Διπλό οικονομικό πονοκέφαλο στις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και των Ηνωμένων Πολιτειών αντιμετωπίζει ο βελγικός κολοσσός του λιανεμπορίου Delhaize, που στην Ελλάδα δραστηριοποιείται μέσω της ΑΒ Βασιλόπουλος, ως αποτέλεσμα της επιθετικής πολιτικής
Οι μέτοχοι της Delhaize βλέπουν χρόνο με τον χρόνο την τελευταία πενταετία τα έσοδα του ομίλου να αυξάνονται, εξαιτίας τις διεύρυνσης του δικτύου της, αλλά, την ίδια στιγμή, την κερδοφορία να καταρρέει και τις λειτουργικές επιδόσεις να δέχονται αλλεπάλληλα πλήγματα.
Τα καθαρά κέρδη του ομίλου μειώνονται διαρκώς από το 2009 και, από τα 475 εκατ. ευρώ εκείνης της χρονιάς, υποχώρησαν σε μόλις 105 εκατ. ευρώ το 2012, ενώ το μεγάλο «σοκ» ήρθε στο φετινό τρίτο τρίμηνο, που έκλεισε με ζημίες ύψους 87 εκατ. ευρώ, από κέρδη 189 εκατ. ευρώ πέρυσι.
Με κέρδη μόλις 78 εκατ. ευρώ στο τέλος 9μήνου, η φετινή χρήση προοιωνίζεται αρνητική για τους μετόχους, εκτός αν η νέα διοίκηση, υπό τον Frans Muller, ο οποίος αποχώρησε από τη Metro AG και ανέλαβε προ δύο εβδομάδων τα ηνία του ομίλου, αντικαθιστώντας τον Pierre-Olivier Beckers, καταφέρει να ανατρέψει το αποτέλεσμα.
Βουτιά για τη μετοχή
Η διοίκηση της Delhaize βρίσκεται στο επίκεντρο έντονης κριτικής, αξιολογώντας τις μη αποδοτικές κινήσεις που έγιναν και κοστίζουν ακριβά σε χρόνο και χρήμα.
Παρότι τον τελευταίο χρόνο η αποτίμηση του ομίλου έχει ανακάμψει αισθητά από τα πολυετή χαμηλά των 27 ευρώ, η μετοχή έχει χάσει το 20% της αξίας, με αφετηρία τον περασμένο Αύγουστο, σε μια περίοδο που οι αγορές καταγράφουν αλλεπάλληλα νέα υψηλά. Η χρηματιστηριακή αξία των 4,3 δισ. ευρώ είναι σήμερα μικρότερη περίπου κατά 40% σε σχέση με τα υψηλά του 2011.
Σε επίπεδο 9μήνου 2013 και με τα έσοδα του ομίλου οριακά αυξημένα, κατά 0,7%, στα 15,77 δισ. ευρώ, τα καθαρά κέρδη της Delhaize κατέγραψαν νέα μεγάλη βουτιά, κατά 71,5%, σε σχέση με το 2012, φτάνοντας στα 78 εκατ. ευρώ, ενώ η κερδοφορία από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ήταν μειωμένη κατά 54,3%, στα 126 εκατ. ευρώ.
Βαρίδι
Η «τρύπα» στην τελική γραμμή της Delhaize προέκυψε φέτος εξαιτίας των χαμηλότερων λειτουργικών κερδών, αλλά κυρίως της απομείωσης, ύψους 195 εκατ. ευρώ, που αναγκάστηκε να περάσει στα βιβλία του κατά το τρίτο τρίμηνο ο όμιλος για την επένδυσή του στη Σερβία, μετά την εξαγορά της Delta Maxi. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αλυσίδα στη χώρα, με περίπου 450 καταστήματα και παρουσία σε Βουλγαρία, Σερβία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Μαυροβούνιο και Αλβανία.
Το ποσό αυτό ήρθε να προστεθεί στα 245 εκατ. ευρώ που απομείωσε η Delhaize από τη συγκεκριμένη δραστηριότητά της τον Ιανουάριο. Το αποτέλεσμα είναι ο όμιλος να έχει ήδη χάσει σχεδόν τα μισά από τα 932,5 εκατ. ευρώ που πλήρωσε για τη σερβική Delta Maxi το 2011 και ενώ το ενδεχόμενο περαιτέρω απομειώσεων παραμένει ανοιχτό, λόγω της κακής κατάστασης στην οποία βρίσκεται η σερβική οικονομία.
Ο όμιλος έχει ήδη αναθεωρήσει τη στρατηγική του στη Ν.Α. Ευρώπη, η οποία αποφέρει περίπου το 15% των εσόδων του (περίπου 1,7 δισ. ευρώ φτάνει ο τζίρος του στην Ελλάδα μέσω της ΑΒ Βασιλόπουλος), πουλώντας επιμέρους δραστηριότητες, οι οποίες δεν «βγήκαν», όπως στην Αλβανία, όπου πούλησε το δίκτυο των 23 καταστημάτων έναντι 1 εκατ. ευρώ, και στο Μαυροβούνιο (δίκτυο 23 καταστημάτων επίσης), για 5 εκατ. ευρώ.