• Αναδίπλωση της Γερμανίας στο θέμα του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού μετά την ισχυρή παρέμβαση της ΕΚΤ
• Απάντηση Ντράγκι στον Δημ. Παπαδημούλη που στέλνει ισχυρό μήνυμα στο Γερμανικό Υπουργείο Οικονομικών
Σε ερώτηση του Αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρη Παπαδημούλη απάντησε ο Μάριο Ντράγκι, αναφορικά με την πρόταση νόμου της Γερμανικής Κυβέρνησης που της δίνει το δικαίωμα να υποβαθμίσει την εξουσία του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού, μεταφέροντας αρμοδιότητες στο Υπουργείο Οικονομικών της.
Απαντώντας ο Πρόεδρος της ΕΚΤ, παρά το γεγονός ότι χρησιμοποιεί διπλωματική γλώσσα, παραμένει ιδιαίτερα σαφής. Δείχνει την διάθεση να κάνει ό,τι χρειαστεί προκειμένου να προχωρήσει η εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας για τα πιστωτικά ιδρύματα και πιο συγκεκριμένα, αφήνει αιχμές για την στάση της Γερμανίας τονίζοντας πως κατόπιν παρέμβασης της ΕΚΤ, "το σχέδιο νόμου τροποποιήθηκε στη συνέχεια και προστέθηκε η σαφής απαίτηση προς το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών της Γερμανίας να ζητεί τη γνώμη της ΕΚΤ πριν από την έκδοση κανονισμών που εμπίπτουν στις νέες αρμοδιότητές της".
Συνεχίζοντας ο Μάριο Ντράγκι, υπογραμμίζει πως "η δυνατότητα εκχώρησης αυτών των αρμοδιοτήτων στην εθνική αρμόδια αρχή της Γερμανίας για θέματα τραπεζικής εποπτείας απαλείφθηκε από το σχέδιο νόμου προκειμένου να ληφθεί υπόψη ότι η εποπτεία των σημαντικών πιστωτικών ιδρυμάτων στα κράτη μέλη εντός του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού (ΕΕΜ) αποτελεί πλέον καθήκον της ΕΚΤ".
Ο Μάριο Ντράγκι είχε ερωτηθεί μεταξύ άλλων για τις ενδεχόμενες κυρώσεις που θα επιβληθούν από το Ευρωσύστημα ή/και Κομισιόν στην περίπτωση που η Γερμανία αψηφήσει την ΕΚΤ στο θέμα των πιθανών σχεδίων εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης των τραπεζών της, καθώς και ζητήθηκε να "εγγυηθεί την ίση μεταχείριση όλων των κρατών-μελών και την ενιαία εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας εντός της Ευρωζώνης".
Απαντώντας ο Πρόεδρος της ΕΚΤ, παρά το γεγονός ότι χρησιμοποιεί διπλωματική γλώσσα, παραμένει ιδιαίτερα σαφής. Δείχνει την διάθεση να κάνει ό,τι χρειαστεί προκειμένου να προχωρήσει η εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας για τα πιστωτικά ιδρύματα και πιο συγκεκριμένα, αφήνει αιχμές για την στάση της Γερμανίας τονίζοντας πως κατόπιν παρέμβασης της ΕΚΤ, "το σχέδιο νόμου τροποποιήθηκε στη συνέχεια και προστέθηκε η σαφής απαίτηση προς το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών της Γερμανίας να ζητεί τη γνώμη της ΕΚΤ πριν από την έκδοση κανονισμών που εμπίπτουν στις νέες αρμοδιότητές της".
Συνεχίζοντας ο Μάριο Ντράγκι, υπογραμμίζει πως "η δυνατότητα εκχώρησης αυτών των αρμοδιοτήτων στην εθνική αρμόδια αρχή της Γερμανίας για θέματα τραπεζικής εποπτείας απαλείφθηκε από το σχέδιο νόμου προκειμένου να ληφθεί υπόψη ότι η εποπτεία των σημαντικών πιστωτικών ιδρυμάτων στα κράτη μέλη εντός του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού (ΕΕΜ) αποτελεί πλέον καθήκον της ΕΚΤ".
Ο Μάριο Ντράγκι είχε ερωτηθεί μεταξύ άλλων για τις ενδεχόμενες κυρώσεις που θα επιβληθούν από το Ευρωσύστημα ή/και Κομισιόν στην περίπτωση που η Γερμανία αψηφήσει την ΕΚΤ στο θέμα των πιθανών σχεδίων εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης των τραπεζών της, καθώς και ζητήθηκε να "εγγυηθεί την ίση μεταχείριση όλων των κρατών-μελών και την ενιαία εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας εντός της Ευρωζώνης".
Ακολουθεί η πλήρης ερώτηση και απάντηση:
EΡΩΤΗΣΗ
Στις 2/09/15 η ΕΚΤ εξέδωσε Γνωμοδότηση αναφορικά με την πρόταση νόμου της γερμανικής κυβέρνησης για τη ενσωμάτωση της Οδηγίας 2014/59/ΕΕ και τη διευκόλυνση εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 806/2014. Στη γνωμοδότησή της η ΕΚΤ εκφράζει την ανησυχία της για το γεγονός ότι ο γερμανός νομοθέτης μεταφέρει σημαντικές αρμοδιότητες, αναφορικά με την εσωτερική διοίκηση, τη διαχείριση του ρίσκου και τα πιθανά σχέδια εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης των τραπεζών, στο Υπουργείο Οικονομικών, αφαιρώντας κατ' αυτό τον τρόπο εξουσία από την ΕΚΤ και τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό.
Με δεδομένο ότι η γερμανική κυβέρνηση, με το συγκεκριμένο νόμο, προσπαθεί να θωρακίσει το γερμανικό θεσμικό πλαίσιο εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης, προς όφελος των δικών της τραπεζών, ερωτάται ο Πρόεδρος της ΕΚΤ:
1. Ποια ήταν η επίσημη αντίδραση της γερμανικής κυβέρνησης στη γνωμοδότηση της ΕΚΤ;
2. Σε περίπτωση που η γερμανική κυβέρνηση αψηφήσει τη θέση της ΕΚΤ και ψηφίσει ως έχει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, ποιες θα είναι οι κυρώσεις που θα της επιβληθούν από το Ευρωσύστημα ή/και την Κομισιόν;
3. Μπορεί να δεσμευτεί ότι δεν θα υποκύψει στις πολιτικές πιέσεις της Γερμανίας και θα εγγυηθεί την ίση μεταχείριση όλων των κρατών-μελών και την ενιαία εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας εντός της Ευρωζώνης;
Στις 2/09/15 η ΕΚΤ εξέδωσε Γνωμοδότηση αναφορικά με την πρόταση νόμου της γερμανικής κυβέρνησης για τη ενσωμάτωση της Οδηγίας 2014/59/ΕΕ και τη διευκόλυνση εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 806/2014. Στη γνωμοδότησή της η ΕΚΤ εκφράζει την ανησυχία της για το γεγονός ότι ο γερμανός νομοθέτης μεταφέρει σημαντικές αρμοδιότητες, αναφορικά με την εσωτερική διοίκηση, τη διαχείριση του ρίσκου και τα πιθανά σχέδια εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης των τραπεζών, στο Υπουργείο Οικονομικών, αφαιρώντας κατ' αυτό τον τρόπο εξουσία από την ΕΚΤ και τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό.
Με δεδομένο ότι η γερμανική κυβέρνηση, με το συγκεκριμένο νόμο, προσπαθεί να θωρακίσει το γερμανικό θεσμικό πλαίσιο εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης, προς όφελος των δικών της τραπεζών, ερωτάται ο Πρόεδρος της ΕΚΤ:
1. Ποια ήταν η επίσημη αντίδραση της γερμανικής κυβέρνησης στη γνωμοδότηση της ΕΚΤ;
2. Σε περίπτωση που η γερμανική κυβέρνηση αψηφήσει τη θέση της ΕΚΤ και ψηφίσει ως έχει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, ποιες θα είναι οι κυρώσεις που θα της επιβληθούν από το Ευρωσύστημα ή/και την Κομισιόν;
3. Μπορεί να δεσμευτεί ότι δεν θα υποκύψει στις πολιτικές πιέσεις της Γερμανίας και θα εγγυηθεί την ίση μεταχείριση όλων των κρατών-μελών και την ενιαία εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας εντός της Ευρωζώνης;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
Όσον αφορά συγκεκριμένα τη γνώμη που εξέδωσε η ΕΚΤ στις 2 Σεπτεμβρίου 2015 σχετικά με την εξυγίανση τραπεζών στη Γερμανία (CON/2015/31), σας επισημαίνουμε ότι οι γερμανικές αρχές δήλωσαν ότι η εν λόγω γνώμη επρόκειτο να ληφθεί υπόψη. Το σχέδιο νόμου τροποποιήθηκε στη συνέχεια και προστέθηκε η σαφής απαίτηση προς το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών της Γερμανίας να ζητεί τη γνώμη της ΕΚΤ πριν από την έκδοση κανονισμών που εμπίπτουν στις νέες αρμοδιότητές της ούτως ώστε να διασφαλίζεται ότι οι αντίστοιχοι κανονισμοί δεν θα επηρεάζουν την ΕΚΤ κατά την εκτέλεση των αρμοδιοτήτων της σε σχέση με τις άμεσα εποπτευόμενες τράπεζες. Η δυνατότητα εκχώρησης αυτών των αρμοδιοτήτων στην εθνική αρμόδια αρχή της Γερμανίας για θέματα τραπεζικής εποπτείας απαλείφθηκε από το σχέδιο νόμου προκειμένου να ληφθεί υπόψη ότι η εποπτεία των σημαντικών πιστωτικών ιδρυμάτων στα κράτη μέλη εντός του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού (ΕΕΜ) αποτελεί πλέον καθήκον της ΕΚΤ.
Εν κατακλείδι, με την ως άνω γνώμη διευκρινίζεται ότι η τραπεζική νομοθεσία την οποία υιοθετούν οι χώρες της ζώνης του ευρώ μετά την ίδρυση του ΕΕΜ πρέπει να διευκολύνει την άσκηση εκ μέρους της ΕΚΤ των εποπτικών της αρμοδιοτήτων, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητάς της να ενισχύει τη συνέπεια ως προς τη μεταχείριση των πιστωτικών ιδρυμάτων εντός της τραπεζικής ένωσης. Από αυτή την άποψη, η ΕΚΤ είναι πεπεισμένη ότι τα κράτη μέλη θα παραμείνουν προσηλωμένα στην προώθηση των στόχων της τραπεζικής ένωσης υιοθετώντας και θεσπίζοντας νομοθεσία η οποία θα δίνει τη δυνατότητα στην ΕΚΤ να ασκεί την εποπτεία των πιστωτικών ιδρυμάτων που δραστηριοποιούνται στα συμμετέχοντα κράτη μέλη βάσει ενιαίων κανόνων και προτύπων.
Με εκτίμηση,
Mario Draghi
Όσον αφορά συγκεκριμένα τη γνώμη που εξέδωσε η ΕΚΤ στις 2 Σεπτεμβρίου 2015 σχετικά με την εξυγίανση τραπεζών στη Γερμανία (CON/2015/31), σας επισημαίνουμε ότι οι γερμανικές αρχές δήλωσαν ότι η εν λόγω γνώμη επρόκειτο να ληφθεί υπόψη. Το σχέδιο νόμου τροποποιήθηκε στη συνέχεια και προστέθηκε η σαφής απαίτηση προς το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών της Γερμανίας να ζητεί τη γνώμη της ΕΚΤ πριν από την έκδοση κανονισμών που εμπίπτουν στις νέες αρμοδιότητές της ούτως ώστε να διασφαλίζεται ότι οι αντίστοιχοι κανονισμοί δεν θα επηρεάζουν την ΕΚΤ κατά την εκτέλεση των αρμοδιοτήτων της σε σχέση με τις άμεσα εποπτευόμενες τράπεζες. Η δυνατότητα εκχώρησης αυτών των αρμοδιοτήτων στην εθνική αρμόδια αρχή της Γερμανίας για θέματα τραπεζικής εποπτείας απαλείφθηκε από το σχέδιο νόμου προκειμένου να ληφθεί υπόψη ότι η εποπτεία των σημαντικών πιστωτικών ιδρυμάτων στα κράτη μέλη εντός του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού (ΕΕΜ) αποτελεί πλέον καθήκον της ΕΚΤ.
Εν κατακλείδι, με την ως άνω γνώμη διευκρινίζεται ότι η τραπεζική νομοθεσία την οποία υιοθετούν οι χώρες της ζώνης του ευρώ μετά την ίδρυση του ΕΕΜ πρέπει να διευκολύνει την άσκηση εκ μέρους της ΕΚΤ των εποπτικών της αρμοδιοτήτων, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητάς της να ενισχύει τη συνέπεια ως προς τη μεταχείριση των πιστωτικών ιδρυμάτων εντός της τραπεζικής ένωσης. Από αυτή την άποψη, η ΕΚΤ είναι πεπεισμένη ότι τα κράτη μέλη θα παραμείνουν προσηλωμένα στην προώθηση των στόχων της τραπεζικής ένωσης υιοθετώντας και θεσπίζοντας νομοθεσία η οποία θα δίνει τη δυνατότητα στην ΕΚΤ να ασκεί την εποπτεία των πιστωτικών ιδρυμάτων που δραστηριοποιούνται στα συμμετέχοντα κράτη μέλη βάσει ενιαίων κανόνων και προτύπων.
Με εκτίμηση,
Mario Draghi
14-11-2015