Τετάρτη, 14 Ιανουαρίου 2015

Βενζίνη: Τρίτη θέση στην ακρίβεια η Ελλάδα

Κάτω από τα 45 δολάρια το βαρέλι υποχώρησε την Τρίτη η τιμή του πετρελαίου, δηλαδή στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας εξαετίας, με αφορμή αυτήν τη φορά τις
εκτιμήσεις για αύξηση των αμερικανικών αποθεμάτων. Η βασική αιτία,  βέβαια, για την κατρακύλα των διεθνών τιμών είναι τα γεωπολιτικά παιχνίδια των πετρελαιοπαραγωγών χωρών στην προσπάθειά τους να αποκτήσουν το πάνω χέρι στην παγκόσμια αγορά του «μαύρου χρυσού». 
Η Ελλάδα έχει την τρίτη θέση στην Ευρώπη των χωρών με την ακριβότερη βενζίνη, μετά την Ιταλία και την ΟλλανδίαΩστόσο, όπως αναφέρει σημερινό δημοσίευμα του «Έθνους», η μεγάλη πτώση που εμφανίζει η τιμή του μπρεντ δεν «περνάει» στις αντλίες των πρατηρίων της χώρας μας στον ίδιο βαθμό, με την Ελλάδα να έχει την τρίτη θέση στην Ευρώπη των χωρών με την ακριβότερη βενζίνη.

Δυστυχώς, οι Έλληνες καταναλωτές δεν επωφελούνται από την πτώση του «μαύρου χρυσού», καθώς ένα πολύ μεγάλο ποσοστό της τιμής, της τάξεως του 67,3%, αποτελεί φόρους και τέλη. Αυτό σημαίνει πως μόνο το 32,7% αυτής εξαρτάται από τις διακυμάνσεις της διεθνούς τιμής του καυσίμου.

Καθοριστικός παράγοντας η ισοτιμία

Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της τιμής παίζει ακόμη η ισοτιμία ευρώ/δολαρίου, όπου η ενίσχυση του αμερικανικού νομίσματος μετριάζει το ποσοστό πτώσης στη λιανική, καθώς η τιμολόγηση των πετρελαϊκών προϊόντων βάσει της διεθνούς τιμής διαμορφώνεται στην αγορά της Μεσογείου (Platts).

Σε γενικές γραμμές, η πτώση των τιμών των καυσίμων στην Ελλάδα ανέρχεται περίπου στο 1/3 της αντίστοιχης πτώσης που σημειώνεται στις διεθνείς πετρελαϊκές τιμές. Δεν είναι τυχαίο ότι από τα υψηλά του περασμένου Ιουνίου, το μπρεντ έχει υποχωρήσει σε ποσοστό της τάξεως του 58% περίπου, ενώ η τιμή της αμόλυβδης στην Ελλάδα είναι χαμηλότερη κατά 21,4% και του πετρελαίου κίνησης κατά 20,2%.



Στο σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η πιο ακριβή βενζίνη πωλείται στην Ιταλία και την Ολλανδία (πάνω από το 1,5 ευρώ/λίτρο), ενώ οι χαμηλότερες τιμές καταγράφονται στην Πολωνία, την Εσθονία και τη Λετονία σε επίπεδα περίπου 1 ευρώ/λίτρο.

Σε ό,τι αφορά στη ντίζελ κίνησης, η εικόνα για τη χώρα μας είναι σαφώς καλύτερη (με τους φόρους να αποτελούν το 48,36% της τελικής τιμής στην αντλία), καθώς οι τιμές στην Ελλάδα είναι χαμηλότερες του μέσου ευρωπαϊκού όρου. 

Ξένοι αναλυτές κάνουν λόγο για υποχώρηση των τιμών του «μαύρου χρυσού» ακόμη και κάτω από τα 40 δολάρια, κάτι το οποίο μεταφράζεται σε μία περαιτέρω πτώση και στις τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα σε ποσοστό 3-4% από τα τρέχοντα επίπεδα.

Σχετικά με τα δεδομένα της διεθνούς πετρελαϊκής αγοράς, αυτή κυριαρχείται τους τελευταίους μήνες από ένα «παιχνίδι» κυρίως μεταξύ της Σαουδικής Αραβίας και των ΗΠΑ, καθώς οι Άραβες δεν επιθυμούν να επεκταθεί η χρήση σχιστολιθικού πετρελαίου από τους Αμερικανούς και κάνουν ό,τι μπορούν προκειμένου να καταστήσουν τις επενδύσεις αυτές ασύμφορες.



http://www.zougla.gr/