Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2014

Ζητούμενο για το ΣΕΒΕ η ενίσχυση της ελληνικής παραγωγής/μεταποίησης, της εξωστρέφειας, της καινοτομίας και της υποκατάστασης

Ευχαριστούμε πάρα πολύ τον αποστολέα του μηνύματος.... ΣΕΒΕ
 Την ανάγκη ενίσχυσης της ελληνικής παραγωγής/μεταποίησης, της εξωστρέφειας, της καινοτομίας και της υποκατάστασης εισαγωγών τόνισε ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) στις συναντήσεις που πραγματοποίησε στην Θεσσαλονίκη με τον Υπουργό και Υφυπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κκ. Νίκο Δένδια και Οδυσσσέα Κωνσταντινόπουλο στο πλαίσιο της επίσκεψής τους για τη ΔΕΘ.
Πιο συγκεκριμένα ο ΣΕΒΕ έθεσε στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΑΝ τα παρακάτω θέματα:


1.Χρηματοδότηση-Ρευστότητα-Μείωση κόστους παραγωγής:
ü         Εξαιτίας της έλλειψης ρευστότητας, υπάρχει σήμερα ένας μεγάλος όγκοςσχολάζουσας παραγωγικής δυναμικότητας στις ελληνικές επιχειρήσεις. Οι ελάχιστες επιχειρήσεις που έχουν τη δυνατότητα να δανειστούν από το εγχώριο τραπεζικό σύστημα καλούνται να πληρώσουν το υψηλότερο κόστος δανεισμού σε όλη την Ευρώπη. Επομένως η μείωση του κόστους χρήματος και η αύξηση των χορηγήσεων προς τις επιχειρήσεις για κεφάλαια κίνησης κρίνονται αναγκαίες.  Στη μείωση κόστους χρήματος θετικά αναμένεται να λειτουργήσει και το ιστορικό χαμηλό του 0,05%, από 0,15% στη μείωση του βασικού επιτοκίου χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα που θα τεθεί σε ισχύ από 10.09.14. Είναι σημαντικό οι τράπεζες να μετακυλήσουν έστω και αυτή τη μικρή μείωση κατά 10 μονάδες βάσης στην πραγματική οικονομία και κυρίως στο υγιές τμήμα αυτής που είναι οι παραγωγικές και εξαγωγικές ΜΜΕ.
ü     Στα παραπάνω προστίθενται ως αντικίνητρα στο εσωτερικό περιβάλλον η υψηλή φορολογία σε όλα τα επίπεδα, το υψηλό ακόμη μη μισθολογικό κόστος, το συνολικό κόστος γραφειοκρατίας και το υψηλό κόστος ενέργειας, τα οποία περιορίζουν ακόμα περισσότερο τους ελάχιστους χρηματοοικονομικούς πόρους και μειώνουν την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων. Πρέπει να μειωθούν με προτεραιότητα στη μείωση αυτών που επιβαρύνουν το κόστος παραγωγής.
ü     Ζητούμενο και μέσα από το νέο ΕΣΠΑ (ΣΕΣ 2014-2020) δεν πρέπει να είναι τόσο η επιδότηση και τα κίνητρα για νέες επενδύσεις και δημιουργία νέων υποδομών, όσο ηενίσχυση της ρευστότητας και των κεφαλαίων κίνησης υφιστάμενων υγιών επιχειρήσεων, με ειδική πρόβλεψη για τις παραγωγικές και εξαγωγικές, ενώ κρίσιμη για την ουσιαστική αξιοποίηση των προγραμμάτων είναι και η αύξηση του ορίουde minimis από 200.000€ σε 500.000€ μέσα από ένα νέο προσωρινό πλαίσιο στήριξης.
ü     Ο ΣΕΒΕ έχει επεξεργαστεί σε συνεργασία με την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος μία τεκμηριωμένη πρόταση, με σκοπό την προχρηματοδότηση κεφαλαίων κίνησηςεξαγωγικών επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, προτείνονται 2 κατηγορίες/επίπεδα προγραμμάτων:
Α. Προχρηματοδότηση Εξαγωγικών επιχειρήσεων με Εγγυοδοσία του Ελληνικού Δημοσίου
Β. Χρηματοδότηση εφοδιαστικής αλυσίδας με Εγγυοδοσία του Ελληνικού Δημοσίου 
ü     Σημαντικές είναι επίσης η χρηματοδότηση και ασφάλιση μέσω ΟΑΕΠ και οι μικροπιστώσεις για τις οποίες επιτακτική είναι πρωτίστως η ανάγκη αλλαγής του θεσμικού πλαισίου με παράλληλη διασφάλιση πόρων από το ΕΠΑΝΕΚ.

2. Στήριξη/ενίσχυση της εξωστρέφειας/Εξειδίκευση ΕΠΑΝΕΚ:
Είναι αναγκαία η διαφοροποίηση των εξαγωγικών μας στόχων, η διασφάλιση προϋποθέσεων εισόδου σε νέες αγορές και ο σχεδιασμός και η ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ προγραμμάτων στοχευμένης στήριξης της προσβασιμότητας ελληνικών προϊόντων σε αγορές στόχους, δηλαδή όχι μόνο τύπου «Εξωστρέφεια-Ανταγωνιστικότητα», αλλά και προγραμμάτων «ομπρέλα», παρέχοντας στις επιχειρήσεις εργαλεία ολοκληρωμένης υποστήριξης για πρόσβαση σε νέες αγορές.  Επίσης η ένταξη δράσεων στο ΕΠΑΝΕΚ γιαολοκληρωμένες υπηρεσίες σε επιχειρήσεις για στήριξη εξαγωγών και κατάρτιση ανθρώπινου δυναμικού μέσα από το πρόγραμμα ΙΤΜ WOLDWIDE CONCEPT: Πιστοποιημένη Κατάρτιση στις Εξαγωγές. Αυτονόητα για το ΣΕΒΕ η ουσιαστική συμμετοχή στο ΕΠΑΝΕΚ των εξειδικευμένων εξαγωγικών φορέων και ο ορισμός του ΕΦΕΠΑΕ ως φορέα διαχείρισης προγραμμάτων του ΕΠΑΝΕΚ.

3. Απαραίτητη η συνεργασία και ο συντονισμός του Enterprise Greece με τον ιδιωτικό τομέα και κυρίως τους  εξειδικευμένους φορείς για την αποτελεσματικότερη στήριξη της εξωστρέφειας 

4. Ενίσχυση έρευνας, τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας (σε συνεργασία με ΓΓΕΤ) για την παραγωγή διεθνώς ανταγωνιστικών προϊόντων. Ο ΣΕΒΕ κατέθεσε το πάγιο αίτημα του Συνδέσμου για επαναφορά της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας όπου ήταν και είναι η ουσιαστική και φυσική της θέση ώστε να εξομαλυνθεί σε  μεγάλο βαθμό η σωστή και αποτελεσματική λειτουργία της Γραμματείας και η αξιοποίηση των αντίστοιχων προγραμμάτων και πόρων προς όφελος της δημιουργίας θέσεων απασχόλησης με όχημα την έρευνα, την τεχνολογία και την καινοτομία. 

5. Βελτίωση και απλούστευση καθεστώστος αδειοδοτήσεων επιχειρήσεων –  Σταθερό, ευέλικτο, απλό και διαφανές επενδυτικό πλαίσιο τύπου Fast Track και για μικρότερες επενδύσεις με ανάθεση όλων των αδειοδοτικών διαδικασιών σε ένα φορέα/αρχή (One Stop Shopώστε να παρακαμφθεί η γραφειοκρατία, η πολυπλοκότητα του νομικού πλαισίου και η αδιαφάνεια, που σήμερα αποθαρρύνουν τους επενδυτές και καθυστερούν σημαντικά την υλοποίηση των έργων – Αντιμετώπιση των καθυστερήσεων στον επενδυτικό νόμο και επανεξέταση κριτηρίων σύμφωνα με τις ιδιαίτερες συνθήκες της κρίσης

6. Απλοποίηση διαδικασιών εξωτερικού εμπορίουείναι θετικές οι εξελίξεις σε σειρά μεταρρυθμίσεων στο πλαίσιο του Οδικού Χάρτη για τη διευκόλυνση του εξωτερικού εμπορίου σε προτελωνειακό και τελωνειακό επίπεδο υπό το συντονισμό του ΥΠΑΑΝ και με τη συνεργασία των συναρμόδιων υπουργείων και του ιδιωτικού τομέα συμπεριλαμβανομένου του ΣΕΒΕ. Πιο πρόσφατες είναι οι αλλαγές που προωθούνται για τις εξαγωγές προϊόντων διττής χρήσης, την καθιέρωση του Εγκεκριμένου Εμπόρου στα μεταποιημένα αγροτικά προϊόντα και τη δυνατότητα ηλεκτρονικής έκδοσης του πιστοποιητικού καταγωγής, που αποτελούσαν χρόνια αιτήματα του ΣΕΒΕ. Σημαντική θεωρεί επίσης ο ΣΕΒΕ την προώθηση της επέκτασης της δυνατότητας εφοδιασμού πλοίων και συγκεκριμένα της εισαγωγής και παράδοσης τροφοεφοδίων, καυσίμων και λιπαντικών που προορίζονται για τον εφοδιασμό των επαγγελματικών πλοίων και στα πλοία που χρειάζεται να επισκευαστούν, μετασκευαστούν ή είναι κατασχεμένα σε ελληνικούς λιμένες και αγκυροβόλια. Πρόκειται για μια δυναμική εξαγωγική αγορά μεταξύ των δέκα κορυφαίων παγκοσμίως, η σημασία της οποίας προσδοκάται ότι θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο τα προσεχή χρόνια, σε μια μάλιστα χώρα ηγέτιδα στον χώρο της ναυτιλίας διεθνώς.

7. Οργάνωση και εντατικοποίηση ελέγχου και εποπτείας της αγοράς για τη διασφάλιση των συμφερόντων των αξιόπιστων ελληνικών επιχειρήσεων, του καταναλωτή, της εθνικής οικονομίας και της απασχόλησης – Τυποποίηση και πιστοποίηση

8. Αναπτυξιακή προοπτική λιμένα Θεσσαλονίκης: λόγω γεωγραφικής θέσης, ο λιμένας Θεσσαλονίκης έχει σημαντικές προοπτικές να καταστεί διαμετακομιστικός σταθμός για τις αγορές της Νοτιοανατολικής αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης. Η Θες/νίκη ως διαμετακομιστικό κέντρο και η απορρόφηση φορτίου 1 εκατ. TEUs μπορεί μακροπρόθεσμα να αποφέρει συνολικό οικονομικό όφελος της τάξης των €1,5 - 2,5 δις, που ισοδυναμεί σε6 - 10% του ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας. Ιδιαίτερα κρίσιμη είναι η ταχύτητα υλοποίησης της αναπτυξιακής κίνησης, στην οποία συμφωνούν όλοι οι παραγωγικοί φορείς της πόλης, καθώς οι επενδύσεις που πραγματοποιούνται σε ανταγωνιστικά λιμάνια της ευρύτερης περιοχής μπορεί να απαξιώσουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της γεωγραφικής θέσης της Θεσσαλονίκης.