Η ενίσχυση της εξωστρέφειας και της διεθνούς ανταγωνιστικότητας στο επίκεντρο της συνάντηση της Διοίκησης του ΣΕΒΕ με τον Πρωθυπουργό, κ. Αντώνη Σαμαρά
Συνάντηση εργασίας πραγματοποιήθηκε χθες Πέμπτη, 6 Σεπτεμβρίου 2012, στο Μέγαρο Μαξίμου, μεταξύ της Διοίκησης του ΣΕΒΕ και του Πρωθυπουργού, κ. Αντώνη Σαμαρά, στο πλαίσιο των επαφών του με τους παραγωγικούς φορείς της
Θεσσαλονίκης ενόψει της ΔΕΘ. Στο επίκεντρο της συνάντησης βρέθηκε ηενίσχυση της εξωστρέφειας και της διεθνούς ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων και της χώρας συνολικά.
Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ, κ. Δημήτρης Λακασάς, παρουσίασε στον Πρωθυπουργό την πρόταση του ΣΕΒΕ για την κατάρτιση Eθνικής Στρατηγικής Εξαγωγώνκαι τη δημιουργία ενός Εθνικού Οργανισμού Εξωστρέφειας (ΕΟΕξ).Σύμφωνα με τον κ. Λακασά, το καλύτερο εργαλείο χάραξης, διαχείρισης και συντονισμού μιας Εθνικής Στρατηγικής Εξαγωγών είναι ένας ισχυρός οργανισμός εξωστρέφειας και η Ελλάδα χρειάζεται έναν τέτοιο οργανισμό στα πρότυπα των αντίστοιχων πετυχημένων παραδειγμάτων του εξωτερικού (όπως του Ολλανδικού EVD/NL Agency και του Γαλλικού UBIFRANCE). Η εξαγγελθείσα συγχώνευση ΔΕΘ, HELEXPO και ΟΠΕ και η δημιουργία ενός Ενιαίου Εθνικού Οργανισμού Εξωστρέφειας με έδρα τη Θεσσαλονίκη, με ουσιαστικές αρμοδιότητες, τα υγιή στοιχεία των συγχωνευομένων εταιριών και αναπτυξιακό χαρακτήρα, αποτελούν την ευκαιρία για την Ελλάδα - αν αξιοποιηθεί ορθά - να κινηθεί στην πετυχημένη κατεύθυνση, δίνοντας σαφές μήνυμα προς όλες τις πλευρές σε Ελλάδα και εξωτερικό, πως και «θέλουμε και μπορούμε».
Ο κ. Λακασάς συμπλήρωσε ότι ο ΕΟΕξ πρέπει να αποτελέσει το Ενιαίο Εθνικό Συντονιστικό όργανο σχετικά με την Εξωστρέφεια της χώρας, μέσα από το σχεδιασμό, υλοποίηση και εφαρμογή της Εθνικής Στρατηγικής Εξαγωγών και όλων των τακτικών ενεργειών που τη συνθέτουν. Μέσα από αυτόν τον συντονισμό θα προκύψει σημαντική εξοικονόμηση χρηματοοικονομικών πόρων και βελτίωση της αποτελεσματικότητας. Ο Οργανισμός θα πρέπει να διοικείται από τον ιδιωτικό τομέα μέσω της συμμετοχής στο Διοικητικό Συμβούλιο εκπροσώπων των παραγωγικών και επιχειρηματικών φορέων της χώρας και να ξεκινήσει άμεσα.
Στη συνέχεια, ο κ. Λακασάς αναφέρθηκε στο κρίσιμο πρόβλημα τηςρευστότητας που πλήττει το σύνολο των ελληνικών επιχειρήσεων και παρουσίασε τις προτάσεις του Συνδέσμου για την αντιμετώπιση του. Συγκεκριμένα, ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ ζήτησε την άμεση επιστροφή πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ στις εξαγωγικές επιχειρήσεις, την πληρωμή των λοιπών βεβαιωμένων υποχρεώσεων του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα προς τις ελληνικές επιχειρήσεις, καθώς και το συμψηφισμό των υποχρεώσεωνεπιχειρήσεων και Δημοσίου μέσω ενός ενιαίου συστηματικού μηχανισμού παρακολούθησης και εφαρμογής του συμψηφισμού βεβαιωμένων και όχι ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Επιπρόσθετα, δεδομένης της δυσκολίας που έχει προκύψει για τη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, ο κ. Λακασάς, πρότεινε τη δημιουργία και τη χρηματοδότηση ενός νέου, εναλλακτικού μηχανισμού ενίσχυσης ρευστότητας, ενώ αναφέρθηκε και στην ανάγκη για άμεση επαναφορά της Ελλάδας στιςεμπορεύσιμες χώρες και την πλήρη αποκατάσταση της ασφαλιστικής κάλυψης πιστώσεων προς την Ελλάδα από το σύνολο των ασφαλιστικών φορέων των χωρών μελών της ΕΕ.
Επίσης, ο κ. Λακασάς αναφέρθηκε στην ανάγκη για επαναπροσδιορισμό των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ με στόχευση κυρίως στα προγράμματα αναπτυξιακού χαρακτήρα και στήριξης της επιχειρηματικότητας προς όφελος της πραγματικής οικονομίας καθώς και την απλοποίηση και επιτάχυνση των σχετικών διαδικασιών και εκταμιεύσεων για την άμεση αξιοποίηση του ΕΣΠΑ από τις επιχειρήσεις. Ζήτησε επίσης να εξαντληθούν οι δυνατότητες αξιοποίησηςτης ελληνικής παραγωγής στα μεγάλα έργα που έχει αποφασισθεί να προχωρήσουν στην χώρα μας (οδικοί άξονες, Μετρό Θεσσαλονίκης, κ.λ.π.) και να αποφευχθούν λάθη του παρελθόντος, που είχαν επιπτώσεις στις παραγωγικές/μεταποιητικές επιχειρήσεις και στην απασχόληση. Για τη διατήρηση της απασχόλησης και την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων ιδίως σε αυτή την κρίσιμη περίοδο, ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ ζήτησε τη μετατροπή του επιδόματος ανεργίας, σε επίδομα απασχόλησης, μέσω της επιδότησης από το ΕΣΠΑ των εργοδοτικών εισφορών των παραγωγικών και εξαγωγικών επιχειρήσεων.
Η Διοίκηση του ΣΕΒΕ τόνισε την ανάγκη μείωσης της γραφειοκρατίας και του διοικητικού κόστους για τις επιχειρήσεις καθώς και απλούστευσης και σταθερότητας του φορολογικού συστήματος με την καθιέρωση, μεταξύ άλλων, ως στρατηγική επιλογή της χώρας με διαχρονικότητα, ενός ενιαίου φορολογικού συντελεστή (Flat Tax Rate) και την κατάργηση του ΚΒΣ.
Ο κ. Λακασάς ζήτησε εντονότερο και συστηματικό έλεγχο και εποπτεία της αγοράς, καθώς και την προστασία του καταναλωτή και του θεμιτού επιχειρηματικού ανταγωνισμού. Για το σκοπό αυτό, απαιτείται η δημιουργία ενός ισχυρού και αποτελεσματικού μηχανισμού ελέγχων, στα σημεία εισόδου και κυρίως στο εσωτερικό της χώρας.
Στη συνέχεια ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ αναφέρθηκε και:
- στις αποκρατικοποιήσεις, στην ανάγκη ανάπτυξης της οικονομίας της ναυτιλίας μέσω της παραγωγής προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας στην Ελλάδα, στην χώρα που κατέχει την κορυφαία θέση στον υπό ελληνική διαχείριση στόλο παγκοσμίως, αλλά και στην ανάγκη να προχωρήσει η ανάπτυξη του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του και να δρομολογηθεί αλλά και να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό η μακροχρόνια παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ σε στρατηγικό επενδυτή διεθνούς εμβέλειας ως προς τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων που θα έχει την πλειοψηφία και το management, αποφεύγοντας επιλογές που μπορεί να οδηγήσουν σε μονοπωλιακές καταστάσεις, προτιμήσεις φορτίων και διαφοροποίηση τιμολογίων, σε πιθανό συνδυασμό με τη δημιουργία μιας Ζώνης Ναυπηγικών Εργασιών στο λιμάνι
- στη συντελεσθείσα επανίδρυση του Υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης, η οποία μπορεί να θεωρηθεί θετική μόνο αν συνδυαστεί με συγκεκριμένες αρμοδιότητεςκαι πόρους ώστε να αποτελέσει έμπρακτη απόδειξη περιφερειακής αποκέντρωσης και ανάπτυξης
- στην ανάγκη επαναπόκτησης της αξιοπιστίας της χώρας διεθνώς και αποφυγής λήψης μέτρων που μπορεί να λειτουργήσουν αποτρεπτικά για τις ξένες επενδύσεις, όπως η τυχόν επιβολή εισφοράς 20% επί του τζίρου των επιχειρήσεων φωτοβολταϊκών, τα οποία αποτελούν τη μοναδική εναπομείνουσα αγορά από τον ευρύτερο κλάδο των κατασκευών, που έχει υποστεί κατακόρυφη καθίζηση λόγω της ύφεσης στην χώρα μας.