Την ώρα που είστε με το παιδάκι σας στην παιδική χαρά και ακούτε το συνομήλικο στην διπλανή κούνια να λέει περισσότερες λέξεις ή ακόμη και φράσεις…σίγουρα προβληματίζεστε.
Αυτές οι ενδείξεις αλλά και άλλες «ανησυχίες» μπορεί να σας οδηγήσουν στον ειδικό για να επιβεβαιώσει ή να διαψεύσει τις υποψίες σας πως το παιδάκι σας έχει μείνει πίσω στη γλωσσική του ανάπτυξη (σύμφωνα με όσα προβλέπονται για παιδιά της ηλικίας του).
Η λογοθεραπεία είναι ο μόνος τρόπος για να ξεπεράσει ένα παιδάκι πιθανά προβλήματα λόγου, επικοινωνίας και ομιλίας για πάντα.
Στο Πινάκιο η λογοθεραπεύτρια του Κινωνικού Φορέα Κ.Σ.Δ.Ε.Ο " ΕΔΡΑ" και συγκεκριμένα του Ψυχοπαιδαγωγικού Κέντρου Παιδιού και Εφήβου "ΜΕΛΙΑ" Αγίων Αναργύρων Μαρία Νταουντάκη εξηγεί ποιες είναι οι ενδείξεις που πρέπει να προσέξουν οι γονείς, από ποια ηλικία πρέπει να ξεκινήσει η λογοθεραπεία κ.α
Διαβάστε την ενδιαφέρουσα συνέντευξη που ακολουθεί…
Του Λευτέρη Χ. Θεοδωρακόπουλου
Ποιες είναι οι ενδείξεις που χρήζουν λογοθεραπεία;
«Κάθε Διαταραχή της Επικοινωνίας, του Λόγου, της Ομιλίας, της Φωνής και της Σίτισης-Κατάποσης χρήζει λογοθεραπευτικής αξιολόγησης και παρέμβασης».
Με ποιους τρόπους μπορούν οι γονείς να παρατηρήσουν καθυστέρηση στη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού τους;
Η λογοθεραπεύτρια Μαρία Νταουντάκη |
«Οι περισσότεροι γονείς οφείλουν να είναι σε ετοιμότητα όσον αφορά την γλωσσική εξέλιξη του παιδιού τους.
Αρχικά, μπορούν να το συγκρίνουν με άλλα παιδιά του οικογενειακού ή φιλικού τους περιβάλλοντος της ίδιας ηλικίας, χωρίς όμως να ξεχνάνε ότι υπάρχουν μικρές φυσιολογικές αποκλίσεις.
Έπειτα, θα μπορούσαν να απευθυνθούν στον/στην εκπαιδευτικό του για να διαπιστώσουν εάν έχει παρατηρήσει κάτι ανησυχητικό στην συμπεριφορά ή στο γνωστικό του επίπεδο. Τέλος, εάν ο γονέας αντιληφθεί ότι η ανάπτυξη του παιδιού του αποκλίνει σημαντικά ή έστω και λίγο σε σχέση με τα υπόλοιπα παιδιά ή ενστικτωδώς κάτι τον προβληματίζει, καλό είναι να ζητήσει την γνώμη των ειδικών ώστε εκείνοι να δώσουν τις κατάλληλες οδηγίες και κατευθύνσεις. Για παράδειγμα: Κατά την διάρκεια της ομιλίας του μπορεί να αντικαθιστά ή να παραλείπει γράμματα, να επαναλαμβάνει τον πρώτο ήχο ή συλλαβή της ίδιας λέξης, η ομιλία του να ακούγεται διαφορετική (π.χ. ένρινη), να φαίνεται ότι δεν ακούει, να δυσκολεύεται να εκτελέσει απλές εντολές, το παιχνίδι του να είναι ακατάλληλο για την ομιλία του ή να προτιμά να παίζει μόνο του, να έχει εκρήξεις θυμού, να γίνεται επιθετικό στους άλλους».
Από ποια ηλικία και έπειτα ένα παιδί χρειάζεται λογοθεραπεία;
«Δεν υπάρχει συγκεκριμένη ηλικία έναρξης λογοθεραπείας. Η λογοθεραπευτική παρέμβαση ξεκινάει ακόμα και από την βρεφική ηλικία ώστε να προληφθούν και να αντιμετωπιστούν έγκαιρα οι δυσκολίες του παιδιού. Όσο πιο σοβαρή η δυσκολία του παιδιού τόσο μείζονος σημασίας είναι η πρώιμη θεραπευτική παρέμβαση».
Πόσο σημαντική είναι η έγκαιρη αντιμετώπιση και τι κινδύνους μπορεί να προλάβει;
«Υψίστης σημασία είναι η έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση, γιατί αφορά το κομμάτι της πρόληψης και μπορούν να αποφευχθούν σημαντικές επιπτώσεις. Όπως, γλωσσικές, μαθησιακές, να καθυστερήσει ως προς την σχολική ετοιμότητα. Ακόμα και ψυχολογικές, συναισθηματικές. Επιπροσθέτως, όλοι αυτοί οι παράγοντες να συμβάλουν στην εδραίωση του προβλήματος».
Ποιες είναι οι αιτίες της μη ορθής γλωσσικής ανάπτυξης;
«Η απάντηση σε μια τέτοια ερώτηση είναι πιο σύνθετη καθώς φαίνεται ότι η αιτιολογία είναι πολυπαραγοντική.
-Γενετικοί- κληρονομικοί παράγοντες
-Περιβαλλοντικοί παράγοντες
- Προβλήματα της μητέρας κατά την διάρκεια της κυήσης: (πχ. Κάπνισμα, αιμορραγίες, έντονο στρες κ.ά.)
-Προβλήματα του βρέφους (π.χ. ανοξία, οισοφαγικές παλινδρομήσεις, τραυματισμοί κατά την διάρκεια του τοκετού κ.ά)
-Συχνές ασθένειες του παιδιού στα πρώτα χρόνια της ανάπτυξής του (π.χ. ωτίτιδες)
-Ανατομικές ανωμαλίες( π.χ. σχιστίες, μακρογλωσσία, ορθοδοντικά προβλήματα, κοντό χαλινό κ.ά.)».
Απευθυνθείτε στο πλησιέστερο σε εσάς Ψυχοπαιδαγωγικό κέντρο της Κ.Σ.Δ.Ε.Ο «Έδρας» για οποιαδήποτε διευκρίνιση: