Εισήγηση Προέδρου ΣΕΒΕ στο 18ο Πανελλήνιο Συνέδριο Logistics
«Η έλευση παρόχου στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης
θα αλλάξει την οικονομική ιστορία της περιοχής»
Το 18ο Πανελλήνιο συνέδριο της Ελληνικής Εταιρείας Logistics με θέμα «Sustainable Supply Chain Networks», που πραγματοποιείται στις 18 και 19 Νοεμβρίου 2014 στη Θεσσαλονίκη, χαιρέτησε ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ, Δρ Κυριάκος Λουφάκης.
Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ τόνισε ότι το θέμα του Λιμένα Θεσσαλονίκης είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα του ΣΕΒΕ, καθώς διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στην προσπάθεια της Βόρειας Ελλάδας, και δη της Θεσσαλονίκης, να εδραιωθεί ως οικονομικό σταυροδρόμι στην ανατολική Μεσόγειο και αποτελεί ένα από τα βασικά εργαλεία των επιχειρήσεων της περιοχής, εξαγωγικών και μη.
Συγκεκριμένα, βάσει εκτιμήσεων και μιας προμέτρησης που έχει κάνει ο ΣΕΒΕ σε συνεργασία με τη Deloitte, εκτιμάται ότι η ανάπτυξη του Λιμένα της Θεσσαλονίκης ως διαμετακομιστικό κέντρο και η απορρόφηση φορτίου 1 εκατ. TEUs μπορεί μεσοπρόθεσμα να αποφέρει συνολικό οικονομικό όφελος της τάξης των €1,5-2,5 δις, που ισοδυναμεί με το 6-10% του ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας.
Ο Δρ Λουφάκης τόνισε ότι πέρα από την επίδραση στο ΑΕΠ της Βόρειας Ελλάδας, η ανάπτυξη του Λιμένα της Θεσσαλονίκης έχει τη δυνατότητα να αλλάξει την μελλοντική οικονομική ιστορία της περιοχής. Διότι δεν υπάρχει άλλο λιμάνι με τα γεωγραφικά πλεονεκτήματα και την ενδοχώρα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης που φτάνει στην ΝΑ και Κεντρική Ευρώπη. Σε βάθος χρόνου, η Θεσσαλονίκη για το transit μπορεί να αποκτήσει σημασία παρόμοια με αυτήν που έχουν τα λιμάνια της Βόρειας και Δυτικής Ευρώπης (πχ. Ρότερνταμ, Αμβέρσα, Αμβούργο).
Πέραν όμως του ΣΕΜΠΟ, σημασία για την αύξηση των εξαγωγών τωνεπιχειρήσεων της περιοχής, έχει και η ανάπτυξη του συμβατικού λιμανιού καθώς πολλές εξαγωγικές επιχειρήσεις θα ωφεληθούν σημαντικάαπό την αποτελεσματική και αποδοτική λειτουργία του. Ακόμα, απαραίτητη κρίνεται η δημιουργία υποδομών στο λιμάνι για εξειδικευμένα φορτία, όπως για παράδειγμα για την αποθήκευση και διακίνηση χημικών προϊόντων. Οι διαθέσιμες εγκαταστάσεις σήμερα είναι ελάχιστες. Ηδημιουργία δεξαμενοστασίων θα μπορούσε να αποτελέσει ένα μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα, βοηθώντας στη διακίνηση προϊόντων. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην Τουρκία και μάλιστα στην Προποντίδα, υπάρχουν πολλές τέτοιες εγκαταστάσεις, τη στιγμή που στην Ελλάδα, τέτοιες εγκαταστάσεις υπάρχουν μόνο στην περιοχή της Αττικής. Η Θεσσαλονίκη όμως αποτελεί το φυσικό λιμάνι για μια ευρύτερη περιοχή που, αν έχει τις υποδομές, μπορεί να εξυπηρετήσει.
Η ταχύτητα υλοποίησης της όποιας αναπτυξιακής κίνησης είναι ιδιαίτερα κρίσιμη, καθώς οι επενδύσεις που πραγματοποιούνται σε ανταγωνιστικά λιμάνια της ευρύτερης περιοχής μπορεί να απαξιώσουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της γεωγραφικής θέσης της Θεσσαλονίκης και νακαθυστερήσουν τις ωφέλειες τις οποίες προσδοκούμε.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΣΕΒΕ «Όλα τα παραπάνω για να γίνουν πραγματικότητα πρέπει το λιμάνι μας να μπει στις διεθνείς γραμμές. Και αυτό είναι εφικτό να συμβεί μόνο μέσω της συνεργασίας κάποιου διεθνούς παρόχου. Η καθυστέρηση που βλέπουμε ότι υπάρχει στη λύση του ζητήματος δείχνει ακριβώς τα προβλήματα που είχε η χώρα στο παρελθόν και την οδήγησαν στην κρίση που σήμερα βιώνουμε. Ο υδροκεφαλισμόςτου κέντρου και η προώθηση επενδύσεων αποκλειστικά σχεδόν στολεκανοπέδιο της Αττικής έχουν δημιουργήσει σημαντικό οικονομικό χάσμα και ανισορροπία μεταξύ περιφέρειας και Αττικής. Η αδιαφορίακαι η κωλυσιεργία στο να δοθεί λύση και να αρχίσει η εκμετάλλευση τηςμεγαλύτερης πλουτοπαραγωγικής πηγής της περιοχής - και κατά τη γνώμη μας μιας από τις μεγαλύτερες της Ελλάδας - είναι αποτέλεσμα τέτοιωννοοτροπιών του παρελθόντος. Νοοτροπιών τόσο βαθιά ριζωμένων, πουκαθυστερούν σημαντικές για τον τόπο αποφάσεις, με τις οποίες συμφωνεί το σύνολο των παραγωγικών φορέων της περιοχής. Η άποψη αυτή των φορέων της πόλης εκφράζει τις πραγματικές και επείγουσες ανάγκες της επιχειρηματικής κοινότητας και της ανάπτυξης για το γενικό καλό. Παρόλο που αποτελούν αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας της χώρας, τουλάχιστον κατά δήλωσή της, βλέπουμε ότι καθυστερούν να υλοποιηθούν».