Τετάρτη 25 Ιουνίου 2014

Επιστολή Γιώργου Κωνσταντόπουλου στον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

Κατερίνη,  25/06/2014

ΠΡΟΣ: κ. ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ KAI  ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ κ. Ανδρέα Λοβέρδο.

Αξιότιμε  κ. Υπουργέ,



Καταθέτω τις κάτωθι βελτιωτικές προτάσεις, τροποποιήσεις και προσθήκες στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο Eιδικής εκπαίδευσης  όχι μόνο ως βουλευτής αλλά και ως Καθηγητής Αναπτυξιακής και Κοινωνικής Παιδιατρικής του ΑΠΘ και Υφηγητής της Γερμανικής Ακαδημίας Αναπτυξιακής Αποκατάστασης. Προτάσεις που συνυπογράφουν και προτείνουν επίσης Φορείς, το Αναπηρικό και Γονεϊκό Κίνημα και Επιστημονικοί Εξειδικευμένοι στον Αυτισμό  και ειδικές Αναπτυξιακές Διαταραχές,


1.         Άρθρο 6 Φοίτηση /2 α, β, γ, θ, ια / 3 β, ε
Να αφαιρεθεί η παρακάτω φράση, να μην αποτελεί προϋπόθεση για την παροχή Παράλληλης Στήριξης
2,α
 «Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η δυνατότητα του μαθητή να παραμείνει στην τάξη και στο σχολείο χωρίς υποστήριξη για διάστημα ίσο με το μισό του πρωινού ωραρίου.»
Οι δυσκολίες ενός μαθητή με αυτισμό δεν περιορίζονται σε «καθορισμένο ωράριο» για να «εξυπηρετήσει» τη θεσμοθέτηση της περικοπής ωρών της παράλληλης στήριξης.
Να προστεθεί λόγω διάκρισης « και οι διαταραχές αυτιστικού φάσματος»
Εξαίρεση σε αυτό μπορούν να αποτελούν το Νηπιαγωγείο, η Α΄, η Β΄ Γ΄ Δ΄ και Ε΄ τάξη του Δημοτικού εφ’ όσον το ΚΕΔΔΥ έχει απολύτως αιτιολογημένα γνωματεύσει κάτι τέτοιο καθώς και οι αισθητηριακές διαταραχές κώφωσης, όρασης και οι διαταραχές αυτιστικού φάσματος.

Να αφαιρεθεί η φράση «μπορεί να αναπέμψει για επαναξιολόγηση στο ΚΕΔΔΥ σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία»
2,β
«Στη συνέχεια, αποστέλλονται τα δικαιολογητικά από το σχολείο μέσω των αρμοδίων
Διευθύνσεων Εκπαίδευσης στις Περιφερειακές Διευθύνσεις για έγκριση από τον Περιφερειακό Διευθυντή ο οποίος τα ελέγχει και σε περιπτώσεις μεγάλης ανισοκατανομής του αριθμού των γνωματεύσεων ανάμεσα στα ΚΕΔΔΥ της αρμοδιότητάς του μπορεί να αναπέμψει για επαναξιολόγηση στο ΚΕΔΔΥ σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.»
Δεν επιτρέπεται να υποστεί τη διαδικασία επαναξιολόγησης ένας μαθητής με αυτισμό για να εξυπηρετήσει την θεσμοθέτηση της περικοπής της παράλληλης στήριξης. Ο μαθητής με αυτισμό δεν αποτελεί ένα αριθμό στην κατανομή των γνωματεύσεων αλλά ένα έλληνα πολίτη με δικαιώματα στην εκπαίδευση.

Να προστεθεί λόγω διάκρισης
2,γ
Η χορήγηση για ένα έτος παράλληλης στήριξης δεν είναι δεσμευτική για την συνέχειά της εκτός των αισθητηριακών αναπηριών κώφωσης και τύφλωσης και των διαταραχών αυτιστικού φάσματος.

Να αφαιρεθεί η φράση
2,γ
Η παράλληλη στήριξη δύναται να χορηγηθεί είτε για το σύνολο των ωρών διδασκαλίας στην Πρωτοβάθμια, είτε για ένα μέρος αυτής, είτε για συγκεκριμένες ώρες και μαθήματα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Οι δυσκολίες ενός μαθητή με αυτισμό δεν περιορίζονται σε «καθορισμένο ωράριο» για να «εξυπηρετήσει» τη θεσμοθέτηση της περικοπής ωρών της παράλληλης στήριξης.

Να προστεθεί λόγω διάκρισης
2,θ
Όπου υπάρχει ιδρυμένο και λειτουργεί Τ.Ε. δεν χορηγείται παράλληλη στήριξη. Το ίδιο ισχύει και για τις ΣΜΕΕ. Εξαίρεση σε αυτό αποτελούν οι περιπτώσεις των κωφών και τυφλών μαθητών και των διαταραχών αυτιστικού φάσματος.

Να προστεθεί λόγω διάκρισης
2.ια
Η παράλληλη στήριξη χορηγείται μέχρι και την Γ΄ τάξη του Γυμνασίου.
Στις περιπτώσεις κωφών, τυφλών και μαθητών του αυτιστικού φάσματος, χορηγείται και στην μεταγυμνασιακή τυπική εκπαίδευση.

3 Β
 Η υποστήριξη του μαθητή με κάθε αναπηρία για την αυτοεξυπηρέτησή του και σε κάθε περίπτωση όχι για εκπαιδευτικό έργο, μπορεί να υλοποιείται και από βοηθό που εισηγείται και διαθέτει η οικογένεια του μαθητή κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Διευθυντή και του Συλλόγου Διδασκόντων της σχολικής μονάδας. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση στήριξης από σχολικό νοσηλευτή κατόπιν γνωμάτευσης δημόσιου νοσοκομείου.

Να αφαιρεθεί η φράση
«και σε κάθε περίπτωση όχι για εκπαιδευτικό έργο» και να προστεθεί :
Η παράλληλη στήριξη των μαθητών αναπηρία μπορεί επίσης να υλοποιείται και από ειδικό βοηθό που εισηγείται και διαθέτει η οικογένεια του μαθητή, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Διευθυντή της Σχολικής μονάδας και του Συλλόγου Διδασκόντων.

Η υποστήριξη σε μαθητή με αυτισμό από ειδικό βοηθό που διαθέτει η οικογένεια υλοποιείται λόγω της έλλειψης εκπαιδευτικού Π.Σ. από το Υ.ΠΑΙ.Θ. για όλο το σχολικό ωράριο και εκτελεί κατ’ εξοχήν εκπαιδευτικό έργο («διαφοροποίηση» της ύλης όπου χρειάζεται) καθώς και έργο ένταξης στην τάξη και στον προαύλιο χώρο με εφαρμογή τεχνικών & εξειδικευμένων τρόπων μείωσης άγχους που κατά κύριο λόγο ταλαιπωρεί τα άτομα στο αυτιστικό φάσμα και έχει άμεση επίπτωση στην ψυχική και σωματική τους υγεία. Η έλλειψη του θεσμού της Π.Σ. καθοδηγεί τους μαθητές με αυτισμό σύμφωνα με τη μαρτυρία έγκριτων ειδικών στο Αυτιστικό           Φάσμα στη χρήση φαρμακευτικής αγωγής.

Ε) Για κάθε μαθητή με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, το ΕΠΕ σχεδιάζεται από τη διεπιστημονική ομάδα του οικείου ΚΕΔΔΥ ή της ΕΔΕΑΥ, συντάσσεται και υλοποιείται από τον αρμόδιο εκπαιδευτικό Ε.Ε., σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό της τάξης, τον σχολικό Σύμβουλο ΕΕ και τον σύμβουλο ΕΕΠ λαμβάνοντας υπόψη τη Σχεδίαση για Όλους, την Καθολική Σχεδίαση για Μάθηση, τις δυνατότητες των Υποστηρικτικών Τεχνολογιών και τον κατάλληλο μορφότυπο προσβάσιμων διδακτικών βιβλίων. Για τον σχεδιασμό του ΕΠΕ ενημερώνεται και ο γονέας ή ο κηδεμόνας του μαθητή και το ΕΕΠ των ΣΜΕΕ, από το ΚΕΔΔΥ ή την ΕΔΕΑΥ.

Δεν υπάρχουν προσβάσιμα διδακτικά βιβλία για τους μαθητές αυτιστικού φάσματος όπως για άλλες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες κάτι που δυσκολεύει πολύ την εκπαίδευση των μαθητών αυτών.
Για δε τον σχεδιασμό του ΕΠΕ κρίνεται απαραίτητο να ενημερώνεται και ο γονέας ή ο κηδεμόνας του μαθητή και να ζητείται η συμβολή και η έγκριση του για οποιαδήποτε παρέμβαση στο παιδί του, ως διδάκτορα στο αυτιστικό φάσμα, όπως υποστηρίζει ο κορυφαίος καθηγητής Tony Attwood που ήταν κύριος ομιλητής σε επιστημονική διημερίδα της ΕΟΔΑΦ στις 24-25 Μαΐου 2014 στην Αθήνα.

Ο καθηγητής Tony Attwood μας επιβεβαίωσε ότι ο μόνος τρόπος οι πολιτικοί στην Ελλάδα,  να αποκτήσουν «ενσυναίσθηση» των δυσκολιών των ατόμων με αυτισμό και να τα υποστηρίξουν είναι να αποκτήσουν ένα μέλος με αυτισμό στην ευρύτερη οικογένειά τους.
Να είστε σίγουροι ότι αυτό είναι θέμα χρόνου να συμβεί αφού ο αυτισμός χαρακτηρίζεται ως πανδημία.

2.         Άρθρο 7 Θέματα μαθητών με κώφωση, τύφλωση και αυτισμό /4
Σας παραθέτουμε το παρακάτω άρθρο του Ν. 3699/ άρθρο 7 παρ. 4.α., που επιχειρεί το Υ.ΠΑΙ.Θ. να «βελτιώσει».
4. Για τους αυτιστικούς μαθητές με ή χωρίς λόγο, ως επίσημη γλώσσα αναγνωρίζεται η Νέα Ελληνική, η οποία προσλαμβάνεται και εκφέρεται με την προφο¬ρική της μορφή, με τη γραπτή της μορφή ή/και με τη μορφή συμβόλων-εικόνων. Επιθυμητή προϋπόθεση για την τοποθέτηση εκπαιδευτικών και ΕΕΠ στις ειδικές σχολικές μονάδες για τον αυτισμό, επιπλέον των άλλων προσόντων, ορίζεται και η εξειδίκευση και κατάρτιση των εκπαιδευτικών σε τροποποιημένες-υποβοηθούμενες μορφές επικοινωνίας.
Με βάση τους ιδιαίτερους κοινωνικούς περιορισμούς που επιβάλλει ο αυτισμός ως αναπηρία στους μαθητές, η φοίτησή τους στις εκπαιδευτικές δομές μπορεί να γίνεται ως εξής:
α) Οι αυτιστικοί μαθητές υψηλής λειτουργικότητας (σύνδρομο Asperger) μπορούν να φοιτούν στις σχολικές τάξεις του Γενικού Σχολείου υποστηριζόμενοι από τον εκπαιδευτικό της τάξης και κατά περίπτωση, με βάση τη γνωμάτευση του οικείου ΚΕΔΔΥ, με παράλληλη στήριξη από εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής, ο οποίος διαθέτει κατά προτίμηση εξειδίκευση στον αυτισμό.
β) Οι αυτιστικοί μαθητές μέσης και χαμηλής λειτουρ¬γικότητας μπορούν να φοιτούν στα Τμήματα Ένταξης των Γενικών Σχολείων και να παρακολουθούν κοινό και εξειδικευμένο αναλυτικό πρόγραμμα με παράλλη¬λη στήριξη από εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής, ενώ στις σοβαρότερες των περιπτώσεων μπορούν να φοιτούν σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής με κατεύθυνση τον αυτισμό.
γ) Οι παράλληλες στηρίξεις των αυτιστικών μαθητών διακόπτονται μόνο κατόπιν γνωμοδότησης του οικεί¬ου ΚΕΔΔΥ και της γνώμης των γονέων. Η παράλληλη στήριξη των αυτιστικών μαθητών μπορεί επίσης να υλοποιείται και από ειδικό βοηθό που εισηγείται και διαθέτει η οικογένεια του μαθητή, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Διευθυντή της Σχολικής μονάδας και του Συλλόγου Διδασκόντων.
δ) Σε περίπτωση αυτισμού που συνοδεύεται από βαριά νοητική υστέρηση, η φοίτηση των μαθητών εξυπηρε¬τείται από τις δομές που περιγράφονται στο εδάφιο β’ παράγραφος 4 του άρθρου 6 του παρόντος νόμου.
ή
Να αντικατασταθεί η κάτωθι παράγραφος
4.
Η φοίτηση των μαθητών στο φάσμα του αυτισμού στις κατάλληλες σχολικές δομές
ή στο κατάλληλο υποστηρικτικό πλαίσιο του γενικού σχολείου, είναι αποκλειστική αρμοδιότητα του ΚΕΔΔΥ. Σε περίπτωση διαφωνίας με τους γονείς ή τους κηδεμόνες του μαθητή, αποφασίζει η δευτεροβάθμια ΕΔΕΑ, της οποίας η απόφαση είναι οριστική.

Να αντικατασταθεί και να ισχύσει το εδάφιο γ’ της παρ. 2 του άρθρου 4 «Διαγνωστικοί, Αξιολογικοί και Υποστηρικτικοί Φορείς»: «… (γ) Τα ΚΕΔΔΥ έχουν την αποκλειστική και δεσμευτική αρμοδιότητα αναφορικά με την κατάταξη, εγγραφή, μετεγγραφή και φοίτηση στην κατάλληλη σχολική μονάδα, καθώς και για το κατάλληλο πλαίσιο υποστήριξης στο γενικό σχολείο. Όπου υπάρχει διαφωνία με τους γονείς ή κηδεμόνες του μαθητή είτε προσωπική είτε διότι υπάρχει διάσταση μεταξύ της γνωμάτευσης που τελικώς εξεδόθη από το ΚΕΔΔΥ και εκείνης που ενδεχομένως οι γονείς ή οι κηδεμόνες έλαβαν από Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο, υπερισχύει η γνωμάτευση του ΚΕΔΔΥ και οι γονείς ή κηδεμόνες δύνανται να προσφύγουν στη Δευτεροβάθμια ΕΔΕΑ της οποίας η απόφαση είναι οριστική. Μέχρι την έκδοση της απόφασης της δευτεροβάθμιας ΕΔΕΑ, ισχύει η γνωμάτευση του ΚΕΔΔΥ…».

Με γνώμονα το γεγονός ότι η γνώμη των γονέων – συμπαραστατών σχετικά με την εκπαιδευτική αξιολόγηση του παιδιού τους δεν είναι δεσμευτική θα πρέπει να δίδεται στους τελευταίους δυνατότητα να εκφράσουν τις όποιες διαφωνίες τους ενώπιον δευτεροβαθμίου διοικητικού οργάνου σε αρμονία με όσα προβλέπονται στη Διεθνή σύμβαση  του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, άρθρο 24 & βασικές αρχές αυτής.

Να αφαιρεθεί η φράση «της οποίας η απόφαση είναι οριστική».

Σε περίπτωση διαφωνίας με τους γονείς ή τους κηδεμόνες του μαθητή, αποφασίζει η δευτεροβάθμια ΕΔΕΑ, της οποίας η απόφαση είναι οριστική.

Αναφέρεται κατά διάκριση μόνο σε μαθητές με αυτισμό και επιπλέον καμία γνωμάτευση ούτε καν ιατρική (που βασίζεται σε επιστημονικά τεκμηριωμένα αποτελέσματα εξετάσεων και όχι σε ολιγόλεπτες εκτιμήσεις επιτροπών χωρίς εξειδίκευση στον αυτισμό) για κανένα πολίτη σε δημοκρατικό καθεστώς δε μπορεί να θεωρηθεί «οριστική» και να τον υποχρεώσει ή να τον δεσμεύσει με οποιοδήποτε τρόπο να την ακολουθήσει.




Με ιδιαίτερη εκτίμηση

                                                                       
Καθηγητής Δρ. Γιώργος Κωνσταντόπουλος
Βουλευτής Πιερίας.