Ερώτηση από αναγνώστη:
“Θα ήθελα, εφόσον είναι εφικτό, να πληροφορηθώ σχετικά με ένα θέμα το οποίο αν θυμάμαι καλά έχετε θίξει στο παρελθόν. Συγκεκριμένα, μήπως μπορείτε να με ενημερώσετε για την
κατάσταση στην οποία στις εκλογές (στο αποτέλεσμα) τα λευκά ή η αποχή φτάνουν στο ποσοστό του 51%; Υπάρχει διαφορά μεταξύ των δύο ή το αποτέλεσμα είναι το ίδιο; Έψαξα στο διαδίκτυο για την πληροφορία αλλά δεν με έπεισε κάποιο άρθρο ως προς την εγκυρότητά του και ειδικά με την τελευταία αλλαγή εκλογικού νόμου η ανάζητηση γίνεται περίπλοκη χωρίς λόγο. Εάν έχετε και τον αριθμό του ΦΕΚ ή μια απλή παραπομπή σε κάποιο άρθρο σας θα ήταν ιδανικό.”
κατάσταση στην οποία στις εκλογές (στο αποτέλεσμα) τα λευκά ή η αποχή φτάνουν στο ποσοστό του 51%; Υπάρχει διαφορά μεταξύ των δύο ή το αποτέλεσμα είναι το ίδιο; Έψαξα στο διαδίκτυο για την πληροφορία αλλά δεν με έπεισε κάποιο άρθρο ως προς την εγκυρότητά του και ειδικά με την τελευταία αλλαγή εκλογικού νόμου η ανάζητηση γίνεται περίπλοκη χωρίς λόγο. Εάν έχετε και τον αριθμό του ΦΕΚ ή μια απλή παραπομπή σε κάποιο άρθρο σας θα ήταν ιδανικό.”
Απάντηση ιστολογίου:
Οι βουλευτικές εκλογές διεξάγονται για την ανάδειξη των αντιπροσώπων του έθνους των 10 εκατομμύριων Ελλήνων
Σύνταγμα, Άρθρο 51: Ο αριθμός των βουλευτών ορίζεται με νόμο, δεν μπορεί όμως να είναι μικρότερος από διακόσιους ούτε μεγαλύτερος από τριακόσιους./ Οι βουλευτές αντιπροσωπεύουν το Έθνος./ Οι βουλευτές εκλέγονται με άμεση, καθολική και μυστική ψηφοφορία από τους πολίτες που έχουν εκλογικό δικαίωμα, όπως νόμος ορίζει. Ο νόμος δεν μπορεί να περιορίσει το εκλογικό δικαίωμα παρά μόνο αν δεν έχει συμπληρωθεί κατώτατο όριο ηλικίας ή για ανικανότητα δικαιοπραξίας ή ως συνέπεια αμετάκλητης ποινικής καταδίκης για ορισμένα εγκλήματα.
Βάσει του εκλογικού νόμου (ΠΔ26/2012), οι αντιπρόσωποι είναι 300 και για την επιλογή τους λαμβάνονται υπόψη μόνο τα έγκυρα ψηφοδέλτια. ΔΕΙΤΕ:
ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 26 (ΦΕΚ A 57/2012) Κωδικοποίηση σ’ ενιαίο κείμενο των διατάξεων της νομοθεσίας για την εκλογή βουλευτών
Άρθρο 99
(Άρθρο 99 Π.Δ. 96/2007
και άρθρα 1 και 4 εδ. α ν.3636/2008) Συμμετοχή στην κατανομή εδρών – Καθορισμός των εδρών κάθε εκλογικού σχηματισμού στην επικράτεια : 1. Στην κατανομή των εδρών των εκλογικών περιφερειών, καθώς και των εδρών επικρατείας συμμετέχουν οι συνδυασμοί κομμάτων, οι συνδυασμοί συνασπισμών κομμάτων, οι συνδυασμοί ανεξαρτήτων, καθώς και οι μεμονωμένοι υποψήφιοι που συγκεντρώνουν στην επικράτεια ποσοστό εγκύρων ψηφοδελτίων τουλάχιστον ίσο με το τρία τοις εκατό (3%) του συνόλου των εγκύρων ψηφοδελτίων που έλαβαν στην επικράτεια όλοι οι εκλογικοί σχηματισμοί./ 2. Για τον καθορισμό των εδρών που δικαιούται κάθε εκλογικός σχηματισμός, το σύνολο των ψήφων που συγκέντρωσε στην Επικράτεια πολλαπλασιάζεται με τον αριθμό 250. Το γινόμενο τους διαιρείται με το άθροισμα των έγκυρων ψηφοδελτίων που συγκέντρωσαν στην Επικράτεια όσοι σχηματισμοί συμμετέχουν στην κατανομή των εδρών, σύμφωνα με τις διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου. Οι έδρες που δικαιούται κάθε σχηματισμός στην Επικράτεια είναι το ακέραιο μέρος του πηλίκου της διαίρεσης.
Άρθρο 100
(Άρθρο 100 Π.Δ. 96/2007
και άρθρα 2 και 4 εδ. α ν.3636/2008) Κατανομή εδρών επικρατείας –
Κατανομή των 238 εδρών στις εκλογικές περιφέρειες : 4. Για την κατανομή των εδρών σε κάθε εκλογική περιφέρεια ως εκλογικό μέτρο λαμβάνεται το ακέραιο μέρος του πηλίκου που προκύπτει από τηδιαίρεση του συνόλου των εγκύρων ψηφοδελτίων που έλαβαν μέρος στις εκλογές, ανεξάρτητα από τη συμμετοχή τους στην κατανομή της παρ. 1 του άρθρου 99, δια του αριθμού των εδρών της. Για τον καθορισμό των εδρών που δικαιούται κάθε εκλογικός σχηματισμός σε κάθε εκλογική περιφέρεια διαιρείται το σύνολο των εγκύρων ψηφοδελτίων, που έλαβε στην περιφέρεια ο εν λόγω σχηματισμός, δια του εκλογικού μέτρου. Οι έδρες του στην εκλογική περιφέρεια είναι το ακέραιο μέρος του πηλίκου της παραπάνω διαίρεσης.
ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΑΠΟΧΗΣ
Βάσει του συντάγματος, η ψήφος είναι υποχρεωτική, και βάσει του εκλογικού νόμου, για την η άσκηση του εκλογικού δικαιώματος / καθήκοντος, οι εκλογείς πρέπει να προσέρχονται αυτοπροσώπως στα καταστήματα της ψηφοφορίας που βρίσκονται στην επικράτεια. Επιστολική ψήφο ή ψήφο με άλλο μέσο δεν επιτρέπεται. Σχετική ανάρτηση:Γιατί το εκλογικό σώμα είναι μεγαλύτερο από το νόμιμο (ενήλικο) πληθυσμό της χώρας ;
Σύνταγμα Άρθρο 51: 5. Η άσκηση του εκλογικού δικαιώματος είναι υποχρεωτική. / 4.Νόμος που ψηφίζεται με την πλειοψηφία των δύο τρίτων του όλου αριθμού των βουλευτών μπορεί να ορίζει τα σχετικά με την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος από τους εκλογείς που βρίσκονται έξω από την Επικράτεια. Ως προς τους εκλογείς αυτούς η αρχή της ταυτόχρονης διενέργειας των εκλογών δεν κωλύει την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος με επιστολική ψήφο ή άλλο πρόσφορο μέσο, εφόσον η καταμέτρηση και η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων διενεργείται όποτε αυτό γίνεται και σε ολόκληρη την Επικράτεια. (τέτοιος νόμος δεν ψηφίστηκε ποτέ από την ελληνική βουλή)
ΠΔ 26/2012
Άρθρο 52
(Άρθρο 52 Π.Δ. 96/2007) Καταστήματα ψηφοφορίας 1. Για κάθε εκλογικό τμήμα ορίζεται ιδιαίτερο κατάστημα ψηφοφορίας. / 2. Ως καταστήματα ψηφοφορίας χρησιμοποιούνται κτίρια που κατέχονται από το δημόσιο, οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, δημόσιες επιχειρήσεις και γενικά δημόσιους οργανισμούς κι αν δεν φτάνουν αυτά, κατάλληλα ιδιωτικά οικήματα ή δημόσια κέντρα, που παραχωρούνται οικειο− θελώς από τους δικαιούχους, σύμφωνα με τις διατάξεις της επόμενης παραγράφου. / 3. Ο Αντιπεριφερειάρχης της περιφερειακής ενότητας της έδρας κάθε νομού …
Άρθρο 82
(Άρθρο 82 Π.Δ. 96/2007 και άρθρο 29 παρ.5 ν. 3731/2008)
Προσέλευση ψηφοφόρων και αναγνώριση της ταυτότητας αυτών 1. Οι εκλογείς προσέρχονται στο κατάστημα της ψηφοφορίας και παρουσιάζονται στην εφορευτική επιτροπή….
Συνεπώς, επειδή η ψήφος είναι υποχρεωτική, πάει να πει ότι η αποχή αποτελεί ανυπακοή στο σύνταγμα και τίποτα άλλο. Η σχετική συμπεριφορά μάλιστα, μπορεί και να τιμωρηθεί σε περίπτωση που είναι αδικαιολόγητη.
Άρθρο 117
(Άρθρο 117 Π.Δ. 96/2007
και άρθρο 29 παρ.12 ν.3731/2008) Ειδικά εκλογικά αδικήματα εκλογέων 1. Ο εκλογέας που αδικαιολόγητα δεν ασκεί το δικαίωμα του εκλέγειν, τιμωρείται με φυλάκιση από ένα μήνα μέχρι ένα έτος. Το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει και τις στερήσεις των αξιωμάτων και θέσεων, που προβλέπονται στο άρθρο 63 του Ποινικού Κώδικα, από ένα μέχρι τρία χρόνια.
ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΛΕΥΚΩΝ ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΩΝ :
Βάσει του εκλογικού νόμου, τα ψηφοδέλτια είναι μόνο έντυπα και όποιο άλλο υποτιθέμενο ψηφοδέλτιο βρεθεί στην κάλπη, είναι ΑΚΥΡΟ. Εξαίρεση αποτελεί το ΕΠΙΚΥΡΩΜΕΝΟ μην έντυπο ψηφοδέλτιο στο οποίο ο εκλογέας συμπλήρωσε με το χέρι του το όνομα του υποψηφίου που επιθυμεί (αυτό γίνεται σε έκτακτες περιπτώσεις όταν σε κάποιο εκλογικό τμήμα δεν υπάρχουν όλα τα έντυπα ψηφοδέλτια)
α) ΠΔ 26/2012 ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ ́ Ψηφοδέλτια − Γενικές διατάξεις
Άρθρο 70 (Άρθρο 70 Π.Δ. 96/2007) Μορφή ψηφοδελτίων : 3. Τα ψηφοδέλτια είναι μόνο έντυπα. Όποιο ψηφοδέλτιο δεν είναι έντυπο, έστω και μερικά, είναι άκυρο. Τα τυπογραφικά στοιχεία στα ψηφοδέλτια πρέπει να είναι μελανής απόχρωσης.
Άρθρο 83 (Άρθρο 83 Π.Δ. 96/2007) Τρόπος ψηφοφορίας : 1. Σε κάθε εκλογέα η εφορευτική επιτροπή δίνει ένα φάκελο με ειδικό γνώρισμα μονογραφημένο από τον αντιπρόσωπο της δικαστικής αρχής ….., καθώς και πλήρη σειρά έντυπων ψηφοδελτίων όλων των συνδυασμών και μεμονωμένων υποψηφίων.
Πώς ψηφίζουμε : Οι εκλογείς προσέρχονται στο κατάστημα της ψηφοφορίας και παρουσιάζονται στην εφορευτική επιτροπή, η οποία αναγνωρίζει την ταυτότητά τους και επαληθεύει την εγγραφή τους στον εκλογικό κατάλογο. …… Σε κάθε εκλογέα η εφορευτική επιτροπή δίνει ένα φάκελο …., καθώς και πλήρη σειρά έντυπων ψηφοδελτίων όλων των συνδυασμών και υποψηφίων.
Τι είναι τα λεύκα ψηφοδέλτια, πότε και γιατί δίνονται στους εκλογείς και πως επικυρώνονται, μπορείτε να το μάθετε από το άρθρο 74 το ίδιου ΠΔ 26/2012. Σχετική ανάρτηση: ΒΟΥΛΕΥΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ 2012: ΕΓΚΥΡΕΣ Ή ΑΚΥΡΕΣ ; (2)
(Όποιος δεν θέλει να παραβιάσει το σύνταγμα αλλά δεν θέλει και να ψηφίσει, μπορεί απλά να ρίξει στην κάλπη το φάκελο χωρίς κανένα ψηφοδέλτιο μέσα.)
ΠΩΣ ΕΠΗΡΕΑΖΟΝΤΑΙ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ ΟΤΑΝ Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΩΝ ΕΓΚΥΡΩΝ ΨΗΦΟΔΕΛΤΙΩΝ ΕΙΝΑΙ ΜΙΚΡΟΣ
Παράδειγμα:
Ας πούμε ότι στις εκλογές συμμετέχουν 10 συνδυασμοί και ότι σε ένα εκλογικό τμήμα που είναι εγγεγραμμένοι 100 εκλογείς, εμφανίζονται όλοι τους στη κάλπη και ψηφίζουν έγκυρα. Και ας υποθέσουμε ότι το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας είναι το ακόλουθο :
συνδυασμός Α – 20 ψήφους (από 100) = 20%
συνδυασμός Β – 15 ψήφους (από 100) = 15%
συνδυασμός Γ – 10 ψήφους (από 100) = 10%
συνδυασμός Δ – 8 ψήφους (από 100) = 8%
συνδυασμός Ε – 5 ψήφους (από 100) = 5%
συνδυασμός ΣΤ – 3 ψήφους (από 100) = 3%
συνδυασμός Ζ – 2 ψήφους (από 100) = 2%
συνδυασμός Η,Θ -1 ψήφος (από 100) = 1%
συνδυασμός Ι – 0 ψήφους (από 100) = 0%
συνδυασμός Β – 15 ψήφους (από 100) = 15%
συνδυασμός Γ – 10 ψήφους (από 100) = 10%
συνδυασμός Δ – 8 ψήφους (από 100) = 8%
συνδυασμός Ε – 5 ψήφους (από 100) = 5%
συνδυασμός ΣΤ – 3 ψήφους (από 100) = 3%
συνδυασμός Ζ – 2 ψήφους (από 100) = 2%
συνδυασμός Η,Θ -1 ψήφος (από 100) = 1%
συνδυασμός Ι – 0 ψήφους (από 100) = 0%
Αν τώρα υποθέσουμε λχ. ότι στο ίδιο εκλογικό τμήμα και σε ένδειξη διαμαρτυρίας προς το πολιτικό σύστημα της χώρας, 51 εκλογείς (51%), απέχουν από την διαδικασία ή “ψηφίζουν” άκυρα, τα έγκυρα ψηφοδέλτια θα είναι μόλις 49 και με τον ίδιο αριθμό έγκυρων ψηφοδελτίων ( 20,15,10,8,5 κλπ) τα ποσοστά των συνδυασμών θα είναι τα ακόλουθα :
συνδυασμός Α – 20 ψήφους (από 49) = 40,82%
συνδυασμός Β – 15 ψήφους (από 49) = 30,61%
συνδυασμός Γ – 10 ψήφους (από 49) = 20,41%
συνδυασμός Δ – 8 ψήφους (από 49) = 16,33 %
συνδυασμός Ε – 5 ψήφους (από 49) = 10,20%
συνδυασμός ΣΤ – 3 ψήφους (από 49) = 6,12%
συνδυασμός Ζ – 2 ψήφους (από 49) = 4,1%
συνδυασμός Η,Θ -1 ψήφος (από 49) = 2%
συνδυασμός Ι – 0 ψήφους (από 49) = 0%
συνδυασμός Β – 15 ψήφους (από 49) = 30,61%
συνδυασμός Γ – 10 ψήφους (από 49) = 20,41%
συνδυασμός Δ – 8 ψήφους (από 49) = 16,33 %
συνδυασμός Ε – 5 ψήφους (από 49) = 10,20%
συνδυασμός ΣΤ – 3 ψήφους (από 49) = 6,12%
συνδυασμός Ζ – 2 ψήφους (από 49) = 4,1%
συνδυασμός Η,Θ -1 ψήφος (από 49) = 2%
συνδυασμός Ι – 0 ψήφους (από 49) = 0%
Το παράδειγμά μας αφορά τμήμα 100 ατόμων, αλλά ακριβώς το ίδιο συμβαίνει και στο σύνολο της επικρατείας που οι εγγεγραμμένοι εκλογείς είναι περίπου 10 εκατομμύρια.
ΣΥΝΕΠΩΣ, Η ΑΠΟΧΗ ΤΟ ΑΚΥΡΟ ΚΑΙ ΤΟ ΕΤΣΙ ΑΠΟΚΑΛΟΥΜΕΝΟ ΛΕΥΚΟ, ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ ΑΥΞΑΝΟΝΤΑΣ ΤΑ ΠΟΣΟΣΤΑ ΤΩΝ ΣΥΝΔΥΑΣΜΩΝ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΚΑΙ ΒΑΖΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΗ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥΣ ΠΟΥ ΥΠΟ ΚΑΝΟΝΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΕΔΡΕΣ ΛΟΓΩ ΤΟΥ ΟΡΙΟΥ ΤΟΥ 3%.
Άρθρο 99
(Άρθρο 99 Π.Δ. 96/2007
και άρθρα 1 και 4 εδ. α ν.3636/2008) Συμμετοχή στην κατανομή εδρών – Καθορισμός των εδρών κάθε εκλογικού σχηματισμού στην επικράτεια
1. Στην κατανομή των εδρών των εκλογικών περιφερειών, καθώς και των εδρών επικρατείας συμμετέχουν οι συνδυασμοί κομμάτων, οι συνδυασμοί συνασπισμών κομμάτων, οι συνδυασμοί ανεξαρτήτων, καθώς και οι μεμονωμένοι υποψήφιοι που συγκεντρώνουν στην επικράτεια ποσοστό εγκύρων ψηφοδελτίων τουλάχιστον ίσο με το τρία τοις εκατό (3%) του συνόλου των εγκύρων ψηφοδελτίων που έλαβαν στην επικράτεια όλοι οι εκλογικοί σχηματισμοί.
Έπειτα, όσο μεγαλύτερη είναι η αποχή κλπ, τόσο μικρότερος είναι ο αριθμός των ψήφων που χρειάζεται ο κάθε υποψήφιος για να καταλαμβάνει μια έδρα στην βουλή των (10 εκατομμύριων ) Ελλήνων.
Αναρτήσεις που αφορούν τις συνέπειες του παρόντος τρόπου κατανομής των εδρών: 1. ΨΗΦΟΣ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ: Η πραξικοπηματική βουλή έδωσε παράταση στον εαυτό της! (Έγινε βουλευτής με …. 293 ψήφους) 2. Ευρωεκλογές 2014: Άλλοι νίκησαν, άλλοι προκρίθηκαν … 3. Νέα κόμματα ( διαβάστε μονό όσα αναφέρονται στο μέρος του κειμένου που είναι γραμμένο με αυτό το χρώμα. Τα υπόλοιπα αφορούν παλιότερους συνδυασμούς και δεν ισχύουν πια. Τους συνδυασμούς που συμμετέχουν στις εκλογές Σεπτεμβρίου (περιλαμβάνονται και τα καινούρια κόμματα), θα τους βρείτε στην σχετική απόφαση του ΑΠ (4/2015).
Δείτε ενδεικτικά και τα αποτελέσματα των τελευταίων εθνικών βουλευτικών εκλογών (όπου ψήφισε έγκυρα περίπου το 60% του εκλογικού σώματος) και υπολογίστε μόνοι σας ότι σας ενδιαφέρει. Κλικ εδώ: 2015 Ιανουάριος.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Βάσει του νόμου (ΠΔ26/2012), σε περίπτωση που τα λευκά. η αποχή ή και τα δυο μαζί φτάνουν στο ποσοστό του 51%, συμβαίνει αυτό που συμβαίνει όταν το ποσοστό είναι μικρότερο του 51%: Τις έδρες στην βουλή τις καταλαμβάνουν οι συνδυασμοί που είχαν τις περισσότερες ψήφους. Μόνο που όσο λιγότεροι είναι οι έγκυροι ψήφοι, τόσο μεγαλύτερη είναι η δύναμη των συνδυασμών που συμμετέχουν στις εκλογές.
Διευκρίνιση: Μιλάω μόνο για συνδυασμούς, επειδή με βάση το ισχύον νόμο οι μεμονωμένοι υποψήφιοι δεν μπορούν να εκλεγούν ποτέ, καθώς, παρότι συμμετέχουν σε μια μόνο εκλογική περιφέρεια, για να μπουν στη βουλή πρέπει να συγκεντρώσουν το 3% των έγκυρων ψηφοδελτίων που συγκεντρώθηκαν ….. σε όλη την ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ ! Αυτό βέβαια δεν μπορεί να συμβεί, ακόμα και αν ο μεμονωμένος υποψήφιος είναι ο ίδιος ο Θεός.
Παράδειγμα: Αν ο Θεός θα συμμετείχε ως μεμονωμένος υποψήφιος στην εκλογική περιφέρεια Λευκάδας λχ, όπου οι εγγεγραμμένοι ψηφοφόροι είναι 29.176, για να καταλάβει την μοναδική έδρα του νομού, θα χρειαζόταν …. 298.490 ψήφους αν σύσσωμο το εκλογικό σώμα (9.949.684 εκλογείς περίπου) θα ψήφιζε έγκυρα και 146.260 ψήφους αν μόνο το 49% του σώματος (4.875.345) θα ψήφιζε έγκυρα.
ΣΧΕΤΙΚΑ
– Βουλευτικές Εκλογές 2012: Έγκυρες ή Άκυρες; ΑΝΥΠΑΡΚΤΕΣ! ( Διεξάχθηκαν βάσει της διαδικασίας που θα ακολουθηθεί και στις 20 Σεπτεμβρίου 2015)
– ΑΠ 4/13.01.2015 – Ανακήρυξη Υποψήφιων Συνδυασμών, Μεμονωμένων Υποψήφιων Βουλευτών και Υποψηφίων Βουλευτών Επικρατείας των Βουλευτικών Εκλογών της 25ης Ιανουαρίου 2015
– ΑΠ 193/11.09.2015 – Ανακήρυξη Υποψήφιων Συνδυασμών, Μεμονωμένων Υποψήφιων Βουλευτών και Υποψηφίων Βουλευτών Επικρατείας των Βουλευτικών Εκλογών της 20ης Σεπτεμβρίου 2015
– Εγκύκλιος 35 του Υπουργείου Εσωτερικών για τις εθνικές βουλευτικές εκλογές της της 20ης Σεπτεμβρίου 2015. Απόσπασμα: Η παρούσα εγκύκλιος έχει ως στόχο να παράσχει χρήσιμες πληροφορίες και κατευθυντήριες οδηγίες, που αφορούν στην ομαλή διενέργεια των γενικών βουλευτικών εκλογών της 20ης Σεπτεμβρίου 2015, οι οποίες θα διενεργηθούν σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις της νομοθεσίας για την εκλογή βουλευτών, που έχουν κωδικοποιηθεί σε ενιαίο κείμενο με το π.δ.26/2012 (Α’57), οι διατάξεις του οποίου ρυθμίζουν αναλυτικά τα σχετικά θέματα. Ωστόσο διευκρινίζεται ότι, στις επικείμενες εκλογές οι οποίες διενεργούνται πριν τη συμπλήρωση δέκα οκτώ (18) μηνών από τις προηγούμενες, δεν εφαρμόζονται οι περί εκλογής βουλευτών με σταυρό προτίμησης διατάξεις του π.δ.26/2012, αλλά οι περί σειράς καταλήψεως εδρών διατάξεις (λίστα) του π.δ. 152/1985 που επανέρχονται σε ισχύ και εφαρμόζονται εν προκειμένω (άρθρο 72 παρ. 11 του π.δ. 26/2012).
– ΠΔ. 152/1985 (ΦΕΚ 55Α΄) στο οποίο παραπέμπει ο εκλογικός νόμος στο άρθρο 72 παρ 11 του ΠΔ 26/2012 Σχετικό είναι το άρθρο 88 του ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ Θ, Κατανομή εδρών:Αρθρο 88.3:Οι έδρες κάθε εκλογικής περιφέρειας κατανέμονται μεταξύ των συνδυασμών και των μεμονωμένων υποψήφιων αυτής, ανάλογα με την εκλογική δύναμη καθενός συνδυασμού ή μεμονωμένου υποψήφιου. Άρθρο 88.4 Για τον σκοπό αυτό διαιρείται το σύνολο των έγκυρων ψηφοδελτίων της εκλογικής περιφέρειας με τον αριθμό των εδρών της, αυξημένο κατά μια μονάδα. Το πηλήκιο της διαίρεσης, παραλείποντας το κλάσμα, αποτελεί το εκλογικό μέτρο, με το οποίο διαιρείται η εκλογική δύναμη κάθε συνδυασμού κόμματος ή συνασπισμού κομμάτων , δηλαδή το σύνολο υπέρ αυτού έγκυρων ψηφοδελτίων στην περιφέρεια και λαμβάνει κάθε συνδυασμός τόσες έδρες, όσες φορές το εκλογικό μέτρο περιέχεται στην εκλογική του δύναμη. Μεμονωμένος υποψήφιος που έλαβε ψήφους ίσους οι περισσότερους από το εκλογικό μετρό καταλαμβάνει μια έδρα.Άρθρο 88.5: Οι έδρες που προκηρύσσονται σύμφωνα με τις παραπάνω παραγράφους σε κάθε συνδυασμό , καταλαμβάνονται από τους υποψήφιους αυτού σύμφωνα με την σειρά που έχουν προταθεί στη δήλωση κατάρτισης τους συνδυασμού και ανακηρυχτεί από το αρμόδιο δικαστήριο.
Επισήμανση : Στο π.δ 152/1985, ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΠΛΑΦΟΝ ΤΟΥ 3%, ούτε το μπόνους των 50 εδρών. Στις εκλογές του Σεπτεμβρίου 2015 όμως υπάρχουν και τα δυο ( Άρθρο 99.1 και 3α ΠΔ 26/2012).
ΑΥΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΩΡΑ. ΕΛΠΙΖΩ ΟΤΙ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΠΡΟΣΚΟΜΙΣΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΧΡΗΣΙΜΑ ΣΤΟΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ ΠΟΥ ΕΚΑΝΕ ΤΗΝ ΣΧΕΤΙΚΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΟΤΙ Η ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥΣ ΘΑ ΣΥΜΒΑΛΛΕΙ ΣΤΗ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΙΣΧΥΟΝΤΟΣ ΕΚΛΟΓΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ.
Χριστίνα Σαλεμή
https://justiceforgreece.wordpress.com