Πέμπτη 24 Νοεμβρίου 2011

Ψηφίστηκε ο προϋπολογισμός της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για το οικονομικό έτος 2012


Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία ο προϋπολογισμός της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας για το οικονομικό έτος 2012 στη σημερινή συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.

«Είναι ένας προϋπολογισμός ανάγκης, ένας προϋπολογισμός λιτότητας, υπαγορευμένος από τη
γενική οικονομική κρίση που πλήττει τη χώρα μας», δήλωσε ο Αναπληρωτής Περιφερειάρχης Κ. Μακεδονίας Δ. Ψωμιάδης.

Από το βήμα του Περιφερειακού Συμβουλίου, ο εισηγητής του προϋπολογισμού, αντιπρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής της ΠΚΜ και περιφερειακός σύμβουλος της παράταξης «Δύναμη για την Περιφέρεια Κ. Μακεδονίας» Αλ. Νουσηκύρου τόνισε ότι «ο προϋπολογισμός καθορίστηκε μεταξύ άλλων από την πολιτική δίωξη του φυσικού ηγέτη της Περιφέρειας Π. Ψωμιάδη, με σημάδια το τελευταίο χρονικό διάστημα ότι αυτή θα πέσει στο κενό». «Έχουμε ήδη αθωωτική απόφαση της Γενικής Γραμματείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης για την Κορώνεια, θετική εξέλιξη στον Άρειο Πάγο, ενώ θετικά εξελίσσεται και το θέμα της μεταφοράς μαθητών», πρόσθεσε ο κ. Νουσηκύρου.

Το πλήρες κείμενο της εισήγησης του Αλ. Νουσηκύρου για τον προϋπολογισμό της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας έχει ως εξής:



«Κ. Περιφερειάρχα

Κ. Πρόεδρε

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,



Έχω την τιμή να εισηγούμαι στο σώμα προς έγκριση τον προϋπολογισμό του 2012 της Π.Κ.Μ..

Ο προϋπολογισμός δομήθηκε από τις προτάσεις των υπηρεσιών της περιφέρειας με την πολιτική ευθύνη των Αντιπεριφερειάρχων και την κεντρική πολιτική καθοδήγηση και εποπτεία του περιφερειάρχη.

Το πλαίσιο της δόμησης αυτής είναι μοναδικό και καθορίζεται:

- Από την πολιτική δίωξη του φυσικού ηγέτη της περιφέρειας του Παναγιώτη Ψωμιάδη, με σημάδια του τελευταίου χρονικού διαστήματος ότι αυτή θα πέσει στο κενό. Έχουμε ήδη αθωωτική απόφαση της Γενικής Γραμματείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης για την Κορώνεια, θετική εξέλιξη στον Άρειο Πάγο, ενώ θετικά εξελίσσεται και το θέμα της μεταφοράς μαθητών

- Από την πρωτόγνωρη για την κοινωνία διαμορφωθείσα οικονομική κατάσταση.

- Από το μεταβατικό κυβερνητικό στάδιο στο οποίο βρέθηκε η χώρα και κατά το οποίο θα ληφθούν σοβαρότατες αποφάσεις για το μέλλον της.

- Από τις διαφαινόμενες δυσκολίες που θα συναντήσει το σύνολο της τοπικής αυτοδιοίκησης στη διαμόρφωση των νέων δεδομένων.

- Από το δείκτη προσαρμογής που θα έχει ο κάθε οργανισμός τοπικής αυτοδιοίκησης και ειδικότερα η Π.Κ.Μ. στα νέα αυτά δεδομένα, με κυρίαρχο θέμα αυτό της αυστηρής ιεράρχησης των προβλημάτων των πολιτών και της κοινωνίας.

Κυρίες και κύριοι: συνάδελφοι

Ο προϋπολογισμός που εισάγεται προς έγκριση στο Περιφερειακό Συμβούλιο έχει καταρτιστεί και εγκριθεί από την οικονομική Επιτροπή.

Έχει καταρτιστεί υπακούοντας:

- Στις διατάξεις του νόμου του Καλλικράτη

- Στη σχετική ΚΥΑ Υπουργών Εσωτερικών και οικονομικών

- Στη σχετική απόφαση υπουργού Εσωτερικών περί καθορισμών των ποσοστών κατανομής των πόρων που αφορούν στις περιφερειακές ενότητες.

Στο σημείο αυτό κύριοι συνάδελφοι θα μου επιτρέψετε μια παρένθεση. Έχουμε αναφερθεί πολλές φορές τόσο στο Π.Σ. όσο και στην ΟΙΚ.Ε. για την ανάγκη απόκτησης περιφερειακής συναντίληψης.

Για να συμβεί αυτό πρέπει να υπάρξουν τα κατάλληλα εργαλεία, που θα προκύψουν από νομοθετικές ρυθμίσεις για την νέα θητεία της περιφέρειας. Και θέτω τους προβληματισμούς.

- Η εκλογή των περιφερειακών συμβούλων ανά Π.Ε. συμβάλει σε αυτή τη κατεύθυνση;

Η απάντηση μου είναι όχι.

Ποια λύση θα υπάρξει; Μπορεί να συζητηθεί;

- Ο θεσμός του χωρικού Αντιπεριφειάρχη συμβάλει σε αυτή τη κατεύθυνση;

Απάντηση: όχι και βέβαια δεν αναφέρομαι στα πρόσωπα.

Μήπως θα έπρεπε να είναι όλοι οι Αντιπεριφερειάρχες θεματικά μέσα από τους περιφερειακούς συμβούλους και ενδεχομένως με άλλο τίτλο;

- Η συγκεκριμένη απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών προβλέπει κατανομή πόρων των ΚΑΠ κατά 80% στις Π.Ε. και κατά 20% στον περιφερειάρχη

Κατά την άποψη μου στρεβλό.

Η κατανομή αυτή για την ΠΚΜ δίνει ποσό 5,4 εκ. ευρώ στη Π.Ε. Θεσ/νικης και 5,2 εκ. ευρώ στον περιφερειάρχη.

Βέβαια ο περιφερειάρχης έχει την τελική ευθύνη κατάρτισης όλων των προγραμμάτων, αλλά με αυτό τον τρόπο δεν δημιουργείται κοινή περιφερειακή λογική.

- Κατ’επανάληψη έχουμε αναφερθεί στην οικονομική επιτροπή για το φαινόμενο ύπαρξης μεμονωμένων και εν πολλοίς διαφορετικών πολιτιστικών δράσεων και όχι μόνο ανά Π.Ε.. Και μάλιστα έχει προταθεί για το 2012 να υπάρξει ενιαία πολιτική στην Π.Κ.Μ..

Αυτό όμως με την υφιστάμενη δομή του Καλλικράτη δεν μπορεί να γίνει, διότι ο κάθε χωρικός Αντιπεριφερειάρχης διαχειρίζεται όπως ο ίδιος κρίνει το 80% των πιστώσεων των ΚΑΠ.

Αυτό χαράσει την πολιτική, πάντα βέβαια σε συνεργασία με τον Περιφερειάρχη.

Και εδώ κλείνω την παρένθεση των προβληματισμών.

- Επανερχόμενος στα στοιχεία κατάρτισης του προϋπολογισμού αναφέρω την πρόσφατη απόφαση από 9-9-2011 του Υπουργού Εσωτερικών με την οποία καθορίστηκαν τα στοιχεία που θα περιλαμβάνονται στην τριμηνιαία έκθεση που θα υποβάλλεται στο περιφερειακό Συμβούλιο και αν διαπιστωθεί, σύμφωνα με την πορεία και την εκτίμηση είσπραξης των εσόδων, ότι στον Π/Υ έχουν εγγραφεί υπερεκτιμημένα έσοδα ή έσοδα που δεν πρόκειται να εισπραχθούν ως το τέλος της χρήσης, το Π.Σ. πρέπει να προβαίνει υποχρεωτικά σε τροποποίηση αυτού εκτός προθεσμίας 15 ημερών. Τι σημαίνει αυτό και τι υπάρχει πίσω από αυτή την απόφαση:

Σημαίνει ότι η λειτουργία της τοπικής αυτοδιοίκησης παύει να έχει ετήσια λογική, αλλά αποκτά τετράμηνη. Και θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στο σκέλος των δαπανών και κυρίως της δημοπράτησης των έργων του κατασκευαστικού προγράμματος βαδίζοντας ανά τετράμηνο, για να αποφύγουμε φαινόμενα ύπαρξης δαπανών που δεν θα αντιστοιχηθούν με έσοδα.

Ειδικότερα ο Π/Υ συντάχθηκε αφενός με οικονομική ενοποίηση και διαχειριστική αυτοτέλεια των επτά Π.Ε. και αφετέρου κατά φορέα, υποφορέα και κωδικό αριθμό εσόδων και εξόδων.

Ως προς τα έξοδα

Η ανάληψη των πιστώσεων έγινε σύμφωνα με τον κώδικα κατάταξης εσόδων Ν.Π.Δ.Δ. που προβλέπει σχετική εγκύκλιος του Γ.Λ.Κ..

Αντίστοιχα ως προς τα έξοδα.

Τα έσοδα της Π.Κ.Μ. προέρχονται κατά κύριο λόγο από:

1. τους ΚΑΠ

2. τις κρατικές επιχορηγήσεις

3. τα τέλη άδειας και μεταβίβασης αυτοκινήτων

4. το ΤΕΟ

5. τα ανταποδοτικά τέλη και τα Ευρωπαϊκά προγράμματα

6. τα παράβολα και τα πρόστιμα

7. τους τόκους των καταθέσεων

8. το Π.Δ.Ε.

Ειδικότερα:

1) Τους ΚΑΠ που υπολογίστηκαν στο ύψος των αντίστοιχων πιστώσεων του 2011 ως εξής:

- 2,6 εκ. ευρώ για επενδυτικές δαπάνες

- 17,5 εκ. ευρώ για λειτουργικές και λοιπές γενικές δαπάνες οι συγκεκριμένες πιστώσεις έχουν υπολογισθεί σύμφωνα με τα ισχύοντα πριν την ψήφιση στις 20 Οκτωβρίου του νέου νόμου για τις συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, το ενιαίο μισθολόγιο-βαθμολόγιο, την εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015. Οι τυχόν απαιτούμενες αναπροσαρμογές των πιστώσεων λόγω τον παραπάνω νόμων, θα πραγματοποιηθούν με αναμόρφωση του Π/Υ.

- 15εκ ευρώ για δαπάνες επιδόματος νεφροπαθών-μεταμοσχευμένων.

- 186.000 ευρώ για εφαρμογή ΟΣΔΕ και εκτέλεση προγράμματος δακοκτονίας.

2) Από τις κρατικές επιχορηγήσεις:

- 36.000 ευρώ για αμοιβές μελών κλιμακίων Ελέγχου Λαϊκών Αγορών

- 1,7 εκ ευρώ για αποζημίωση αποβεβλημένων ιατρών ιατρικής εξέτασης υποψήφιων οδηγών.

- 1,9 εκ ευρώ για δαπάνες λειτουργίας προνοιακών ιδρυμάτων.

- 417.000 ευρώ για προγράμματα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

3) Από το τέλος αδείας και μεταβίβασης αυτοκινήτων:

- 9 εκ ευρώ για την αντιμετώπιση δαπανών κατά προτεραιότητα των Υπηρεσιών Μεταφορών και επικοινωνιών και Κ.Τ.Ε.Ο.

4) Τ.Ε.Ο.:

- 642.000 ευρώ για δαπάνες λειτουργίας εργοταξίων, συντήρησης μηχανημάτων, οχημάτων, έργων οδοποιίας

5) Ανταποδοτικά τέλη και Ευρωπαϊκά προγράμματα

- 2,3 εκατ ευρώ από ανταποδοτικά τέλη που επέβαλαν οι πρώην Ν.Α. Για υπηρεσίες ή έργα που συμβάλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.

- 553.000 ευρώ από τα ευρωπαϊκά προγράμματα.

6) παράβολα και πρόστιμα:

- 2,4 εκατ ευρω.

7) Τόκους καταθέσεων

- Τα έσοδα από τους τόκους δεν έχουν ενταχθεί στον Π/Υ. Εγγράφονται με αναμόρφωση που πραγματοποιείται μετά τη βεβαίωση είσπραξης των τόκων.

8) Π.Δ.Ε

- Τα έσοδα αυτά εγγράφονται με αναμόρφωση του Π/Υ που πραγματοποιείται μετά τη σύνταξη και την έγκριση των Σ.Α.Ε. έτους 2012.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Το σύνολο των εσόδων του Π/Υ οικ. Έτους 2012 ανέρχεται σε 140.103.429,30 ευρώ.

Το σύνολο των εξόδων σε 198.483.469,17 ευρώ.

Το ταμειακό υπόλοιπο ανέρχεται σε 58.380.039,87 ευρώ.

Η ανάλυση του ταμειακού υπολοίπου ανά φορέα και υποφορέα της κάθε Π.Ε. εμφανίζεται στους σχετικούς συγκεντρωτικούς πίνακες.

Ειδικά το ταμειακό υπόλοιπο των φορέων 191 και 192, προέρχεται από πιστώσεις για τη μεταφορά των μαθητών και προορίζεται για την αντιμετώπιση των σχετικών δαπανών που η πληρωμή τους δεν θα έχει ολοκληρωθεί με την λήξη του οικ. Έτους 2011.

Κ. Περιφερειάρχα,

Κ. Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Με πλήρη επίγνωση των διαστάσεων της περιόδου που διανύουμε καθώς επίσης και της κεντρικής Μακεδονίας καταθέτουμε προς έγκριση στο σώμα του Π/Υ οικ. Έτους 2012.

Σας ευχαριστώ».