Με τον χαρακτηρισμό του «Εξαιρετικά Επείγοντος», οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων των Δημοτικών Σχολείων – Νηπιαγωγείων: Μοσχοποτάμου, Βρίας, Τριλόφου, Μεσαίας Μηλιάς, Φωτεινών, Καταλωνίων, Ελάφου, Χράνης, Κάτω Αγίου Ιωάννη και του Νηπιαγωγείου Αλωνίων, απέστειλαν Υπόμνημα των αιτημάτων τους προς το Υπουργείο Παιδείας, μετά την πληροφορία που είχαν ότι τις προσεχείς ημέρες θα εκδοθούν οι Υπουργικές αποφάσεις περί καταργήσεων, συνενώσεων των δημοτικών σχολείων.
Στο Υπόμνημα τονίζονται τα εξής:
Κύρια Υπουργέ
Κυρία Υφυπουργέ
Με την παρούσα, σας καλούμε για ύστατη φορά, πριν την έκδοση των τελικών σας αποφάσεων, να άρετε τις διαμορφωθείσες προτάσεις σας, σχετικά με την ίδρυση νέων και συνένωση των υπαρχόντων σχολικών μονάδων στις περιοχές μας και να δεχθείτε τις δικές μας προτάσεις, όπως αυτές περιέχονται πλήρως αιτιολογημένα, στα έγγραφά μας προς τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας και στον κ. Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Κ. Μακεδονίας. Σχετικά σας επισημαίνουμε το με αρ. πρωτ. 1576/24-3-2011 έγγραφο της Δ/νσης Α/θμιας Εκπαίδευσης Πιερίας, το οποίο περιήλθε σ’ Εσάς με το χαρακτηρισμό του «ΕΠΕΙΓΟΝΤΟΣ».
Οι κατατεθείσες προτάσεις μας δεν υπαγορεύονται, όπως πιθανόν υπολαμβάνετε, από στενά και κακώς εννοούμενα τοπικιστικά συμφέροντα αλλά εντάσσονται στους κανόνες και στο πλαίσιο που τέθηκε με την με αρ. πρωτ. 11.136/Δ4/ 27-1-2011 εγκύκλιο της Υφυπουργού Παιδείας. Επιπρόσθετα συνάδουν με τη γνώμη των εκπροσώπων των νέων Δήμων, οι οποίοι προέκυψαν από τις πρόσφατες δημοτικές εκλογές και όλων των βουλευτών του Νομού μας.
Τέλος, αντικατοπτρίζουν την καθολική βούληση των αντίστοιχων τοπικών μας κοινωνιών, η οποία, ως φαίνεται, για μια ακόμα φορά δεν λήφθηκε υπόψη, με συνέπεια η αρχική σας πρόταση περί συνενώσεων να προκαλέσει την έκδηλη αντίδραση των εκπαιδευτικών των σχολείων μας και την κοινωνική έκρηξη των τοπικών μας κοινωνιών, η οποία εκφράσθηκε - πέραν των άλλων κινητοποιήσεων - και με το «κλείσιμο» των σχολείων μας για αρκετό χρονικό διάστημα την παρούσα περίοδο.
Από το κείμενο της με αρ. 11.136/Δ4 27-1-2011 εγκυκλίου σας, σαφώς συνάγεται ότι βασικά κριτήρια για την συνένωση σχολικών μονάδων, αποτελούν οι κτιριακές υποδομές - εγκαταστάσεις, οι δυνατότητες ανάπτυξης αιθουσών διδασκαλίας, βιβλιοθηκών, λοιπών βοηθητικών χώρων και εξοπλισμού στα υπό συνένωση σχολεία και στα σχολεία μετακίνησης.
Επίσης αναγκαία προϋπόθεση για την συνένωση είναι η διασφάλιση της ασφαλούς μεταφοράς των μαθητών στα σχολεία υποδοχής, η οποία συναρτάται με την ποιότητα του διανυόμενου οδικού δικτύου, τις επικρατούσες καιρικές συνθήκες στην περιοχή και την διάρκεια κάλυψης της διαδρομής στο νέο σχολείο, η οποία μάλιστα δεν μπορεί να υπερβαίνει την μισή ώρα για μαθητές δημοτικών σχολείων.
Με βάση τα παραπάνω κριτήρια, η προαναφερθείσα εγκύκλιος θεσπίζει ρητά ότι οι περιπτώσεις των σχολείων των ορεινών περιοχών θα εξετασθούν η κάθε μία χωριστά. Οι συνενώσεις λοιπόν των συγκεκριμένων σχολείων όχι μόνο δεν είναι «πανάκεια» αλλά, όπως χαρακτηριστικά διαμηνύεται στην εγκύκλιο, τα σχολεία αυτής της μορφής μπορούν να εξαιρεθούν της συνένωσης και να αποτελέσουν αυθύπαρκτες σχολικές μονάδες, με τον όρο βέβαια να τηρούν τα ανάλογα παιδαγωγικά κριτήρια.
Τα σχολεία με τα στοιχεία από 1. έως 7. είναι εγκατεστημένα σε χωριά της ορεινής Πιερίας και πρέπει να αντιμετωπισθούν ως ιδιαίτερες και εξαιρετικές περιπτώσεις, δεδομένου ότι πληρούν όλα τα απαιτούμενα παιδαγωγικά κριτήρια ενώ αφετέρου οι προτεινόμενες συνενώσεις τους όχι απλώς αντίκεινται στα κριτήρια που θέτει η Υπουργική εγκύκλιος αλλά και στα διδάγματα ακόμα της κοινής λογικής.
Στη συνέχεια του 10σέλιδου υπομνήματος, αναλύονται, χωριστά για κάθε δημοτικό σχολείο – νηπιαγωγείο, οι λόγοι για τους οποίους αντιτίθενται στις προτεινόμενες από το Υπουργείο συνενώσεις και προτείνονται λύσεις ώστε τα πιο πάνω σχολεία να αποτελέσουν αυτοτελείς οργανικές μονάδες ή η σε κάποιες περιπτώσεις να πραγματοποιηθεί η συνένωσή τους με άλλα έτσι ώστε να διασφαλίζεται η ασφαλής μεταφορά των μαθητών, να μην συρρικνωθεί η παιδαγωγική διαδικασία αλλά και η οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη των περιοχών τους.
Και το υπόμνημα καταλήγει ως εξής:
κ. Υπουργέ και κ. Υφυπουργέ
Στην πιο πάνω αναφερθείσα εγκύκλιό σας, τονίζονται επί λέξει τα εξής: «Το Σχολείο είναι ο πυρήνας της κοινωνικοπολιτισμικής ανάπτυξης, με άμεσα και έμμεσα οικονομικά οφέλη που απολαμβάνει η τοπική κοινωνία αλλά αντανακλώνται και αποδίδονται σε εθνικό επίπεδο».
Επίσης με την ίδια εγκύκλιο, διαμηνύετε προς τους Περιφερειακούς Διευθυντές και τις Διευθύνσεις της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης ότι: «… η εξέταση των συνενώσεων πρέπει να είναι κατά περίπτωση και όχι κεντρική και καθολική. Ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί σε περιοχές που εμφανίζουν ικανοποιητικούς δείκτες οικονομικής ανάκαμψης και μετοίκησης πληθυσμού».
Δυστυχώς τα παραπάνω δεν τηρήθηκαν διόλου ως προς τις σχολικές μονάδες της Πιερίας και για τον λόγο αυτό συνεχίζουμε να διαμαρτυρόμαστε.
Πιστεύουμε ότι η διαδικασία των συνενώσεων δεν αντιμετωπίσθηκε με την δέουσα προσοχή. Θεωρούμε ότι για ένα τόσο σοβαρό θέμα, που αγγίζει και αφορά το σύνολο της κάθε τοπικής κοινωνίας, έπρεπε να προηγηθεί ένα γόνιμος και ουσιαστικός διάλογος, η δε θέση των τοπικών κοινωνιών έπρεπε να έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για την τελική Σας απόφαση.
Χωρίς να παραβλέπουμε την υπάρχουσα οικονομική συγκυρία, θεωρούμε ότι η εκπαιδευτική διαδικασία, πρέπει να έχει ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα. Υπό την έννοια αυτή, χρέος όλων μας - και ημών ως γονέων - είναι η προσπάθεια διάπλασης ελεύθερων ατόμων με πανανθρώπινες αρχές και αξίες και με ατομική και κοινωνική συνείδηση.
Εξάλλου η παιδεία αποτελεί κοινωνικό αγαθό, προστατευόμενο από το άρθρο 16 παρ. 2 του Συντάγματός μας, στο οποίο ορίζεται ότι η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή της Ελληνικής Πολιτείας.
Με βάση όλα τα παραπάνω και λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη Σας ότι τα σχολεία είναι απαραίτητα για την περαιτέρω ανάπτυξη των τοπικών μας κοινωνιών, Σας καλούμε να υιοθετήσετε τις παραπάνω απόψεις μας, που εμπεριέχονται στο υπόμνημά μας.
Σε αντίθετη περίπτωση, δηλώνουμε ότι είμαστε έτοιμοι να αγωνισθούμε μέχρι την τελική μας δικαίωση.
Ο πληρεξούσιος δικηγόρος
Των μελών των Δ.Σ. των
Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων
και αντίκλητός τους στην Κατερίνη
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΙΑΝΙΔΗΣ