Παρότι το Διαδίκτυο δεν έχει σύνορα, το ηλεκτρονικό εμπόριο «σκοντάφτει» ακόμη στα εθνικά σύνορα της Ε.Ε. Το 61% των καταναλωτών αισθάνεται περισσότερη σιγουριά όταν
ψωνίζει ηλεκτρονικά στη χώρα του, σε αντίθεση με μόλις 38% των καταναλωτών, που αισθάνονται σιγουριά όταν αγοράζουν ηλεκτρονικά από άλλη χώρα-μέλος της Ε.Ε. Πρόκειται για ευρήματα από τον πίνακα αποτελεσμάτων του 2015 για την Ευρωπαϊκή Αγορά Καταναλωτικών Αγαθών, τα οποία δημοσιοποίησε το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ). Ανάλογη με την ευρωπαϊκή είναι η συμπεριφορά και των Ελλήνων καταναλωτών, προτιμώντας ηλεκτρονικό «παπούτσι από τον τόπο τους». Η έλλειψη εμπιστοσύνης, οι εδαφικοί περιορισμοί και οι διαφοροποιήσεις τιμών εξακολουθούν να αποτελούν εμπόδια στο διασυνοριακό ηλεκτρονικό εμπόριο, σημειώνει το ΚΕΠΚΑ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόκειται να υποβάλει πρόταση, πριν από το τέλος του 2015, για τη διευκόλυνση του διασυνοριακού ηλεκτρονικού εμπορίου. Θα προωθηθούν ευρωπαϊκοί κανόνες σχετικά με τις συμβάσεις και την προστασία των καταναλωτών στις αγορές τους μέσω Διαδικτύου. Ας σημειωθεί πως σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το 2015, το 37% των επιχειρήσεων πωλεί ηλεκτρονικά αγαθά μόνο στη χώρα τους, ενώ το 59% των επιχειρήσεων δεν ασχολείται καθόλου με το ηλεκτρονικό εμπόριο.
Η Ελλάδα πάντως, λόγω και ορισμένης υστέρησης τα προηγούμενα χρόνια, σημειώνει αξιοσημείωτη αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, παρότι η κατανάλωση παραμένει εξαιρετικά περιορισμένη. Ή ίσως και γι’ αυτό, καθώς όλο και περισσότεροι αναζητούν ευκαιρίες μέσω Διαδικτύου. Σύμφωνα με τα στοιχεία του εργαστηρίου ELTRUN, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 2014 η μέση δαπάνη των Ελλήνων σε ψώνια από το Ιντερνετ ανήλθε σε 1.400 ευρώ έναντι 1.300 το 2013. Οι πιο συχνές αγορές που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικά οι Ελληνες αφορούν ταξιδιωτικές υπηρεσίες (αεροπορικά εισιτήρια κ.λπ.), διαμονή σε καταλύματα, εισιτήρια για εκδηλώσεις, εξοπλισμό για ηλεκτρονικό υπολογιστή, είδη ένδυσης και υπόδησης, καθώς και ηλεκτρονικές συσκευές, όπως κινητά, ταμπλέτες κ.λπ. Σύμφωνα με τα στοιχεία του GRECA (Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου) οι κατηγορίες με την υψηλότερη άνοδο το 2014 ήταν οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες, τα εισιτήρια για εκδηλώσεις, οι ασφάλειες, τα παραφαρμακευτικά προϊόντα και τα είδη λιανεμπορίου.
Πολύ χαμηλή παραμένει η γνώση των Ευρωπαίων καταναλωτών για τα δικαιώματά τους στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Μόλις 9% απάντησαν σωστά, όπως σημειώνει το ΚΕΠΚΑ.
Πηγή: kathimerini.gr