Ρεπορτάζ: Χριστούλιας Δημήτρης
Δραματικές αλλαγές έχει επιφέρει η ύφεση στην πραγματική οικονομία και στην κατανάλωση, με τους πολίτες να περιορίζουν τις αγορές στα απολύτως αναγκαία, ακόμη και όταν πρόκειται για την αγορά τροφίμων.
Και οι αριθμοί αποδεικνύουν του λόγου το αληθές: Ο συνολικός τζίρος των εμπορικών επιχειρήσεων, του χονδρικού και του λιανικού εμπορίου, καθώς και του εμπορίου αυτοκινήτων, αναμένεται να «κατρακυλήσει» φέτος στα 116,1 δισ. ευρώ, από 181,5 δισ. ευρώ το 2008. Δηλαδή, μέσα σε μια πενταετία η αγορά απώλεσε συνολικές πωλήσεις ύψους 65,5 δισ. ευρώ. Μάλιστα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΕΣΕΕ, οι νέες δραστικές περικοπές στα εισοδήματα - που θα προέλθουν από το πακέτο μέτρων των 11,7 δισ. ευρώ - αναμένεται να πλήξουν ακόμη περισσότερο την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, οδηγώντας στην απώλεια 24 δισ. ευρώ τη φετινή χρονιά.
Όλες οι εμπορικές επιχειρήσεις, ακόμη και αυτές που πωλούν προϊόντα ευρείας κατανάλωσης - όπως τα τρόφιμα - εμφανίζουν παρατεταμένη πτώση. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, το τελευταίο τρίμηνο οι πωλήσεις στα τρόφιμα σημείωσαν κάμψη κατά 16%, στα καύσιμα κατά 20%, στα φάρμακα και στα καλλυντικά κατά 15%, στα είδη ένδυσης και υπόδησης κατά 22%. Η μείωση της αγοραστικής δύναμης έχει επιφέρει κάμψη και στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι πωλήσεις των οποίων εκτιμάται ότι παρουσίασαν πτώση κατά 5,5% το α’ εξάμηνο του 2012.
Μειώνουμε και το γάλα
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με έρευνα της ICAP το 2011 η κατανάλωση του γάλακτος μειώθηκε κατά 2,3% έναντι του 2010, με βασικό χαρακτηριστικό, τη μείωση της κατανάλωσης στις κατηγορίες του φρέσκου λευκού γάλακτος κατά 1,4% το 2010 έναντι του 2009 και του γάλακτος εβαπορέ κατά 4%. Αντίστοιχα με βάση τα στοιχεία της μελέτης, η συνολική εγχώρια αγορά γιαουρτιού σημείωσε κάμψη 5% το 2011 σε σχέση με το 2010. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 41,8% της συνολικής κατανάλωσης, αφορά το φρέσκο γάλα, το 29,4% το υψηλής παστερίωσης, 26,15% το συμπυκνωμένο και 2,8% το μακράς διαρκείας.
Και οι αριθμοί αποδεικνύουν του λόγου το αληθές: Ο συνολικός τζίρος των εμπορικών επιχειρήσεων, του χονδρικού και του λιανικού εμπορίου, καθώς και του εμπορίου αυτοκινήτων, αναμένεται να «κατρακυλήσει» φέτος στα 116,1 δισ. ευρώ, από 181,5 δισ. ευρώ το 2008. Δηλαδή, μέσα σε μια πενταετία η αγορά απώλεσε συνολικές πωλήσεις ύψους 65,5 δισ. ευρώ. Μάλιστα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΕΣΕΕ, οι νέες δραστικές περικοπές στα εισοδήματα - που θα προέλθουν από το πακέτο μέτρων των 11,7 δισ. ευρώ - αναμένεται να πλήξουν ακόμη περισσότερο την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, οδηγώντας στην απώλεια 24 δισ. ευρώ τη φετινή χρονιά.
Όλες οι εμπορικές επιχειρήσεις, ακόμη και αυτές που πωλούν προϊόντα ευρείας κατανάλωσης - όπως τα τρόφιμα - εμφανίζουν παρατεταμένη πτώση. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, το τελευταίο τρίμηνο οι πωλήσεις στα τρόφιμα σημείωσαν κάμψη κατά 16%, στα καύσιμα κατά 20%, στα φάρμακα και στα καλλυντικά κατά 15%, στα είδη ένδυσης και υπόδησης κατά 22%. Η μείωση της αγοραστικής δύναμης έχει επιφέρει κάμψη και στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι πωλήσεις των οποίων εκτιμάται ότι παρουσίασαν πτώση κατά 5,5% το α’ εξάμηνο του 2012.
Μειώνουμε και το γάλα
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με έρευνα της ICAP το 2011 η κατανάλωση του γάλακτος μειώθηκε κατά 2,3% έναντι του 2010, με βασικό χαρακτηριστικό, τη μείωση της κατανάλωσης στις κατηγορίες του φρέσκου λευκού γάλακτος κατά 1,4% το 2010 έναντι του 2009 και του γάλακτος εβαπορέ κατά 4%. Αντίστοιχα με βάση τα στοιχεία της μελέτης, η συνολική εγχώρια αγορά γιαουρτιού σημείωσε κάμψη 5% το 2011 σε σχέση με το 2010. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 41,8% της συνολικής κατανάλωσης, αφορά το φρέσκο γάλα, το 29,4% το υψηλής παστερίωσης, 26,15% το συμπυκνωμένο και 2,8% το μακράς διαρκείας.