρμογών ποιότητας.
Κλείνοντας πρόσθεσε ότι το σύστημα διαχείρισης ποιότητας διασυνδέθηκε με την Επιτροπή Ποιότητας και δίνονται μηνιαίες αναφορές. Η αναβάθμιση της ποιότητας αποτελεί συλλογική προσπάθεια των υπαλλήλων, οι οποίοι αφουγκράζονται τους ασθενείς.