Τρίτη 8 Μαρτίου 2011

Κατασκευαστές εναντίον τραπεζιτών για τους μεγάλους οδικούς άξονες...

Του Γιωργου Λιαλιου

Οι τράπεζες δεν δικαιούνταν να σταματήσουν τη χρηματοδότηση στον Ε65.
Αυτό υποστηρίζει ο επικεφαλής των κοινοπραξιών Κεντρική Οδός και Νέα Οδός, εκτιμώντας ότι τα προβλήματα στον Ε65 και στην Ιονία Οδό μπορούν να λυθούν χωρίς να σταματήσουν τα έργα.


Αντίθετα, ο επικεφαλής της κοινοπραξίας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου υποστηρίζει ότι αν δεν βρεθεί λύση για το χρηματοδοτικό πρόβλημα, το αργότερο έως τον Μάιο η κατασκευή του έργου θα σταματήσει.
Οι κ. Ρουφίνο Ντελ Ρίο, απερχόμενος διευθύνων σύμβουλος στις εταιρείες Νέα Οδός (που διαχειρίζεται στην Ιονία Οδό) και Κεντρική Οδός (που διαχειρίζεται τον Ε65) και Δημ. Γκατσώνης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου (που διαχειρίζεται το τμήμα Μαλιακός - Κλειδί) μιλούν στην «Κ» για τα προβλήματα που έχουν ανακύψει στην κατασκευή των τριών αξόνων. «Αν δεν βρεθεί λύση στο χρηματοδοτικό πρόβλημα του έργου ώς τον Απρίλιο, τότε θα έχουμε σοβαρό πρόβλημα. Υπάρχει κίνδυνος τον Μάιο να σταματήσει η κατασκευή», υποστηρίζει ο κ. Γκατσώνης. Αντίθετα, ο κ. Ντελ Ρίο εκτιμά ότι στους άλλους δύο αυτοκινητόδρομους η κατάσταση είναι προς το παρόν ελεγχόμενη. «Σε κάθε περίπτωση, όμως, τα περιθώρια είναι περιορισμένα», εκτιμά.

Στα τρία έργα, οι κοινοπραξίες συμπληρώνουν σχεδόν ένα έτος χωρίς χρηματοδότηση από τις τράπεζες (στον Ε65 σταμάτησαν τον Μάρτιο, στην Ιονία Oδό τον Ιούνιο και στο Μαλιακός -Κλειδί τον Νοέμβριο του 2010). «Γιατί σταμάτησαν οι τράπεζες; Δεν είναι μόνο εξαιτίας του κράτους ή εξαιτίας των παραχωρησιούχων, είναι μια αλυσίδα. Για παράδειγμα, η καθυστέρηση των απαλλοτριώσεων σημαίνει ότι δεν μπορούμε να “πιάσουμε” τα χρονοδιαγράμματα. Με τα οποία, όμως, συνδέεται η καταβολή της κρατικής συνεισφοράς. Αν το κράτος δεν πληρώσει, τότε οι τράπεζες με τη σειρά τους αρνούνται να συνεχίσουν. Στην περίπτωση του Ε65, πάντως, οι τράπεζες δεν δικαιολογούνταν να σταματήσουν», λέει ο κ. Ρουφίνο Ντελ Ρίο. Η κοινοπραξία Νέα Οδός έχει στραφεί κατά του Δημοσίου (μέσω της διαδικασίας διαιτησίας) ζητώντας αποζημίωση, καθώς (όπως υποστηρίζει) εξαιτίας των απαλλοτριώσεων δεν ήταν σε θέση στις 18 Αυγούστου να έχει ολοκληρώσει τις εργασίες που ορίζει η τρίτη συμβατική προθεσμία του έργου, άρα να εισπράξει κρατική συνεισφορά και να αυξήσει τα διόδια.

Διεκδικήσεις έχει και η κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, που έχει υποβάλει αίτηση αποζημίωσης για τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, αλλά και για τη μη λειτουργία του σταθμού διοδίων στο Αιγίνιο Πιερίας (για το τελευταίο διεκδικεί διαφυγόντα κέρδη 8 εκατ. ευρώ).

Oσον αφορά τη διαδικασία επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων, οι επικεφαλής των τριών παραχωρήσεων επιβεβαιώνουν ότι οι κοινοπραξίες προσδοκούν μια λύση «πακέτο», που θα περιλαμβάνει πολύ περισσότερα από την επίλυση του χρηματοδοτικού προβλήματος. «Ακόμα κι αν το κράτος καταβάλει έγκαιρα τον ΦΠΑ, οι τράπεζες δεν θα επανεκκινήσουν την καταβολή των δανείων, ώστε να συνεχιστεί η χρηματοδότηση του έργου. Πρέπει να αποκατασταθεί συνολικά η ισορροπία των συμβάσεων παραχώρησης. Οι τράπεζες θέλουν να είναι σίγουρες ότι τα έργα θα είναι βιώσιμα κι αυτό θα εξαρτηθεί από το συνολικό πακέτο της λύσης που θα βρεθεί με το Δημόσιο», υποστηρίζει ο κ. Γκατσώνης. «Στην Ιονία Oδό, από τον 6ο έως τον 30ό χρόνο της παραχώρησης, το 85% των εσόδων από τα διόδια θα καταλήγει στο κράτος. Επομένως, το έργο έχει χρήματα, δεν έχει όμως άμεση ροή χρηματοδότησης. Αν συμφωνήσουμε στη βασική αρχή ότι τα έσοδα του κράτους θα χρησιμοποιηθούν για την επίλυση του προβλήματος, τότε ο τρόπος θα βρεθεί», λέει ο κ. Ντελ Ρίο.



http://www.ekathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economy_2_06/03/2011_434953