Παρασκευή 7 Ιανουαρίου 2011

Επανιδρύουν την Αμφικτυονία


Η 1η Αμφικτυονία των Καραγκούνηδων της Θεσσαλίας είναι γεγονός. Καραγκούνηδες απ' όλα τα μέρη της Θεσσαλίας βρέθηκαν στον Παλαμά του Νομού Καρδίτσας και συγκρότησαν το 1ο Αμφικτυονικό Συμβούλιο.

Από τις υπώρειες του Κερκίτειου Όρους (Κόζιακας) και μέχρι τις παρυφές του Πηλείου, εκεί που αρχίζει η χώρα των Μαγνήτων, αντάμωσαν, την Κυριακή, στον Παλαμά, οι Καραγκούνηδες και συγκρότησαν το 1ο Αμφικτυονικό Συμβούλιο.

Οι αντιπρόσωποι που τοποθετήθηκαν στο Συνέδριο, μίλησαν με ενθουσιασμό για την πρωτοβουλία της συγκρότησης της Αμφικτυονίας και για τις προοπτικές που ανοίγονται για την προστασία, το συντονισμό και την ανάδειξη του πανάρχαιου θεσσαλικού πολιτισμού των Καραγκούνηδων.

Όλοι τόνισαν τη μεγάλη τιμή που γίνεται στην πόλη του Παλαμά, να είναι η έδρα της σπουδαιότερης ίσως σύγχρονης Αμφικτυονίας, για την κοινωνία και τον πολιτισμό, επισημαίνοντας την υποχρέωση της εκάστοτε Δημοτικής Αρχής Παλαμά, να εξασφαλίζει στην Αμφικτυονία τη στέγη και τη γραμματειακή υποστήριξη.

Η Αμφικτυονία, ειδικότερα, όπως επισήμανε στην τοποθέτησή του, ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Δημήτριος Γούσιος, από τα Φάρσαλα, δεν είναι ένας κοινός πολιτιστικός φορέας, «αλλά ένα κέντρο για την ανάπτυξη της πεδινής ζώνης, αρκεί να προσέξουμε την οργανωτική της πτυχή».

Η εκδήλωση άνοιξε με μία ιστορική εισαγωγή, όπου τονίστηκε ότι ο Αμφικτύων, υιός του Δευκαλίωνος, του πρώτου Θεσσαλού βασιλιά και της Πύρρας και αδερφός του Έλληνα του Γενάρχη των ελληνικών φυλών, ίδρυσε την Αμφικτυονία, θεσμό θρησκευτικό και πολιτικό, προκειμένου όλες οι γειτονικές φυλές να έχουν κοινή λατρεία και κοινές πολιτικές αποφάσεις.

«Στα πρότυπα των αρχαίων Αμφικτυονιών φιλοδοξούμε να δημιουργήσουμε ένα πολιτιστικό θεσμό, που θα ενώνει τις πολιτιστικές μας δυνάμεις και θα παίζει σημαντικό και ουσιαστικό ρόλο στα πολιτιστικά δρώμενα των Θεσσαλών Καραγκούνηδων», αναφέρθηκε - μεταξύ άλλων - από τους ομιλητές.

Η Αμφικτυονία των Καραγκούνηδων της Θεσσαλίας, όπως ειπώθηκε, «είναι ίσως ο σοβαρότερος πολιτιστικός, αλλά και κοινωνικός θεσμός της φυλής μας, αν και ο Ρήγας ο Βελεστινλής στα σχόλια του στον Νέο Ανάχαρσι στα 1797 χαρακτηρίζει τους Καραγκούνηδες Έθνος της Θεσσαλίας και τούτο επειδή οι κυρίως Θεσσαλοί της πεδιάδας είναι σύνθεση και παλαιοτέρων φυλών, όπως είναι οι Έλληνες, οι Μυρμιδόνες, οι Κένταυροι, οι Αιολείς, οι Βοιωτοί κ.ά.».

Η Αμφικτυονία έχει σκοπό, αφενός μεν να συντονίζει το πολιτιστικό κίνημα των Καραγκούνηδων και αφετέρου να αναβαθμίσει αυτό, αφού πρώτα το απαλλάξει από περιττά πράγματα, με το οποίο το έχουμε φορτώσει.
Οι Καραγκούνηδες - αναφέρθηκε από τους ομιλητές - είναι λιτοί άνθρωποι. Ξέρουν να νοικοκυρεύουν και τα πολλά και τα λίγα.

Οι Καραγκούνηδες είναι νοικοκυραίοι και όταν είναι φτωχοί και όταν είναι πλούσιοι και τούτο επειδή έμαθαν μέσα στην πορεία των χιλιετών να είναι αυτάρκεις. Ως γηγενείς (γεωγενείς) και αυτόχθονες (αυτοί που δημιουργήθηκαν απ' την ίδια γη στην οποία κατοικούν, δεν ήρθαν δηλαδή από κάπου αλλού) αρκέστηκαν σ' αυτά που τους έδινε το περιβάλλον, για να δημιουργήσουν την κατοικία και να ζήσουν δημιουργικά.

Συνήθως, στην ιστορία εξετάζουμε την εξέλιξη ενός πολιτισμού με βάση τα όπλα, τα οποία επινόησαν οι λαοί, για να αντιμετωπίσουν τους πολυποίκιλους εχθρούς. Στην περίπτωση των Θεσσαλών της Πεδιάδας των Καραγκούνηδων, σημειώθηκε, η εξέλιξη του πλούσιου πολιτισμού εξετάζεται κυρίως με βάση τα δημιουργικά τους έργα, που έχουν σχέση με την καλλιέργεια της γης, την πλούσια κτηνοτροφία και την αγροτική τους λατρεία.

Η Αμφικτυονία θα εξετάζει κάθε δεύτερο χρόνο τους φακέλους των υποψηφιοτήτων για το επόμενο καραγκούνικο αντάμωμα και θα αποφασίζει, όχι με τοπικιστικά κριτήρια, αλλά με κριτήριο το περιεχόμενο του φακέλου, την ίδια την πρόταση, την ποιότητα των εκδηλώσεων.

Τα μέλη του αμφικτυονικού συμβουλίου, οι ιερομνήμονες με την αρχαία ορολογία και οι Πυλαγόρες ή Αγορατροί, αλλά και τα επίτιμα μέλη, οι πολιτικοί και οι πνευματικοί ταγοί, έχουν ιερή υποχρέωση να συνεισφέρουν, κυρίως με τη γνώση τους και την πείρα τους στη διοργανώτρια πόλη ή χωριό ή άλλο φορέα, στα καραγκούνικα ανταμώματα.

Ο τίτλος του επίτιμου μέλους στην Αμφικτιονία των Καραγκούνηδων, θα είναι ισόβιος και θα απονέμεται στους τοπικούς αρχοντες, ή αλλιώς πολιτικούς ταγούς και σε ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών ή αλλιώς πνευματικούς ταγούς, για την προσφορά τους.

Οι πολιτικοί και πνευματικοί ταγοί, θα καλούνται να συμμετέχουν στα αμφικτυονικά συμβούλια, όταν θα χρειάζεται να εισηγηθούν κάποιο θέμα και να καταθέσουν τη γνώση τους και την πείρα τους. Η Αμφικτυονία των Θεσσαλών Καραγκούνηδων εισηγήθηκε στο αμφικτυονικό συνέδριο τα επίτιμα μέλη, τα ισόβια και τα αιρετά.

Κάθε δεύτερη χρονιά την 1η Κυριακή του Δεκεμβρίου, που θα εκλέγονται τα αιρετά μέλη, θα προτείνονται στην ολομέλεια της Αμφικτυονίας επίτιμα μέλη από τους πολιτικούς και τους πνευματικούς ταγούς των Κραγκούνηδων.

Όπως η αρχαία Αμφικτυονία είχε ισχυρή θρησκευτική επιρροή και πολιτική εξουσία, έτσι και η σύγχρονη Αμφικτυονία φιλοδοξεί να παίξει ουσιαστικό ρόλο στην πολιτιστική συγκρότηση και το συντονισμό των Καραγκούνηδων της Θεσσαλίας.


Πηγή: http://www.zougla.gr/page.ashx?pid=2&aid=235059&cid=13