ΜΑΡΙΑ ΜΙΧΟΥ: Ενέργειες
του Υπ. Δικαιοσύνης για ταχύτερη εκδίκαση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων
-
Απάντηση του Μ. Παπαϊωάννου σε
ερώτηση που κατέθεσαν στις 17-11-2011 35 βουλευτές του ΠΑΣΟΚ μεταξύ των οποίων
και η κα Μίχου
Στην απάντησή του ο
Υπουργός κάνει εκτενή αναφορά στις αλλαγές που έχουν ήδη γίνει για την
επιτάχυνση της διοικητικής δίκης και ειδικότερα των φορολογικών υποθέσεων (ν.
3900/2010), ενώ στη συνέχεια κάνει συγκεκριμένες αναφορές σε παρεμβάσεις που αναμένονται το επόμενο
διάστημα με την ψήφιση του σ/ν για την «Δίκαιη δίκη και την
αντιμετώπιση φαινομένων αρνησιδικίας» και όχι μόνο.
Με τη σειρά της η κα
Μίχου αναγνώρισε ότι έχουν γίνει προσπάθειες προς την σωστή κατεύθυνση οι
οποίες όμως δεν είναι μέχρι στιγμής ικανές να καταπολεμήσουν τις μεγάλες
καθυστερήσεις που παρατηρούνται.
«Είναι πολύ σημαντικό να προχωρήσει άμεσα η κάλυψη των κενών
οργανικών θέσεων στα δικαστήρια όλης της χώρας, να ενεργοποιηθεί ο θεσμός των Φορολογικών Διαιτητών και να δοθεί σύντομα στην δημοσιότητα το
σχέδιο εργασίας που επεξεργάζεται το Υπουργείο για την εκκαθάριση των φορολογικών και τελωνειακών υποθέσεων» σημείωσε η Βουλευτής.
Ακολουθούν τα βασικότερα σημεία της απάντησης.
ΑΛΛΑΓΕΣ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΗΔΗ
ΣΕ ΙΣΧΥ
1 Διαχωρισμός των φορολογικών υποθέσεων με βάση το οφειλόμενο ποσό. Μέχρι 150.000€ στο Διοικητικό Πρωτοδικείο και πάνω
από το όριο αυτό στο Διοικητικό Εφετείο.
2 Προαιρετική σύσταση ειδικών φορολογικών τμημάτων στα κατά τόπους Διοικητικά
Πρωτοδικεία και Εφετεία στα οποία λειτουργούν τουλάχιστον 3 τμήματα με απόφαση
του 3μελούς Συμβουλίου Διεύθυνσης ή του προϊσταμένου του Δικαστηρίου (Στο
διοικητικό Εφετείο Θεσσαλονίκης ήδη έχει συσταθεί τέτοιο τμήμα).
3 Σύσταση επιτροπών εργασίας ανά Εφετείο και Πρωτοδικείο οι οποίες θα εφαρμόσουν συγκεκριμένο
σχέδιο εργασίας για την εκκαθάριση εκκρεμών φορολογικών και τελωνειακών
υποθέσεων.
4 Εντοπισμός και ομαδοποίηση των ομοειδών φορολογικών υποθέσεων
από τους διευθυντές των δικαστηρίων έτσι ώστε να επιταχυνθεί η
διαδικασία έκδοσης αποφάσεων.
5 Εφαρμογή της ταχείας διαδικασίας (αρ. 51 ν. 3900/2010) στις διαφορές που εκδικάζει ο πρόεδρος
πρωτοδικών.
6 Αυστηρότερες προϋποθέσεις χορήγησης αναστολής εκτελέσεως των πράξεων των
φορολογικών αρχών (με
βάση το αρ. 34 του ν. 3900/2010)
7 Κατάργηση του ανασταλτικού αποτελέσματος στην κατ’ έφεση δίκη εκτός της περίπτωσης της πρόδηλης
βασιμότητας του ένδικου μέσου.
ΑΛΛΑΓΕΣ ΠΟΥ ΑΝΑΜΕΝΟΝΤΑΙ
ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ
1 Υποβολή σχεδίου εργασίας από την
Γενική Επιτροπεία της Επικρατείας των Τακτικών Διοικητικών Δικαστηρίων με ακριβές χρονοδιάγραμμα ανά
τρίμηνο για την εκκαθάριση των εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία
προκύπτει ότι στις 20/7/2011
εκκρεμούσαν στα Διοικητικά Πρωτοδικεία και Εφετεία της χώρας 165.452 υποθέσεις
συνολικά από τις οποίες:
-
138.720 δεν έχουν ακόμη
προσδιορισθεί για να δικαστούν (στόχος είναι η εκκαθάρισή τους μέχρι τον Ιούλιο του 2013)
-
18.352 έχουν προσδιορισθεί για να δικαστούν
-
σε 8.380 αναμένεται να εκδοθεί
απόφαση
Κατά συνέπεια, μέχρι το τέλος του
2011 έπρεπε να είχαν εκδικασθεί περίπου 27.000 υποθέσεις κάτι που σημαίνει ότι θα
επιτυγχάνονταν ο στόχος της
εκκαθάρισης του 15% των 165.000 εκκρεμών υποθέσεων. Ο στόχος αυτός
αναμένεται να έχει επιτευχθεί και στις φορολογικές υποθέσεις άνω των 150.000€ με την παράκαμψη του ένα βαθμού
δικαιοδοσίας.
Όσον αφορά τους αμφισβητούμενους φόρους που εκκρεμούν στο Διοικητικό Εφετείο
Θεσσαλονίκης (χωρίς να περιλαμβάνονται αυτοί που εκκρεμούν στα Διοικητικά
Πρωτοδικεία της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας) αυτοί φτάνουν 729.266.719€.
2 Στο
άρθρο 47 του υπό διαβούλευση σ/ν για τη «Δίκαιη Δίκη και την αντιμετώπιση
φαινομένων αρνησιδικίας» επιχειρείται η
αύξηση της καθ’ ύλην αρμοδιότητας των δικαστηρίων με μονομελή σύνθεση ώστε
να επιχειρηθεί ακόμα περισσότερο η εκδίκαση υποθέσεων, ιδίως φορολογικών.
3 Αναμένεται
η έκδοση εγκυκλίου από το Υπουργείο Οικονομικών για την ενεργοποίηση του θεσμού των Φορολογικών Διαιτητών ο οποίος εισήχθη
με τα αρ. 31 επ. του ν. 3943/2011.