Τετάρτη 8 Οκτωβρίου 2014

"Το φράγμα της Μόρνας" - Γράφει ο Αναστάσιος Π. Τερζής - 22o Μέρος

ΤΟ ΦΡΑΓΜΑ….. ΤΗΣ ΜΟΡΝΑΣ……
ΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΓΕΦΥΡΙ ΤΗΣ ΑΡΓΑΣ!!
22Ο Μέρος
Γράφει ο Α. Π. ΤΕΡΖΗΣ


Η δεύτερη ΕΡΩΤΗΣΗ του κ. Καρπούζα κατετέθη στις 25.06.2008, το πλήρες κείμενο έχει ως εξής:

ΟΝΟΜΑ-ΕΠΩΝΥΜΟ ΒΟΥΛΕΥΤΗ:ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΡΠΟΥΖΑΣ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ: ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ: ΠΙΕΡΙΑ
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ:
Α) ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ, ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ
Β) ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ

ΘΕΜΑ: Επανάληψης της με Αριθ. Πρωτ. 12240/16-5-2008 ερώτησης σχετικά με «προβλήματα αποπεράτωσης φράγματος Μόρνας και υδροδότηση βόρειας Πιερίας»

Από το 1996 κατασκευάζεται στο Νομό Πιερίας το φράγμα της Μόρνας, ένα έργο που, όπως προβλέπεται, θα λύσει το πρόβλημα υδροδότησης της βόρειας Πιερίας.  Στην τελευταία συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου ο Νομάρχης Πιερίας στην ενημέρωσή του αναφέρθηκε σε σειρά παραλείψεων στην υλοποίηση του έργου, κάτι που επιβεβαιώνεται και από πρόσφατη πραγματογνωμοσύνη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ο αγωγός μεταξύ του φράγματος και του διυλιστηρίου σε πολλά σημεία με την πρώτη δοκιμή εκτινάχθηκε.   Ήδη συντάχθηκε νέα μελέτη για την κατασκευή νέου αγωγού μήκους περίπου 5 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 1 εκατ. ευρώ, η οποία δημοπρατήθηκε.  Η αποπεράτωση του έργου προβλέπεται να γίνει σε τρεις μήνες περίπου.  Η κατάσταση αυτή συνεπάγεται καθυστέρηση της αποπεράτωσης, κατασπατάληση του δημοσίου χρήματος και ταλαιπωρία των πολιτών.
Σε απάντηση της ερώτησης του με Αριθ. Πρωτ. 12240/16-5-2008 έλαβα από το Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Γενική Διεύθυνση Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών, Τμήμα Τεχνικών Έργων το με Αριθ. Πρωτ. 36069/5-9-2008 έγγραφο στο οποίο αναφέρεται ότι το «το θιγόμενο θέμα είναι αρμοδιότητας του συνερωτώμενου Υπουργείού ΠΕΧΩΔΕ.
Από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων έλαβα τη με Αριθ. Πρωτ. 915/4-6-2008 απάντηση στην οποία αναφέρεται ότι το έργο δεν ανήκει στην αρμοδιότητα του ΥΠΕΧΩΔΕ αλλά της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.  Επιπλέον επισυνάπτονται στην απάντηση τα υπ’ αριθ.  5334/26-5-2008 και 10824/7-11-2007 σχετικά έγγραφα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και το υπ’ αριθ.  ΓΝ01/1901/26-5-2008 έγγραφο της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Πιερίας για ενημέρωσή μου. 
Από τα συνημμένα έγγραφα αποδεικνύεται το μέγεθος των ατασθαλιών για τις οποίες κανείς δεν ενδιαφέρεται, αφού η απάντηση του ΥΠΕΧΩΔΕ στην ερώτησή μου περιορίζεται σε ένα απλό «για την ενημέρωσή σας».

Ξαναρωτώ και παρακαλώ για συγκεκριμένες απαντήσεις:

1.   Γιατί δεν διατάσσεται έρευνα για διερεύνηση του θέματος, ώστε να καταλογιστούν ευθύνες σε όσους ενέχονται στην υπόθεση και λόγω της επαγγελματικής μου ιδιότητας δηλώνω ότι ευθύνη έχουν ο κατασκευαστής εργολάβος, οι επιβλέποντες συνολικά το έργο και η επιτροπή παραλαβής.
2.   Πότε τελικά προβλέπεται να ολοκληρωθεί συνολικά το έργο και να υδροδοτηθεί η βόρεια Πιερία;
3.   Πόσο έχει στοιχίσει μέχρι σήμερα το έργο;
4.   Γιατί να επιβαρυνθεί ο Έλληνας φορολογούμενος για την επανακατασκευή του κακότεχνου αγωγού επιπλέον 1 εκατ. ευρώ;
5.   Ποιος είναι τελικά αρμόδιος για την εφαρμογή της νομιμότητας και την προστασία του κοινωνικού συνόλου; Σε ποιον πρέπει να απευθυνθώ για την συγκεκριμένη περίπτωση;

Αθήνα, 25/6/2008
                                                                      ΑΝΤΩΝΙΟΣ Ε. ΚΑΡΠΟΥΖΑΣ
                                                                       ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ν. ΠΙΕΡΙΑΣ









 ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ                                 Θεσσαλονίκη, 26.05.2088
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΙΑΣ                                   Αριθμ. Πρωτ.:Δ.Υ.
Δ/ΝΣΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΕΓΓΕΙΩΝ ΒΕΛΤΙΩΣΕΩΝ            Υπόψη κ Γεν. Γραμματέα Π.Κ.Μ.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ: Δ. Φράγκου                                          Ενταύθα
ΤΗΛ. 2310 390240
ΦΑΞ 2310 329295
Ταχ. Δ/νση:Στρωμνίτσης 53 ΤΘ 17022
                     54210 Θεσσαλονίκη
                                                                                
                                                                      

ΘΕΜΑ: Φράγμα «Μόρνας» αγωγός μεταφοράς νερού από το φράγμα στο διυλιστήριο και έργα ορεινής υδρονομίας και δασοτεχνικά έργα στη λεκάνη «Μορνιώτικου                    


ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Σε συνέχεια του ΓΝ 01/1672/12-5-2008 εγγράφου του Νομάρχη Πιερίας (2102/15-05-2008 αρ. πρωτ. Γραφείου Γ.Γ./Π.Κ.Μ.), σας γνωρίζουμε τα παρακάτω:
1.   Μετά την πυρκαγιά (τέλη Αυγούστου 2007) στα Πιέρια και τις έντονες βροχοπτώσεις που ακολούθησαν (στις 02-09-2007) στην ίδια περιοχή, παρουσιάστηκαν τα γνωστά σοβαρά προβλήματα, αρχικά στο φράγμα «Μόρνας» και στον αγωγό μεταφοράς στη συνέχεια.  Τα προβλήματα αυτά μεγενθύνθηκαν εξαιτίας σχεδιαστικών αστοχιών, αλλά και κατασκευαστικών παραλείψεων των υπόψη έργων.
2.   Για την εκτίμηση της όλης κατάστασης συντάχθηκαν:
α) Τεχνική Έκθεση ύστερα από εντολή του Γεν. Γραμ./Π.Κ.Μ. (από τους Δ. Φράγκου και Αρχ. Τσακιστράκη), στις 10-09-2007. 
β) Πραγνατιγνωμοσύνη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (Γ. Μπαλαφούτας και Ανθ. Σπυρίδης) ύστερα από αίτηση του Νομάρχη Πιερίας Απρίλιος 2008.
Οι διαπιστώσεις, οι εκτιμήσεις και τα συμπεράσματα της Τεχνικής Έκθεσης και της Πραγματογνωμοσύνης συμπίπτουν απόλυτα.  Απόλυτα συμπίπτουν και οι προτάσεις που διατυπώνονται σ’αυτές, για την αντιμετώπιση της κατάστασης.
3.   Αρχικά για τη σύνταξη της μελέτης: την κατασκευή του φράγματος και του αγωγού είχαν αναλωθεί 2.280.534,00 € και 1.240.000 € για το διυλιστήριο.
Μετά την πυρκαγιά και τη πλημμύρα αναλώθηκαν 370.000 € για τον καθαρισμό του φράγματος και 278.000 € για εργασίες ανάντη του φράγματος με πιστώσεις από το ΥΠ.ΕΣ.Δ.Α.Α.
Τέλος βρίσκεται σε εξέλιξη εργολαβία 490.000 € για την αποκατάσταση της λειτουργίας του αγωγού προσαγωγής του νερού στο διυλιστήριο, σε πέντε (5) από τα 8,4 χλμ. με χρηματοδότηση από το ΠΕΠ/ΠΚΜ.
Δηλαδή στα υπόψη έργα μέχρι σήμερα έχει επενδυθεί ποσό 4.650.000 € και για το λόγο αυτό επιβάλλεται η αξιοποίησή τους και κρίνεται σκόπιμη η βελτίωση και συμπλήρωσή τους, 
4.   Για τη βελτίωση – συμπλήρωση και αξιοποίηση των κατασκευασμένων έργων, όπως προκύπτει και από τις προτάσεις τόσο της Τεχνικής Έκθεσης όσο και της Πραγματογνωμοσύνης που προαναφέρθηκαν, πρέπει να συνταχθεί μελέτη που θα περιλαμβάνει:
Ø Τα άκρως απαραίτητα έργα ορεινής υδρονομίας και δασοτεχνικά έργα ανάντη του φράγματος.
Ø Τα έργα βελτίωσης – συμπλήρωσης του φράγματος «Μόρνα».
Ø Τα έργα προστασίας και αποκατάστασης της ομαλής λειτουργίας του αγωγού προσαγωγής του νερού στο διυλιστήριο.
Ø Την περιβαλλοντική αδειοδότηση των έργων

Η δαπάνη για τη σύνταξη των πιο πάνω μελετών εκτιμάται ότι είναι της τάξεως των 300.000 €

Κοινοποίηση                                                          Ο συντάξας
1. Αγ, Ωραιοπούλου ΕΔΑ/ΠΚΜ
2. Αρχ, Τσακαστράκη ΔΔ/ΠΚΜ                          ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΦΡΑΓΚΟΥ
                                                        Πολιτικός Μηχανικός με Α Β




(Συνεχίζεται)