Η σπατάλη του φαγητού και η έλλειψή του, είναι δύο αντιφατικές πραγματικότητες στην Ελλάδα της κρίσεως, που πολλές φορές μας κάνουν να αναρωτιόμαστε πώς γίνεται να
συνυπάρχουν. Στο σημείο αυτό έρχεται η Μη Κερδοσκοπική Οργάνωση ΜΠΟΡΟΥΜΕ, να γεφυρώσει αυτό το κενό, λειτουργώντας σαν δίαυλος επικοινωνίας ανάμεσα στους δωρητές και στους αποδέκτες τροφίμων.
Ο Αλέξανδρος Θεοδωρίδης, ένας εκ των ιδρυτών της ΜΚΟ ΜΠΟΡΟΥΜΕ, μας μίλησε για την Οργάνωση, για το πώς συνεισφέρει στη μείωση της σπατάλης του φαγητού, για τη λειτουργία της σαν "γέφυρα" ανάμεσα στους δωρητές και στους αποδέκτες τροφίμων, καθώς και για τα προγράμματά της.
Τι σημαίνει για εσάς σπατάλη του φαγητού και πώς συνεισφέρετε στο να μειωθεί αυτή η σπατάλη;
Για εμάς η σπατάλη φαγητού είναι ένα από τα πιο δυσάρεστα φαινόμενα μιας προηγμένης οικονομίας και ένα από τα αρνητικά χαρακτηριστικά μιας μοντέρνας καταναλωτικής κοινωνίας. Στην Ελλάδα περάσαμε από το ρητό της γιαγιάς μας πως «είναι αμαρτία να πετάς το φαγητό» στο να είμαστε ένας από τους πιο σπάταλους λαούς της Ευρώπης όσον αφορά το φαγητό.
Το ΜΠΟΡΟΥΜΕ καταρχήν έχει δημιουργήσει έναν ευέλικτο, γρήγορο και άμεσο μηχανισμό μέσω του οποίου η διάσωση και προσφορά φαγητού είναι πιο εύκολη από ποτέ. Ένα τηλεφώνημα ή email αρκεί για να ενεργοποιηθεί αυτός ο μηχανισμός και το φαγητό αντί να καταλήξει στα σκουπίδια να βρεθεί στο πιάτο αυτών που το έχουν ανάγκη σήμερα γύρω μας. Με αυτόν τον τρόπο έχουμε σώσει και προσφέρει πάνω από 3,5 εκατομμύρια μερίδες φαγητού σε 3,5 χρόνια περίπου.
Πέρα από αυτό, έχουμε δημιουργήσει προγράμματα τα οποία προσεγγίζουν το θέμα πιο ολιστικά, όπως για παράδειγμα το «ΜΠΟΡΟΥΜΕ στο Χωράφι», δηλαδή τη διάσωση περισσευούμενης αγροτικής παραγωγής ή το «ΜΠΟΡΟΥΜΕ στο Σχολείο», δηλαδή το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα, στα πλαίσια του οποίου μιλάμε στα παιδιά για τις αξίες της μείωσης σπατάλης φαγητού, της κοινωνικής προσφοράς, της αλληλεγγύης και του εθελοντισμού.
Σαν «γεφυρωτές» δωρητών και αποδεκτών τροφίμων, αναπτύσσετε σταθερές συνεργασίες μαζί τους;
Όπως είναι λογικό, αναπτύσσουμε πολύ σταθερές συνεργασίες μαζί τους, μάλιστα, εμείς νοιώθουμε απλά ένας κρίκος της αλυσίδας προσφοράς φαγητού, νοιώθουμε ότι είμαστε στην ίδια ομάδα με τον ίδιο σκοπό!
Σε πάνω από 250 περιπτώσεις έχουμε δημιουργήσει «μόνιμες γέφυρες» μεταξύ δωρητών φαγητού και κοντινών κοινωφελών φορέων-αποδεκτών. Αυτό γίνεται, προφανώς, όπου υπάρχει τακτική εμφάνιση περισσευούμενου φαγητού όπως π.χ. αρτοποιεία και καταστήματα σούπερ μάρκετ.
Από πού εκδηλώνεται το μεγαλύτερο ενδιαφέρον δωρεάς και αντίστοιχα αποδοχής φαγητού;
Είναι γεγονός πως είναι αδύνατο να εστιαστεί ένα σημείο με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον προσφοράς, καθώς με όποιον και να έχουμε μιλήσει για το ΜΠΟΡΟΥΜΕ δεν έχει υπάρξει περίπτωση να μας πουν «όχι, προτιμώ να πετάω το φαγητό παρά να το προσφέρω εύκολα και ανέξοδα». Από ιδιώτες με μερικά μπιφτεκάκια που έμειναν από παιδικό πάρτι μέχρι τις μεγαλύτερες εταιρείες τροφίμων, από το φούρνο της γειτονιάς και τις μεγαλύτερες αλυσίδες εταιρειών εστίασης, όλοι είναι αναπόσπαστο μέρος της ομάδας μας και μοιράζονται τον ενθουσιασμό μας για τη διάσωση και προσφορά φαγητού.
Από την πλευρά των κοινωφελών φορέων-αποδεκτών των προσφορών μπορεί να γίνει ένας τριπλός διαχωρισμός γενικών ομάδων: α) συσσίτια, β) κοινωνικές υπηρεσίες δήμων και γ) κοινωφελείς οργανώσεις. Εδώ, από την εμπειρία μας, το σημείο με την μεγαλύτερη ανάγκη και συνεχιζόμενη αύξηση ωφελούμενων είναι ασφαλώς οι δημοτικές κοινωνικές υπηρεσίες.
Είναι γεγονός πως είναι αδύνατο να εστιαστεί ένα σημείο με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον προσφοράς, καθώς με όποιον και να έχουμε μιλήσει για το ΜΠΟΡΟΥΜΕ δεν έχει υπάρξει περίπτωση να μας πουν «όχι, προτιμώ να πετάω το φαγητό παρά να το προσφέρω εύκολα και ανέξοδα». Από ιδιώτες με μερικά μπιφτεκάκια που έμειναν από παιδικό πάρτι μέχρι τις μεγαλύτερες εταιρείες τροφίμων, από το φούρνο της γειτονιάς και τις μεγαλύτερες αλυσίδες εταιρειών εστίασης, όλοι είναι αναπόσπαστο μέρος της ομάδας μας και μοιράζονται τον ενθουσιασμό μας για τη διάσωση και προσφορά φαγητού.
Από την πλευρά των κοινωφελών φορέων-αποδεκτών των προσφορών μπορεί να γίνει ένας τριπλός διαχωρισμός γενικών ομάδων: α) συσσίτια, β) κοινωνικές υπηρεσίες δήμων και γ) κοινωφελείς οργανώσεις. Εδώ, από την εμπειρία μας, το σημείο με την μεγαλύτερη ανάγκη και συνεχιζόμενη αύξηση ωφελούμενων είναι ασφαλώς οι δημοτικές κοινωνικές υπηρεσίες.
Με ποιον τρόπο ενημερώνονται οι αποδέκτες και οι δωρητές τροφίμων;
Οι δωρητές ενημερώνονται είτε από τα ΜΜΕ, ή από τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης μας, ή από ενημερωτικές εκδηλώσεις, ή από στόμα σε στόμα. Μάλιστα, η τελευταία περίπτωση είναι και η πιο δυναμική κατά την άποψη μας.
Στην περίπτωση των αποδεκτών είναι διαφορετικά. Εδώ, εμείς από την αρχή ξεκινήσαμε μια δυναμική έρευνα όλων των δυνητικών αποδεκτών και έτσι έχουμε καταγράψει πάνω από 1.000 κοινωφελείς φορείς-αποδέκτες σε όλη την Ελλάδα που προσφέρουν φαγητό σε ανθρώπους με ανάγκη.
Στην περίπτωση των αποδεκτών είναι διαφορετικά. Εδώ, εμείς από την αρχή ξεκινήσαμε μια δυναμική έρευνα όλων των δυνητικών αποδεκτών και έτσι έχουμε καταγράψει πάνω από 1.000 κοινωφελείς φορείς-αποδέκτες σε όλη την Ελλάδα που προσφέρουν φαγητό σε ανθρώπους με ανάγκη.
Ποια προγράμματα της ΜΚΟ «Μπορούμε» έχουν αποδειχθεί μέχρι τώρα πιο αποτελεσματικά όσον αφορά τη συγκέντρωση και προσφορά τροφίμων σε ανθρώπους που έχουν ανάγκη;
Ασφαλώς, το βασικό πρόγραμμά μας, δηλαδή ο μηχανισμός που περιγράψαμε πιο πάνω είναι ο πιο αποτελεσματικός. Μάλιστα, αυτή η ελληνική επινόηση έχει αποκτήσει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον στο εξωτερικό με πολλές οργανώσεις και «κλασσικές» τράπεζες τροφίμων να θέλουν να εφαρμόσουν έναν τέτοιο μηχανισμό, ο οποίος σώζει όλα τα είδη φαγητού με συντριπτικά χαμηλότερο κόστος και μεγαλύτερη ταχύτητα.
Σημαντικό είναι επίσης και το πρόγραμμα «ΜΠΟΡΟΥΜΕ στο Χωράφι» στα πλαίσια του οποίου προσπαθούμε να ενημερώσουμε και να πείσουμε ολοένα και περισσότερους παραγωγούς πως υπάρχει ένας εύκολος τρόπος να σωθεί η περισσευούμενη αγροτική παραγωγή και να προσφερθεί για καλό σκοπό.
Σημαντικό είναι επίσης και το πρόγραμμα «ΜΠΟΡΟΥΜΕ στο Χωράφι» στα πλαίσια του οποίου προσπαθούμε να ενημερώσουμε και να πείσουμε ολοένα και περισσότερους παραγωγούς πως υπάρχει ένας εύκολος τρόπος να σωθεί η περισσευούμενη αγροτική παραγωγή και να προσφερθεί για καλό σκοπό.
Ποια είναι η σχέση σας με το επιχειρηματικό περιβάλλον; Είναι σημαντική η στήριξη των επιχειρήσεων;
Η σχέση μας είναι άριστη καθώς όπως περιγράψαμε και πιο πάνω, αντιλαμβανόμαστε τις επιχειρήσεις ως μέρος της αλυσίδας προσφοράς μας. Όλες οι εταιρείες τροφίμων και εστίασης είναι για εμάς ένα δυνητικός δωρητής τροφίμων, συνεπώς είναι πολύ σημαντικός για το έργο μας.
Πέρα από τις εταιρείες τροφίμων και εστίασης συχνά στηρίζουμε και επιχειρήσεις με συμβουλές για προγράμματα ΕΚΕ καθώς έχουμε καθημερινή ενημέρωση και εμπεριστατωμένη γνώση για το που υπάρχει διατροφική ανάγκη σήμερα στην Ελλάδα. Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε συνεργαστεί με τα μεγαλύτερα τηλεοπτικά κανάλια και τράπεζες ως και κομμωτήρια και γυμναστήρια!
Πιστεύετε ότι το κομμάτι της εκπαίδευσης είναι σημαντικό όσον αφορά την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των ανθρώπων για τη σπατάλη του φαγητού αλλά και για τη στήριξη ευάλωτων κοινωνικά ομάδων;
Η καλύτερη απάντηση σε αυτήν τη πολύ σημαντική ερώτηση δίνεται από παιδιά 7-8 ετών μετά από μία ώρα παιχνιδιού, συζήτησης και ενημέρωσης στα πλαίσια του εκπαιδευτικού μας προγράμματος. Παιδιά που δεν είχαν καν σκεφτεί για αυτό το θέμα μεταμορφώνονται σε «αγωνιστές κατά της σπατάλης τροφίμων», όπως μας περιέγραψε τον γιο του ένας πατέρας μαθητή που είχαμε την τιμή και χαρά να επισκεφτούμε στο σχολείο. Είναι πράγματι εντυπωσιακό να παρατηρεί κανείς πόσο λογικό είναι για μικρά παιδιά να προσφέρουμε το φαγητό που περισσεύει για καλό σκοπό αντί να το πετάμε στα σκουπίδια και από την άλλη πόσο παράλογο να μην τρώμε τα λεγόμενα «άσχημα φρούτα και λαχανικά», δηλαδή ένα στραβό κολοκυθάκι.