Την ανησυχία και τον έντονο προβληματισμό του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) για τις νέες καθυστερήσεις στην όποια αναπτυξιακή προσπάθεια σχετικά
με το λιμάνι Θεσσαλονίκης εκφράζει ο Πρόεδρός του Δρ Κυριάκος Λουφάκης. Η ανησυχία αυτή επιτάθηκε από τις χθεσινές ανακοινώσεις του Προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ κ. Στέργιου Πιτσιόρλα στη Γενική Συνέλευση της ΟΛΘ ΑΕ για την εκλογή νέας διοίκησης ότι, σε αντίθεση με τις εξελίξεις στον ΟΛΠ, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν εντάσσεται σήμερα στην πρώτη γραμμή προτεραιότητας των θεμάτων που θα προχωρήσουν, αλλά θα εξεταστεί σε έτερο χρόνο, ώστε να υπάρχουν χρονικά περιθώρια για να εξεταστούν όλες οι λεπτομέρειες. Συνεπώς, η όποια απόφαση για το λιμάνι μετατίθεται και είναι άμεσα συναρτημένη με την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων της Ελληνικής Κυβέρνησης με τους θεσμούς και την επίτευξη ή όχι συμφωνίας.
με το λιμάνι Θεσσαλονίκης εκφράζει ο Πρόεδρός του Δρ Κυριάκος Λουφάκης. Η ανησυχία αυτή επιτάθηκε από τις χθεσινές ανακοινώσεις του Προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ κ. Στέργιου Πιτσιόρλα στη Γενική Συνέλευση της ΟΛΘ ΑΕ για την εκλογή νέας διοίκησης ότι, σε αντίθεση με τις εξελίξεις στον ΟΛΠ, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν εντάσσεται σήμερα στην πρώτη γραμμή προτεραιότητας των θεμάτων που θα προχωρήσουν, αλλά θα εξεταστεί σε έτερο χρόνο, ώστε να υπάρχουν χρονικά περιθώρια για να εξεταστούν όλες οι λεπτομέρειες. Συνεπώς, η όποια απόφαση για το λιμάνι μετατίθεται και είναι άμεσα συναρτημένη με την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων της Ελληνικής Κυβέρνησης με τους θεσμούς και την επίτευξη ή όχι συμφωνίας.
Λυπούμαστε πραγματικά, διότι αποδεικνύεται εκ των πραγμάτων ότι η Κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχουν συνειδητοποιήσει τη σημασία και την προοπτική ανάπτυξης του λιμένα Θεσσαλονίκης, καθώς διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στην προσπάθεια της Βόρειας Ελλάδας, και δη της Θεσσαλονίκης, να εδραιωθεί ως οικονομικό σταυροδρόμι στην Ανατολική Μεσόγειο και αποτελεί ένα από τα βασικά εργαλεία των επιχειρήσεών της περιοχής, εξαγωγικών και μη.Δεν γίνεται αντιληπτή η δυνατότητα της ανάπτυξης του λιμανιού να αλλάξει την μελλοντική οικονομική ιστορία της περιοχής. Διότι δεν υπάρχει άλλο λιμάνι με τα γεωγραφικά πλεονεκτήματα και την ενδοχώρα του λιμανιού της Θεσσαλονίκης που φτάνει στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.
Όπως έχουμε επανειλημμένα επισημάνει, η ανάπτυξη του Λιμένα της Θεσσαλονίκης ως διαμετακομιστικό κέντρο και η απορρόφηση φορτίου 1 εκατ. TEUs μπορεί μεσοπρόθεσμα να αποφέρει συνολικό οικονομικό όφελος της τάξης των €1,5-2,5 δις, που ισοδυναμεί με το 6-10% του ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας. Ειδικότερα η Θεσσαλονίκη, λόγω γεωγραφικής θέσης, έχει σημαντικές προοπτικές να καταστεί διαμετακομιστικός σταθμός (transit) για τις αγορές της Νοτιοανατολικής αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης. Η εγγύτητά της σε μεγάλες πόλεις της ΝΑ και Κεντρικής Ευρώπης της δίνει σαφές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και την καθιστά ελκυστική για εταιρίες που θέλουν να προσεγγίσουν με τα προϊόντα τους τις παραπάνω αγορές.
Αντίθετα με την αναβλητικότητα στην όποια απόφαση για το μέλλον του λιμανιού Θεσσαλονίκης, προχωρά σήμερα η λήψη οριστικών αποφάσεων από την Κυβέρνηση για τη διαδικασία για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ, με τη Διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ να προτείνει, σύμφωνα με σχετικά δημοσιεύματα, εναλλακτικές λύσεις για τη συνέχιση του διαγωνισμού.
Πιστεύουμε ότι με την απόφαση αυτή «θυσιάζεται» η Θεσσαλονίκη και ένα μεγάλο όφελος για την περιοχή και την χώρα για ένα μικρότερο όφελος που θα προκύψει από την περαιτέρω ανάπτυξη του Πειραιά. Θα χαθεί και η τελευταία ευκαιρία για το λιμάνι Θεσσαλονίκης, το οποίο θα απαξιωθεί πλήρως και θα παραμείνει, συνεχώς αποδυναμωμένο, ένα περιφερειακό λιμάνι ήσσονος σημασίας για τη Μεσόγειο. Διότι η Θεσσαλονίκη πλεονεκτεί έναντι του Πειραιά για τα transit φορτία (αυτά που φθάνουν ως το λιμάνι και μετά με χερσαία μέσα στον τελικό προορισμό τους). Αντίθετα ο Πειραιάς είναι ένα λιμάνι μεταφόρτωσης (τα φορτία μεταφορτώνονται από μεγάλα πλοία σε άλλα μικρότερα για να φθάσουν σε άλλα λιμάνια-τελικούς προορισμούς). Φιλοδοξεί όμως ο Πειραιάς να παίξει και τον ρόλο του λιμανιού transit. Σήμερα στην προσπάθειά του αυτή έχει το τεράστιο πρόβλημα της κακής σιδηροδρομικής σύνδεσης. Αν ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου προηγηθεί της αξιοποίησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, το συγκριτικό του πλεονέκτημα μειώνεται σημαντικά έναντι του Πειραιά, με ορατό τον κίνδυνο απαξίωσής του.
Η σημερινή δυναμική του λιμανιού με την ετήσια διακίνηση 400.000 containersπου, χάρη και στις προσπάθειες της προηγούμενης διοίκησης, επανήλθε στα προ κρίσης όρια και η προοπτική της ετήσιας διακίνησης 2εκ. containers όπως είχε εκτιμηθεί από την Hutchison το 2008 δείχνουν την απόλυτη αναγκαιότητα σύμπραξης με μεγάλο πάροχο του εξωτερικού. Και επειδή η θαλάσσια μεταφορά είναι ολιγοπωλιακή, η Θεσσαλονίκη δεν θα μπορέσει ποτέ να αποκτήσει τον όγκο διακίνησης που από τη θέση της δικαιούται, χωρίς στρατηγική συνεργασία με διεθνή εταιρία του κλάδου.
Ζητούμε η Κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ να αντιληφθούν την κρισιμότητα της κατάστασης για το λιμάνι Θεσσαλονίκης και το ρόλο του για την τοπική και περιφερειακή οικονομία, την παραγωγή, τις εξαγωγές, τις μεταφορές-logistics και την απασχόληση και να προχωρήσουν άμεσα την όποια αναπτυξιακή διαδικασία παράλληλα με το λιμάνι του Πειραιά. Σε αυτή την προσπάθεια ελπίζουμε ότι θα συμβάλλει στο μέγιστο δυνατό βαθμό και η νέα Διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ στην οποία ο ΣΕΒΕ εύχεται κάθε επιτυχία στο έργο της.