Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2011

Σχέδιο δράσης για την επόμενη ημέρα, τα κεντρικά αιτήματα του ΣΕΒΕ στον Πρωθυπουργό


Σχέδιο δράσης κοινής αποδοχής για την έξοδο από την κρίση με έμφαση στην ελληνική παραγωγή και εξωστρέφεια και διάσωση των υγιών επιχειρήσεων για την επόμενη ημέρα, τα κεντρικά αιτήματα του ΣΕΒΕ στον Πρωθυπουργό
κ. Γεώργιο Παπανδρέου

Πραγματοποιήθηκε σήμερα, 09.09.2011, συνάντηση μεταξύ της Διοίκησης του
Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) και του Πρωθυπουργού, κ. Γ. Παπανδρέου, στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της συνάντησης του Πρωθυπουργού με τους παραγωγικούς φορείς της πόλης εν όψει της 76ης ΔΕΘ. Στη συνάντηση αυτή, ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ, κ. Δημήτριος Λακασάς, είχε την ευκαιρία να παρουσιάσει στον κ. Παπανδρέου τις προτάσεις του Συνδέσμου αναφορικά με την ενίσχυση της εξωστρέφειας και της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας και την προώθηση της ελληνικής παραγωγής, με κεντρικό πυλώνα το κρίσιμο ζήτημα της ρευστότητας.

Αναφερόμενος στην καλή επίδοση των εξαγωγών ως το μόνο θετικό μακροοικονομικό μέγεθος της ελληνικής οικονομίας, ο κ. Λακασάς εξέφρασε τη θέση του ΣΕΒΕ, ότι οι καιροί επιτάσσουν ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης της χώρας με έμφαση στην ελληνική παραγωγή και στην εξωστρέφεια, το οποίο θα θέτει τις βάσεις για μια ανταγωνιστική παραγωγή, η οποία θα είναι ικανή να διεκδικήσει μερίδιο στις διεθνείς αγορές. Ωστόσο, κάτι τέτοιο για να επιτευχθεί απαιτεί συναίνεση μεταξύ των πολιτικών δυνάμεων της χώρας, με σκοπό την κατάρτιση ενός Σχεδίου Δράσης κοινής αποδοχής, με χαρακτηριστικότερο το πρόσφατο παράδειγμα της συναίνεσης στη μεταρρύθμιση για την παιδεία. Ο κ. Λακασάς πρόσθεσε ότι η σύμπνοια και η συνένωση δυνάμεων οδηγούν στην αύξηση της διαπραγματευτικής ισχύος της χώρας μας, μέσω της οποίας μπορούμε να διεκδικήσουμε από τους ευρωπαίους και διεθνείς εταίρους μας με σημαντικότερες αξιώσεις, ρυθμίσεις θετικές για την χώρα μας, οι οποίες θα μας βοηθήσουν να ανακάμψουμε από την ύφεση.

Ο κ. Λακασάς έθεσε στο Πρωθυπουργό ως προτεραιότητα την ενίσχυση της εξαγωγικής πολιτικής, την αναδιάρθρωση του συστήματος εξαγωγών και τον συντονισμό των δράσεων και φορέων εξωστρέφειας, η οποία μπορεί να επιτευχθεί μέσω της δημιουργίας μίας «Γενικής Γραμματείας Εξωστρέφειας».

Αναφορικά με το κρίσιμο ζήτημα της ρευστότητας, το οποίο απασχολεί το σύνολο της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας και ειδικά τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ ζήτησε από τον Πρωθυπουργό την άμεση επιστροφή του πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ προς τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, το οποίο παρανόμως το κράτος δεν αποδίδει. Αυτή η «άτυπη» στάση πληρωμών του κράτους προς τις εξαγωγικές μονάδες, έρχεται να προστεθεί στην ήδη μειωμένη ρευστότητα των επιχειρήσεων, στην τραπεζική ασφυξία και στις συνεχώς αυξανόμενες φορολογικές υποχρεώσεις των επιχειρήσεων, πολλές από τις οποίες μολονότι έχουν επιτύχει άριστα αποτελέσματα τα τελευταία δύο χρόνια, κινδυνεύουν με στάση πληρωμών λόγω της αυξημένης πλέον χρηματοδότησής τους, με ιδιαίτερα αυξημένα επιτόκια, προκειμένου να καλύψουν τα οφειλόμενα εκατομμύρια του ΦΠΑ που ήδη έχουν καταβάλει σε μετρητά. Μία  εναλλακτική πρόταση του ΣΕΒΕ για την επίλυση του κρίσιμου αυτού προβλήματος και δεδομένης της έλλειψης ρευστότητας του κράτους είναι να γίνει ρύθμιση για τις βεβαιωμένες οφειλές της εφορίας και άλλων νομικών προσώπων Δημοσίου (π.χ: ΟΤΑ), έτσι ώστε με ανταποδοτική παροχή Ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου, να γίνεται συμψηφισμός των οφειλών αυτών.

Επιπρόσθετα, ο κ. Λακασάς παρουσίασε στον Πρωθυπουργό την πρόταση του ΣΕΒΕ για σύσταση και λειτουργία ενός νέου, εναλλακτικού μηχανισμού χρηματοδότησης των εξαγωγικών επιχειρήσεων - δεδομένης και της δυσκολίας που έχει προκύψει για τη χρηματοδότησή τους λόγω της μη αποτελεσματικότητας των μέχρι τώρα προγραμμάτων ενίσχυσης της ρευστότητας μέσα από το ελληνικό τραπεζικό σύστημα - ο οποίος θα προκύψει μετά από διεθνή διαγωνισμό σε συνεργασία με Τράπεζα του εξωτερικού και φορέων διαχείρισης προγραμμάτων. Η ουσιαστική διαφορά του προτεινόμενου μηχανισμού σε σχέση με τους αντίστοιχους που κατά καιρούς έχουν προκηρυχθεί, έγκειται στη διαφορετική πηγή χρηματοδότησης, αλλά και στην αλληλουχία των απαιτούμενων σταδίων, καθώς αξιολογητής και εισηγητής για τη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, θα είναι ένας μη τραπεζικός οργανισμός όπως ενδεικτικά ο ΕΦΕΠΑΕ.

Ακόμα, ο κ. Λακασάς τόνισε στον Πρωθυπουργό ότι, στο πλαίσιο της ανάγκης επαναπροσδιορισμού των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ με στόχευση στα προγράμματα αναπτυξιακού χαρακτήρα και στήριξης της επιχειρηματικότητας, κρίνεται σκόπιμη η παρέμβαση της Ελλάδας και η άσκηση κάθε δυνατής πίεσης προς την Ε.Ε. για την κατ’ εξαίρεση ενίσχυση για τρία χρόνια των ελληνικών Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων για την κάλυψη του λειτουργικού τους κόστους. Μάλιστα η εν λόγω ενίσχυση είναι κρίσιμο να επεκταθεί στο πλαίσιο του Καν. 800/2008, στο σύνολο των προγραμμάτων ενίσχυσης μέσω του ΕΣΠΑ 2007-2013 ανεξαρτήτως μεγέθους και τομέα δραστηριότητας και στα προγράμματα ενίσχυσης De minimis. Εφόσον γίνει αποδεκτό αυτό το αίτημα, θα είναι δυνατή η ενίσχυση των δαπανών που συνδέονται, μεταξύ άλλων, με το μισθολογικό και μη μισθολογικό κόστος προσωπικού, την ενέργεια, καθώς και τη μεταφορά και τις εν γένει υπηρεσίες logistics.

Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ επεσήμανε ακόμα την ανάγκη για αξιοποίηση των προγραμμάτων στήριξης ανέργων που έχουν προκηρυχθεί, με σκοπό την επιδότηση απασχόλησής τους σε εξαγωγικές επιχειρήσεις, καθώς οι εξαγωγές αποτελούν δραστηριότητα έντασης ανθρώπινου κεφαλαίου και η αύξησή τους δημιουργεί αυξημένες ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό. Μία τέτοια δράση δύναται να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά στην εθνική προσπάθεια για οικονομική ανάκαμψη.

Αναφορικά με το φορολογικό πλαίσιο, ο κ. Λακασάς, επανέφερε την πρόταση του ΣΕΒΕ για ανατροπή του υφιστάμενου φορολογικού συστήματος και την καθιέρωση ενιαίου φορολογικού συντελεστή (Flat Tax Rate), με απώτερους στόχους την ορθολογικότερη φορολόγηση, την απλοποίηση του φορολογικού συστήματος και την προσέλκυση ξένων επενδύσεων.

Τέλος, ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην ανάγκη για περιορισμό της διαφθοράς, την πάταξη της φοροδιαφυγής, της εισφοροδιαφυγής και του παραεμπορίου, τη μείωση της σπατάλης στο Δημόσιο τομέα και το δραστικό περιορισμό του μεγέθους του κρατικού μηχανισμού, καθώς και εντονότερο έλεγχο και εποπτεία της αγοράς.