Παρασκευή 27 Μαΐου 2011

Διημερίδα 'Γλώσσα, Γραμματισμός και Λογοτεχνία σε Σχολικά και Εξωσχολικά Πλαίσια'

Η διημερίδα διοργανώνεται στην Παιδαγωγική Σχολή του Α.Π.Θ. από το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (Π.Τ.Δ.Ε.) - Κατεύθυνση της Διδακτικής της Γλώσσας.


Στόχος της διημερίδας είναι να παρουσιάσει (α) μια διευρυμένη θεώρηση του σχολείου ως κοινότητας γραμματισμού καθώς και (β) να καταδείξει,
 μέσα από αναλύσεις γλωσσικού υλικού σε διάφορες σχολικές κοινότητες, τον τρόπο με τον οποίο η γλώσσα και η αλληλεπίδραση εκπαιδευτικού – μαθητών-τριών συμβάλλουν στο να κατασκευαστούν πλαίσια επικοινωνίας, μαθησιακές κοινότητες αλλά και να αποκλειστούν κάποιοι/-ες μαθητές/-τριες από τη μαθησιακή διαδικασία.
Υποστηρίζεται ότι οι διδακτικές πρακτικές που δομούνται στα σχολεία γύρω από την ανάγνωση λογοτεχνικών έργων καθώς και τη συγγραφή κειμένων από μαθητές και μαθήτριες πρέπει να συνιστούν βασικούς μηχανισμούς διαμόρφωσης μαθητών/-τριών ως συγκεκριμένης μορφής εγγράμματων υποκειμένων.
 Ορισμένα από τα θέματα που θα συζητηθούν στη διημερίδα και τα οποία έχουν διερευνηθεί στις διπλωματικές εργασίες των μεταπτυχιακών φοιτητών και φοιτητριών του ΠΤΔΕ είναι:
 -Η ανάγνωση της λογοτεχνίας στο σχολείο ως κοινωνική πρακτική.
- Κριτικός γραμματισμός και λογοτεχνία.
-Η ανάγνωση και η γραφή ως γνωστικές και ως κοινωνικές διαδικασίες διαμόρφωσης εγγράμματων υποκειμένων στο ελληνικό σχολείο.
-Η παραγωγή και η επεξεργασία κειμένων μαθητών/-τριών μέσα από κειμενοκεντρικές οπτικές.
-Τρόποι μετάβασης από πρακτικές γραμματισμού στην προσχολική ηλικία σε πρακτικές γραμματισμού της σχολικής ηλικίας. Αναδυόμενος γραμματισμός.
-Διδακτικές πρακτικές για την καλλιέργεια ποικίλων μορφών γραμματισμού (σε γλωσσικό μάθημα, στις φυσικές επιστήμες) στη σχολική ηλικία.
-Από τη σχολική στην ακαδημαϊκή κοινότητα. Η διάλεξη ως γεγονός γραμματισμού. Τρόποι συμμετοχής των φοιτητών/-τριών στη διαπραγμάτευση νοημάτων στο πανεπιστήμιο.
-Πρακτικές γραμματισμού σε εξωσχολικά πλαίσια, όπως είναι μια τοπική εφημερίδα. Γλώσσα και ιδεολογία στο δημοσιογραφικό λόγο.
-Αναπαραστάσεις της αναπηρίας μέσα από την παιδική λογοτεχνία.
Προεδρείο: Σούλα Μητακίδου (αναπληρώτρια καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΑΠΘ)
Το πρόγραμμα της διημερίδας:
Παρασκευή 27 Μαΐου 2011
17.00-17.30: Χαιρετισμοί
ΕΝΟΤΗΤΑ 1η: ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΕ ΣΧΟΛΙΚΑ ΠΛΑΙΣΙΑ
Προεδρείο: Σούλα Μητακίδου (αναπληρώτρια καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΑΠΘ )
17.30-17.45 Βενετία Αποστολίδου (αναπληρώτρια καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΑΠΘ): Εισαγωγή
17.45-18.00 Αντιγόνη Τσαρμποπούλου (εκπαιδευτικός): Κριτικός γραμματισμός και διδασκαλία της λογοτεχνίας στο δημοτικό σχολείο
18.00-18.15 Αναστασία Μάλλου (εκπαιδευτικός, υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Διεύθυνσης Π. Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης): Η συμβολή της διδασκαλίας της λογοτεχνίας στην παραγωγή γραπτού λόγου μαθητών/τριών του δημοτικού σχολείου
18.15-18.45: Δημήτρης Πολίτης (λέκτορας, Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η. του Πανεπιστημίου Πατρών): Σχολιασμός - Συζήτηση
18.45-19.00 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ ΚΑΦΕΣ
19.00-19.15 Κυριάκος Κουνούπης (εκπαιδευτικός, σχολικός σύμβουλος Π.Ε., υποψήφιος διδάκτωρ ΠΤΔΕ, ΑΠΘ): Ο γραπτός λόγος των μαθητών Δημοτικού Σχολείου ως μέσο έκφρασης της ανταπόκρισής τους σε λογοτεχνικά κείμενα
19.15-19.30: Σταυρούλα Κάργα (εκπαιδευτικός, υποψήφια διδακτόρισσα ΠΤΔΕ, ΑΠΘ): Η αναπηρία στην παιδική λογοτεχνία
19.30-20.00: Δημήτρης Πολίτης (λέκτορας, Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η. του Πανεπιστημίου Πατρών): Σχολιασμός - Συζήτηση
Σάββατο 28 Μαΐου 2011
ΕΝΟΤΗΤΑ 2η: ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤH ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Προεδρείο: Βενετία Αποστολίδου ( αναπληρώτρια καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΑΠΘ)
09.15-09.30 Τριανταφυλλιά Κωστούλη (αναπληρώτρια καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΑΠΘ): Εισαγωγή
09.30-09.45 Χρύσα Δαλακλή (εκπαιδευτικός, υποψήφια διδακτόρισσα ΠΤΔΕ, ΑΠΘ): Αναδυόμενος γραμματισμός και πρώτη ανάγνωση και γραφή: Eνα πλαίσιο σύνδεσης της προσχολικής και της πρώτης σχολικής ηλικίας
09.45-10.00 Ελένη Ξεφτέρη (εκπαιδευτικός, υποψήφια διδακτόρισσα ΠΤΔΕ, ΑΠΘ):Ανάλυση, αξιολόγηση και πρακτική εφαρμογή από τους εκπαιδευτικούς των νέων σχολικών εγχειριδίων γλώσσας της Α' τάξης ως προς τη διδακτική μεθοδολογία και το περιεχόμενο
10.00-10.15 Σταυρούλα Καρανταΐδου (εκπαιδευτικός, υποψήφια διδακτόρισσα ΠΤΔΕ, ΑΠΘ): Ηανάπτυξη της ικανότητας των παιδιών της Α' τάξης να κατανοούν και να παράγουν ιστορίες προφορικά και γραπτά: Μια διδακτική παρέμβαση
10.15-10.30 Ζαχαρούλα Πετράκη (εκπαιδευτικός, διευθύντρια 1ου Πειραματικού Δ. Σ. ΠΤΔΕ, υποψήφια διδακτόρισσα ΠΤΔΕ, ΑΠΘ): Μεταπραγματολογικές, μετακειμενικές ικανότητες στην πρώτη σχολική ηλικία
10.30-11.00 Τριανταφυλλιά Κωστούλη (αναπληρώτρια καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΑΠΘ) - Σούλα Μητακίδου (αναπληρώτρια καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΑΠΘ ): Σχολιασμός - Συζήτηση
11.00-11.30 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ ΚΑΦΕΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 3η: ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Προεδρείο: Σωφρόνης Χατζησαββίδης (καθηγητής, πρόεδρος Τ.Ε.Π.Α.Ε., ΑΠΘ).
11.30-11.45 Αννα Γεωργίου (ρκπαιδευτικός, υποψήφια διδακτόρισσα ΠΤΔΕ, ΑΠΘ):Σχέση προφορικού και γραπτού λόγου στη σχολική τάξη. Διερεύνηση του επιχειρηματολογικού είδους λόγου
11.45-12.00: Παναγιώτα Καφετζή (εκπαιδευτικός, διευθύντρια 17ου Δ.Σ. Καλαμαριάς): Τα ψηφιακά κείμενα και το Διαδίκτυο στη σχολική τάξη: Μια κριτική εθνογραφική προσέγγιση της πρακτικών του ‘νέου’ σχολικού γραμματισμού
12.00-12.15 Χριστίνα Σκουλαρίκη (εκπαιδευτικός): Διαδικασίες μετάβασης από τον καθημερινό στον επιστημονικό λόγο στη σχολική τάξη: Η συμβολή της διαλογικής αλληλεπίδρασης
12.15-12.30 Σταύρος Γρόσδος (εκπαιδευτικός, σχολικός σύμβουλος Π.Ε., υποψήφιος διδάκτωρ Τ.Ε.Π.Α.Ε., ΑΠΘ): Οπτικός γραμματισμός και πολυτροπικότητα: Ο ρόλος των εικόνων στη γλωσσική διδασκαλία στο βιβλίο γλώσσας της Β΄ δημοτικού
12.30–13.00 Σωφρόνης Χατζησαββίδης (καθηγητής, πρόεδρος Τ.Ε.Π.Α.Ε., ΑΠΘ): Σχολιασμός - Συζήτηση
13.00-13.30 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ
ΕΝΟΤΗΤΑ 4η: ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΕ ΕΞΩ-ΣΧΟΛΙΚΑ ΠΛΑΙΣΙΑ
Προεδρείο: Τριανταφυλλιά Κωστούλη (αναπληρώτρια καθηγήτρια, ΠΤΔΕ, ΑΠΘ)
13.30-13.45 Παναγιώτα Παπαδημητρίου (εκπαιδευτικός, υποψήφια Διδακτόρισσα ΠΤΔΕ, ΑΠΘ): Στρατηγικές κατάκτησης του ακαδημαϊκού γραμματισμού από φοιτητές/τριες: Διερεύνηση των διαλέξεων ως γεγονότων γραμματισμού.
13.45-14.00 Δημήτρης Ντανόπουλος (εκπαιδευτικός): Αναλύοντας τις διαδρομές των κειμένων και τη διαπραγμάτευση ταυτοτήτων: Εθνογραφική μελέτη των πρακτικών γραμματισμού σε μια τοπική εφημερίδα.
14.00-14.30 Σωφρόνης Χατζησαββίδης (καθηγητής, πρόεδρος Τ.Ε.Π.Α.Ε., ΑΠΘ): Σχολιασμός – Συζήτηση



ΠΟΥ

  • Πύργος Παιδαγωγικής Σχολής ΑΠΘ, 10ςόροφος, Θεσσαλονίκη * Τηλέφωνο: 2310 997158 begin_of_the_skype_highlighting              2310 997158      end_of_the_skype_highlighting

ΠΟΣΟ

ΠΟΤΕ

  • 27 Μαΐου 2011, 17:00 28 Μαΐου 2011, 9:15
Πηγή... http://www.opencalendar.gr/portal/resource/contentObject/id/5354fa85-2612-48a8-b8bc-ee0c6ea90e84