Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου 2013

ΣΕΒΕ: Με μεγάλη συμμετοχή ξεκίνησαν οι εργασίες του 39ου IATTO FORUM - EXPORT SUMMIT II

Ευχαριστούμε πάρα πολύ τον αποστολέα του μηνύματος.... ΣΕΒΕ
Με μεγάλη επιτυχία και συμμετοχή ξεκίνησαν χθες, 25 Σεπτεμβρίου 2013 οι εργασίες του 39ου IATTO FORUM – EXPORT SUMMIT II με θέμα “Inspiring Trade Globally”, το οποίο διοργανώνει ο ΣΕΒΕ υπό την αιγίδα του Υπουργείου Εξωτερικών, του Υπουργείου
Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και του Υπουργείου Μακεδονίας & Θράκης. Μέγας χορηγός του συνεδρίου είναι η Εθνική Τράπεζα. Το συνέδριο  υλοποιείται με την υποστήριξη του ΕΒΕΘ, ΒΕΘ, ΕΕΘ, ΣΒΒΕ, ΣΕΠΒΕ καθώς και με συμμετοχή των Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου,  Ελληνοαφρικανικού Επιμελητηρίου, Ελληνοαυστραλιανού Επιχειρηματικού Συμβουλίου, Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου, Ελληνορωσικού Εμπορικού Επιμελητηρίου και του Ελληνοτουρκικού Επιμελητηρίου Βορείου Ελλάδος.

Την έναρξη του συνεδρίου χαιρέτησαν εκ μέρους του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης  και Υπουργού Εξωτερικών, κ. Ευάγγελου Βενιζέλου, η κα. Μαγδαληνή Καρακόλη, Αν. Γενική Γραμματέας ΔΟΣ & ΑΣ, ο Υπουργός Μακεδονίας – Θράκης, κ. Θεόδωρος Καράογλου, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Απόστολος Τζιτζικώστας, ο Aντιδήμαρχος Θεσσαλονίκης, κ. Αντώνης Καρούμπης, ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ, κ. Δημήτρης Λακασάς, ο Πρόεδρος του ΙΑΤΤΟ, κ. Hasse Karlsson και η Γενική Διευθύντρια Λιανικής Τραπεζικής της Εθνικής Τράπεζας, κα. Νέλλη Τζάκου – Λαμπροπούλου.

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ΣΕΒΕ, κ. Δημήτρη Λακασά «Είναι μεγάλη τιμή για την Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη και μια μεγάλη επιτυχία του ΣΕΒΕ το γεγονός ότι διοργανώνουμε το παγκόσμιο συνέδριο του ΙΑΤΤΟ στην πόλη μας. Βασικός μας στόχος είναι η διατηρησιμότητα του θεσμού «EXPORT SUMMIT» σε ετήσια βάση και η ανάδειξή του σε ένα εθνικό συνεδριακό hub για την εξωστρέφεια».

0 Πρόεδρος του ΣΕΒΕ ανέφερε ότι στόχος του Συνεδρίου είναι τα εκπαιδευτικά εργαλεία και οι υπηρεσίες του ΣΕΒΕ να αποκτήσουν διεθνή αναγνωρισιμότητα, διότι, όπως ακριβώς τα σήματα, πχ στην πληροφορική το ECDL, έχουν διεθνή ισχύ και αναγνωρισιμότητα στην αγορά, την ίδια αναγνωρισιμότητα σκοπεύει να έχει και ένα IATTO Certification by SEVE.

O κ. Λακασάς δήλωσε πως η Ελλάδα βάδιζε τις τελευταίες τρεις δεκαετίες με λάθος εθνικό στόχο, αυτόν της σύγκλισης με τον ευρωπαϊκό μέσο δείκτη καταναλωτικής ισχύος. Αυτό μας οδήγησε στην απώλεια της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων μας με τη σοβαρή επιβάρυνση των συντελεστών παραγωγής. Ο σωστός εθνικός στόχος είναι το 2020 το σύνολο της εξωστρέφειας να συμμετέχει κατά 50% στο ΑΕΠ, ώστε η ανεργία να συγκλίνει με το μέσο όρο της ΕΕ στο 12%. Αυτό σημαίνει πραγματική σύγκλιση και μπορούμε να το πετύχουμε ως χώρα με όχημα τον ιδιωτικό τομέα και τις εξωστρεφείς επιχειρήσεις, εφαρμόζοντας το νέο οικονομικό μοντέλο «Παράγω και Εξάγω».
Πυλώνες αυτού του οικονομικού μοντέλου είναι οι ακόλουθοι:
1) Διπλή σύγκλιση Ελλάδας – Ευρώπης σε εξωστρέφεια και απασχόληση, με συμμετοχή της συνολικής εξωστρέφειας στο 50% του ΑΕΠ και πτώση της ανεργίας από 28% που είναι σήμερα στο 12%, με ορίζοντα το 2020
2) Μεσοσταθμικός ρυθμός ανάπτυξης 2014-2020 της τάξης του 2,5%
3) Αύξηση της ανταγωνιστικότητας
4) Υποκατάσταση εισαγωγών με ελληνικής παραγωγής προϊόντα
5) Ποιότητα, καινοτομία και τεχνολογία αιχμής
6) Αναδιάρθρωση του εξωτερικού χρέους της χώρας, με μείωση των επιτοκίων και επιμήκυνση των πληρωμών
7) Αποκατάσταση της ρευστότητας και μείωση του κόστους χρήματος, πετυχαίνοντας ανταγωνιστικότερα επιτόκια για τα κεφάλαια κίνησης των επιχειρήσεων»

Ως κεντρικός ομιλητής της πρώτης ημέρας ο Διευθυντής – Επικεφαλής Γραφείου Αθηνών, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Γ.Δ. Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων, ο κ. Μαργαρίτης Σχοινάς ανέφερε χαρακτηριστικά «Κάποτε στόχος μας ήταν η σύγκλιση των μισθών (με τους ευρωπαϊκούς). Για κάποιους αυτό ήταν τότε το παγόβουνο που μας πλησίαζε. Το 2014 η Ελλάδα θα έχει επανακτήσει ίσως το πιο σημαντικό κομμάτι της ανταγωνιστικότητάς της», σημείωσε και πρόσθεσε ότι η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να συνεχίσει να στηρίζει την υπόθεση της εξαγωγικής επιχείρησης χωρίς ταμπού και να απλοποιήσει περαιτέρω όλες τις διαδικασίες που την επιβαρύνουν».

Στην ειδική ενότητα για τις ευκαιρίες επενδύσεων στην Ελλάδα, ο κ. Άρης Συγγρός, Πρόεδρος του Invest in Greece ανέφερε ότι πολλές μεταρρυθμίσεις βρίσκονται σε εξέλιξη για την απελευθέρωση αγαθών και υπηρεσιών. Σύμφωνα με τον κ. Συγγρό η ταχεία προώθηση των μεταρρυθμίσεων αποτελεί έναν από τους δέκα λόγους που αξίζει κάποιος να επενδύσει σήμερα στην Ελλάδα.

Κάλεσμα για επενδύσεις στην Ελλάδα, σε συνεργασία με Έλληνες εταίρους, αρχής γενομένης από τους κλάδους των τροφίμων-ποτών και των δομικών υλικών, απηύθυνε στους παρευρισκόμενους ξένους επιχειρηματίες και εκπροσώπους φορέων ο Πρόεδρος του ΣΒΒΕ, κ. Αθανάσιος Σαββάκης. Ταυτόχρονα, κάλεσε την ελληνική πολιτεία να αναλάβει δράση για τη διευκόλυνση των διαδικασιών επενδύσεων: "η κρίση, τα μνημόνια, αλλά, πάνω απ' όλα, το ζήτημα της επιβίωσης και της συνέχειας της πατρίδας μας θα πρέπει επιτέλους να κινητοποιήσουν τον κρατικό μηχανισμό προς την κατεύθυνση λήψης των προφανών αποφάσεων για την απλοποίηση του συνόλου των διαδικασιών που αφορούν τις επενδύσεις στην Ελλάδα". 

Στην παρέμβασή του ο Αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ, κ. Κυριάκος Λουφάκης μίλησε για τα αντικίνητρα που καθιστούν την Ελλάδα μη ελκυστική στους ξένους επενδυτές και συγκεκριμένα στο έντονα αντιεπιχειρηματικό κλίμα στη χώρα μας. Βασικοί ανασταλτικοί παράγοντες είναι η υπερφορολόγηση, η γραφειοκρατία, η διαφθορά, η πολυπλοκότητα στο νομικό πλαίσιο, η καθυστέρηση στην εξόφληση των υποχρεώσεων του δημοσίου. Επιπλέον, βασικό αντικίνητρο που δημιουργήθηκε τα τελευταία χρόνια είναι η μειωμένη ρευστότητα στην αγορά. Ένα βασικό στρατηγικό πλεονέκτημα της Ελλάδας, δηλαδή το ισχυρό της τραπεζικό σύστημα πλέον έχει καταντήσει στρατηγικό (για τους επενδυτές) μειονέκτημα. Και δυστυχώς επιχειρείν χωρίς δυνατό τραπεζικό σύστημα είναι αδύνατο.

Αναφερόμενος στη συνέχεια στα πλεονεκτήματα της Ελλάδας στον παγκόσμιο επενδυτικό χάρτη, ο κ. Λουφάκης ανέφερε την στρατηγική της γεωγραφική θέση, με το φυσικό hub της Θεσσαλονίκης να μπορεί να αναδείξει την περιοχή ως εξελιγμένο διαμετακομιστικό κέντρο, το πολύ αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό της, τον τουρισμό και την ανταγωνιστική της πρωτογενή παραγωγή.

Ακολούθησε η ομιλία του Καθητητή V. Jenster, Nordic International Management Institute με θέμα: “Going international – a big challenge”. Ο κ. Jenster μίλησε για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ΜΜΕ κατά τη διεθνοποίησή τους και μοιράστηκε με τις επιχειρήσεις κάποια «μυστικά» για επιτυχημένες εξαγωγές.  Σύμφωνα με τον κ. Jenster «η διεθνοποίηση δεν είναι για όλους, οι προκλήσεις ξεκινούν από την εγχώρια αγορά, όχι στο εξωτερικό και οι επιχειρήσεις πρέπει να στοχεύουν μέσω της εξωστρέφειας στην ανάπτυξη ικανοτήτων, τεχνογνωσίας και χρήσιμων διασυνδέσεων.

Ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του ΣΕΒΕ, κ. Τάσος Αλεξανδρίδης πρότεινε την στρατηγική στόχευση των Ελλήνων εξαγωγέων σε 6+2 αγορές. Με βάση τα αποτελέσματα της μελέτης του Ινστιτούτου Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ και δεδομένου ότι οι χώρες της Ευρωζώνης που αποτελούν βασικούς μας εμπορικούς εταίρους παραμένουν σε ύφεση, για να διατηρηθεί ο θετικός ρυθμός αύξησης των ελληνικών εξαγωγών στα επόμενα χρόνια θα πρέπει η ελληνική εξαγωγική κοινότητα να στραφεί στρατηγικά σε νέες αναπτυσσόμενες αγορές. Στην ομιλία του ο κ. Αλεξανδρίδης πρότεινε τις 6 αναπτυσσόμενες αγορές (Βραζιλία, Κίνα, Ινδία, Ρωσία, Τουρκία, Νοτ. Κορέα) +2 ανεπτυγμένες αγορές (ΗΠΑ και Ιαπωνία) και για την κάθε αγορά έδειξε ποια ελληνικά προϊόντα έχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και δυναμική ανάπτυξης με ορίζοντα το 2020.

Στην συζήτηση – πάνελ για την Εθνική Στρατηγική Εξαγωγών, η κα. Μαγδαληνή Καρακόλη, Αν. Γενική Γραμματέας ΔΟΣ & ΑΣ μίλησε για τη στήριξη που παρέχει το Υπουργείο Εξωτερικών, μέσω της Οικονομικής Διπλωματίας, στην ανάπτυξη της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων καθώς και την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων στη χώρα μας.

Για τη Γ.Δ. Λιανικής Εμπορικής της ΕΤΕ κα. Νέλλη Τζάκου – Λαμπροπούλου , οι ελληνικές εξαγωγές χρειάζονται μία εθνική στρατηγική, η οποία θα πρέπει να καταφέρει να αντιμετωπίσει στην επόμενη διετία τους εξής ποσοτικοποιημένους στόχους για τη μείωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών: 
-Οι εξαγωγές εμπορευμάτων να φτάσουν στο 16% του ΑΕΠ το 2014
-Να μειωθούν κατά 50% οι ημέρες ολοκλήρωσης της εξαγωγικής διαδικασίας
-Να μειωθεί το γραφειοκρατικό κόστος κατά 20%, μέχρι το 2015

Σύμφωνα με την κα. Τζάκου – Λαμπροπούλου, η ΕΤΕ ενισχύει σημαντικά την εξαγωγική προοπτική των ελληνικών επιχειρήσεων, στο πλαίσιο και της συμμετοχής της στο πρόγραμμα χρηματοδότησης διεθνών εμπορικών συναλλαγών ελληνικών επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Σύμφωνα με την ομιλήτρια, το μερίδιο της Εθνικής στις εξαγωγικές χρηματοδοτήσεις ανέρχεται φέτος στο 31,2%, ενώ οι εξαγωγείς-πελάτες της ανέρχονται σε 2.939, με όγκο εξαγωγών της τάξης των 4,6 δισ. ευρώ. 

Ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος του ΣΕΒ, κ. Χάρης Κυριαζής στην παρέμβασή του ανέφερε ότι πρέπει να μπει μια πολιτική ατζέντα για τις εξαγωγές, η οποία θα στηριχθεί σε 2 βασικούς άξονες:
1) Τι μπορούμε να βελτιώσουμε για όσες επιχειρήσεις ήδη εξάγουν
2) Κινητοποίηση των επιχειρήσεων που δεν έχουν στο στόχαστρό τους τις εξαγωγές, έτσι ώστε να αλλάξουν τον τρόπο σκέψης τους και να αυξηθεί η ελληνική εξαγωγική βάση
Σύμφωνα με τον κ. Κυριαζή, για να γίνουν τα 2 παραπάνω πράξη θα πρέπει απαραίτητα να υπάρξει συνέργια μεταξύ ιδιωτικού τομέα και Κυβέρνησης.

Κλείνοντας το πάνελ, ο Πρόεδρος και Δ/νων σύμβουλος της ΚΡΙ-ΚΡΙ, κ. Παναγιώτης Τσινάβος κατέθεσε την προσωπική του εμπειρία για το προϊόν του γιαουρτιού και τη στρατηγική που ακολούθησε η εταιρία του για την κατάκτηση των διεθνών αγορών.
                        
Εκτός από την Εθνική Τράπεζα, η οποία είναι ο Μέγας χορηγός του Συνεδρίου, χορηγοί είναι επίσης οι: Gold - EntersoftGS1, ExposystemSilverDK ConsultantsDHLBoston HamiltonSGSΟΑΕΠΣαμαράς & Συνεργάτες.Bronze - InterklarkOlympia ElectronicsIntertransStandardIsomatΖΗΤΑ ΑΒΕΤΕGlobal GreeceSupporters - Euler HermesRandstadΕλληνικά ΛιπάσματαGreek ExportsPalaplastΛουφάκης Χημικά ΑΒΕΕΕλληνικοί ΛευκόλιθοιΟΠΤΟ ΕλλάςtuvunuGoogleΧορηγοί επικοινωνίας του συνεδρίου είναι: Αγγελιοφόρος, Δημοκρατία, Ναυτεμπορική, Ελευθεροτυπία, ΔΙΟΝ TVKA-BUSINESSSTATBANK, ΡΑΔΙΟ Θεσσαλονίκη, LiveMedia,Metagenesis.