Παρασκευή 6 Μαρτίου 2015

2o Δημοτικό Σχολείο Κολινδρού - Δράσεις για την Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας

2ο Δημοτικό Σχολείο Κολινδρού
6 Μαρτίου 2015
Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας


   Στα πλαίσια της Πανελλήνιας Ημέρας κατά της σχολικής βίας  πραγματοποιήθηκαν στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Κολινδρού την Παρασκευή 6 Μαρτίου 2015, διάφορες δράσεις που στόχευαν στην ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα σχολικής βίας και εκφοβισμού. Ειδικότερα οι μαθητές της Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξης παρακολούθησαν δύο ιστορίες - παραμύθια  για τον εκφοβισμό, γραμμένες και εικονογραφημένες από παιδιά για παιδιά: «Τα μπαλόνια της φιλίας» και «Η Μόνα σε καινούργιο σχολείο» καθώς και βίντεο με τραγούδια για τη σχολική βία. Οι μαθητές της Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξης παρακολούθησαν ταινίες – δημιουργίες  διαφόρων σχολικών μονάδων  σχετικών με το θέμα καθώς και σχετική ομιλία από τον Διευθυντή του σχολείου Δημήτριο Χλεμέ.
    Για την πρόληψη της σχολικής βίας το σύγχρονο σχολείο θα πρέπει να λαμβάνει μέτρα  για να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές από την πρώτη ακόμη σχολική ηλικία.
      Η βία στο σχολείο έχει διάφορες μορφές, σωματικές, λεκτικές, ψυχολογικές που μπορούν να παρουσιάζονται σε συνδυασμό μεταξύ τους. Όλες έχουν σοβαρό συναισθηματικό αντίκτυπο.

Μορφές σχολικής βίας
 Κάποιες από τις κυριότερες μορφές σχολικής βίας είναι και οι κάτωθι: 
• Η συνεχής κοροϊδία, οι γκριμάτσες και τα κακοπροαίρετα πειράγματα.
• Οι κλωτσιές, οι τρικλοποδιές, οι σπρωξιές, τα χτυπήματα, το φτύσιμο, το μαλλιοτράβηγμα, το δάγκωμα ή οποιασδήποτε άλλης μορφής σωματική επίθεση.
• Η αρπαγή, απόκρυψη ή καταστροφή των πραγμάτων του άλλου.
• Οι απειλές και ο εκβιασμός (π.χ., το να απαιτείς ή να αποσπάς χρήματα με βία, εκβιασμό ή εκφοβισμό).
• Η στέρηση φίλων, η απομόνωση και ο αποκλεισμός απ’  το παιχνίδι.  
• Η διάδοση φημών και οι συκοφαντίες.
• Ρατσιστικές, μεροληπτικές δηλώσεις και συμπεριφορές που αφορούν, την προέλευση, το παρουσιαστικό, την ταυτότητα, τη σεξουαλική τοποθέτηση, τη δυσκολία, την ιδιαιτερότητα, την ασθένεια του άλλου.
• Η αποκάλυψη όσων σου εκμυστηρεύτηκε ο άλλος.
•Το να επιμένεις στα ίδια παρότι ο άλλος αναστατώνεται και πληγώνεται.
      Σύμφωνα με τις στατιστικές το 10% έως 15% των μαθητών – κυρίως του δημοτικού – πέφτουν θύματα διάφορων μορφών βίας στο σχολείο. Τα παιδιά που εμπλέκονται σε τέτοια επεισόδια, παρουσιάζουν αλλαγές στη συμπεριφορά τους όπως μειωμένη διάθεση ή ακόμα και άρνηση να πάει σχολείο με πρόσχημα κάποια αδιαθεσία, ξαφνική «πτώση» των σχολικών επιδόσεων, χαμηλή αυτοπεποίθηση, αναίτιοι πονοκέφαλοι ή πόνοι στο στομάχι, ξαφνική αλλαγή στη διάθεση. Αυτά είναι μερικά μόνο από τα χαρακτηριστικά σημάδια που εμφανίζουν παιδιά που έχουν πέσει θύμα βίας και εκφοβισμού στο σχολείο
  Τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού εκδηλώνονται με μεγαλύτερη συχνότητα στο δημοτικό και στο γυμνάσιο, ενώ στο λύκειο μειώνονται.
   Οι μισοί από τους μαθητές – θύματα της βίας, δεν αναφέρουν πουθενά το γεγονός, ενώ οι υπόλοιποι μισοί συνήθως το αναφέρουν σε φίλους τους και σπανιότερα στους εκπαιδευτικούς ή τους γονείς τους.  

Τι μπορεί να κάνει ένα παιδί  για να χειριστεί τον εκφοβισμό

  • Ενημέρωσε έναν ενήλικα. Δάσκαλοι, διευθυντές και γονείς όλοι μπορούν να βοηθήσουν στο να σταματήσει ο εκφοβισμός.
  • Να αποφεύγεις το παιδί που σε εκφοβίζει και έχε πάντα μαζί σου ένα φίλο σου. Κάνε μια προσπάθεια να είσαι πάντα με ένα φίλο σου ή με μια παρέα. Κάνε και εσύ το ίδιο για κάποιο άλλο παιδί που μπορεί να είναι και αυτό θύμα εκφοβισμού.
  • Κράτα το θυμό σου. Είναι φυσικό να θυμώνεις, αλλά τα παιδιά που εκφοβίζουν  λαμβάνουν ικανοποίηση από αυτό. Στο βαθμό που μπορείς κάνε μια προσπάθεια να μην δείχνεις ότι έχεις θυμώσει.
  • Απομακρύνσου και αγνόησε το παιδί που σε εκφοβίζει. Πες του ξεκάθαρα να σταματήσει αμέσως και απομακρύνσου. Όταν αγνοείς τον εκφοβιστή αυτό σημαίνει ότι δεν ενδιαφέρεσαι και δεν σε νοιάζει. Τελικά ο εκφοβιστής θα σταματήσει να σε εκφοβίζει, όταν βλέπει ότι δεν του δίνεις σημασία.
  • Να θυμάσαι ότι, δεν φταις εσύ! Και να μην νιώθεις ντροπή για αυτό που σου συμβαίνει.