Τετάρτη 30 Ιουλίου 2014

"ο Όλυμπος….. είναι σαν τον Ηλεκτρισμό" - γράφει ο Αγγελος Αγγελίδης

ο Όλυμπος….. 
είναι σαν τον Ηλεκτρισμό

γράφει ο  Αγγελος Αγγελίδης
Κατερίνη 29-07-2014 


Ίσως να είναι συμπέρασμα των επιστημών ότι θα ήταν καλύτερα ο άνθρωπος να μην ασχολείται με όλα και τούτο γιατί δεν μπορεί να τα γνωρίζει όλα. Αν κάτι δεν το γνωρίζεις τότε ούτε σου ανήκει, ούτε θα μπορείς να προσφέρεις κάτι περισσότερο σε τούτο.
Όμως όταν οι προκλήσεις είναι επαναλαμβανόμενες τότε λογικά τα ερεθίσματα σε βάζουν σε σκέψεις. Μια από αυτές τις σκέψεις θα ήθελα να εκθέσω παρακάτω ζητώντας επιείκεια, αφού επικαλεσθώ και πάλι πως ούτε σχετικός είμαι ούτε θα ήθελα να προλάβω τους ειδήμονες.
Συχνά-πυκνά αναφέρονται ατυχήματα στον Ολυμπο. Τα ΜΜΕ αναφέρουν πότε με συντομία και πότε αναλυτικά τα περιστατικά, κάνοντας ίσως και συνεχόμενο ρεπορτάζ και δίνοντας τις περισσότερες φορές και την έκβαση της υπόθεσης. Αυτή είναι και η μια πλευρά της δουλειάς των δημοσιογράφων και των ρεπόρτερς  δηλαδή να μαθαίνουν, να πληροφορούνται και στη συνέχεια να δημοσιοποιούν ότι ακριβώς συμβαίνει στις κοινωνίες.  
Μέσα από αυτή  την ενημέρωση γύρω από τα ατυχήματα που συμβαίνουν στον Όλυμπο μάλλον δημιουργούνται κάποια ερωτηματικά ή προβληματισμοί. Πόσο συχνά επαναλαμβάνονται; Οι περιπτώσεις μοιάζουν μεταξύ τους; Σε ποιούς επισκέπτες του βουνού παρουσιάζονται τα περισσότερα προβλήματα; Ποιοί συμμετέχουν στην διάσωση του αγνοούμενου ή των αγνοούμενων;  Πόσο κοστίζει η κάθε διάσωση; Ποιος Φορέας πληρώνει τις δαπάνες διάσωσης; Ποιές υποχρεώσεις επωμίζεται ένας αγνοούμενος που αισίως διασώθηκε; Ποιές διακρατικές Συμφωνίες υφίστανται για αμοιβαίες υποχρεώσεις; Τι κυρώσεις επιβάλλονται σε έναν επισκέπτη του Ολύμπου που για κάποιον λόγο προκάλεσε την αναγκαστική δράση της Ομάδας Διάσωσης; Ποιοί έλεγχοι γίνονται πριν οι επισκέπτες ¨οδοιπόροι¨ και οι επίδοξοι ¨ορειβάτες¨ πάρουν τα ανηφορικά μονοπάτια; Υπάρχει Υγειονομική Εξέταση πριν από το εγχείρημα της ορεινής ανάβασης; Υπάρχει έστω μια εικόνα της Ψυχολογίας του επισκέπτη; Υπάρχει γνωμάτευση για ικανότητα Προσανατολισμού και απαραίτητη Ψυχραιμία; Υπάρχει Πιστοποιητικό Εκπαίδευσης με την σχετική διαβάθμιση πχ για ¨Απλή και Ολιγόωρη Πεζοπορία¨, ή για ¨Πολύωρη Πεζοπορία¨, ή για ¨Απλή Ανάβαση¨, ή για ¨Ορεινή Ανάβαση¨, ή για ¨Αναρρίχηση¨ κλπ;  Υπάρχει Βιβλίο καταγραφής των ονομάτων και άλλων σχετικών απαραίτητων στοιχείων των επισκεπτών; Κάθε πόση ώρα είναι υποχρεωμένοι οι πεζοπόροι να αναφέρουν σε κάποιο Κέντρο Ελέγχου την ακριβή θέση τους και την κατάστασή τους; Υπάρχει μέριμνα για αποτροπή Ζημιών στην Χλωρίδα και Πανίδα του Δάσους; Υπάρχει φροντίδα Πυροπροστασίας;   
Αυτά τα ερωτήματα αλλά μπορεί και ακόμη περισσότερα να γεννιούνται αντιλαμβανόμενος πως η υπόθεση της επίσκεψης στον Όλυμπο δεν είναι ούτε τόσο απλή, ούτε τόσο ανώδυνη. Ο Όλυμπος όπως και κάθε βουνό για να μας ευχαριστήσει πρέπει πρώτα να το σεβαστούμε. Αλλά για να το σεβαστούμε θα πρέπει πρώτα να το γνωρίσουμε. Και για να το γνωρίσουμε θα πρέπει να ασχοληθούμε με αυτό, διαβάζοντας την Ιστορία και τις Μορφολογικές ιδιαιτερότητές του και στη συνέχεια να εκπαιδευτούμε επαρκώς και με υπομονή για να μπορέσουμε να το επισκεφτούμε με ασφάλεια και να το χαρούμε. Το Βουνό είναι σαν το Ηλεκτρικό ρεύμα. Προσφέρει πάρα πολλά, αλλά δεν συγχωρεί ούτε ένα λάθος. Κάποιος δε λόγος παραπάνω είναι ότι στον Όλυμπο με τις τόσες προκλήσεις, τα λάθη μας δεν τα πληρώνουμε αποκλειστικά και μόνο εμείς αλλά ίσως και κάποιοι άλλοι αμέριμνοι επισκέπτες.   
Δεν νομίζω να ήταν άκομψο προς όλους τους Έλληνες και ούτε αγένεια προς τους φιλοξενούμενους τουρίστες η απαίτηση Ειδικής Εκπαίδευσης για Ικανότητα Επίσκεψης στον Όλυμπο. Απεναντίας θα βάλουμε σε πιο σοβαρή βάση την υπόθεση Αξιοποίησης του Παγκόσμιου Μυθικού Βουνού. Παράλληλα θα μειωθούν στο ελάχιστο οι ανεπιθύμητες καταστάσεις.         

Το Λιτόχωρο είναι το ιδανικό μέρος όπου θα μπορούσε να οργανωθεί μια ΣΧΟΛΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ ΟΛΥΜΠΟΥ. Η εκπαίδευση μπορεί να είναι Εντατική ή Τμηματική και Διαβαθμισμένης Δυσκολίας ώστε ανάλογα με το αποκτηθέν ΕΠΙΠΕΔΟ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ να δίνεται η άδεια για απλή ¨επίσκεψη¨, ή για ¨πεζοπορία¨, ή για ¨ανάβαση¨, ή για ¨αναρρίχηση¨ κλπ.  Σαφώς η διδασκαλία θα γίνεται στην Ελληνική και σε άλλες γλώσσες, οι δε Πρακτικοί Εκπαιδευτές θα είναι τοπικοί παράγοντες με πλούσια δράση και εμπειρίες από το βουνό.