Τετάρτη 8 Απριλίου 2015

Oι τοποθετήσεις της Λαϊκής Συσπείρωσης Κεντρικής Μακεδονίας στη συνεδρίαση του Π.Σ. της Π.Κ.Μ.

Η τοποθέτηση «Λαϊκής Συσπείρωσης» στην συνεδρίαση του ΠΣ της ΠΚΜ για τα:
«Επιχειρησιακό Σχέδιο Δράσης για την Κοινωνική Ένταξη των ΡΟΜΑ στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας»


Το συγκεκριμένο, σχέδιο εξειδικεύοντας την αντίστοιχη εθνική στρατηγική, εντάσσεται όπως και το ίδιο ομολογεί στην αντιδραστική-αντιλαϊκή στρατηγική της ΕΕ, «Ευρώπη 2020» της Ε.Ε.  και  φυσικά στους πολυπλόκαμους μηχανισμούς της.
Βασικός στόχος αυτής της στρατηγικής είναι ακριβώς η μείωση του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους της εργασίας, δηλαδή της τιμής της εργατικής δύναμης, και του συνόλου των κοινωνικών δαπανών, προκειμένου ως σύνολο και κάθε κράτος μέλος  της ξεχωριστά , να αυξήσει την ανταγωνιστικότητα των μονοπωλιακών ομίλων του έναντι των βασικών εμπορικών της ανταγωνιστών των BRICS, των ΗΠΑ, της Ιαπωνίας κλπ.
Από αυτή τη σκοπιά εκπονούνται τα  προγράμματα αντιμετώπισης της ακραίας φτώχιας και των σχετικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν ειδικές ομάδες πληθυσμού, όπως οι ΡΟΜΑ. Συνδυάζοντας  και τον ειδικό στόχο της «κοινωνικής συνοχής» , δηλαδή της ενσωμάτωσης και της υποταγής αυτών των ομάδων στους στόχους της πολιτικής του κεφαλαίου προκειμένου να μη γίνουν δύναμη αμφισβήτησης της ίδιας της ΕΕ και του καπιταλιστικού δρόμου ανάπτυξης που πρεσβεύει.
Επιπλέον  να άρουν τα όποια εμπόδια δημιουργεί η κατάστασή τους στην αειφορεια της καπιταλιστικής κερδοφορίας.( δαπάνες υγείας, επιδομάτων κλπ,  χαμηλή είσοδος στην αγορά εργασίας ως φτηνή εργατική δύναμή, αξιοποίηση της γης ως πεδίο κερδοσκοπίας κλπ., αντιμετώπιση των προβλημάτων χαμηλής συγκέντρωσης κεφαλαίου σε κλάδους αυτοαπασχόλησης όπως συμβαίνει με τους ΡΟΜΑ και από τη σκοπιά του εξωραϊσμού της ΕΕ που τάχα ενδιαφέρεται για αυτούς.
Να σημειωθεί δε πως και  τα  προγράμματα αυτά δεν έχουν καμιά ουσιαστική στόχευση στην ουσιαστική ανακούφιση των δραματικών προβλημάτων των φτωχών ΡΟΜΑ, που  σε μεγάλο ποσοστό και στην συντριπτική πλειοψηφία των οικισμών τους ζουν σε άθλιες συνθήκες στέγασης που μόνο σε τριτοκοσμικές χώρες συναντά κανείς. Γκετοποιημένοι οικισμοί, με σκηνές και παραπήγματα, με πλήρη έλλειψη  υποδομών η υποτυπωδών, αν υπάρχουν κάποιες. (ύδρευσης, αποχέτευσης, αποκομιδής απορριμμάτων, οδοποιίας, ελεύθερων χώρων, παροχής ηλεκτρικού ρεύματος και κοινόχρηστου ηλεκτροφωτισμού) και με δύσκολη προπελασιμότητα συχνά και χωρίς συγκοινωνίες.
Τα προβλήματα της στέγης των ΡΟΜΑ δεν αντιμετωπίζονται με ευχολόγια του Ε.Σ. για υποστηρικτικές μελέτες, με κοροϊδίες  για ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών που αποτελούν προτεραιότητες του κεφαλαίου, με υποσχέσεις δανείων που και δε αρκούν για σύγχρονη στέγη και δεν μπορούν να αποπληρωθούν. Ούτε  με υποσχέσεις για πιλοτικά προγράμματα οργανωμένης δόμησης και μετεγκατάστασης των ΡΟΜ  που διαμένουν σε άθλιες συνθήκες.
Χαρακτηριστικό της υποκρισίας της πρότασης της Διοίκησης της ΠΚΜ είναι  το ποσό που προβλέπεται για το πρόβλημα της στέγης μαζί με τις μελέτες και τις δράσεις για τις αστικές υποδομές. Μόνο 56,3 € αντιστοιχούν ετησίως κατά άτομο εδραιοποιημένων ΡΟΜΑ!!! (7,27 εκ ευρώ 13,11% του συνολικού προϋπολογισμού για τόσο εκρηκτικές ανάγκες για 9 χρόνια. Δηλαδή  807.700 ευρώ ετησίως)
Όταν μόνο για παρακολούθηση και τον συντονισμό στην εφαρμογή του Σχεδίου Δράσης, συμπεριλαμβανομένων της ανάπτυξης Εταιρικών Σχέσεων και της προαγωγής του Κοινωνικού Διαλόγου, εν ολίγοις για δημόσιες σχέσεις και εξωραϊσμό του προγράμματος και των εμπλεκομένων έχει προϋπολογισμό 4,60 εκ € ή το 8,31%.
Τα προβλήματα όμως της  προσχολικής αγωγής, της εκπαίδευσης, της επαγγελματικής εξειδίκευσης των ΡΟΜΑ, δεν αντιμετωπίζονται μόνο με διαμεσολαβητές ή με υποσχέσεις για δράσεις που περιγράφονται στο προτεινόμενο σχέδιο (δηλ. για πρότυπους σταθμούς χορήγησης voucher για φιλοξενία παιδιών Ρομά σε βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς ή ΚΔΑΠ, ευχές για τη Λειτουργία Κέντρων Ενισχυτικής Διδασκαλίας και Δημιουργικής Απασχόλησης (ΚΕΔΔΑΠ) σε επιλεγμένους Οικισμούς, προγράμματα Ανάπτυξης δικτύου υποδομών προσχολικής και σχολικής εκπαίδευσης, στοχευμένα προγράμματα για την καταπολέμηση του αναλφαβητισμού των Ρομά με  την υποστήριξη της λειτουργίας σχολείων δεύτερης ευκαιρίας με απόκτηση τίτλου σπουδών αλλά και προγράμματα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας, ειδική μέριμνα για τα παιδιά 12-17 που εμφανίζουν υψηλά ποσοστά διαρροής [π.χ. δημιουργία δομής φοίτησης παιδιών άνω των 12 ετών για την απόκτηση απολυτηρίου Δημοτικού Σχολείου].) Όταν μάλιστα όλες αυτές οι δράσεις δεν αντιπροσωπεύουν παρά 56 € ετησίως κατά άτομο στο συνολικό πληθυσμός τους ( 7,21 εκ ευρώ συνολικά για 9 χρόνια, δηλαδή 801.000 € ετησίως).
Ταυτόχρονα οι ΡΟΜΑ διακρίνονται από υψηλά ποσοστά ανεργίας, υποαπασχόλησης και εποχιακής απασχόλησης, είτε ως εργάτες είτε ως αυτοαπασχολούμενοι επαγγελματίες, ενώ έχουν πολύ πάνω από το μέσο όρο ανασφάλιστη και αδήλωτη εργασία, εργασία χωρίς συγκροτημένα δικαιώματα ούτε από όσα έχουν απομείνει και για τους υπόλοιπους εργαζόμενους για όσους μάλιστα από αυτούς έχουν απομείνει.
Και βέβαια το τεράστιο πρόβλημα ανεργίας  υποαπασχόλησης των ΡΟΜΑ δε αντιμετωπίζεται απλά με την εγγραφή τους στον ΟΑΕΔ, για να είναι δικαιούχοι προγραμμάτων όπως της κοινωφελούς εργασίας, της επιδότησης του κόστους εργασίας στον ιδιωτικό τομέα, προγραμμάτων πρακτικής άσκησης και απόκτησης εργασιακής εμπειρίας μετά από εφήμερη κατάρτιση δηλαδή τσάμπα εργασία, για την μεγαλοεργοδοσία για να αυγατίζει τα κέρδη της με το αντικατασταθούν εργαζόμενοι με θεμελιωμένα δικαιώματα και καλύτερους μισθούς και εργασιακές σχέσεις από το φτηνό ανακυκλούμενο δυναμικό που θα επιστρέφει στην ανεργία μετά από λίγο διάστημα ούτε πολύ περισσότερο με τις ως μέσο φτηνής εργατικής δύναμης χωρίς συγκροτημένα δικαιώματα και άλλα προγράμματα σύγχρονου δουλεμπορίου που προτείνονται.
Ακριβώς για αυτό το λόγο και όχι για να στηρίξετε τους άνεργους ΡΟΜΑ, ο σχετικός άξονας  Διευκόλυνση, Βελτίωση και Υποστήριξη των όρων πρόσβασης των Ρομά στην απασχόληση και στην επιχειρηματικότητα απορροφά το 49% του προγράμματος 27,23 εκ ευρώ δηλαδή 3 εκ ετησίως κυρίως για  τσάμπα εργασία για την εργοδοσία.
Επίσης δεν αντιμετωπίζονται τα προβλήματα με την ένταξη σε προγράμματα αυτοαποσχόλησης που στην συντριπτική τους πλειοψηφία οδηγούν, ιδίως τους νέους που θα ενταχθούν σε αυτά, σύντομα σε λουκέτο και νέα χρέη.
Είναι κοροϊδία να τους τάζετε επαγγελματικούς συνεταιρισμούς, νέα παζάρια προϊόντων και αγροτικών προϊόντων,  όταν αυτά που υπήρχαν έκλεισαν και με ευθύνη σας, κάτω από την απαίτηση των μεγάλων εμπορικών αλυσίδων  να συγκεντρώσουν το τζίρο τους. Ή και τα κουπόνια για επαγγελματικά διπλώματα οδήγησης όταν την ίδια ώρα κυνηγιέται το πλανόδιο εμπόριό τους με κάθε τρόπο και με δική σας ευθύνη.
Άρα και εδώ ο στόχος είναι να γίνουν φτηνοί, υπεργολάβοι για τα μεγάλες εμπορικές αλυσίδες ή να φύγουν από την αγορά (Ν. 4264/2014 για το υπαίθριο εμπόριο στους Έλληνες Ρομά, τα εξοντωτικά πρόστιμα από την αδυναμία να συγκεντρωθούν οι νόμιμες προϋποθέσεις εκεί οδηγούν).
Την ίδια ώρα οι ΡΟΜΑ αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα σωματικής και ψυχικής υγείας εξαιτίας των συνθηκών διαβίωσής τους, της κοινωνικής τους απομόνωσης, των εργασιακών και επαγγελματικών τους προβλημάτων, την έλλειψη ασφάλισης, της εμπορευματοποίησης της υγείας και της πρόνοιας και των πλημμελών και αποσπασματικών προγραμμάτων πρόληψης μεταδοτικών νοσημάτων. Σημαντική επίσης είναι η  έλλειψη υποδομών και υπηρεσιών στήριξης  οικογενειακού προγραμματισμού και αγωγής γενετήσιας υγείας.
Ενώ τους ταλανίζουν και τα προβλήματα της κοινωνικής στήριξης, αφού ακόμα και αυτές οι κοινωνικές δομές των δήμων (βοήθεια στο σπίτι, ΚΗΦΗ, παιδικοί σταθμοί,) λειτουργούν συχνά με όρους και προϋποθέσεις που τους αποκλείουν (άνεργοι κλπ). Αλλά  και οι ειδικές κοινωνικές δομές στήριξης τους από τους δήμους, όπου τυχόν υπάρχουν, που σημειωτέον λειτουργούν με ελαστικούς συμβασιούχους εργαζόμενους, σήμερα είναι στον αέρα λόγω έλλειψης χρηματοδότησης όπως και οι υπόλοιπες εξάλλου κοινωνικές δομές.
Τεράστια είναι και τα προβλήματα πρόσβασης τους στη δημόσια διοίκηση, που συχνά τους καθιστά ακόμα και μη υπαρκτούς ως πρόσωπα από την πολιτεία, τους οδηγεί στην παρατυπία και την παρανομία σε ορισμένες δραστηριότητες  και τους απομακρύνει ακόμα περρισότερο από τις υπηρεσίες παιδείας, υγείας, πρόνοιας κλπ που δεν πρόκειται να αλλάξουν με τα κέντρα υπηρεσιών «μιας στάσης» όσο δε λύνονται τα ουσιώδη προβλήματα τους.
 Επόμενα αποτελεί υποκρισία να μιλάτε για ισότιμη πρόσβαση στην υγεία και την πρόνοια-κοινωνική φροντίδα. 
Όταν όλες οι δημόσιες δομές είναι υποστελεχωμένες χωρίς χρηματοδότηση και στα όρια λειτουργίας τους. Όταν και από αυτές αποκλείονται λόγω έλλειψης ασφαλιστικής κάλυψης και το Επιχειρησιακό Σχέδιο δεν εγγυάται ότι αυτό θα αλλάξει ριζικά.
Ενώ σημαντικότατο μέρος των προαναφερόμενων υπηρεσιών όπως και ορισμένων της εκπαίδευσης τα λυμαίνονται  ΜΚΟ και χορηγοί-ιδιώτες, φυσικά με το αζημίωτο.
Η υποκρισία λοιπόν του προτεινόμενου ενδιαφέροντος σας, αποδεικνύεται ανάγλυφα όταν όλα αυτά μαζί ως δαπάνες του Ε.Σ. αντιστοιχούν σε 20 λεπτά την ημέρα  κατά άτομο!!! ( δηλ, 9,11 εκ ευρώ ή το 6,44% του συνολικού προϋπολογισμού. Δηλαδή 1εκ το χρόνο 69,7 ευρώ ετησίως).
Το γεγονός των άθλιων συνθηκών της ζωής και της εγκατάλειψης στη μοίρα τους από το καπιταλιστικό κράτος είναι η αιτία και των όποιων παραβατικών συμπεριφορών, μαζί φυσικά με τις αξίες που το ίδιο το καπιταλιστικό σύστημα καλλιεργεί, που οδηγεί ορισμένους ελάχιστους από αυτούς στα νύχια εγκληματικών κυκλωμάτων.
Αυτό φυσικά δεν μπορεί να αποτελεί ούτε άλλοθι για  ρατσιστική συμπεριφορά απέναντί τους, για την τροφοδότηση του ναζιστικού δηλητηρίου, για την καλλιέργεια του κοινωνικού αυτοματισμού σε σχέση με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα άλλα λαϊκά στρώματα. Ούτε βέβαια δικαιολογεί  την ένταση της καταστολής ενάντια στο σύνολο τους προκειμένου να παραιτούνται από τα δίκαια αιτήματά τους, όπως ορισμένοι κύκλοι του συστήματος επιδιώκουν.
Το  ΚΚΕ έχει διαχρονικά αναδείξει τα προβλήματα των ΡΟΜΑ και απαίτησε λύσεις με δεκάδες παρεμβάσεις του τόσο  στη Βουλή, όσο και  στην Τοπική Διοίκηση, αλλά και με δημοσιεύματα στο Ριζοσπάστη, με επισκέψεις σε οικισμούς τους κλπ, ανά την Ελλάδα και ειδικότερα στην ΚΜ.
Για εμάς οι ΡΟΜΑ είναι πάνω απ' όλα αναπόσπαστο κομμάτι της φτωχολογιάς και των λαϊκών στρωμάτων του τόπου μας. Και φυσικά απαιτούμε άμεσες λύσεις ανακούφισης για τα προβλήματά τους και γενικότερες λύσεις που θα ικανοποιούν συνολικά τις σύγχρονες ανάγκες τους όπως άλλωστε διεκδικούμε για  το σύνολο των λαϊκών στρωμάτων της χώρας μας.
Λύσεις που βέβαια θα ευοδωθούν στο σύνολο τους στο πλαίσιο μιας άλλης οργάνωσης της κοινωνίας, όπου στην εξουσία θα βρίσκεται η εργατική τάξη και οι σύμμαχοι της, με κοινωνικοποιημένα τα βασικά μέσα παραγωγής, όπου με τον κεντρικά επιστημονικό σχεδιασμό της οικονομίας, η ανάπτυξη θα έχει ως κριτήριο και θα ικανοποιεί τις σύγχρονες διευρυμένες ανάγκες των λαϊκών στρωμάτων, ανάμεσα τους και αυτές των ΡΟΜΑ.
Είναι ακόμα επίκαιρα τα παραδείγματα από τις πρώην σοσιαλιστικές χώρες, όπως η ΕΣΣΔ, η Βουλγαρία, ακόμη και η Ρουμανία, όπου είχε επιλυθεί η συντριπτική πλειοψηφία των προβλημάτων και των  ΡΟΜΑ, που απολάμβαναν ίσα δικαιώματα και υποχρεώσεις. Σήμερα όμως είναι επίσης γνωστή η τραγική πραγματικότητα και  η οπισθοδρόμηση στα δικαιώματα που βιώνουν  οι ΡΟΜΑ και σε αυτές τις χώρες μετά την παλινόρθωση του καπιταλισμού.
    
Ως «Λαϊκή Συσπείρωση» προτείνουμε ένα πλαίσιο με άμεσα μέτρα αντιμετώπισης των προβλημάτων που βιώνουν οι ΡΟΜΑ στην Κ. Μακεδονία, που πριν απ’ όλα απευθύνεται στους ίδιους του ΡΟΜΑ και το λαϊκό κίνημα ως πρόταση αγώνα και διεκδίκησης:

·        Μέτρα για μετεγκατάσταση των Ρομά σε σπίτια με πλήρεις υποδομές, σε εγκεκριμένο σχέδιο πόλης, με πλήρης υποδομές (οδικό δίκτυο, αποχέτευση, ηλεκτροδότηση παροχή ύδατος, σχολεία, ιατρεία, δημόσια μέσα μεταφοράς και άλλες κοινωνικές υπηρεσίες).
·        Κρατικό  πρόγραμμα ανέγερσης κατοικιών με πρόβλεψη και για τους Ρομά. Μέχρι τότε μπορούν να αξιοποιηθούν, αφού μετασκευαστούν κατάλληλα, αναξιοποίητα κτίρια του δημοσίου η ενοικιαζόμενα
·        Δημιουργία οργανωμένων χώρων υποδοχής όσων ασχολούνται με εποχιακή εργασία.
·        Να ενθαρρυνθούν οι Ρομά για πλήρη και σταθερή απασχόληση με πλήρη ασφαλιστικά δικαιώματα. Επιδότηση όλων των ανέργων και για όλο το διάστημα της ανεργίας.
·        Απλοποίηση των διαδικασιών, ώστε να νομιμοποιηθούν οι Ρομά που ασκούν εμπορικές δραστηριότητες. Κατάργηση των προστίμων και των προσαυξήσεων που επιβάλλονται λέγω αδυναμίας οικονομικής συμμόρφωσης στις απαιτήσεις του Ν. 4264/2014. 
·        Σφράγιση όλων των βιβλιαρίων υγείας. Δωρεάν πρόσβαση  σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες υγείας πρόνοιας. Κάλυψη των αναγκών σε υποδομές και προσωπικό. Ειδικευμένες υπηρεσίες με βάση τα ειδικά μέσα από ένα αποκλειστικά δημόσιο δωρεάν σύστημα υγείας πρόνοιας.
·        Μέριμνα για το ξερίζωμα του αναλφαβητισμού, για τη μόρφωση των παιδιών των ΡΟΜΑ, ένταξη στην προσχολική αγωγή  νηπιαγωγεία, σχολεία με τμήματα βοηθητικής διδασκαλίας για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, με υποχρεωτική εκπαίδευση.


·        Κομβικό ζήτημα για την ανακούφισή τους είναι η απογκετοποίηση και η ένταξη τους κοινωνία, ελαχιστοποιώντας τα προβλήματα διαβίωσης και παραβατικότητας.







Η τοποθέτηση «Λαϊκής Συσπείρωσης» στην συνεδρίαση του ΠΣ της ΠΚΜ για τα:
«Άμεσα Μέτρα & Συντονισμένες Δράσεις για την Αντιμετώπιση των Πλημμυρικών Φαινομένων στην Π.Ε. Σερρών»

Τα προβλήματα που έχουν προκύψει στην ΠΕ Σερρών από τις αλλεπάλληλες πλημμύρες είναι ένα έγκλημα διαρκείας!
Ο εφιάλτης των πλημμυρών που κτύπησε την ΠΕ Σερρών δημιούργησε ανυπολόγιστες καταστροφές σε υποδομές αρδευτικά δίκτυα, οδοποιία, γεωργικές εκμεταλλεύσεις και κτηνοτροφικές μονάδες. Δυστθχώς όμως το φαινόμενο των πλημμυρών επαναλαμβάνεται τα τελευταία χρόνια με μεγαλύτερη συχνότητα.
Η καπιταλιστική "ανάπτυξη" και η ανθρώπινη παρέμβαση είχαν ως αποτέλεσμα να πολλαπλασιαστούν τα μπαζώματα των ρεμάτων, η μετατροπή δασικής γης σε αγροτική, η αποψίλωση δασών, ιδιαίτερα στη γειτονική Βουλγαρία. Επίσης, το στένεμα της κοίτης του ποταμού Στρυμόνα και η μείωση της υδραυλικής διατομής του είχε σαν αποτέλεσμα αυτές οι παροχές νερού να είναι αδύνατο να συγκρατηθούν.
Έτσι, έσπασαν αναχώματα και πλημμύρισαν δεκάδες χιλιάδες καλλιεργήσιμες εκτάσεις, γεωργικές και κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, πνίγηκαν ζώα, προκλήθηκαν ζημιές σε αντλιοστάσια, οδοποιία, γεωτρήσεις.
Σε απόγνωση βρίσκονται οι αγρότες τις περιοχής μας, καθώς δε θα συγκομίσουν τις καλλιέργειες λόγω των συνεχών βροχοπτώσεων του τελευταίου μήνα και των πλημμυρών , με αποτέλεσμα να μην πουλήσουν την παραγωγή τους. Οι δε αποζημιώσεις που θα πάρουν είναι ψίχουλα και αυτά μετά από πολύμηνες καθυστερήσεις. Αυτή η εξέλιξη έρχεται να προστεθεί στην δραματική κατάσταση που έχει διαμορφωθεί εξαιτίας της υλοποίησης της ΚΑΠ και των εξευτελιστικών τιμών, των χαρατσιών και του υψηλού κόστους παραγωγής.
Τεράστιες είναι οι ευθύνες της πολιτικής της ΕΕ και όλων διαχρονικά των μέχρι σήμερα ελληνικών κυβερνήσεων και συγκυβερνήσεων για την ανεπαρκέστατη αντιπλημμυρική θωράκιση της ΠΕ Σερρών. Μεγάλες όμως είναι και οι ευθύνες των πρώην Νομαρχών και Δημάρχων και της Περιφέρειας, που όλα τα χρόνια στηρίζουν αυτές τις αντιλαϊκές πολιτικές και τις διαχειρίζονται.

Σε κάθε βροχή, σε κάθε πλημμύρα γίνεται φανερή :

·         Η έλλειψη σχεδίου για την άμεση εκτέλεση δράσεων που θα μπορούσαν να προλάβουν και να περιορίσουν τις συνέπειες αντίστοιχων φαινομένων.
·         Η έλλειψη συντονισμού οργάνων και φορέων, η απουσία οργάνου που μπορεί να πάρει άμεσες αποφάσεις.
·         Η έλλειψη τεχνικού εξοπλισμού σε περιοχές με σοβαρά και κρίσιμα προβλήματα.
·         Η έλλειψη ανθρώπινου και ειδικευμένου δυναμικού σε πολλές υπηρεσίες.

Η επίκληση δήθεν "ακραίων καιρικών φαινομένων", από τις εκάστοτε κυβερνήσεις και συγκυβερνήσεις, αλλά και από Δημάρχους και Περιφερειάρχες, χρησιμοποιείται ως  δικαιολογία, για να κρύψει την πλήρη έλλειψη μέτρων  πρόβλεψης, πρόληψης και  σχεδιασμού αντιπλημμυρικής προστασίας, εγγειοβελτιωτικών έργων και υποδομών, με τραγικό αποτέλεσμα  τις μεγάλες υλικές ζημιές που πλήττουν οδυνηρά τα λαϊκά στρώματα, αλλά και συχνά την απώλεια ανθρώπινων ζωών .

Η πολιτική των ελληνικών κυβερνήσεων και της ΕΕ αδιαφορεί για τις λαϊκές ανάγκες, αφού τα κρατικά και κοινοτικά κονδύλια από το ΕΣΠΑ και τη συνέχειά του το Σύμφωνο Εταιρικής  Σχέσης (ΣΕΣ) χρηματοδοτούν έργα με κριτήριο την κερδοφορία των επιχειρήσεων, ενώ έργα αντιπλημμυρικής προστασίας κρίνονται μη επιλέξιμα, ως "μη παραγωγικά"  για τα κέρδη των ομίλων. Αυτό έχει ως συνέπεια οι κάτοικοι της ΠΕ Σερρών, να πληρώσουν πολύ ακριβά τα αποτελέσματα της ακολουθούμενης μέχρι σήμερα αντιλαϊκή πολιτικής.

Η "Λαϊκή Συσπείρωση Κεντρικής Μακεδονίας" θεωρεί πως, για την αντιμετώπισης της κατάστασης είναι αναγκαίο, εκτός από την άμεση και πλήρη αποζημίωση και αποκατάσταση όλων των ζημιών, να προχωρήσει η δημιουργία Δημόσιου φορέα για την ολοκληρωμένη διαχείριση και αξιοποίηση των υδάτινων πόρων και της ΠΕ, με περιφερειακή δομή, η ανάπτυξη συνεργασίας με Βουλγαρία για τη διευθέτηση των ζητημάτων που αφορούν τη διαχείριση των υδάτινων πόρων του ποταμού Στρυμόνα και το σχεδιασμό και την εκτέλεση όλων των αναγκαίων εγγειοβελτιωτικών, αντιπλημμυρικών έργων υποδομής, που θα προλαμβάνουν, θα αμβλύνουν και θα αντιμετωπίζουν τις πλημμύρες, τη λειψυδρία, θα αποταμιεύουν και θα εμπλουτίζουν τα υδάτινα αποθέματα.

Θεωρούμε ότι δεν πρέπει να υπάρχει καμία αυταπάτη. Η αντιμετώπιση της διαχείρισης των υδάτων απαιτεί την ανάπτυξη ενός ισχυρού, μαζικού μετώπου πάλης του λαού της περιοχής μας, που θα αντισταθεί στην αντιλαϊκή πολιτική που ακολουθείται και θα διαμορφώσει τους όρους με την ουσιαστική αλλαγή των συσχετισμών των πολιτικών δυνάμεων, για την εφαρμογή μιας λαϊκής πολιτικής που θα έχει στο κέντρο της προσοχής την εξυπηρέτηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών.

Ένας τέτοιος σχεδιασμός στην παραπάνω κατεύθυνση πρέπει να παίρνει υπόψη του τα νέα υδρολογικά δεδομένα στην περιοχή, όπως:

·         Την αυξημένη απορροή των όμβριων, λόγω μείωσης της δασοκάλυψης.
·         Την αυξημένη, επίσης, παροχή φερτών υλών.
·         Την συντελεσθείσα περαιτέρω μείωση της φυσικής διατομής του στρυμόνα, των φυσικών ρεμάτων και ακόμα την πλήρη εξαφάνισή τους.
·         Την κατασκευή διαφόρων τεχνικών έργων.
·         Τα όποια έργα που κατασκευάζονται να εναρμονίζονται με το περιβάλλον και να βοηθούν στη προστασία από τις πλημμύρες, αλλά και τη σωστή διαχείριση του υδατικού δυναμικού της περιοχής. Ο περιβαλλοντικός σχεδιασμός των αντιπλημμυρικών έργων αποτελεί άμεση ανάγκη και θα πρέπει να εναρμονίζεται με την ορθή διαχείριση των υδάτινων πόρων. Επίσης, όπως δείχνει η σύγχρονη διεθνής εμπειρία, σε όσες περιπτώσεις αυτό είναι δυνατόν, θα πρέπει να γίνονται προσπάθειες για την επαναφορά των υδατορεμάτων που έχουν διευθετηθεί στη φυσική τους κατάσταση.
·         Το σχεδιασμό και την υλοποίηση όλων των αναγκαίων εγγειοβελτιωτικών, αντιπλημμυρικών έργων υποδομής, που θα προλαμβάνουν, θα αμβλύνουν και θα αντιμετωπίζουν την εμφάνιση πλημμύρων, της λειψυδρίας, θα αποταμιεύουν και θα εμπλουτίζουν τα υδάτινα αποθέματα. Θα αυξήσουν τελικά τη διαθεσιμότητα των υδάτινων πόρων. Η κατασκευή σύγχρονου αρδευτικού και αποστραγγιστικού δικτύου.
·         Συνολική διαχείριση των λεκανών απορροής των χειμάρρων με δασοτεχνικά και φυτοτεχνικά έργα σε όλη την υδρολογική λεκάνη, αντιμετώπιση του χειμαρικού προβλήματος, με την αποτροπή της διάβρωσης και τη συνολική διευθέτηση των χειμάρρων, διάνοιξη ρεμάτων, κατασκευή μικρών φραγμάτων κατακράτησης φερτών υλών, τοπικά έργα εκτροπής υδάτων, αποστραγκιστικά αντλιοστάσια.
·         Αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση η ανάπτυξη της συνεργασίας με την Βουλγαρία για τη διευθέτηση των ζητημάτων διαχείρισης των υδάτινων πόρων του ποταμού που πηγάζει από αυτή την χώρα.


Το Περιφερειακό Συμβούλιο πρέπει να απαιτήσει από την Κυβέρνηση να προβεί άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες ώστε :
Ø  Να δοθεί άμεσα έκτακτη ενίσχυση για τις άμεσες ανάγκες του συνόλου των πληγέντων.
Ø  Άμεση καταγραφή και αποτίμηση όλων των ζημιών που έχουν υποστεί όλες οι καλλιέργειες , οι υποδομές όπως τυχόν σταυλικές εγκαταστάσεις ,γεωτρήσεις (δημόσιες και ιδιωτικές), αποθήκες, γεωργικά μηχανήματα και εργαλεία, αγροτική οδοποιία κ.ά., άμεση αποζημίωση και πλήρη αποκατάσταση για το σύνολο των καταστροφών .
Ø  Έγκυρη-άμεση πληρωμή όλων των παραγωγών που υπέστησαν ζημιές.
Ø  Να παγώσουν τα χρέη των πληγέντων σε εφορίες, ΟΑΕΕ, ΕΛΓΑ, ΟΓΑ, ΕΝΦΙΑ ,τράπεζες χωρίς προσαυξήσεις και τόκους έως ότου καταβληθούν οι αποζημιώσεις. Να σταματήσουν οι όποιες διαδικασίες κατάσχεσης. Απαλλαγή τους από τα δημοτικά τέλη.
Ø  Ο ΕΛΓΑ να εξασφαλίσει την πλήρη (100%) αποζημίωση των ζημιών, από όλες τις αιτίες, στην παραγωγή, αλλά και στο φυσικό και ζωικό κεφάλαιο για τους φτωχούς αγρότες.


Ø  Έγκριση όλων των απαιτούμενων κονδυλίων για την άμεση προώθηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου αντιπλημμυρικών υποδομών, φραγμάτων, αρδευτικών και εγγειοβελτιωτικών έργων κλπ. στην ΠΕ Σερρών με την προώθηση και της διακρατικής συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας – Βουλγαρίας, ώστε οι κάτοικοι να μην αντιμετωπίσουν ξανά τον κίνδυνο πλημμυρών και καταστροφών.







Η τοποθέτηση «Λαϊκής Συσπείρωσης» στην συνεδρίαση του ΠΣ της ΠΚΜ για την:
«Περιφερειακή Στρατηγική προώθησης της κοινωνικής ένταξης, καταπολέμησης της φτώχειας και κάθε μορφής διακρίσεων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας»

Συζητάμε σήμερα την «Περιφερειακή Στρατηγική προώθησης της κοινωνικής ένταξης, καταπολέμησης της φτώχειας και κάθε μορφής διακρίσεων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας»!!!.
 Αλήθεια ποιο είναι το πλαίσιο μέσα στο οποίο διεξάγεται η σημερινή συζήτηση στο περιφερειακό μας Συμβούλιο?
            Πληθαίνουν σε όλη τη χώρα τα προγράμματα που χρηματοδοτεί η ΕΕ, με στόχο τη διαχείριση της ακραίας φτώχειας. Τα προγράμματα αυτά υλοποιούνται κατά βάση μέσα από τις περιφέρειες και τους δήμους, με τη συνδρομή ΜΚΟ, ακόμα και επιχειρηματικών ομίλων.
Προγράμματα και κατευθύνσεις ενταγμένα στους στόχους της Ευρωπαϊκής Στρατηγικής «Ευρωπαϊκή Ένωση 2020», της «στρατηγικής» με την οποία προωθούνται όλες οι καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις που διευρύνουν τη φτώχεια για την εργατική τάξη και τα άλλα λαϊκά στρώματα,
Με εργαλείο και τα κονδύλια του ΕΣΠΑ, στο όνομα της καταπολέμησης της φτώχειας και της ανέχειας, μια σειρά από οξυμένες λαϊκές ανάγκες και μαζί τα πιο φτωχά και τσακισμένα λαϊκά νοικοκυριά, παραδίνονται σε κάθε λογής ιδιωτικά δίκτυα και συμφέροντα, που με τη μορφή των ΜΚΟ και των λεγόμενων «κοινωνικών συνεταιρισμών» λυμαίνονται δημόσια και ευρωπαϊκά κονδύλια, καταγράφουν και διαχειρίζονται προσωπικά δεδομένα, ποδηγετούν και χειραγωγούν συνειδήσεις και λαβωμένα νοικοκυριά. Την ίδια ώρα, οι κρατικές και δημοτικές κοινωνικές δομές λιμοκτονούν από πόρους και από το αναγκαίο προσωπικό.
Έτσι αντί έστω και σήμερα τα όργανα της Τοπικής και Περιφερειακής Διοίκησης να απαιτήσουν από τη νέα κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ ένα νέο επιτέλους προσανατολισμό των κονδυλίων του ΕΣΠΑ, ώστε να στηριχτούν και να διευρυνθούν οι δημόσιες κοινωνικές δομές και ο χαρακτήρας τους (...) διαγκωνίζονται για το ποιος θα ηγηθεί (Δήμαρχοι - Περιφερειάρχες) στη μοιρασιά των κονδυλίων των προγραμμάτων και των ψιχίων της φτώχειας.
Γίνονται συνένοχοι στη διοχέτευση εκατομμυρίων ευρώ σε επιχειρηματικά συμφέροντα, την ώρα που δημόσιες κοινωνικές δομές και ιδρύματα ασφυκτιούν κάτω από χρόνια υποχρηματοδότηση και σπρώχνονται στην ανταπόδοση και την ιδιωτικοοικονομική λειτουργία. Την ίδια ώρα, που οι κρατικές και δημοτικές κοινωνικές δομές λιμοκτονούν από πόρους και από το αναγκαίο προσωπικό».
Ως «Λαϊκή Συσπείρωση» ξέρουμε από πρώτο χέρι και είμαστε ακόμη πιο βέβαιοι σήμερα ότι η μεγάλη μερίδα και αυτών των κονδυλίων δε θα ακουμπήσει τις ανάγκες των τσακισμένων συμπολιτών μας. Θα περάσουν και πάλι στο μεγάλο τους μέρος στα χέρια ιδιωτικών και επιχειρηματικών συμφερόντων.
Είναι καιρός πια να απαιτηθεί άλλη πορεία και κατεύθυνση αυτών των προγραμμάτων. Να σταματήσει η κοροϊδία και η απάτη που στήνεται, για άλλη μια φορά, στο όνομα των φτωχών και των ανέργων! Απαιτείται και έχουν υποχρέωση, κυβέρνηση και τα αρμόδια υπουργεία, να πάρουν άμεσα όλα εκείνα τα μέτρα που χρειάζονται», ώστε τα προγράμματα να περάσουν στην «αποκλειστική ευθύνη, αρμοδιότητα, έλεγχο και χειρισμό των κρατικών κοινωνικών δομών και υπηρεσιών.
Να απομακρυνθούν τα κάθε λογής ιδιωτικά συμφέροντα, οι ΜΚΟ, κ.ά. και να στηριχτούν έμπρακτα οι δημοτικές κοινωνικές υπηρεσίες και τα κρατικά κοινωνικά ιδρύματα και οι οργανισμοί που έχουν σαν κύριο έργο τους τη στήριξη του παιδιού, της οικογένειας, των γερόντων, των ΑΜΕΑ. Εργο που σήμερα έχει αποδυναμωθεί και οδηγούνται σε συρρίκνωση ή και κλείσιμο.
Η στήριξη των δημόσιων - κρατικών κοινωνικών δομών σήμερα είναι πρώτιστη και κύρια ανάγκη. Είναι αυτές που έχουν τη γνώση, την εμπειρία, τη δυνατότητα της καταγραφής και ανάδειξης των λαϊκών προβλημάτων και αναγκών, που μπορούν να διασφαλίσουν με τους καλύτερους δυνατούς όρους σήμερα, ότι μπορεί να πάρει μικρές ανάσες το λαϊκό νοικοκυριό, να εγγυηθούν στοιχειωδώς ότι και τέτοιου είδους προγράμματα μπορούν να εξυπηρετήσουν με συνέχεια τις οξυμένες λαϊκές ανάγκες.
Το προτεινόμενο σχέδιο, με το οποίο η Διοίκηση της ΠΚΜ ισχυρίζεται θα αντιμετώπιση την «ανθρωπιστική» κρίση, εντάσσεται στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής Κοινωνικής Ενταξης (ΕΣΚΕ)». Μία στρατηγική που εκπονήθηκε όχι από τον ΣΥΡΙΖΑ, ούτε από τους ΑΝΕΛ, αλλά από την προηγούμενη συγκυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ και η οποία τρέχει πάνω στις ράγες της αντιδραστικής Ευρωπαϊκής Στρατηγικής «Ευρωπαϊκή Ένωση 2020».
Εύλογο το  ερώτημα που μπαίνει για ποιο λόγο η σημερινή και η προηγούμενη συγκυβέρνηση, η ΕΕ, τα ίδια τα μονοπώλια, η Διοίκηση της ΠΚΜ να νοιάζονται για την αντιμετώπιση της φτώχειας;
Μια πρώτη απάντηση είναι για να απορροφήσουν κραδασμούς σε συνθήκες που εφαρμόζονται αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις και είναι αναγκαίο ένα δίχτυ ασφαλείας για όσους πλήττονται περισσότερο από αυτές τις αναδιαρθρώσεις, έτσι ώστε οι απώλειές τους να γίνονται «διαχειρίσιμες». Δηλαδή, να εξασφαλιστεί η κοινωνική συνοχή και ειρήνη, να αμβλυνθούν οι αντιδράσεις από την ένταση της εκμετάλλευσης, την αύξηση της φτώχειας και της εξαθλίωσης, οι οποίες μπορούν δυνητικά να απειλήσουν τη σταθερότητα της εξουσίας των μονοπωλίων και στέκονται εμπόδιο στην καπιταλιστική ανάπτυξη.
Σε κάθε περίπτωση, έξω από το σχεδιασμό τους είναι η κάλυψη των αναγκών των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, πολύ περισσότερο η κατοχύρωση δικαιωμάτων.
Το επόμενο ερώτημα που τίθεται, είναι σε ποια έκταση και βάθος μπορούν να αντιμετωπίσουν τη φτώχεια και την εξαθλίωση. Δηλαδή, όχι τι θα ήθελαν αλλά τι μπορούν να κάνουν στο πλαίσιο του καπιταλιστικού δρόμου ανάπτυξης.
Είναι φανερό ότι σήμερα δεν μπορούν να εφαρμόσουν τις πολιτικές που ακολούθησαν μετά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και αφορούσαν σε κοινωνικές παροχές από το ίδιο το κράτος προς την εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα, οι οποίες διαμορφώθηκαν με βάση τις ανάγκες της μεταπολεμικής καπιταλιστικής ανασυγκρότησης και τις συνθήκες διεθνούς διεξαγωγής της ταξικής πάλης.
Αν και εκείνη την περίοδο οι παροχές αυτές δεν αφορούσαν στο σύνολο της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων, σήμερα, λόγω της καπιταλιστικής κρίσης, οι λεγόμενες «κοινωνικές πολιτικές» απευθύνονται σε όλο και λιγότερους.
Αντί, λοιπόν, της «καθολικής» κάλυψης επιλέγεται ένα άλλο μοντέλο χαρακτηριστικό του οποίου είναι ότι η κάλυψη των κοινωνικών αναγκών αποτελεί ατομική ευθύνη, είναι υπόθεση των μηχανισμών της αγοράς και της οικογενειακής φροντίδας. Μόνο στην περίπτωση που δεν μπορούν να καλυφθούν τότε αναλαμβάνει το κράτος να παρέχει επιλεκτική βοήθεια σε όσους βρίσκονται λίγο πριν από τα όρια της εξαθλίωσης.
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τον αστικό ορισμό, το όριο της φτώχειας ορίζεται με απλά λόγια ως το 60% του μέσου εθνικού εισοδήματος. Είναι προφανές ότι ο ορισμός αυτός είναι βολικά προβληματικός, καθώς θέτει ως κριτήριο το μέσο εισόδημα και όχι αν το μέσο εισόδημα καλύπτει και σε ποιο βαθμό τις σύγχρονες ανάγκες του λαού. Στην πράξη κουκουλώνεται ο πραγματικός αριθμός των φτωχών, καθώς ακόμα και αυτοί που ξεπερνούν το 60% δυσκολεύονται να καλύψουν τις ανάγκες τους.
Έτσι, προκύπτει το απαράδεκτο συμπέρασμα ότι το χρηματικό όριο της φτώχειας για τα εισοδήματα του 2012 ανερχόταν στο ετήσιο ποσό των 5.023 ευρώ ανά άτομο και των 10.546 ευρώ για τετραμελή οικογένεια, με δύο ενήλικες και δύο παιδιά κάτω των 14 ετών!
Όμως, ακόμα και με αυτόν τον αστικό ορισμό προκύπτει ότι ο πληθυσμός που βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας ή/και αποκλεισμού φθάνει το 35,7% επί του συνολικού πληθυσμού για το 2013. Δηλαδή, πάνω από ένας στους τρεις. Ο πληθυσμός που αναπτύχθηκε με ραγδαίους ρυθμούς καθώς το 2010 ήταν 27,7%. Σε αριθμούς ο πληθυσμός αυτός μεταφράζεται σε 3,9 εκατομμύρια άτομα που βρίσκονται σε κίνδυνο φτώχειας ή και αποκλεισμού.
Και τώρα προκύπτει το ερώτημα: Πόσα από αυτά τα άτομα σκοπεύει να καλύψει το προτεινόμενο σχέδιο από την Διοίκηση της ΠΚΜ?
Σε κάθε περίπτωση, είναι πρόκληση για το λαό και τις ανάγκες του, σε μια εποχή που η επιστήμη και η τεχνική είναι στο απόγειό τους, που ο πλανήτης μπορεί να θρέψει πολλαπλάσιο από τον πληθυσμό του και αναδείχνονται όλες οι δυνατότητες ο εργαζόμενος λαός να έχει δουλειά και δικαιώματα, το κεφαλαιοκρατικό σύστημα και οι θεσμοί του, σε εθνικό και ευρωενωσιακό επίπεδο, να του δείχνουν στον 21ο αιώνα, ως διέξοδο, τη συντήρηση της ένδειας και τη διεύρυνση των συσσιτίων.
Η αδυναμία σας να μοιράσετε έστω ψίχουλα δεν πρέπει να εντοπίζεται σε προθέσεις και πρόσωπα. Πηγή της αποτελεί ο ίδιος ο καπιταλισμός, που στηρίζεται, που δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τη φτώχεια, γιατί είναι αυτός που τη γεννάει.
Για αυτό καλούμε την εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα της περιοχής μας να μην δείξουν καμιά αποδοχή αυτής της κατάστασης, καμιά αναμονή.
Να μην αρκεστούν στα ψίχουλα του προγράμματος της Διοίκησης της ΠΚΜ, κάνουν δική τους υπόθεση την πάλη για την άμεση κατάργηση μνημονίων και εφαρμοστικών νόμων και  την διεκδίκηση της ανάκτησης των απωλειών στα χρόνια της κρίσης και της κάλυψης των σύγχρονων αναγκών τους.
Να αγωνιστούν για την οριστική λύση που απαιτεί οριστική ρήξη. Μονομερή διαγραφή του χρέους, αποδέσμευση από την ΕΕ και τις άλλες ιμπεριαλιστικές ενώσεις και την εξουσία του κεφαλαίου. Που σημαίνει  η εργατική τάξη σε συμμαχία με τα λαϊκά στρώματα της πόλης και της υπαίθρου να έρθουν στην εξουσία, τα μέσα παραγωγής να γίνουν κοινωνική ιδιοκτησία, η παραγωγή και οι κοινωνικές υπηρεσίες να σχεδιάζονται κεντρικά με κίνητρο τη λαϊκή ευημερία και με εργατικό έλεγχο.