Τετάρτη 21 Μαρτίου 2012

'Ευέλικτος' ΕΦΚ για τα καύσιμα;

Τρόπους ώστε να σταματήσει ο καλπασμός στις τιμές των καυσίμων επεξεργάζεται η κυβέρνηση, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα του ΥΠΑΑΝ, Στέφανο Κομνηνό. Μιλώντας

σε ραδιοφωνικό σταθμό το στέλεχος του υπουργείου πρότεινε να οριστεί ανώτατο όριο είσπραξης του Δημοσίου από τον ΕΦΚ καυσίμων, ώστε να μειώνεται η επιβάρυνση του καταναλωτή όταν αυξάνεται η τιμή. 


Ένα από τα σενάρια που έχουν εξεταστεί είναι να μπει ανώτατο πλαφόν στο όφελος που θα έχει το κράτος από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ), έτσι ώστε όταν είναι πολύ αυξημένες οι διεθνείς τιμές ή οι τιμές διυλιστηρίου να ανακόπτεται η επιπλέον επιβάρυνσης λόγο φορολογίας.

Σημειώνεται ότι θα πρέπει (με βάση τις επιταγές του μνημονίου) η κυβέρνηση να προχωρήσει φέτος σε εξίσωση της φορολογίας του πετρελαίου θέρμανσης με αυτό του κίνησης. 

Να σημειωθεί ότι τους κινδύνους που κρύβει η εξομοίωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης έχουν επισημάνει και οι εμπλεκόμενοι στον κλάδο. 

Πρόσφατα ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας πετρελαιοειδών, κ. Ψυχογιός, ενημερώνοντας στην Επιτροπή οικονομικών της Ελληνικής Βουλής είχε εκτιμήσει ότι με τιμή πετρελαίου θέρμανσης στα 1,5 ευρώ, εφ΄οσον ισχύουν και τον προσεχή Οκτώβριο τα σημερινά τιμολογιακά δεδομένα, θα παγώσει η μισή Ελλάδα.

Η πρόταση του Υπουργείου 

Πρόταση για την υιοθέτηση μηχανισμού αυτόματου «παγώματος» του Ειδικού Φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα καύσιμα όταν αυξάνονται οι διεθνείς τιμές πετρελαίου κατέθεσε στο υπουργείο Οικονομικών το υπουργείο Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.

Η παρέμβαση αυτή, για την οποία σύμφωνα με πληροφορίες, έχει σταλεί και σχετική επιστολή ενημέρωσης από τον αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Σ. Ξυνίδη προς το υπουργείο Οικονομικών, βασίζεται στη λογική ότι ο μηχανισμός αυτόματου επανυπολογισμού του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα θα ενεργοποιείται όταν αυξάνεται η τιμή διυλιστηρίου, η οποία όσο υψηλότερα διαμορφώνεται, τόσο αυξάνει και την επίπτωση του ΕΦΚ στα δημόσια έσοδα και κατ΄ακολουθία την τιμή αντλίας.

Όπως επισημαίνουν στελέχη της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης είναι ένας «αξιακός» φόρος, ο οποίος σήμερα φτάνει στα 67 λεπτά το λίτρο. Ακολουθεί η τιμή διυλιστηρίου που με σημερινές τιμές διαμορφώνεται στα 695 ευρώ/κυβικό και στο άθροισμα των δύο αυτών προστίθεται ο ΦΠΑ 23%. Έτσι, όσο ανεβαίνει η τιμή διυλιστηρίου, τόσο αυξάνεται το άθροισμα με αποτέλεσμα την αύξηση του ΦΠΑ που εισπράττει το κράτος και κατ΄ επέκταση την αύξηση της λιανικής τιμής των καυσίμων.

Με το σύστημα που προτείνει το υπουργείο Ανάπτυξης θα τεθεί μια ρήτρα ειδικού φόρου και όταν οι αυξήσεις στις τιμές διυλιστηρίου διαμορφώνουν τα έσοδα του κράτους πάνω από το 1 ευρώ, τότε θα λειτουργεί και θα παγώνει τον φόρο. Μάλιστα έχει υπολογιστεί ότι αυτό θα γίνεται όταν η τιμή διυλιστηρίου φτάνει τα 66 λεπτά το λίτρο.

Πηγή: euro2day.gr, naftemporiki.gr, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ


http://www.rthess.gr/