ΤΟΥ ΑΝΤΩΝΗ ΚΑΛΦΑ
Σε λίγες μέρες ένας από
τους σπουδαιότερους υπερτοπικούς θεσμούς της βόρειας Ελλάδας, το Φεστιβάλ
Ολύμπου, ανοίγει τις πύλες του. Σπουδαία έργα και γνωστές χορωδίες και μουσικά
σύνολα, αρχαία ελληνική τραγωδία για το πλατύ κοινό αλλά και για μυημένους
(Τραχίνιες, Κύκλωψ), παραστάσεις που αφορούν την προσφυγιά, τον ξεριζωμό από
τις αλησμόνητες πατρίδες (Κοινός λόγος)
και καλή μουσική (ξεχωρίζει το αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη) συνθέτουν το
προφίλ αυτού του θεσμού που κλείνει φέτος τα 42 χρόνια του.
Φέτος είναι ωστόσο και
η τελευταία χρονιά χρηματοδότησης του Φεστιβάλ από το ΕΣΠΑ (κατάκτηση που
πραγματοποιήθηκε χάρη στις άοκνες προσπάθειες του ΟΡΦΕΟ και προσωπικά της
Μπέτυς Παρτσαλίδου/Πιερικής Αναπτυξιακής) και από την επόμενη χρονιά το
φεστιβάλ θα μπει στη γνωστή πεπατημένη της αγωνίας για την τύχη του φεστιβάλ
και της αναζήτησης πόρων (διάβαζε: διαδικασίας δημόσιας ζητιανιάς).
Παράλληλα γνωρίζουμε
ότι οι κρατικές επιχορηγήσεις έχουν μειωθεί κατακόρυφα ενώ οι δήμοι
περιορίζουν ή καταργούν τις καλλιτεχνικές τους δράσεις (βλ. Πολιτιστικό
Οργανισμό Δήμου Κατερίνης). Αυτό πρακτικά σημαίνει την έλλειψη δυνατότητας των
πολιτών και ιδίως των νέων να επισκεφθούν χώρους τέχνης και να απολαύσουν τα
αγαθά του πολιτισμού.
Η Πιερία, από την άλλη,
οφείλει να προχωρήσει και να επενδύσει όσο περισσότερο μπορεί στον πολιτισμό.
Για παράδειγμα, οι πρόσφατες δημόσιες, εξωστρεφείς δραστηριότητες του Φεστιβάλ
Ολύμπου με την ευκαιρία του προγράμματος αλλά και της παρουσίασης του
λευκώματος «40 χρόνια Φεστιβάλ Ολύμπου 1972-2012» σε τέσσερις πόλεις (Αθήνα,
Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Κοζάνη) απέδειξαν ότι το
φεστιβάλ και γνωστό είναι πανελληνίως και αγαπητός ως ξεχωριστός θεατρικός τόπος
(αυτά δήλωσαν ο Γιώργος Αρμένης και ο Κ. Μαρκουλάκης πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη).
Επίσης, ιδιαίτερη
εντύπωση προκάλεσε η εξαιρετική καλλιτεχνική και ιστορική αποτίμηση του
φεστιβάλ Ολύμπου μέσα από το βιβλίο/λεύκωμα που εξέδωσε—χάρη και πάλι στο
ΕΣΠΑ—ο ΟΡΦΕΟ. Όπως με ενημερώνει ο πρόεδρος του ΟΡΦΕΟ Γρηγόρης Παπαχρήστος: Κώστας
Γεωργουσόπουλος, Δημήτρης Παντερμαλής, Σωτήρης Χατζάκης, Γιώργος Σαρηγιάννης,
Κώστας Τσιάνος. Γιώργος Αρμένης, Γιάννης Καραχισαρίδης κ.ά. μίλησαν με τα πιο
θερμά λόγια για την αξία αυτού του πολύτιμου για την ιστορία της Πιερίας
λευκώματος.
Τελειώνω λοιπόν με μια
πρόταση: θα μπορούσε η Περιφέρεια (εν προκειμένω αποφασιστική θα ήταν η
προσωπική εμπλοκή της κ. Σοφίας Μαυρίδου) να προγραμματίσει για την επόμενη
χρονιά είτε την ενίσχυση ορισμένων δράσεων του Φεστιβάλ σε συνεργασία με το θεσσαλονίκειο
Κέντρο Πολιτισμού στο οποίο προεδρεύει και το οποίο Κέντρο έχει πραγματοποιήσει
ουκ ολίγες σοβαρές παραγωγές πολιτισμού (θέατρο, λόγος, εικαστικά) είτε να
ενισχύσει την έκδοση του λευκώματος, τυπώνοντας 500 αντίτυπα για παράδειγμα,
προς όφελος της μακεδονικής περιφέρειας, του μακεδονικού κοινού (σχολείων,
ιδρυμάτων πολιτισμού, βιβλιοθηκών κλπ). Νομίζουμε ότι οι δυο αυτές απλές ιδέες
και εφικτές είναι και πολλά θα προσφέρουν στην Πιερία. Αρκεί να το πιστέψει κανείς.
Ο πολιτισμός—και αυτό δεν
θα κουραστούμε να το επαναλαμβάνουμε—είναι τροφή επιβίωσης και όχι πολυτέλεια.