«ΧΑΤΖΟΓΛΕΙΟ
ΣΧΟΛΕΙΟ » ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ
ΠΙΕΡΙΑΣ:
ΕΝΑΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ , ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟΣ,
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ
Σοφία Μαυρίδου, Αντιπεριφερειάρχης Πιερίας:«Πολιτισμός και παιδεία πυλώνες ανάπτυξης
μιας περιοχής»
Η Περιφερειακή Ενότητα Πιερίας για την επαναχρησιμοποίηση του κτίριου "Χατζόγλειο Σχολείο"
ιδιοκτησίας της, με το βέλτιστο τρόπο και τις επιταγές της κείμενης
νομοθεσίας και έχοντας ολοκληρώσει με
μεγάλη επιτυχία τη διενέργεια ανοικτού Αρχιτεκτονικού
Διαγωνισμού Ιδεών, δεδομένου ότι το κτίριο αυτό αποτελεί αξιόλογο τεχνικό
έργο και η ευρύτερη κοινωνική, αρχιτεκτονική, πολεοδομική, συμβολική και
περιβαλλοντική σημασία του, καθώς και η λειτουργία του, o όγκος του, η θέση του
και η χρήση του, έχουν σημαντική επίδραση στην ποιότητα ζωής των κατοίκων της
ΠΕ Πιερίας αλλά και στην ευρύτερη εικόνα του δημόσιου χώρου στην πόλη της
Κατερίνης, προχωρά στη σύνταξη φακέλου δημόσιας σύμβασης για την προκήρυξη
της μελέτης εφαρμογής, έχοντας ως
κεντρική ιδέα της προμελέτης την πρόταση που βραβεύθηκε με το Β΄ Βραβείο στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό με τίτλο «ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΙΔΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ - ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΗ
«ΧΑΤΖΟΓΛΕΙΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ» ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ ΠΕ ΠΙΕΡΙΑΣ» των αρχιτεκτόνων
μηχανικών ΧΑΤΖΗΕΥΓΕΝΙΑΔΟΥ ΑΝΝΑ και ΛΑΥΡΕΝΤΑΚΗ
ΖΩΗ, οι οποίες ανταποκρίθηκαν με ιδιαίτερα αξιόλογες
ιδέες στο τρόπο ανάδειξης διαχείρισης
του κελύφους, καθώς και στην επίλυση της λειτουργίας των επιμέρους ξεχωριστών
λειτουργιών που συνυπάρχουν σε διαφορετικές ώρες της ημέρας στο ίδιο κέλυφος
και γενικώς ανταποκρίθηκαν με τον καλύτερο τρόπο στις απαιτήσεις του Αγωνοθέτη.
Αντικείμενο του διαγωνισμού ήταν η επανάχρηση
του κτιρίου στις ανάγκες ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού – επιμορφωτικού -
πολιτιστικού - κοινωνικού πολυχώρου.
Σκοπός του κτιρίου είναι να φιλοξενήσει χρήσεις συνυφασμένες με την εκπαίδευση,
την επιμόρφωση, που θα προάγουν τον πολιτισμό, την παιδεία και την κοινωνική
επαφή όλων των ηλικιών. Παρακάτω παραθέτουμε απόσπασμα από την Τεχνική Έκθεση
και απόψεις του κτιρίου, από την βραβευμένη
πρόταση στην οποία θα βασιστεί η
Ανακαίνιση του κτιρίου:
Τεχνική
Έκθεση
ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ
- ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΗ ‘ΧΑΤΖΟΓΛΕΙΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ’
-
ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ Π.Ε. ΠΙΕΡΙΑΣ
ΧΑΤΖΗΕΥΓΕΝΙΑΔΟΥ
ΑΝΝΑ - ΛΑΥΡΕΝΤΑΚΗ ΖΩΗ
Β΄ΒΡΑΒΕΙΟ
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΙΔΕΩΝ
Αντικείμενο
της παρούσας πρότασης είναι η αναδιαμόρφωση του τετραώροφου, γωνιακού
κτίσματος, τοποθετημένου κεντρικά στην πόλη της Κατερίνης, στην συμβολή των
οδών Ειρήνης και Εφέσου.
Γνωστό ως
«Χατζόγλειο Σχολείο», το κτίριο αυτό αποτελεί ορόσημο της νεώτερης τοπικής ιστορίας, καθώς συνδέεται δυναμικά με
το πλήθος των εξελίξεων που σημειώθηκαν στο διάστημα του τελευταίου αιώνα, σε
ότι αφορά την κοινωνία, την οικονομία και τον πολιτισμό αυτής της πόλης,
διαμορφώνοντας τον σύγχρονο χαρακτήρα της.
Με
καταγωγή Καπναποθήκης, παραπέμπει άμεσα σε μια - όχι τόσο μακρινή - εποχή ακμής
της Κατερίνης που χάρη στην παραγωγή και την εμπορία καπνού, γνώρισε την
οικονομική άνθιση και συνάμα την κοινωνική πρόοδο και την πολιτισμική
αναβάθμιση.
Ακμή,
παρακμή και εγκατάλειψη, διαδέχονται η μια την άλλη αφήνοντας το στίγμα τους
στον χώρο του εν λόγω κτιρίου που στην διάρκεια του πρόσφατου παρελθόντος έχει
δεχτεί πολλές μεταβολές και τροποποιήσεις τόσο στο κέλυφος όσο και στην
λειτουργία του. Η τελική του μορφή είναι προϊόν διαδοχικών επεμβάσεων και
επεκτάσεων - φάσεων που έχουν καταγραφεί στις ποικίλες χωρικές ποιότητες που
ενσωματώνει.
Κτίριο
φορτωμένο με μνήμες, δεμένο με την σύγχρονη ιστορία της πόλης και της τοπικής
κοινωνίας.
Η κλίμακα
του, η θέση που καταλαμβάνει στον χώρο, ο αυστηρός ρυθμός και το επιβλητικό
ύφος του, το διαφοροποιούν από το υπόλοιπο αστικό περιβάλλον του και το
καθιστούν ένα τοπόσημο της Κατερίνης,
ένα κτίριο που διαθέτει τα προσόντα για να αναφέρεται και να προσφέρεται στο
σύνολο της πόλης.
Στόχος της παρέμβασης μας είναι
η αποκατάσταση του ιστορικού νοήματος και η ανάδειξη της ξεχωριστής ταυτότητας του ‘Χατζόγλειου
Σχολείου’.
Στα πλαίσια
της Ανακαίνισης και Επανάχρησης του κτιρίου, η πρόταση μας επιδιώκει να
διατηρήσει και να εντείνει τα στοιχεία
που το ανάγουν σε ορόσημο / τοπόσημο για την πόλη της
Κατερίνης. Να εκμεταλλευτεί σχέσεις και ποιότητες που το κτίριο ήδη
διαθέτει, καθιστώντας σαφή τον δημόσιο χαρακτήρα του, με σκοπό την δημιουργία
ενός ζωντανού σημείου αναφοράς μέσα στον αστικό
ιστό, ενός πόλου έλξης που θα προβάλλει την
τοπική πολιτιστική κληρονομιά, επιτρέποντας επιλεκτικά την ανάδυση της
μνήμης του παρελθόντος.
Συγχρόνως, η παρούσα πρόταση στοχεύει στην
προσαρμογή του κτιρίου στις σημερινές συνθήκες και ανάγκες, μέσω της
αισθητικής, λειτουργικής και ενεργειακής του αναβάθμισης.
Σκοπός της
είναι να προσφέρει στην πόλη ένα σύγχρονο κέντρο πολιτισμού, ανοιχτό στην
κοινωνία και φιλικό προς τον πολίτη και το περιβάλλον. Ένα
κτίριο αισθητικά άρτιο, λειτουργικά οργανωμένο και συνάμα στέρεο, ανθεκτικό και
οικονομικό που όχι μόνο δεν επιβαρύνει το περιβάλλον της πόλης, αλλά το
βελτιώνει, το κοσμεί και το αναβαθμίζει, παράγοντας το ίδιο ενέργεια.
Σήμερα, ο χώρος του ‘Χατζόγλειου Σχολείου’ καλείται να φιλοξενήσει νέες χρήσεις, συνυφασμένες με
την εκπαίδευση, την επιμόρφωση, την ενημέρωση και τον πολιτισμό. Να μετατραπεί
σε ένα κοινωνικό - πολιτιστικό πολυχώρο, προάγοντας δραστηριότητες που αφορούν
την αναψυχή και την επαφή διαφορετικών κοινωνικών και ηλικιακών ομάδων.
Συγκεκριμένα, οι λειτουργικές ενότητες που οφείλει να
στεγάσει στα τέσσερα βασικά του επίπεδα
- συνολικού εμβαδού 2.767 τμ - είναι οι εξής:
-
Ισόγειο:
Α. Κέντρο Πληροφόρησης
της Π.Ε. Πιερίας με μικρή αίθουσα διαλέξεων και προβολών
Β. ΚΑΠΗ
-
1ος όροφος:
Γ. ΚΕΔΔΥ - Κέντρο Διάγνωσης
Διαφοροδιάγνωσης και Υποστήριξης
Δ. Γραφεία Σχολικών
Συμβούλων
-
2ος όροφος:
Ε.Α’ Γραφειακοί
χώροι Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Ε.Β’ Γραφειακοί
χώροι Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
-
3ος όροφος:
Ζ. Αίθουσα πολλαπλών
χρήσεων , σε συνδυασμό με Χώρο Υποδοχής - Φουαγιέ (που θα
περιλάβει υπηρεσίες
όπως γραμματειακή υποστήριξη ενώ θα μπορεί να λειτουργεί
παράλληλα ως
εκθεσιακός χώρος) και Κυλικείο
Η ένταξη των ανωτέρω χρήσεων στο κτίριο, οι οποίες
συνιστούν σαφώς διακριτές - αυτόνομες
Χωρικές Ενότητες, στα πλαίσια μιας ενιαίας αντιμετώπισης της σύνθεσης. Η
προσπάθεια διατήρησης της συνοχής και του ρυθμού
του χώρου και των επιφανειών του (τόσο των εξωτερικών όσο και των εσωτερικών)
συνδυάζεται με την επιδίωξη χωρικής απόδοσης του ιδιαίτερου ύφους που
αντιστοιχεί σε κάθε νέα λειτουργία που πρόκειται να ενταχθεί στο κτίριο.