Αξιότιμε Κύριε Πρωθυπουργέ,
Η Πιερία, καθώς διασχίζεται σε όλο το μήκος της από τη νέα εθνική οδό και αποτελεί τη φυσική προέκταση και διέξοδο της Θεσσαλονίκης και της Λάρισας λόγω και της
θαυμάσιας εκτεταμένης ακτογραμμής της, βρίσκεται εγκλωβισμένη σε τρεις ζώνες διοδίων, που διασπούν την ενότητα της διέλευσης και γενικότερα καθιστούν τις μετακινήσεις απαγορευτικές εξαιτίας του υπέρογκου τιμήματος που υποχρεώνονται να καταβάλλουν διανύοντας μια συγκριτικά ελάχιστη χιλιομετρική απόσταση.
θαυμάσιας εκτεταμένης ακτογραμμής της, βρίσκεται εγκλωβισμένη σε τρεις ζώνες διοδίων, που διασπούν την ενότητα της διέλευσης και γενικότερα καθιστούν τις μετακινήσεις απαγορευτικές εξαιτίας του υπέρογκου τιμήματος που υποχρεώνονται να καταβάλλουν διανύοντας μια συγκριτικά ελάχιστη χιλιομετρική απόσταση.
Ωστόσο, θα ήθελα να επικεντρωθώ μόνο στο πρόβλημα που ενυπάρχει στα όρια του δήμου μας και στις πολλαπλές επιπτώσεις που επιφέρει η κραυγαλέα περίπτωση αποτυχημένης χωροθέτησης και εγκατάστασης των διοδίων Αιγινίου. Τα στοιχεία που σας παραθέτουμε στη συνέχεια δεν είναι απλώς εμπειρικά αλλά απολύτως τεκμηριωμένα από σχετική συγκοινωνιακή μελέτη που αποδεικνύει του λόγου το αληθές και την αδιάψευστη πραγματικότητα:
α) Σε απόσταση 12 Km από τα διόδια Αιγινίου βρίσκονται τα διόδια των Μαλγάρων, γεγονός που διασπά τον ενιαίο χαρακτήρα του οδικού δικτύου της Εθνικής οδού, και έτσι περιορίζει την κυκλοφορία της απρόσκοπτης και άνετης διέλευσης των οχημάτων, ιδιαίτερα σε ώρες αιχμής, στο συγκεκριμένο τμήμα.
β) Δεν υπάρχει παράπλευρο εκατέρωθεν της εθνικής οδού δίκτυο, γεγονός που αποκλείει από τους διερχόμενους οδηγούς τη δυνατότητα επιλογής με ή χωρίς διόδια. Φυσικά, η κατασκευή ενός τέτοιου δικτύου είναι απαγορευτική λόγω του τεράστιου κόστους, επειδή το βόρειο άκρο του δήμου μας το διαρρέει ο ποταμός Αλιάκμονας. Η έλλειψη λοιπόν παράπλευρων δρόμων καθιστά υποχρεωτική τη διαδρομή με τα διπλά σε πολύ κοντινή απόσταση διόδια Αιγινίου και Μαλγάρων.
γ) Η επιλογή της παλαιάς εθνικής οδού για την αποφυγή των διοδίων δεν ενδείκνυται, καθώς ο οδικός αυτός άξονας δεν έχει την υποδομή και τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά να υποδεχτεί ένα μεγάλο φόρτο, ιδίως βαρέων οχημάτων για τη δυτική Ελλάδα, ενώ και η διέλευση των αυτοκινήτων από τους οικισμούς επιβαρύνει το οικιστικό περιβάλλον και την κυκλοφορία του κεντρικού άξονα με κίνδυνο να πληρώσει η περιοχή μας βαρύ φόρο αίματος στο Μολώχ της ασφάλτου.
δ) Με τα διόδια Αιγινίου αποκόπτεται η περιοχή μας από το μητροπολιτικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, του οποίου αποτελεί τη φυσική προέκτασή του, καθώς είμαστε οργανικά ενταγμένοι στο ρυθμιστικό σχέδιο Θεσσαλονίκης. Το γεγονός αυτό πλήττει τον τουρισμό και την εστίαση της περιοχής με αποτέλεσμα το κλείσιμο των επιχειρήσεων και την απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας. Πολλοί επίσης συνδημότες μας που εργάζονται σε επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης εγκαταλείπουν ήδη τους οικισμούς του δήμου μας, γιατί δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στο καθημερινό κόστος των διοδίων.
ε) Ο παραλογισμός του τιμήματος των διοδίων αποδεικνύεται από το γεγονός πως οι κάτοικοι του δήμου μας πληρώνουν για να διανύσουν 5, 5 περίπου Km 1,80 (αντί: 0,40) €, όταν το τίμημα ανά χιλιόμετρο υπολογίζεται σε 0,04 €. Αν μάλιστα συνυπολογίσει κανείς και την επιπλέον απόσταση που διανύουν λόγω της κατασκευής της γέφυρας, τότε το κόστος γίνεται απαγορευτικό και δυσβάστακτο. Σύμφωνα με συγκοινωνιακή μελέτη, το συνολικό κόστος μετακινήσεων σε ετήσια βάση ανέρχεται στις 650.000 €, ενώ αν προσθέσουμε και την πρόσθετη επιβάρυνση της υποχρεωτικής διέλευσης από τον κόμβο της Αγαθούπολης πλησιάζει τις 900.000 €. Γι΄ αυτό είναι επιτακτική ανάγκη η εταιρεία να ολοκληρώσει το έργο μέσα στις συμβατικές της υποχρεώσεις και στα προβλεπόμενα χρονικά όρια.
στ) Είναι αυτονόητο, τέλος, πως πρέπει να καταργηθεί η διάταξη του πρώην υπουργού Μάκη Βορίδη, που ποινικοποιεί τους αγώνες για την άρση των διοδίων, που αποτελούν φραγμό στην διέλευση των οχημάτων.
Για όλους αυτούς τους λόγους, όπως γίνεται αντιληπτό, επιβάλλεται κατ’ αρχήν η αναστολή της λειτουργίας των διοδίων Αιγινίου και στη συνέχεια η κατάργησή τους, αφού στην πράξη αποδεικνύεται ότι αντίκεινται στην αρχή της ελεύθερης κυκλοφορίας στο εθνικό δίκτυο, στην αρχή της ελεύθερης επιλογής με ή χωρίς διόδια, ενώ και οι επιπτώσεις είναι δραματικές για την ανάπτυξη της περιοχής μας. Είναι περιττό, νομίζω, να τονίσω πως το οξύ αυτό πρόβλημα απασχολεί ιδιαίτερα τους φορείς και πολίτες της περιοχής μας, όπως απέδειξε και ο αμείωτος αγώνας τους για την κατάργηση των διοδίων Αιγινίου που είναι εγκατεστημένα στην περιοχή μας. Για το θέμα αυτό, ως Δημοτική Αρχή, γινόμαστε καθημερινά αποδέκτες εύλογων διαμαρτυριών εξαιτίας του υπέρογκου τιμήματος, που είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν όσοι μετακινούνται από και προς τη Θεσσαλονίκη.
Θεωρούμε πως η κυβέρνησή σας, που έχει ήδη δείξει την ευαισθησία της για έντονα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα, θα αντιμετωπίσει ευνοϊκά το αίτημά μας και θα επικυρώσει με θετική απόφαση το αναφαίρετο δικαίωμα των συμπολιτών μας στη χρήση έργων που διασφαλίζουν άνετη, γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση προς όλες τις κατευθύνσεις. Άλλωστε αποτελεί προεκλογική σας δέσμευση η κατάργηση των ληστρικών διοδίων, προκειμένου να υπάρχει ακώλυτη διέλευση των οχημάτων και ανθρώπων.
Με τιμή
Ο Δήμαρχος Πύδνας – Κολινδρού
Ευάγγελος Β. Λαγδάρης