Σωτήρης Μιχ. Τσιλίκας
Κολινδρινός και από τους δύο γονείς
18-05-15
Προς τα ΄΄Κολινδρινά Μασλάτια΄΄
Ηλεκτρονική Κοινοποίηση στον Δήμο Πύδνας - Κολινδρού
Υπάρχουν Έλληνες άσχετοι, που θα γκρέμιζαν -αν μπορούσαν- και τον ήδη μισογκρεμισμένο Παρθενώνα, γιατί όπως είναι, είναι ... ΄΄παλιόπετρες΄΄.
Το πιο πάνω φαντάζει βέβαια εντελώς υπερβολικό και απίθανο, αλλά για μικρότερης σημασίας και αξίας Μνημεία, ορισμένοι από τους αναγνώστες του κειμένου, υποθέτω ότι έχουνε και εμπειρία και σχετικούς αγώνες.
Στις 14 Αυγούστου 2013, ανταλλάξαμε με σχετική Συμβολαιογραφική πράξη (Αριθμός 13793) , που συνυπογράψαμε με τον Δήμο Πύδνας – Κολινδρού, το υπό την ιδιοκτησία μας, σπίτι και κήπο με τον πετρόχτιστο αυλόγυρο, του παππού μας Σωτήρη Τσιλίκα (απεβίωσε το 1961), του μυλωνά του Κολινδρού, στην οδό Αγαπίου Βράτση 8.
Ο μοναδικός λόγος της ως άνω πράξης ήταν για να σωθεί το σπίτι (αναπαλαίωση με προγράμματα Λήντερ), μαζί με τον πετρόχτιστο αυλόγυρο, το καλντερίμι και την στέρνα με το σύστημα συλλογής του βρόχινου νερού. Να παραμείνει δηλαδή ως αρχιτεκτονικό και λαογραφικό στοιχείο, μαζί με το Λαογραφικό Μουσείο, τον Αγιο Γεώργιο, την Αγία Παρασκευή, την Αστική Σχολή Κολινδρού του 2014 (1ο Δημοτικό σχολείο) και τα υπολείμματα του Πύργου, κρατώντας το χρώμα της περιοχής, για τον καλό του τόπου. Πόσα παλιά αξιοποιημένα κτίσματα έχουν μείνει στον Κολινδρό;
Το σπίτι χτίστηκε το 1911, δηλαδή 1 χρόνο πριν από την απελευθέρωση της Μακεδονίας.
Λίγο πιο κάτω είναι το Λαογραφικό Μουσείο, που ανήκε ως κατοικία, στον Συνταγματάρχη της Αεροπορίας Παναγιωτάκη Γαλατσόπουλο, ανηψιό του παππού μου και νονό μου.
Αλήθεια, οι Κολινδρινοί κόπτονται ότι ο Κολινδρός είναι η πατρίδα του Ζορμπά. Αν τυχόν αυτό πραγματικά ισχύει, υπάρχει κάπου (απτά) το σπίτι του ή αν όντως υπήρχε, κάποιοι τελικά το γκρέμισαν; Γιατί αν δεν υπάρχει υλικό έρεισμα, όλα μπορεί να θεωρηθούν ως κοπανιστός αέρας.
Το Επισκοπικό Μέγαρο απέναντι από την Αγία Παρασκευή, ήταν διατηρητέο; Αν πράγματι ήταν, τότε Ποιός ήταν αυτός, που προφανώς υπογείως, έδωσε την εντολή και έτσι το απτό Μνημείο (ιστορικά, συμβολικά και sos εθνικά), αστραπιαία κονιορτοποιήθηκε; Το Επισκοπικό Μέγαρο έγινε τελικά κοπανιστός αέρας. (κόψτε τα δένδρα που μου κρύβουν τα ντουβάρια, που λέει και ο ποιητής). Άντε να αποδείξεις ότι να εκεί ήταν κάποτε. Αν έτσι έχουν τα πράγματα, ο όποιος αυτός, λογοδότησε στην Δικαιοσύνη; Ο όποιος αυτός, λογοδότησε στην Ιστορία, ως καταστροφέας των μνημείων; Οι Άρχοντες και προστάτες του τόπου έκαναν ενέργειες ή και αυτοί συνέργησαν (αλίμονο αν το έκαναν), αδράνησαν ή αδιαφόρησαν;
Τι έκαναν τον παμπάλαιο ιστορικό για την ευρύτερη περιοχή Μύλο του νονού μου; Κατέστρεψαν τον Μύλο και φάρδυναν τον δρόμο. Αυτό είναι Πολιτισμός; Αν υπήρχε σήμερα αξιοποιημένος, θα ήταν ένας πόλος έλξης για τους επισκέπτες και ένα απτό στοιχείο για τις παραδόσεις μας.
Αλήθεια, πέραν των ΄΄Αρχόντων΄΄, οι κάτοικοι του Κολινδρού νοιάζονται οι ίδιοι για τον τόπο τους; Γνωρίζω Κολινδρινούς, που πράγματι αγαπούν τον τόπο τους και νοιάζονται ως Πατριώτες (για τους ανθρώπους την λαογραφία, την ιστορία και τον τόπο), με την αγνή και όχι με την καπηλευμένη έννοια του όρου Πατριώτης.
Αν λοιπόν όντως νοιάζονται όπως θεωρώ, τότε χρειάζεται να συστρατευτούν μαζί μας.
Διότι: Αιφνιδίως με πληροφόρησαν ότι κάποιοι (ποιοί;) αντί να συνδράμουν στην διαφύλαξη της Πολιτισμικής κληρονομιάς και την διόρθωση των όποιων δεδομένων, προέβησαν στο γκρέμισμα του πετρόχτιστου αυλόγυρου και βανδάλισαν την αυλή του σπιτιού του παππού Σωτήρη, μέχρι και (;) την στέρνα. Άσχετα με το όποιο σκεπτικό τους, έχουμε να παρατηρήσουμε τα παρακάτω:
1. Στην Κοινωνία μας υπάρχουν Νόμοι. Και δεν πρέπει να επιτρέπουμε να βγαίνει στο προσκήνιο το ΄΄Έτσι θεωρώ και γουστάρω να ενεργώ και ενεργώ γκρεμίζοντας, χωρίς να νοιάζομαι για λύσεις. Πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι΄΄. Και ακόμα το πολύ σημαντικό: Να μην υπάρχει ακόμα εφαρμογή τιμωρίας σε όσους παρανομούν.
2. Το συμβάν προσωπικά μου έχει προκαλέσει ψυχική οδύνη.
3. Η συγκεκριμένη συνολική ενέργεια είναι σαφέστατα παράνομη.
Στο προαναφερθέν Συμβόλαιο (Αργυρώ Μαυρίδου – Παυλίδου) κατά γράμμα αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι: ΄΄Με την υπ΄ αριθμό 60-2013 απόφαση – απόσπασμα από το πρακτικό της 12-2013 συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Πύδνας – Κολινδρού, ...κλπ κλπ........με σκοπό την επέκταση του Λαογραφικού Μουσείου και την διατήρηση του ΄΄χρώματος΄΄ στο Πολιτιστικό Κέντρο του Κολινδρού, αξιοποιώντας κατά τις Πολιτιστικές ανάγκες του Δήμου, με διατήρηση και αναπαλαίωση του πετρόχτιστου κτίσματος, με τον κήπο και την στέρνα. Η πιο πάνω απόφαση εγκρίθηκε από την Γενική Διεύθυνση Εσωτερικής Λειτουργίας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης, με την 2020/29-04-2013 απόφασή της και επικυρώθηκε με την 3261/29-04-2013 απόφασή της, η οποία αναρτήθηκε στο Διαδίκτυο, κατά τα προβλεπόμενα από την σχετική νομοθεσία......΄΄. Το παρόν συμβόλαιο βρίσκεται φυσικά και στα ΄΄χέρια΄΄ του Δήμου Πύδνας - Κολινδρού.
Το θέμα είναι βέβαια να μην καταστραφεί κάτι. Αν καταστραφεί, ακόμα και αν ξαναγίνει δεν θα είναι το ίδιο. Παρόλα αυτά, θεωρώ σημαντικό να ξαναχτιστεί ο πετρόχτιστος περίβολος, έστω με κάποιες μεταβολές, να αποκατασταθεί η στέρνα και ο κήπος για να διατηρηθεί το χρώμα.
Ακόμα, πρέπει να επισημάνω και να εκφράσω τους φόβους μου και για το ίδιο το σπίτι, γιατί οι πονηροί πάντα καραδοκούν και ενεργούν ιδιοτελώς και δεόντως. Αυτοί οι πονηροί, μερικές φορές φορούν προβιές, ξεγελούν και φαίνονται σαν να εργάζονται για το καλό και το συμφέρον των ανθρώπων και του τόπου.
Κάνω επίκληση στην ύπαρξη και την εφαρμογή των Νόμων. Υπενθυμίζω στους Κολινδρινούς ότι χρειάζεται να μην εφησυχάζονται, αλλά αντίθετα να γρηγορούν και να προστατέψουν και να φροντίσουν τα εναπομείναντα Μνημεία.
Σήμερα Δευτέρα 18 Μαΐου 2015, θα επιχειρήσω να επικοινωνήσω κατ΄ αρχήν με τον Δήμαρχο Πύδνας – Κολινδρού.
Στην συνέχεια έπονται ενέργειες.
Με τιμή
Σωτήρης Μιχ. Τσιλίκας
Διευθυντής του Ψυχιατρικού Τμήματος του Ιπποκρατείου Γενικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης
Διευθυντής του Ψυχιατρικού Τομέα του Ιπποκρατείου