Τετάρτη 20 Απριλίου 2016

Γράφει ο Λεωνίδας Κουμάκης Ραγδαίες αλλαγές στην Ελληνική αγορά λιανικής/χονδρικής την περίοδο 2015-2016

Η οικονομική κρίση της τελευταίας εξαετίας σαρώνει την Ελληνική αγορά χονδρικής / λιανικής με τις μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων να βρίσκονται στο επίκεντρο καταιγιστικών αλλαγών που κυριολεκτικά
ανατρέπουν τον μέχρι σήμερα γνωστό χάρτη της Ελληνικής αγοράς.
Η τελευταία κατάταξη των 10 κορυφαίων αλυσίδων λιανικής / χονδρικής της χώρας μας αναφέρεται στο αναλυτικό άρθρο μας 30ηςΝοεμβρίου 2014 με τίτλο «Top-10 αλυσίδες λιανικής / χονδρικής το 2013/2014» με την κατάσταση τότε να διαμορφώνεται, με βάση τους δημοσιευμένους ισολογισμούς 31/12/2013, ως εξής:
  • Ο Όμιλος Μαρινόπουλος με εκτιμώμενο (και όχι δημοσιευμένο) κύκλο εργασιών της τάξεως των 2 δις παρέμενε στην πρώτη θέση της Ελληνικής αγοράς με την λειτουργία 888 καταστημάτων εντός Ελλάδος και 61 καταστημάτων εκτός Ελλάδος (22 Βουλγαρία, 19 Αλβανία, Κύπρο, 2 Σκόπια). Οι τριγμοί όμως στο τεράστιο οικοδόμημα των 15.000 (τότε) εργαζομένων και περισσότερων από 3.000 προμηθευτών άρχισαν να διακρίνονται ήδη από την «παράληψη» δημοσίευσης ισολογισμών τα έτη 2012, 2013 και 2014. Η αργή αλλά σταθερή επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής των προμηθευτών της αλυσίδας που ακολούθησε, οδήγησε σταδιακά σε σημαντικές ελλείψεις τροφοδοσίας των εκατοντάδων καταστημάτων του δικτύου και σε σημαντικές αποφάσεις για το μέλλον της αλυσίδας.
  • Η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος του πολυεθνικού Ομίλου Delhaize με έδρα το Βέλγιο, κύκλο εργασιών 1,7 δις Ευρώ (ισολογισμός 31/12/2013) και λειτουργία 308 καταστημάτων με 10.958 εργαζομένους βρισκόταν στην δεύτερη θέση της Ελληνικής αγοράς διεκδικώντας την πρώτη θέση με πολύ σοβαρές αξιώσεις.
  • Η Ελληνική θυγατρική του Γερμανικού Ομίλου Lidl & Schwarz (Lidl Ελλάς) ήταν σταθεροποιημένη στην τρίτη θέση της Ελληνικής αγοράς, με σταθερό αριθμό καταστημάτων (221 καταστήματα), κύκλο εργασιών 1,5 δις Ευρώ και 4.000 περίπου εργαζόμενους.
  • Στην τέταρτη θέση της Ελληνικής αγοράς βρισκόταν η συγκεντρωμένη τότε στα γεωγραφικά όρια της ευρύτερης περιφέρειας της πρωτεύουσας αλυσίδα καταστημάτων Σκλαβενίτης με κύκλο εργασιών 1,2 περίπου δις Ευρώ, 7.500 εργαζόμενους και λειτουργία 110 καταστημάτων. Στις 26 Μαρτίου 2015, στο άρθρο μας με τίτλο «Σκλαβενίτης: Στην κορυφή της Ελληνικής αγοράς το 2016» είχαμε προβλέψει πρωτιά του Σκλαβενίτη το τρέχον έτος 2016 συνυπολογίζοντας την  τότε ανακοινωθείσα συμφωνία με τον Βερόπουλο, η οποία όμως ναυάγησε πέντε μήνες μετά την επίσημη ανακοίνωση της, αλλά μη υπολογίζοντας καθόλου την συμφωνία συνεργασίας με τον Όμιλο Μαρινόπουλο για τα καταστήματα μεγάλης επιφάνειας (και μεγάλου τζίρου) που προέκυψε πολύ αργότερα.
  • Στην πέμπτη θέση της Ελληνικής αγοράς βρισκόταν η αλυσίδα καταστημάτων Βερόπουλος με συνολικό αριθμό 241 καταστημάτων, 6.500 εργαζόμενους και κύκλο εργασιών 816,7 εκατομμυρίων Ευρώ εκ των οποίων 722 εκ. Ευρώ στην Ελλάδα και τα υπόλοιπα στα Βαλκάνια (Σκόπια και Σερβία με 16 καταστήματα).
  • Στην έκτη θέση της Ελληνικής αγοράς βρισκόταν το «φαινόμενο της Βόρειας Ελλάδας», δηλαδή η αλυσίδα καταστημάτων Μασούτηςμε 253 καταστήματα, 6.253 εργαζόμενους και κύκλο εργασιών 738,9 εκ. Ευρώ.
  • Την έβδομη θέση της Ελληνικής αγοράς κατελάμβανε ο Όμιλος Παντελιάδη (61 καταστήματα λιανικής My Market και 46 καταστήματα χονδρικής METRO C&C), με 4.300 εργαζόμενους και κύκλο εργασιών 700 εκατομμυρίων Ευρώ.
  • Την όγδοη θέση της Ελληνικής αγοράς κατελάμβανε η αλυσίδα καταστημάτων Γαλαξίας (ο μεγαλύτερος μέτοχος της αλυσίδας είναι οι ίδιοι οι εργαζόμενοι σε αυτήν) με 139 συνολικά καταστήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα, 3.800 εργαζόμενους και κύκλο εργασιών 432,8 εκ. Ευρώ (ισολογισμός 31/12/2013).
  • Η θυγατρική του μεγάλου Γερμανικού Ομίλου Metro στην Ελλάδα, η «Μakro C&C Ελλάς», βρισκόταν στην ένατη θέση της κατάταξης με 9 πολύ μεγάλα καταστήματα, κύκλο εργασιών 240 εκατομμυρίων Ευρώ, απασχολώντας 1.000 περίπου εργαζόμενους.
  • Τέλος στην δέκατη θέση των κορυφαίων αλυσίδων της Ελληνικής αγοράς ήταν η αλυσίδα ΜΑRΚΕΤ ΙΝ με 137 μικρά κυρίως καταστήματα, 000 εργαζόμενους και κύκλο εργασιών 167,4 εκατομμυρίων Ευρώ.
Η παραπάνω συνοπτική εικόνα η οποία διαμορφώθηκε σταδιακά κατά την διάρκεια τουλάχιστον δεκαπέντε χρόνων, άλλαξε ριζικά με ραγδαίους ρυθμούς μέσα σε δεκαπέντε περίπου μήνες υπό την πίεση της συνεχούς συρρίκνωσης της Ελληνικής αγοράς, η οποία μεταξύ των ετών 2008 και 2015 έχασε το 25% περίπου του συνολικού κύκλου των εργασιών της εξ αιτίας της οικονομικής κρίσης!


Διαβάστε τη συνέχεια εδώ