ενημερωτικής εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Τετάρτης 15 Μαρτίου, στο Επιμελητήριο Πιερίας. Την ημερίδα παρακολούθησαν επιχειρηματίες και εν δυνάμει επιχειρηματίες, φορείς των εκπαιδευτικών κοινοτήτων της Πιερίας και πλήθος κόσμου.
Η ημερίδα ήταν μία συνδιοργάνωση του Επιμελητηρίου, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και της «Τεχνόπολης» Θεσσαλονίκης. Εισηγητής της ημερίδας ήταν ο Γενικός Διευθυντής της «Τεχνόπολης» Δρ. Γιώργος Ασημόπουλος που ανέλυσε τις προοπτικές και τους τρόπους ενίσχυσης των νεοφυών επιχειρήσεων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, για λογαριασμό της οποίας εκπονείται η αντίστοιχη μελέτη από την «Τεχνόπολη».
Ηλίας Χατζηχριστοδούλου
Στο
σύντομο χαιρετισμό του ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου κ. Χατζηχριστοδούλου
επισήμανε: «Αισθάνομαι πως με τη σημερινή εκδήλωση, επιτελούμε
το βασικό μας ρόλο που είναι η στήριξη της επιχειρηματικότητας και κυρίως η
ενθάρρυνση των νέων ατόμων στο επιχειρείν. Τα τελευταία χρόνια, τόσο λόγω της
οικονομικής κρίσης, αλλά ακόμη περισσότερο λόγω της ραγδαίας τεχνολογικής
ανάπτυξης, υπάρχει μεγάλη ανάγκη στήριξης της ανταγωνιστικότητας των
επιχειρήσεων και ειδικότερα των νέων ανθρώπων που επιλέγουν το δύσκολο δρόμο
της επιχειρηματικότητας στη χώρα μας. Η καινοτομία στην επιχειρηματικότητα, μία
έννοια στην οποία αναφερόμαστε τόσο συχνά, πλέον αντιλαμβανόμαστε ότι είναι
μονόδρομος για την επιτυχία των επιχειρήσεων. Εκκολαπτόμενες ή ήδη
υπάρχουσες επιχειρήσεις οφείλουν να εφαρμόζουν την καινοτομία αν θέλουν αφενός
να επιβιώσουν και αφετέρου να συμβάλουν στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας.
Προσωπικά, επιτρέψτε μου να πω, ότι παραμένω πιστός στο δόγμα ότι μόνον η
ιδιωτική πρωτοβουλία θα οδηγήσει στην έξοδο από το τούνελ της κρίσης που
μαστίζει τη χώρα μας».
Την Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας εκπροσώπησε ο κ. Δημήτρης Ρουκάς, Επιστημονικός Συνεργάτης. Μεταξύ άλλων, ο κ. Ρουκάς τόνισε: «πριν μερικά χρόνια η επιχειρηματικότητα ήταν μια λέξη απαγορευτική. Τα τελευταία χρόνια της κρίσης, όλοι κοιτάμε να «σωθούμε» μέσα από την επιχειρηματική δράση. Τώρα καταλάβαμε ότι επιχειρηματικότητα σημαίνει ανάπτυξη. Σαν Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας τα τελευταία χρόνια προσπαθήσαμε με τη δράση μας να συνδέσουμε τον πρωτογενή με τον δευτερογενή τομέα, να δείξουμε το δρόμο της μεταποίησης και να ανοίξουμε τις υπηρεσίες μας σε νέους ανθρώπους που θέλουν να κάνουν αυτό το βήμα. Πριν ξεκινήσουν τη δράση τους, μπορούν να έρθουν και να ενημερωθούν πως μπορούν να κάνουν ένα μικρό εργαστήριο, μια βιοτεχνία, χωρίς να ταλαιπωρηθούν από τη γραφειοκρατία».
Γιώργος Ασημόπουλος
Λαμβάνοντας το λόγο ο κ. Ασημόπουλος, έκανε αναφορά στο τι είναι η «Τεχνόπολης» Θεσσαλονίκης και ποιος ο ρόλος της ενώ στη συνέχεια παρουσίασε τις έννοιες των νεοφυών επιχειρήσεων (start ups) και της θερμοκοιτίδας. Τόνισε ότι οι νεοφυείς επιχειρήσεις νοηματικά συνδέονται με την καινοτομία, είτε πρόκειται για μια νέα καινοτόμο επιχειρηματική ιδέα ή για μια επιχείρηση που θα χρησιμοποιήσει μια καινοτόμο εφαρμογή. «Νεοφυείς επιχειρήσεις (start-up) θεωρούνται οι επιχειρήσεις που μόλις έχουν ιδρυθεί και οι οποίες χαρακτηρίζονται από την ύπαρξη κάποιας καινοτομίας στη επιχειρηματική ιδέα. Η καινοτομία μπορεί να υπάρχει σε οποιοδήποτε σημείο της επιχειρηματικής δραστηριότητας (στο προϊόν, στον τρόπο λειτουργίας, στον τρόπο προώθησης κλπ.). Λόγω των δυνατοτήτων που παρέχουν οι νέες τεχνολογίες, η χρήση των νέων τεχνολογιών αποτελεί σήμερα τον πιο σημαντικό παράγοντα καινοτομίας που χαρακτηρίζει σχεδόν το σύνολο των νεοφυών επιχειρήσεων διεθνώς», είπε χαρακτηριστικά».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στην έννοια της προ-θερμοκοιτίδας σημειώνοντας ότι «η προ-θερμοκοιτίδα προετοιμάζει μία ομάδα νέων δυνητικών επιχειρηματιών πριν κάνουν έναρξη δραστηριότητας για τα σωστά βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσουν όταν η νέα εταιρία θα συσταθεί. Στην προ-θερμοκοιτίδα συμμετέχουν φυσικά πρόσωπα ή ομάδες ατόμων που έχουν μία επιχειρηματική ιδέα και σκέπτονται να την εξελίξουν σε επιχείρηση. Προσφέρει στους δυνητικούς νεαρούς επιχειρηματίες εκπαίδευση και υποστήριξη σε θέματα όπως η διοίκηση, η φορολογία, οι τεχνολογίες, οι αγορές, ο ανταγωνισμός κλπ.. Η διάρκεια του προγράμματος μιας προ-θερμοκοιτίδας είναι συνήθως 2 -3 μήνες και η συμμετοχή είναι συνήθως δωρεάν».
Αναφορικά με τις θερμοκοιτίδες ο ομιλητής υπογράμμισε: «Θερμοκοιτίδα είναι ένας οργανωμένος χώρος με κατάλληλες υποδομές στον οποίο μπορούν να φιλοξενηθούν καινοτόμες επιχειρήσεις start-ups. Η θερμοκοιτίδα, εκτός από την διαχείριση του κτιρίου, προσφέρει μία σειρά υπηρεσιών προς τις εγκατεστημένες επιχειρήσεις με σκοπό την υποστήριξη και την ανάπτυξη τους. Κάποιες από τις υπηρεσίες αυτές παρέχονται δωρεάν ενώ για κάποιες υπάρχει χρέωση. Οι εγκατεστημένες επιχειρήσεις μισθώνουν συγκεκριμένο χώρο ανάλογα με τις ανάγκες τους και πληρώνουν ενοίκιο που συνήθως είναι χαμηλό. Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι οι επιτυχημένες θερμοκοιτίδες έχουν την υποστήριξη Πανεπιστημίων, Τοπικών Κυβερνήσεων ή Δήμων, Τοπικών φορέων αλλά και της τοπικής επιχειρηματικής κοινότητας|.
Επιπλέον έγινε αναφορά για τις δράσεις που μπορεί να αναλάβουν οι φορείς, οι Δήμοι, η Περιφέρεια, τα Επιμελητήρια σε συνεργασία πάντα με τοπικές επιχειρήσεις και επιχειρηματίες, όπως η ίδρυση προθερμοκοιτίδων και θερμοκοιτίδων σε όλες τις πόλεις της Περιφέρειας, η δημιουργία ενός Περιφερειακού Fund Νέων Τεχνολογιών, η υλοποίηση ενός προγράμματος προώθησης και προσέλκυσης επενδύσεων μέσω της διοργάνωσης ενός ετήσιου θεσμού παρουσίασης και προβολής της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας που θα αποβλέπει αφενός στην προσέλκυση ξένων άμεσων επενδύσεων και αφετέρου στην παρουσίαση των νεοφυών επιχειρήσεων της Περιφέρειας σε χρηματοδοτικά σχήματα και σε επενδυτές.
Στο τέλος της ομιλίας του, ο κ. Ασημόπουλος απάντησε σε ερωτήσεις του κοινού.