Δευτέρα 29 Αυγούστου 2011

Η Γνωμοδότηση της ΟΚΕ για τους Συνεταιρισμούς

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 


ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ Ο.Κ.Ε. ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ

«ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΓΡΟΤΙΚΟΥΣ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΟΥΣ,

ΤΙΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

ΤΟΥ ΑΓΡΟΤΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ – ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ» 


Επί του Σχεδίου Νόμου «Θεσμικό πλαίσιο για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς, τις συλλογικές
οργανώσεις και την επιχειρηματικότητα του αγροτικού κόσμου – Οργάνωση της εποπτείας του Κράτους» που το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων απέστειλε προς γνωμοδότηση, η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (Ο.Κ.Ε.), μετά την επεξεργασία από ειδική ομάδα εργασίας, παρατηρεί τα εξής:
Mε το παραπάνω Σχέδιο Νόμου γίνεται προσπάθεια για την εξυγίανση της αγροτικής συνεταιριστικής δραστηριότητας και τη ρύθμιση θεμάτων που αφορούν σε συλλογικές δράσεις στον αγροτικό χώρο. Με βάση την πάγια θέση της Ο.Κ.Ε. οι αγροτικές συνεταιριστικές οργανώσεις θα πρέπει να διαθέτουν θεσμικά την αναγκαία αυτονομία, αλλά ταυτόχρονα να έχουν εξοπλισθεί και με τα κατάλληλα εργαλεία, ώστε να επιλύουν αποτελεσματικά όλα τα ζητήματα που τις αφορούν.
Όσον αφορά τις ειδικότερες παρατηρήσεις/επισημάνσεις της Ο.Κ.Ε. θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα ακόλουθα:
Α) Δεδομένου ότι το Σχέδιο Νόμου επιβάλλει τη μετατροπή των Ενώσεων Αγροτικών Συνεταιρισμών είτε σε πρωτοβάθμιους Συνεταιρισμούς, είτε σε Ανώνυμες Εταιρείες, πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις σχετικές διατάξεις, ώστε να μην εμπεριέχονται στοιχεία που αλλοιώνουν το χαρακτήρα των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων. Θέση της Ο.Κ.Ε. είναι ότι οι συγχωνεύσεις-μετατροπές των Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων θα πρέπει να είναι εκούσιες και η οποιαδήποτε ρύθμιση θα πρέπει να διασφαλίσει την αυτονομία και την ανεξαρτησία των συνεταιρισμών.
Β) Η προβλεπόμενη από το Σχέδιο Νόμου απαγόρευση στους συνεταιρισμούς να συνιστούν ανωτέρου βαθμού συνεταιριστικές οργανώσεις έρχεται σε αντίθεση με τη δυνατότητα που έχουν να επιλέγουν τη συνεργασία με συγγενείς προς αυτούς οργανώσεις, όταν θέλουν να επιτύχουν δραστηριότητες μεγαλύτερης κλίμακας.
Γ) Ο προβλεπόμενος έλεγχος σκοπιμότητας αποτελεί ένα ιδιαίτερα ευαίσθητο θέμα. O έλεγχος, όπως συμβαίνει σε όλες τις επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, πρέπει να είναι αποκλειστικά έλεγχος νομιμότητας. Επομένως, η Ο.Κ.Ε. προτείνει να αναθεωρηθεί η σχετική διάταξη που καθιστά τον έλεγχο σκοπιμότητας βασικό στοιχείο αξιολόγησης, προκειμένου μια Αγροτική Συνεταιριστική Οργάνωση να εγγραφεί στο Μητρώο.
Δ) Η κατάργηση της Γενικής Συνέλευσης των αντιπροσώπων των μελών της ΠΑΣΕΓΕΣ και η εκλογή του Διοικητικού Συμβουλίου της από συνέδριο φυσικών προσώπων μη μελών της ΠΑΣΕΓΕΣ ενδέχεται να οδηγήσει σε καταστάσεις μη αντιπροσωπευτικότητας. Η Ο.Κ.Ε. επομένως προτείνει να διατηρηθεί το υφιστάμενο καθεστώς εκλογής από τη Γενική Συνέλευση των αντιπροσώπων των μελών της ΠΑΣΕΓΕΣ, όπως τα μέλη αυτά ορίζονται από το Καταστατικό της.
Ε) Θεωρείται σκόπιμο να συμπεριληφθεί ρύθμιση σύμφωνα με την οποία τα μέλη του Συνεταιρισμού, τα οποία δεν έχουν συναλλαγές με την Αγροτική Συνεταιριστική Οργάνωση, να διαγράφονται.
Στ) Η Εποπτική Αρχή των Αγροτικών Συνεταιρισμών, όπως προτείνεται από το Σχέδιο Νόμου, έχει ως προϊστάμενο υπάλληλο του Υπουργείου ΑAT, του δε Γνωμοδοτικού Συμβουλίου Εποπτείας Συλλογικών Αγροτικών Οργανώσεων προΐσταται ο Υπουργός ΑAT και τα μέλη του  διορίζονται με απόφαση του Υπουργού ΑAT. Η Ο.Κ.Ε. θεωρεί ότι η εποπτεία των συνεταιρισμών πρέπει να διενεργείται από όργανο ανεξάρτητο από την Κυβέρνηση και από τους συνεταιρισμούς.
Επίσης, θα πρέπει να αναθεωρηθεί και η διάταξη σύμφωνα με την οποία ο Εκκαθαριστής διορίζεται από τον Υπουργό ΑAT. Η Ο.Κ.Ε. προτείνει ο Εκκαθαριστής να διορίζεται σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (άρθρο 24 του Ν.2810/2000).