«Κύμα αμφισβήτησης των προϊόντων ελληνικής προέλευσης από τους ξένους έχει δημιουργήσει το γεγονός ότι η ελληνική οικονομία βρίσκεται σε καθεστώς επιτροπείας εδώ και τέσσερα χρόνια»
Του Δ. ΕΚΗΒΟΛΟΥ
ΕΠΤΑ προτάσεις για να αυξηθούν οι εξαγωγές και να τονωθεί η εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεως παραθέτει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) Δημήτρης Λακασάς με συνέντευξή του στην «Κ.Ε.».
Επίσης εκφράζει την ανησυχία του για το γεγονός ότι το καθεστώς επιτροπείας στη χώρα μας δυσφημεί τα ελληνικά προϊόντα και ζητεί άμεση αναβάθμιση του λιμανιού και του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης.* Ως πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, ποιο είναι το συμπέρασμά σας; Αυτά τα τέσσερα χρόνια τα Μνημόνια βοήθησαν τις ελληνικές εξαγωγές; Αύξησαν την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων;
* Εάν επιχειρήσουμε μια ανάλυση κόστους - οφέλους, θα δούμε ότι το κόστος που πληρώνουν οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, σε σχέση με το αντίστοιχο όφελος που λαμβάνουν, είναι σαφώς μεγαλύτερο.
Η εισαγωγή της ελληνικής οικονομίας σε καθεστώς επιτροπείας έχει δημιουργήσει εδώ και τέσσερα χρόνια ένα μεγάλο κύμα αμφισβήτησης των προϊόντων ελληνικής προέλευσης από τους διεθνείς μας πελάτες, ενώ σε όλη αυτή τη διαδρομή έχουμε μια τεράστια αύξηση του ενεργειακού κόστους· πληρώνουμε από τις ακριβότερες ασφαλιστικές εισφορές στην Ευρώπη και το μεταφορικό κόστος συνεχίζει να παραμένει ακριβό σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Ελλειψη ρευστότητας
Το μεγαλύτερο, όμως, πρόβλημα τα τέσσερα προηγούμενα χρόνια ήταν η έλλειψη ρευστότητας και το πολύ ακριβό κόστος χρήματος. Συνεπώς, όλοι οι παραπάνω παράγοντες λειτούργησαν και συνεχίζουν να λειτουργούν ανασταλτικά για τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο ΣΕΒΕ έστειλε την πρόσφατη επιστολή του (24/10/2013) τόσο στην κυβέρνηση όσο και στην τρόικα, ζητώντας ένα διαφορετικό μείγμα πολιτικής, με άμεση λήψη αναπτυξιακών μέτρων και ταυτόχρονη επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων.
Παρά το αρνητικό περιβάλλον, οι Ελληνες εξαγωγείς όχι μόνο απέδειξαν ότι παρέμειναν όρθιοι και δυνατοί, αλλά οι ελληνικές εξαγωγές αποτέλεσαν μέσα στην κρίση το μοναδικό θετικό μακροοικονομικό μέγεθος για την ελληνική οικονομία.
Συγκεκριμένα, από την απαρχή της κρίσης, το 2008, μέχρι και το 2012, οι ελληνικές εξαγωγές ενισχύθηκαν συνολικά κατά 58%, ενώ το 2012 ήταν χρονιά-ρεκόρ, με τις ελληνικές εξαγωγές να ξεπερνούν τα 27 δισ. ευρώ. Πολύ σημαντικό είναι το γεγονός ότι στις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις σήμερα απασχολούνται 200.000 Ελληνες εργαζόμενοι, ενώ είμαστε πολύ χαρούμενοι που το 2013 το ίδιο παράδειγμα ανοδικής πορείας ακολούθησε και ο τουρισμός.
* Ποια είναι επιγραμματικά τα κρισιμότερα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν από την κυβέρνηση για να δούμε μια σημαντική αύξηση των εξαγωγών και τι προτείνετε για την επίλυσή τους;
* Οι προτάσεις του ΣΕΒΕ είναι επτά και σας τις αναφέρω επιγραμματικά:
1Να στηρίξει η κυβέρνηση την πρόταση του ΣΕΒΕ για εθνικό στόχο 50% συνεισφορά της εξωστρέφειας και εθνική στρατηγική εξαγωγών.
2Ζητούμε νέο οικονομικό μοντέλο, το «Παράγω και Εξάγω». Είναι επιτακτικό να επικεντρωθούμε στην παραγωγή ανταγωνιστικών διεθνώς εμπορεύσιμων αγαθών, με την προϋπόθεση της μετακίνησης πόρων από τα μη εμπορεύσιμα στα διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά και της υποκατάστασης των εισαγωγών από τα εγχώρια παραγόμενα αγαθά.
3Σημαντικό είναι η ενσωμάτωση της έρευνας, της τεχνολογίας και της καινοτομίας στην παραγωγική διαδικασία ως παραγόντων ανάπτυξης και ανταγωνιστικότητας. Ετσι θα κερδίσουμε το στοίχημα της κοινωνίας της γνώσης, ενώ ιδιαίτερη έμφαση και παροχή κινήτρων είναι αναγκαίο να δοθούν στην εφαρμοσμένη έρευνα που έχει στόχο την αγορά (market driven) και μάλιστα τις αγορές του εξωτερικού. Στο ΣΕΒΕ πιστεύουμε ότι είναι σημαντική η κατάρτιση ενός εθνικού σχεδίου για την εφαρμοσμένη έρευνα και την καινοτομία για την περίοδο 2014-2020, ενώ αναγκαία κρίνεται η κατάρτιση ειδικής πολιτικής για τις startup εταιρείες.
4Αντιμετώπιση του κρίσιμου προβλήματος της ρευστότητας μέσω της εξόφλησης των υποχρεώσεων του Δημοσίου στις επιχειρήσεις καθώς και της άμεσης επιστροφής του ΦΠΑ στις εξαγωγικές επιχειρήσεις. Επίσης, μέσω της διασφάλισης της τραπεζικής χρηματοδότησης για την πραγματική οικονομία και της μείωσης των τραπεζικών επιτοκίων. Τέλος, μέσω θέσπισης ειδικής πολιτικής για τις παραγωγικές και εξωστρεφείς επιχειρήσεις από το τραπεζικό σύστημα, με ποιοτικά κριτήρια όπως η διασπορά ρίσκου στη δραστηριότητα μιας επιχείρησης, το ποσοστό ή και το ύψος εξαγωγών της και η συνέπειά στις υποχρεώσεις της.
5Μείωση του διοικητικού κόστους για τις επιχειρήσεις και συρρίκνωση του δημόσιου τομέα.
6Απλούστευση του φορολογικού συστήματος μέσω της καθιέρωσης ενιαίου φορολογικού συντελεστή της τάξης του 15%, υπό την προϋπόθεση της παράλληλης αύξησης των φορολογικών εσόδων σε απόλυτα νούμερα.
7Μείωση του ενεργειακού κόστους και υιοθέτηση μιας ειδικής ενεργειακής πολιτικής για τις ενεργοβόρες βιομηχανίες.
* Πόσο δυσκολεύει την εξαγωγική δραστηριότητα το τέλμα που παρατηρείται στις υποδομές, δηλαδή ΟΣΕ, αεροδρόμιο, λιμάνι Θεσσαλονίκης, και τι προτείνει ο ΣΕΒΕ;
* Είναι γνωστή η αλληλεξάρτηση των εξαγωγών με τις μεταφορές, καθώς συνιστούν καθοριστική παράμετρο για την ανάπτυξη της εξωστρέφειας και της διεθνούς ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων.
Για το λιμάνι Θεσσαλονίκης ζητούμενο παραμένει η ανάπτυξη, ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των υποδομών και υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση των χρηστών του και του διεθνούς εμπορίου της ευρύτερης περιοχής.
Να εξελιχθεί, δηλαδή, σε ένα σύγχρονο και ανταγωνιστικό λιμάνι με συνδυασμένες μεταφορές στα επίπεδα που επιζητούν πλέον η σύγχρονη λιμενική βιομηχανία και οι πελάτες του λιμανιού. Επιπρόσθετα, απαιτείται η ανάπτυξη συνδυασμένης μεταφοράς, κυρίως ως προς το σιδηρόδρομο, που θα ενισχύσει το στρατηγικό πλεονέκτημα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης σε περιφερειακό επίπεδο.
Ναυπηγική Ζώνη
Τέλος, πρόταση του ΣΕΒΕ είναι η δημιουργία μιας Ζώνης Ναυπηγικών Εργασιών, η οποία θα εξυπηρετήσει το ίδιο το λιμάνι και τις επιχειρήσεις καθώς και τους επαγγελματίες της ευρύτερης περιοχής της Βόρειας Ελλάδας.
Ως προς το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, απαιτείται η άμεση ολοκλήρωση της αναβάθμισής του ώστε να εξυπηρετεί καλύτερα και τα υφιστάμενα αλλά και μεγαλύτερα αεροσκάφη.
Πέραν όμως της υποδομής, προβληματισμό προκαλεί και ο σταδιακός αποκλεισμός της Θεσσαλονίκης από αέρος, με επιπτώσεις στην επιχειρηματικότητα και στον τουρισμό, καθώς υφίσταται συνεχής ανάγκη μετακινήσεων επιχειρηματιών, στελεχών και τουριστών από και προς τη Θεσσαλονίκη.
Η επανασύνδεση της Θεσσαλονίκης με τα αεροπορικά κέντρα του εξωτερικού με καθημερινά δρομολόγια είναι αναγκαία και ο ΣΕΒΕ ζητεί την όποια δυνατή συμβολή της κυβέρνησης στην άρση του αποκλεισμού της πόλης, που λειτουργεί αρνητικά για τις επιχειρήσεις, τον τουρισμό, την τοπική και εθνική οικονομία και τις εξαγωγές.