Τετάρτη 28 Μαρτίου 2012

ΜΑΡΙΑ ΜΙΧΟΥ: Πρόταση για την Ειδική Αγωγή στην Υποεπιτροπή για τα θέματα των Ατόμων με Αναπηρία της Βουλής

Μας το έστειλε η Μαρία Μίχου

-        Στόχος είναι η εναρμόνιση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης με τους στόχους του «Νέου Σχολείου»
 Με αφορμή την συζήτηση για τα Κέντρα Διάγνωσης Διαφοροδιάγνωσης και Υποστήριξης
(ΚΕ.Δ.Δ.Υ.) που γίνεται την Πέμπτη 29/3/2012 στην Υποεπιτροπή για τα θέματα των Ατόμων με Αναπηρία, η Βουλευτής Πιερίας κα Μαρία Μίχου θα καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις που στόχο έχουν την εναρμόνιση της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης με τους στόχους του «Νέου Σχολείου».

Όπως, σημείωσε χαρακτηριστικά:

«Η ειδική αγωγή είναι ένας βασικός πυλώνας του εκπαιδευτικού μας συστήματος τον οποίο πρέπει να αντιμετωπίσουμε με ιδιαίτερη ευαισθησία. Ελπίζω οι προτάσεις που καταθέτω να συμβάλουν στην βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου».

Ακολουθούν οι βασικοί άξονες της πρότασης.

Η ΘΕΣΗ ΤΩΝ ΚΕ.Δ.Δ.Υ. ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗ ΝΕΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΔΟΜΗ

Με αφορμή την Δημόσια Διαβούλευση «Πρώτα ο Μαθητής» - «Πρώτα η Σχολική Μονάδα» Νέα Διοίκηση για το Νέο Σχολείο, τέθηκαν ορισμένα ενδιαφέροντα ζητήματα σχετικά με τον ρόλο της ειδικής αγωγής.
Στις υπό συζήτηση διατάξεις δεν περιλαμβανόταν ξεχωριστά ο τομέας της αξιολόγησης μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες ούτε ο τομέας της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες.  
Η μόνη αναφορά, γίνεται στο Τμήμα Στήριξης του Εκπαιδευτικού Έργου όπου μεταξύ άλλων, σημειώνεται ότι: «αντικείμενο έχει την παροχή υπηρεσιών διάγνωσης και υποστήριξης μαθητών με ή χωρίς αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυνατότητες, καθώς και υπηρεσιών ψυχολογικής και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και ένταξης των μαθητών».
Η παραπάνω περιγραφή παραπέμπει ευθέως στις λειτουργίες των ΚΕ.Δ.Δ.Υ., τα οποία από την ίδρυσή τους με το Ν.2817/2000, έχουν ως έργο την αξιολόγηση, διάγνωση και υποστήριξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή αναπηρίες και οι αρμοδιότητες τους διευρύνθηκαν με το Ν.3699/2008.
Η αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών και ο χώρος της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, έχουν ιδιαιτερότητες που δεν αντιμετωπίζονται με ένα τμήμα, το οποίο πρέπει να διεκπεραιώνει παράλληλα πολλές και συχνά ασύνδετες μεταξύ τους υποθέσεις. Τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ. αποτελούν εκπαιδευτικές δομές και δεν μπορούν να αντικατασταθούν από απρόσωπες διοικητικές υπηρεσίες χωρίς τη συστηματική και ειδική υποδοχή των αιτημάτων των γονέων.

ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΗ ΤΩΝ ΚΕ.Δ.Δ.Υ. ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟ ΝΕΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΧΗΜΑ

Για τους παραπάνω λόγους πιστεύω πως είναι αναγκαία μια διακριτή υπηρεσία που θα διαπιστώνει τις δυσκολίες, θα στηρίζει τους μαθητές εκπαιδευτικά μέσα στο σχολείο και θα καθοδηγεί την οικογένεια προς τη σωστή κατεύθυνση αντιμετώπισης της μαθησιακής δυσκολίας του παιδιού της.

Συμπερασματικά, λοιπόν, προτείνω:

Να συμπεριληφθεί στη νέα διοικητική διάρθρωση διάταξη που να προβλέπει ότι οι υπηρεσίες των ΚΕ.Δ.Δ.Υ.:
-        είτε θα αποτελούν ξεχωριστό τμήμα με την υφιστάμενη στελέχωση, δομή, προσωπικό, καθηκοντολόγιο κ.λπ. υπαγόμενα στις Διευθύνεις Εκπαίδευσης των Περιφερειακών Ενοτήτων ώστε να μη χαθεί η συνέχεια του έργου τους,
-        είτε να δημιουργηθεί ένα τμήμα ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, που θα συμπεριλάβει τα ΚΕ.Δ.Δ.Υ. καθώς και όλες τις σχετικές αρμοδιότητες της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
Όσον αφορά τις δαπάνες, μπορούν κάλλιστα να εξορθολογιστούν με μέτρα όπως η μεταστέγαση των ΚΕ.Δ.Δ.Υ. στο χώρο των Διευθύνσεων.

Πρέπει να υπάρξει οργάνωση της ειδικής αγωγής, για την πραγμάτωση των σκοπών της σε κάθε περιφερειακή ενότητα και πραγματική σύνδεση γενικής και ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, με το κατάλληλο προσωπικό, με σαφή καθορισμό των προσόντων των επιστημόνων που θα αναλάβουν αυτές τις αρμοδιότητες, αλλά και των καθηκόντων τους.