Μία μοντέρνα παράσταση χωρίς... δηθενιά!
πρωταγωνιστές της θεατρικής παράστασης “Βάτραχοι” που φιλοξενεί το βράδυ του Σαββάτου το αρχαίο θέατρο Δίου, υποδέχθηκε ο Οργανισμός Φεστιβάλ Ολύμπου στα γραφεία του, το μεσημέρι της Παρασκευής 27 Ιουλίου.
Σε κλίμα σαφώς επηρεασμένο από τα τραγικά γεγονότα που βιώνει η χώρα οι τρεις ηθοποιοί παραχώρησαν συνέντευξη Τύπου σε μία, ωστόσο, ιδιαίτερα φιλική ατμόσφαιρα που μετέτρεψε την συνέντευξη σε μία χαλαρή κουβέντα ανάμεσα στους ηθοποιούς, τα μέλη του Δ.Σ του ΟΡ.ΦΕ.Ο και τους δημοσιογράφους. Μάλιστα οι ίδιοι οι ηθοποιοί εξέφρασαν την αίσθησή τους ότι βρίσκονται σε ένα οικείο, φιλικό, σχεδόν οικογενειακό περιβάλλον. Αξίζει να σημειωθεί ότι λόγω του τριήμερου πένθους η προγραμματισμένη για την περασμένη Τετάρτη παράσταση, αναβλήθηκε για το Σάββατο 28/07.
Στους πυρόπληκτους της Αττικής μέρος των εσόδων του Φεστιβάλ
Όπως ανακοίνωσε η διοίκηση του ΟΡ.ΦΕ.Ο μέρος των εσόδων της συγκεκριμένης παράστασης θα δοθούν στους πυρόπληκτους ενώ όπως ανέφεραν οι ηθοποιοί στους πυρόπληκτους θα δοθούν εξ ολοκλήρου τα έσοδα της παράστασης που θα πραγματοποιηθεί στη Ν. Μάκρη.
Λ. Λαζόπουλος: “Όταν πεθάνει η σκέψη ερημώνουν τα πάντα”
Στο ιδιαίτερο κοινό της Κατερίνης και γενικότερα της Πιερίας αναφέρθηκε ο Λάκης Λαζόπουλος λέγοντας χαρακτηριστικά ότι εντόπισε αυτό το “διαφορετικό κοινό” στην προηγούμενη περιοδεία του στην Κατερίνη τον περασμένο χειμώνα. Ανέφερε μάλιστα ότι το Φεστιβάλ Ολύμπου, όπως και κάθε φεστιβάλ, παίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτό καθώς, όπως είπε, διαμορφώνει τον κόσμο. Υποστήριξε δε πως “το γεγονός ότι υπάρχει ένα αρχαίο θέατρο εδώ είναι κάτι που δίνει μεγάλη ώθηση στην ευρύτερη περιοχή”
Ειδικότερα, αναφερόμενος στην παράσταση “Βάτραχοι” ο Λάκης Λαζόπουλος έκανε λόγο για το πιο πολιτικό, το πιο δυνατό και συνάμα το πιο σκληρό έργο του Αριστοφάνη.
“Αυτό που είναι το ζητούμενο στο έργο-και μας παρέσυρε να το κάνουμε -είναι ότι αναζητείται ο ουσιώδης λόγος” ανέφερε συγκεκριμένα ενώ έκανε αναφορά στο σχεδόν... προφητικό, καμένο, όπως παρουσιάζεται, σκηνικό. “Το σκηνικό μας συμπτωματικά είναι ένα καμένο σκηνικό. Μάλιστα όταν το είδα είπα “μήπως το κάνουμε τραγωδία το έργο”; Η γραμμή ήταν ότι, εφόσον πάμε στον Άδη, πρέπει να βγαίνουμε σε μια καμένη γη όπου οι νεκροί μοιάζουν να είναι πιο ζωντανοί. Ακριβώς όπως, καμιά φορά, ένα ουσιώδες παρελθόν μπορεί σε μία εποχή να μοιάζει πιο ζωντανό από τη ζωντανή εποχή που ζούμε. Γιατί όταν πεθάνει η σκέψη με έναν τρόπο ερημώνουν τα πάντα. Δεν έχει σημασία αν κινούνται οι μορφές επάνω. Όταν πεθάνει ο ουσιαστικός λόγος οι κοινωνίες πεθαίνουν γιατί δεν έχουν μόνο το μίσος και το θυμό να διεκπεραιώσουν, έχουν και μία φτήνια που είναι απεριόριστη ...” ανέφερε ο Λάκης Λαζόπουλος. Είπε επίσης ότι η συγκεκριμένη παράσταση είναι μια πορεία του Διόνυσου προς τον κάτω κόσμο, προς το παρελθόν, όπου αναζητείται ο ουσιαστικός λόγος που είναι αναγκαίος για να ξανακινηθεί η πόλη, η ζωή και η σκέψη.
Σ. Φιλιππίδου: “Ελπίζουμε παρά το... καμένο τοπίο”
“Στην παράσταση μας μπορεί κανείς, για περίπου δύο ώρες, να ελπίσει. Να φανταστεί ότι είναι δυνατό και εφικτό, ίσως μέσα από την ποίηση και το λόγο, κάτι ν’αλλάξει” σημείωσε από την πλευρά της η ηθοποιός Σοφία Φιλιππίδου λέγοντας πως “είναι γνωστό ότι ο Αριστοφάνης φτιάχνει ουτοπίες. Είναι γνωστό επίσης ότι η ουτοπία είναι κάτι που δεν πιάνεται επομένως είναι λάτρης του ανέφικτου. Δεν έχει όμως σημασία. Μαζί με το κοινό μπορούμε να φανταστούμε ότι, εν δυνάμει, μπορεί και να αγγίξουμε το ανέφικτο. ΄Ότι δηλαδή, αν ανασύρουμε από το παρελθόν τον ποιητικό λόγο, μπορούμε να σωθούμε. Αυτό προσφέρει η παράστασή μας. Βέβαια είναι γνωστό ότι καμία ουτοπία του Αριστοφάνη και κανένας ποιητής δεν μπόρεσε να σώσει τον κόσμο. Διότι τώρα θα ήμασταν σωσμένοι και όλα θα ήταν ωραία και καλά.
Δύο ώρες περίπου, όσο δηλαδή διαρκεί η παράσταση ελπίζουμε... και το κάνουμε αυτό με έναν τρόπο εντελώς θεατρικό και ποιητικό και γελαστικό και ανεβαστικό, παρ‘ όλο που είμαστε σε ένα καμένο τοπίο. Βεβαια εγω θα προτιμούσα να μην είναι καμμένο το τοπίο γιατί αυτή η αναφορά και ειδικά μετά τις πυρκαγιές είναι λίγο μακάβρια” ανέφερε χαρακτηριστικά η ηθοποιός. Χαρακτήρισε, τέλος, την παράσταση “μία πολύ ωραία περιπέτεια, γιατί ο Αριστοφάνης μπορεί και φτιάχνει πολύ ωραία επεισόδια, ζηλευτά και περιπετειώδη” που ο κόσμος αξίζει να τη δει.
Δ. Πιατάς: “Στην παράσταση αυτή δεν αναζητήσαμε το εύκολο γέλιο”
Ως ευλογία χαρακτήρισε τη δυνατότητά του να ξαναπαίξει στο θέατρο του Δίου ο Δημήτρης Πιατάς. Μιλώντας για την παράσταση τόνισε ότι “πρόθεσή μας ήταν να υπηρετήσουμε ένα κείμενο που έφερε την υπογραφή ενός σπουδαίου μεταφραστή, του κ. Μπλάνα. Μείναμε ταπεινά πιστοί στο κείμενο χωρίς να αναζητήσουμε εύκολα αστεία. Τα ευρήματα του Λάκη Λαζόπουλου σε επίπεδο κάποιου αστείου είναι προσθετικά με απέραντο σεβασμό στο υπάρχον κείμενο. Χωρίς νεωτερισμούς, με τη λογική του εύκολου γέλιου. Το έχουμε το εύκολο το γέλιο και το ξέρουμε. Το έχουμε υπηρετήσει. Το αιτούμενο στη συγκεκριμένη παράσταση ήταν να κάνουμε το δύσκολο και νομίζω ότι το πετύχαμε”. Ο κ. Πιατάς αναφέρθηκε και στις πρώτες κριτικές που είναι ιδιαιτέρως κολακευτικές και τους δίνουν, όπως είπε, δύναμη για τη συνέχεια.
Ανέφερε συγκεκριμένα ότι “αρχίζουμε να έχουμε προίκα την ίδια την παράσταση. Η πρόθεσή μας ήταν δεδομένη. Θέλαμε να κάνουμε μία καλή δουλειά. Ο κ. Φιλίππογλου είναι ένας καταξιωμένος σκηνοθέτης που κάνει σωματικό θέατρο. Υπάρχει μία εξαιρετική ομάδα επαγγελματιών νέων συναδέλφων, οι εν δυνάμει αυριανοί μας πρωταγωνιστές οι οποίοι βρίσκονται επί σκηνής συνεχώς και υπηρετούν το έργο κάνοντας τα πάντα. Γιατί όλα γίνονται παρουσία του κοινού. Είναι μία μοντέρνα παράσταση χωρίς να έχει την εξυπνάδα της δηθενιάς που είναι αρκετά ενοχλητική σε μία χώρα που διεκδικούμε και λίγη αυθεντικότητα. Αφού έχουμε παρελθόν ας μην το αποποιούμαστε. Και να κοιτάμε το μέλλον αφού το παρόν είναι λίγο περίεργο... Έχουμε μία ευφορική παράσταση που πιστεύουμε ότι θα απολαύσει το κοινό” κατέληξε ο κ. Πιατάς.
Εκτός από τους τρεις ηθοποιούς που παραβρέθηκαν στη συνέντευξη Τύπου πρωταγωνιστεί επίσης ο Αντώνης Καφετζόπουλος ο οποίος για τις ανάγκες άλλης συνέντευξης παρέμεινε στη Θεσσαλονίκη.