Δευτέρα 16 Οκτωβρίου 2017

Ανακοίνωση Κίνησης Λιτοχωριτών κατά της "ανάπλασης της Αγίου Νικολάου"

ΚΙΝΗΣΗ ΛΙΤΟΧΩΡΙΤΩΝ
ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΑΝΑΠΛΑΣΗΣ ΤΗΣ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Τις τελευταίες μέρες ζούμε το θέατρο του παραλόγου. Έχοντας
καταρχήν την ιδιότητα των Δημοτών θεωρούμε ότι έχουμε την υποχρέωση να ενημερώσουμε για το τι έχει συμβεί, τι συμβαίνει και το τι πρόκειται να συμβεί  το προσεχές διάστημα στον τόπο μας σχετικά με την “ανάπλαση της Αγίου Νικολάου”.

Τι έχει συμβεί:

1.      Το Δημοτικό Συμβούλιο της 23ης Μαΐου 2016 ενέκρινε την μελέτη ανάπλασης της Αγίου Νικολάου.
2.      Στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 27ης Μαρτίου 2017 η αντιπολίτευση σύσσωμη πρότεινε την ανάκληση της μελέτης και την ακύρωση της δημοπρασίας παρουσιάζοντας επιχειρήματα υπέρ των δημοτών, αλλά η δημοτική αρχή με οριακή πλειοψηφία ψήφισε υπέρ της παραμονής στην μελέτη ανάπλασης της Αγίου Νικολάου όπως αυτή κατατέθηκε με τα σχέδιά της.
3.      Η δημοτική αρχή υποστηρίζει σε όλους τους τόνους ότι τίποτα από αυτήν την μελέτη και φυσικά τα σχέδια που έχει στα χέρια του ο εργολάβος δεν μπορεί να αλλάξει διότι είναι εγκεκριμένο από την περιφέρεια και από το δημοτικό συμβούλιο. Όπως κι αν έχει επιτευχθεί αυτή η πλειοψηφία.

Τι συμβαίνει:

Από της εγκρίσεως της μελέτης αυτής είχαμε καταλάβει το ουσιαστικά ανύπαρκτο όφελος του κοινωνικού συνόλου και τα σοβαρά προβλήματα που αυτό το έργο θα δημιουργούσε σε όλο το Λιτόχωρο. Ελπίζαμε ότι αποκλείεται αυτό το έργο να υλοποιηθεί γιατί υπάρχει «κοινός  νους» και γιατί η δημοτική αρχή απέδειξε ότι αναγνωρίζει τα λάθη της (βλ. υπόθεση απόλυσης υπαλλήλων ΔΕΑΔΟ). Ήταν ΛΑΘΟΣ τελικά να πιστεύουμε ότι υπάρχει «κοινός νους»  γιατί την προηγούμενη Παρασκευή ξεκίνησε η υλοποίησή του έργου.
Ξεσηκωθήκαμε προσπαθώντας να κατανοήσουν οι τοπικοί άρχοντες το λάθος τους.  Οι επαγγελματίες του Λιτοχώρου αλλά και πολλοί σκεπτόμενοι πολίτες πετύχαμε στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου να επαναφέρουμε το θέμα ούτως ώστε στο αμέσως επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο, όποτε αυτό προσδιοριστεί, το έργο της ανάπλασης της Αγίου Νικολάου να περάσει ξανά από ψηφοφορία με σκοπό τη ματαίωση του.

Στο σημείο αυτό να δώσουμε και κάποια δεδομένα:

·        Καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος μπορούν να λειτουργήσουν μόνο στον κεντρικό δρόμο, στην Αγίου Νικολάου καθώς όλο το υπόλοιπο χωριό είναι χώρος αμιγώς οικισμού. (Όσα καταστήματα λειτουργούν είναι νόμιμα με παλιές άδειες)
·        Στο δρόμο αυτό και την πλατεία δραστηριοποιούνται καφέ, εστιατόρια, ταχυφαγεία με υπηρεσίες διανομής, εμπορικά καταστήματα, ξενοδοχεία, το μοναδικό κατάστημα κινητής τηλεφωνίας, αρτοποιεία, δύο υποκαταστήματα τραπεζών τα οποία εξυπηρετούν όλο τον Δήμο Δίου Ολύμπου, καταστήματα ΟΠΑΠ, κατάστημα κούριερ, ανθοπωλείο, ιατρεία, φαρμακείο, καταστήματα με είδη δώρων, βιβλιοπωλεία, δύο πρατήρια υγρών καυσίμων, η μοναδική πιάτσα TAΞΙ, το ΚΤΕΛ και βεβαίως η Εκκλησία του Αγίου Νικολάου. Δηλαδή με λίγα λόγια οι λιγοστές επιχειρήσεις που απέμειναν και όλο το κέντρο της οικονομίας είναι η πολύπαθη Αγίου Νικολάου
·        Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν ανάγκες φορτοεκφόρτωσης πραγμάτων και αγαθών ή και κάποιες από αυτές νόμιμων θέσεων στάθμευσης, ενώ στην εκκλησία τελούνται κανονικά οι λειτουργίες και όλα τα μυστήρια
·        Ο μοναδικός χώρος νόμιμης στάσης και στάθμευσης στο κέντρο του Λιτοχώρου είναι αυτός που γινόταν παλιά η λαϊκή αγορά. Υπάρχουν εκεί 100 περίπου θέσεις στάθμευσης που εξυπηρετούν τους κατά καιρούς αιχμής 15.000 κατοίκους - επισκέπτες, οι οποίοι κινούνται τόσο στο κέντρο του οικισμού, όσο και την περιοχή του Ενιπέα, καθώς επίσης σταθμεύουν εκδρομικά λεωφορεία και επισκέπτες της εκκλησίας.
·        Το επόμενο προς την έξοδο του Λιτοχώρου πάρκινγκ (γιατί στον πυρήνα δεν υπάρχει άλλο) είναι στα γήπεδα του τένις που κάθε Δευτέρα “καταργείται” λόγω της λαϊκής αγοράς, ενώ το πάρκινγκ απέναντι από το Μασούτη εξυπηρετεί σχεδόν ολοκληρωτικά τις ανάγκες των πελατών του σούπερ μάρκετ και καλά κάνει.


Σύμφωνα με την μελέτη τώρα:

1.     Μονοδρομείται το τμήμα από την αστυνομία και πάνω δημιουργώντας μια θηλιά.
2.     Όσοι κατευθύνονται από την είσοδο του Λιτοχώρου προς την πλατεία θα υποχρεώνονται να στρίβουν δεξιά στην αστυνομία και να ανεβαίνουν στην πλατεία από το πάρκινγκ το οποίο εν πολλοίς καταργείται και γίνεται –«ω του θαύματος»- δρόμος, ενώ η Αγίου Νικολάου γίνεται κάθοδος.
3.     Η Αγίου Νικολάου μπροστά στην εκκλησία ως κάθοδος πια στενεύει τόσο που χωράει μόνο ένα αυτοκίνητο, μια σκουπιδιάρα, ένα φορτηγό, το οποίο δεν έχει χώρο να σταματήσει στην άκρη και σταματάει, που άλλου, μέσα στο δρόμο, εξαντλώντας την υπομονή των υπολοίπων καθώς προβλέπονται λιγοστές θέσεις στάθμευσης ΙΧ μα όχι φορτοεκφόρτωσης.
4.     Ο δρόμος που στρίβουμε δεξιά στην αστυνομία, η οδός Ιθακησίου, που οδηγεί στα χωριά, στον Όλυμπο και στο μοναστήρι είναι επαρχιακή οδός και όχι δημοτική και γι’ αυτό δε μπορεί να γίνει μονόδρομος. Συνεπώς είναι διπλής κατεύθυνσης και έχει και προτεραιότητα σε σχέση με αυτούς που θέλουν να ανεβούν στο κέντρο του Λιτοχώρου.
Ο ίδιος δρόμος γίνεται κεντρικός πλέον, ένας δρόμος μεγάλης κλίσης και επικίνδυνα ολισθηρός κατά περιόδους χιονόπτωσης.
5.     Χωρίς κυκλοφοριακή μελέτη, που σύμφωνα με την δημοτική αρχή δεν χρειάζεται και με την απόφαση να τηρηθεί απλά ο ΚΟΚ, είναι εύκολο να δημιουργηθεί μποτιλιάρισμα μεταξύ των αυτοκινήτων πολύ εύκολα ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες και τις περιόδους υψηλής επισκεψιμότητας.
6.     Στην Αγίου Νικολάου επίσης, από την αστυνομία και κάτω προβλέπεται να στενέψει ο δρόμος διπλής κατεύθυνσης και «ναι, θα έχουμε και ποδηλατοδρόμο σε κλίση άνω του 10%», ο οποίος θα ξεκινάει στο ύψος λίγο κάτω από το ΚΤΕΛ, αλλά από τη μεριά του πάρκου και θα περνάει κάθετα από τον κεντρικό δρόμο με προτεραιότητα στον ποδηλάτη σε κεντρική οδό με όριο 50 χιλιομέτρων την ώρα, ανυπόστατης κατηγορίας και μορφής, συνεχίζοντας παράλληλα με τον δρόμο μέχρι περίπου το πρατήριο καυσίμων ΕΚΟ. Μετά τα ποδήλατα προφανώς θα πετάνε…. Το κομμάτι που αντικαθιστά ο ποδηλατόδρομος είναι η άκρη του δρόμου που χρησιμοποιεί ο κάθε πολίτης, επισκέπτης, και επαγγελματίας καθώς και οι δημοτικές υπηρεσίες μέχρι κι ο στρατός για στάση και αναγκαστική στάθμευση.

Για όποιον δεν κατάλαβε μέχρι τώρα:
·   Καταργείται το μεγαλύτερο πάρκινγκ στο κέντρο του Λιτοχώρου και
·   Μεταφέρεται το ίδιο το κέντρο του Λιτοχώρου με ωμή κυκλοφοριακή παρέμβαση που επηρεάζει όλο το υπόλοιπο Λιτόχωρο χωρίς καν κυκλοφοριακή μελέτη.
·   Επίσης καταστρέφονται οι λιγοστές επιχειρήσεις που δίνουν δουλειά και εισόδημα σε αρκετές οικογένειες , αλλά και έσοδα στο δήμο μέσω του τέλους χρήσης των αύλιων χώρων και του τέλους παρεπιδημούντων το οποίο ανέρχεται στο διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό 0,5% επί του τζίρου, ΟΧΙ ΤΩΝ ΚΕΡΔΩΝ, κάθε επιχείρησης.
·   Προφανώς και η Αγίου Νικολάου θα έχει το μέλλον του Παζαριού, δηλαδή της Βασιλέως Κωνσταντίνου, δηλαδή ενός εμπορικού δρόμου άλλοτε, φαντάσματος σήμερα.

Μέσα σε αυτό το άσχημο κλίμα για τους ανθρώπους του μεροκάματου της Αγίου Νικολάου – γιατί όλοι πλέον για το μεροκάματο παλεύουμε– η δημοτική αρχή μας κάλεσε για να μας ενημερώσει και να κουβεντιάσουμε.
Ας μη γελιόμαστε η δημοτική αρχή δεν απάντησε ουσιαστικά σε καμία απορία – αγωνία και το μόνο που έκανε είναι να μας “υποσχεθεί” τροποποιήσεις που θα μας έκαναν να ηρεμήσουμε και ίσως να υποχωρήσουμε και να στραφούμε ο ένας εναντίον του άλλου.
Τελικά δεν έπεισε τους συμμετέχοντες για το παραμικρό, καθώς μια στοιχειώδη αντίληψη την έχουμε για το πότε κάποιος «κοινώς μας δουλεύει» αποσκοπώντας αλλού και όταν ο συγκεκριμένος κάποιος πιάνεται επανειλημμένως ανακόλουθος και ασυνεπής με παλαιότερα δικά του λεγόμενα σε έντονο μάλιστα ύφος, ότι τα σχέδια και η μελέτη με κανένα τρόπο δεν μπορούν να αλλάξουν. Κι έτσι γεννήθηκαν και πολλά ουσιώδη ερωτήματα:

1.       Πως θα γίνουν οι «ανέφικτες» μέχρι τη συνάντηση τροποποιήσεις της μελέτης;
2.       Αφού είναι μια μελέτη με αποδεδειγμένα και ομολογούμενα από τη Δημοτική Αρχή ανυπέρβλητα προβλήματα γιατί αρχικά ξεκίνησε η υλοποίησή της και εν τέλει γιατί συνεχίζεται;
3.       Ο εργολάβος ο οποίος είναι υποχρεωμένος να ακολουθήσει το σχέδιο της μελέτης, στην οποία σύμφωνα με τη Δημοτική Αρχή θα υπάρξουν τροποποιήσεις, που όμως κατά τα λοιπά συνεχίζει, ποιο σχέδιο θα εφαρμόσει τελικά;
4.       Γιατί δεν υπήρξε η αναγκαία συγκοινωνιακή μελέτη πριν ξεκινήσει το έργο και γιατί αυτό συνεχίζεται;
5.       Όλα αυτά θα απαντηθούν υπεύθυνα από κάποιον που σέβεται τη νοημοσύνη του συνομιλητή του;
6.       Και επίσης θα απαντηθεί το μέγιστο σε αυτή την υπόθεση ερώτημα:
Ποια η αναγκαιότητα και η σκοπιμότητα του έργου αυτού;

Εκτός κι αν γίνονται όλα αυτά ώστε να χρειαστούν περισσότερες μελέτες και περισσότερα έργα ώστε να αντισταθμίζουν τα προβλήματα που δημιουργούνται (βλέπε αποψίλωση πάρκου ως αντισταθμιστικού των χαμένων θέσεων πάρκινγκ, ναι το ακούσαμε και αυτό).

Το Σάββατο η Δημοτική Αρχή ανενδοίαστα και ακυρώνοντας τον εαυτό της έκανε βόλτες και επισκέψεις σε επαγγελματίες αναιρώντας τα λεγόμενα της υποσχόμενη σε όλους ότι τα εγκεκριμένα από την περιφέρεια και ψηφισμένα από το Δημοτικό Συμβούλιο σχέδια, που όλοι λίγο έως πολύ τα έχουμε δει, καθώς είναι ανηρτημένα στην ιστοσελίδα του Δήμου, δεν είναι τα τελικά και θα υπάρξουν τροποποιήσεις!!! Μα πως;;; και αν είναι έτσι γιατί ξεκίνησαν και γιατί συνεχίζουν ένα λάθος;;;;;

Αλλά ας φύγουμε από το κέντρο και την Αγίου Νικολάου και ας περπατήσουμε στους δρόμους μέσα στο Λιτόχωρο στις γειτονιές του πάνω χωριού, προς το γυμνάσιο, την Αγία Μαρίνα, το χοροστάσι και ας δούμε τα προβλήματά τους, τις ελλείψεις τους, τις παρεμβάσεις που χρειάζονται για να βελτιωθεί  η καθημερινότητα των δημοτών. Άλλωστε πεζοί και ΑΜΕΑ που θέλουν να περπατήσουν και χρειάζονται σωστούς και ασφαλείς δρόμους, αυτοκίνητα που κυκλοφορούν και χρειάζονται πάλι δρόμους και πάρκινγκ, παιδιά που θέλουν να παίξουν και χρειάζονται παιδικές χαρές, σχολεία που χρειάζονται χορηγίες, υπάρχουν παντού από την Αγία Μαρίνα μέχρι την Αγία Παρασκευή.
Ενώ η αποσυμφόρηση τόσο του κέντρου όσο και κάποιων προβληματικών δρόμων θα μπορούσε να γίνει με την τελειοποίηση του περιμετρικού, περιφερειακού δρόμου.
Ακόμη και η υπογείωση των καλωδίων της ΔΕΗ θα μπορούσε να έχει ήδη πραγματοποιηθεί ενώ τώρα η δημοτική αρχή δεν έχει προβεί καν στις απαραίτητες ενέργειες για να εκκινήσει το έργο, το οποίο θα χρειαστεί μήνες υλοποίησης.

Όλα αυτά θα μπορούσαν να είναι όχι μόνο απλές προτεραιότητες της Δημοτικής Αρχής στα χαρτιά αλλά και να πραγματοποιηθούν αν δεν πετούσε η Δημοτική Αρχή 376.000 ευρώ στη δήθεν ανάπλαση – καταστροφή χωρίς μετέπειτα σωτηρία –της Αγίου Νικολάου και τα χρησιμοποιούσε συνετά για το κοινό καλό του τόπου.
Και μπορούμε εύκολα να φανταστούμε την ποιότητα κατασκευής έργων που προϋπολογίζονται στα 974.000 ευρώ και με έκπτωση καταλήγουν στα 376.000 ευρώ.
Ήδη άφησαν το αγροτικό ιατρείο χωρίς σύνδεση στο διαδίκτυο στερώντας την δυνατότητα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης στους δημότες που έχουν ανάγκη, αναγκάζοντας τους να απευθυνθούν στο κέντρο υγείας.
Γιατί η Ανάπλαση της Αγίου Νικολάου γίνεται με χρήματα του Δήμου μας, δικά μας χρήματα και για όλους αυτούς τους λόγους αφορά άμεσα όλους του δημότεςόχι μόνο της Δημοτικής Ενότητας Λιτοχώρου αλλά και ολόκληρου του Δήμου Δίου- Ολύμπου. Τα χρήματα που τόσο εύκολα πετιούνται είναι όλου του Δήμου και σήμερα “αναπλάθεται” το Λιτόχωρο, αύριο η Λεπτοκαρυά ή η Καρίτσα .
Γιατί Δήμος δεν είναι μόνο η Δημοτική αρχή αλλά πρωτίστως είναι οι πολίτες που τον απαρτίζουν και το καλό και συμφέρον του τόπου – δήμου δεν μπορεί να είναι διαφορετικό από αυτό των πολιτών.
                                                                                               
Τι θα συμβεί:


Στην επόμενη συνεδρίαση του Δημοτικού συμβουλίου υπάρχει η ευκαιρία ακύρωσης του όλου εξωφρενικού και παράλογου έργου, που πλήττει όλη την κοινωνία του Λιτοχώρου και όχι μόνο.