Δευτέρα 7 Μαΐου 2018

Διαφορικό. Μπλοκέ ή ελεύθερο;

Τι κάνει και γιατί χρειάζεται το διαφορικό; Ποιος είναι ο ρόλος του διαφορικού σε ένα αυτοκίνητο και γιατί τα μπλοκέ διαφορικά είναι καλύτερα από τα ελεύθερα, τα οποία συναντώνται στα περισσότερα αυτοκίνητα;


Ας μπούμε κατευθείαν στο ψητό. Τι κάνει και γιατί χρειάζεται το διαφορικό; Υπάρχουν, λοιπόν, δύο λόγοι που είναι απαραίτητο το διαφορικό σε ένα αυτοκίνητο. Ο πρώτος είναι γιατί χρειαζόμαστε μια τελική μείωση του ρυθμού περιστροφής του άξονα της μετάδοσης επιπλέον του κιβωτίου ταχυτήτων, προκειμένου να πολλαπλασιαστεί περαιτέρω η ροπή στρέψης που πηγαίνει τελικά στους τροχούς του οχήματος. Τώρα, το γιατί θέλουμε να πολλαπλασιαστεί η ροπή και άλλο, έχει να κάνει με το θεμελιώδες μειονέκτημα όλων των θερμικών κινητήρων που δεν είναι άλλο από την χαμηλή παραγωγή ροπής στρέψεως, τουλάχιστον στις πολύ χαμηλές στροφές.


Ο δεύτερος λόγος που το χρειαζόμαστε, είναι γιατί πρέπει να υπάρχει ανάλογα με τις συνθήκες διαφορετική ταχύτητα περιστροφής των τροχών που παραλαμβάνουν την ισχύ, για παράδειγμα σε μια στροφή. Ο τρόπος που γίνεται αυτή η «μοιρασιά» της ταχύτητας περιστροφής μεταξύ των τροχών, επί της ουσίας διαχωρίζει και τα διαφορικά σε 2 κατηγορίες. Τα ελεύθερα διαφορικά και τα ελεγχόμενα.

Ξέρετε ότι;
Αν και τα ηλεκτροκίνητα οχήματα διαθέτουν διαφορικό επίσης, όπως αυτά με κινητήρα εσωτερικής καύσης, εντούτοις λόγω υψηλής παραγωγής ροπής εγγενώς από τις 0 στροφές, δεν διαθέτουν κιβώτιο ταχυτήτων με την κλασική έννοια αλλά έναν απλό μονοβάθμιο μειωτήρα.