Γράφει ο Γιώργος Κύρτσος
…Επειδή η κοινωνία μας είναι αδύνατον να παρακολουθήσει τους πολιτικούς ακτιβιστές του κινήματος της οικονομικής ανυπακοής, θα ήταν καλύτερο να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα επιβάλλοντας στους κατασκευαστές κανόνες συμπεριφοράς και διαχείρισης, που ισχύουν διεθνώς αλλά έχουν καταργηθεί, σε όφελος της διαπλοκής, στην Ελλάδα.
Κανόνας πρώτος: δεν πληρώνεις για τη χρήση εθνικών οδών που δεν έχουν κατασκευαστεί. Είναι αδιανόητο να πληρώνουν οι οδηγοί Ι.Χ. συνολικά 5,9 ευρώ στην είσοδο και την έξοδο της περιοχής των Τεμπών χωρίς να έχουν κατασκευαστεί τα έργα. Οι διερχόμενοι οδηγοί επιβαρύνονται, με βάση το νόμο Σουφλιά που ψήφισαν και οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, από το 2008, ενώ το έργο προβλέπεται να παραδοθεί το 2013. Έχουμε να κάνουμε με ληστεία των καταναλωτών-οδηγών που δεν έχει σχέση με τη λειτουργία ενός σοβαρού καπιταλιστικού συστήματος. Πληρώνεις για αγαθά και υπηρεσίες που προσφέρονται και όχι για να στηρίξεις το business plan των εργολάβων.
Κανόνας δεύτερος: προσφέρονται σε όλους τους οδηγούς εναλλακτικές διαδρομές χωρίς διόδια, ιδιαίτερα σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο. Η ελληνική ευρεσιτεχνία εγκλωβισμού κατοίκων ολόκληρων περιοχών από το Καπανδρίτι μέχρι τη Στυλίδα στο σύστημα των διοδίων δείχνει το κατάντημα του διαπλεκόμενου πολιτικού μας συστήματος. Πρόκειται για πρακτική που συναντάται μόνο στη χώρα μας και πρέπει να καταργηθεί εδώ και τώρα. Κανόνας πρώτος: δεν πληρώνεις για τη χρήση εθνικών οδών που δεν έχουν κατασκευαστεί. Είναι αδιανόητο να πληρώνουν οι οδηγοί Ι.Χ. συνολικά 5,9 ευρώ στην είσοδο και την έξοδο της περιοχής των Τεμπών χωρίς να έχουν κατασκευαστεί τα έργα. Οι διερχόμενοι οδηγοί επιβαρύνονται, με βάση το νόμο Σουφλιά που ψήφισαν και οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, από το 2008, ενώ το έργο προβλέπεται να παραδοθεί το 2013. Έχουμε να κάνουμε με ληστεία των καταναλωτών-οδηγών που δεν έχει σχέση με τη λειτουργία ενός σοβαρού καπιταλιστικού συστήματος. Πληρώνεις για αγαθά και υπηρεσίες που προσφέρονται και όχι για να στηρίξεις το business plan των εργολάβων.
Τους χάρισαν τις εθνικές οδούς
Οι πολιτικοί παράγοντες και οι κατασκευαστικοί όμιλοι που καταδικάζουν με τόση ευκολία τους «τζαμπατζήδες» οδηγούς κρύβουν τη μεγάλη αλήθεια του διαπλεκόμενου συστήματος. Το εθνικό οδικό δίκτυο παραδόθηκε σχεδόν τζάμπα σε μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, οι οποίοι θα κάνουν τα έργα με δικά μας χρήματα και στη συνέχεια θα έχουν το δικαίωμα να τα εκμεταλλεύονται για 30 ολόκληρα χρόνια.
Πρόκειται για ένα πρωτοφανές οικονομικό έγκλημα που έχει την υπογραφή της κυβέρνησης Καραμανλή-Σουφλιά και την έγκριση των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ που το 2007-2008 ήταν στην αντιπολίτευση. Μετατράπηκε μάλιστα σε νόμο του κράτους με την ψήφο των βουλευτών της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΛΑΟΣ, με βάση το δόγμα Βουλγαράκη «το νόμιμο είναι και ηθικό».
Εάν οι διερχόμενοι οδηγοί είναι «τζαμπατζήδες» σε ποσοστό 8%-9% στο σύνολο του εθνικού οδικού δικτύου, οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι είναι «τζαμπατζήδες» σε ποσοστό 50%-80%, ανάλογα με το έργο, εφόσον η δική τους συμμετοχή στη χρηματοδότηση είναι προκλητικά μειοψηφική.
Ας πάρουμε για παράδειγμα τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Νέα Οδός, η οποία διαχειρίζεται το τμήμα της εθνικής οδού από τη Μεταμόρφωση Αττικής μέχρι τη Σκάρφεια Φθιώτιδας και έχει αναλάβει την κατασκευή της εθνικής οδού που θα συνδέει το Αντίρριο με τα Ιωάννινα.
Με βάση τα στοιχεία της κοινοπραξίας (δημοσιεύτηκαν αναλυτικά στην «Καθημερινή», 09/02), οι μέτοχοι της Νέας Οδού θα συμβάλουν στη χρηματοδότηση της κατασκευής του έργου κατά την περίοδο 2008-2013 με 190 εκατ. ευρώ. Το ελληνικό Δημόσιο και η Ε.Ε. –δηλαδή οι φορολογούμενοι πολίτες– θα συνεισφέρουν για το συγκεκριμένο έργο 337,5 εκατ. ευρώ, ενώ οι οδηγοί θα καταβάλουν συνολικά διόδια της τάξης των 740 εκατ. ευρώ. Άλλα 119 εκατ. ευρώ θα εξασφαλιστούν με την επιστροφή του ΦΠΑ και 408 με τραπεζικό δανεισμό, που σε αρκετές περιπτώσεις έχει την εγγύηση του Δημοσίου. Η θεωρία σύμφωνα με την οποία τα έργα είναι μεγάλες ιδιωτικές επενδύσεις δεν έχει μεγάλη σχέση με την πραγματικότητα. Επιβαρύνονται οι φορολογούμενοι πολίτες και οι οδηγοί που χρησιμοποιούν δρόμους, που μπορεί να είναι στην κατάσταση που ήταν πριν από μία 20ετία, να μην έχουν κατασκευαστεί ακόμη ή να προσφέρουν μοναδική διέξοδο στους εγκλωβισμένους κατοίκους ολόκληρων περιοχών στους οποίους δεν προσφέρονται αξιοπρεπείς εναλλακτικές διαδρομές χωρίς διόδια.
Όπως συμβαίνει συνήθως στην περίεργη χώρα μας, οι μεγάλοι «τζαμπατζήδες» βρίσκονται στην κορυφή της οικονομικής πυραμίδας και έχουν το θράσος να ζητούν, μέσω των πολιτικών που κατοχυρώνουν με κάθε τρόπο τα συμφέροντά τους, τα ρέστα από την ανομοιογενή μάζα των μικρών «τζαμπατζήδων».
Άλλωστε για τους τελευταίους η οικονομική επιβάρυνση είναι δεδομένη ακόμη και σε περίπτωση που σηκώσουν την μπάρα των διοδίων. Μέσα σε ένα χρόνο υπερδιπλασιάστηκαν οι τιμές των καυσίμων και οι φόροι αναλογούν στο 65% του κόστους τους για τους οδηγούς. Κυκλοφορώντας στο εθνικό οδικό δίκτυο και καταναλώνοντας καύσιμα αξίας 100 ευρώ έχετε αυτόματα πληρώσει 65 ευρώ στο ελληνικό Δημόσιο. Κανονικά οι μπάρες των διοδίων θα έπρεπε να σηκώνονται σε ένδειξη σεβασμού απέναντι στους ανθρώπους που επιδοτούν τόσο πλουσιοπάροχα με το υστέρημά τους το ελληνικό Δημόσιο και έχουν καλύψει καταναλώνοντας καύσιμα και το κόστος της κατασκευής ενός υπερσύγχρονου εθνικού οδικού δικτύου.